Draagdoeken en andere dragers 2 - voor al je draagvragen

14-04-2010 12:33 2533 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het tweede algemene draagtopic alweer!

Stel hier je vraag over het dragen van je baby / peuter / kleuter, over draagdoeken, draagzakken en andere dragers, of praat mee over al die mooie doeken en dragers.

Er zijn veel verschillende dragers, als je door de bomen het bos niet meer ziet, stel gerust je vraag!

Voordelen van dragen zijn onder andere:

- Net uit de buik niet koud in een bakje maar lekker warm tegen je aan.

- Goed voor de groei en ontwikkeling van de baby (net zoals te vroeg geboren baby's buik op buik worden gelegd).

- Goed voor de productie van de borstvoeding.

- Goed voor de houding van rug en heupjes.

- Ideaal tijdens onrustige uurtjes, krampjes en reflux

- Je handen vrij en geen kinderwagen door de kruidvat proberen te manouvreren.

- Ideale oplossing als er een ouder broertje of zusje is en je wilt geen dure duo wagen aanschaffen.

- Maar vooral erg gezellig en knus.

Draagwijze:

Voor (gezonde) baby's vanaf de geboorte wordt rechtop dragen aanbevolen. De beentjes mogen meteen al buiten de doek. De knietjes zitten ter hoogte van de navel, beentjes wat gespreid: de kikkerhouding. De doek of drager moet tot in de knieholtes komen voor een goede ondersteuning. Het nekje moet goed ondersteund worden door de drager.

Dragen is heel veilig, mits je een goede drager en draagwijze gebruikt! Dragers waarin je baby als een banaantje ligt (zoals de draagzakken/tassen die in het nieuws waren) zijn niet veilig, je kind kan ademhalingsmoeilijkheden krijgen.

Voor je kind is buik-tegen-buik dragen het meest ergonomisch. Wil je kind meer zien van de wereld, dan kun je op de heup of op de rug gaan dragen. Met het gezichtje naar voren dragen is niet zo fijn voor de rug van je baby omdat die daardoor hol getrokken wordt ipv de natuurlijke bolling, en je baby kan zich zo ook niet afsluiten voor prikkels.

Knopen is niet moeilijk of ingewikkeld, het vraagt wel iets van oefening maar daar heb je dan ook heel lang plezier van. Voorbeeldfilmpje waarin het heel langzaam wordt voorgedaan: link Wil je wel leren knopen, maar zie je het zelf niet zitten? Dan kun je een draagconsulent inschakelen: link

Ook met fysieke klachten zoals rugklachten, bekkenklachten kun je meestal goed dragen met de juiste draagwijze.

Welke dragers zijn er: (foto's in de eerste post!)

Niet-ergonomische dragers

De dragers die als "niet ergonomisch" bekend staan en vooral veel nekklachten en frustraties veroorzaken zijn o.a.:

- Baby Bjorn (en andere dragers waarbij de baby voornamelijk op het kruis rust zoals Chicco, Esprit)

- Lodger Shelter

- Mini Monkey

In deze dragers is het ook voor de baby niet comfortabel.

Ergonomische dragers: (foto's in de eerste post!)

- Rekbare draagdoek - vooral fijn in de eerste maanden. Mag meteen vanaf de geboorte, voetjes mogen buiten de doek. Bekende merken zijn Tricot Slen, Bykay, Draagdoek.nl. Wel warmer in de zomer. Bij het zwaarder worden van je kind of het stijgen van de temperatuur is het vaak prettig om over te stappen op een:

- Geweven draagdoek - te gebruiken vanaf de geboorte tot de kleuterleeftijd. Bekende merken zijn o.a. Didymos, Hoppediz, Storchenwiege, Ellevill, Girasol, Neobulle, Lana, Medley, Nati, Bebina, BBslen.

-Ergonomische drager/SSC Het gemak en uiterlijk van een Baby Bjorn met het comfort van een draagdoek. O.a. Bondolino (vanaf de geboorte), Marsupi Plus (vanaf de geboorte) Manduca (vanaf een maand of 5), Beco Butterfly (vanaf een maand of 5), Yamo, Ergo, Connecta (alledrie vanaf een maand of 5) Fabrikanten vermelden eigenlijk altijd 'vanaf de geboorte' of maken een 'infant-insert', maar veel dragers zijn daar eigenlijk niet echt geschikt voor.

- Mei tai: drager die geen ingewikkelde knooptechnieken vereist. Middenweg tussen een doek en een ergonomische drager. De meeste mei tai's zijn vanaf 5/6 maanden of later te gebruiken, ze geven voor een pasgeborene niet voldoende steun aan het hoofdje en aan de zijkant. Ook zijn ze meestal te breed.

- RingSling/buidelsling: de ergonomische variant op de Lodger Shelter en Minimonkey, vooral geschikt voor de korte stukjes omdat je over één schouder draagt. Kan vanaf dag één. Een buidelsling liever wat later, omdat die niet af te stellen is en een pasgeborene veel steun nodig heeft.

Nog wat nuttige links:

Dragen en Voeden: hier is zo'n beetje alles te vinden wat je wilt weten over dragen. Hier is ook een heuse marktplaats voor dragers.

Mein Kleiderschrank: actiefoto's van allerlei merken doeken

Doekenbieb van BabybijVoor als je eerst eens wilt uitproberen kan je hier een drager huren.

Doekentheek : veel algemene informatie over verschillende dragers.
quote:anemoon schreef op 30 juli 2010 @ 10:17:

Geldt dat rugdragen vanaf 5-6 maanden ook voor de Bondolino?ja
quote:mimpje schreef op 30 juli 2010 @ 10:33:

Hey meiden,

Hier is het ook weer zover, ik wil een nieuwe drager

Ik ben nu ruim 33 weken zwanger van nummer 2 en heb een rekbare en geweven doek en een mei-tai. Maar heb ineens bedacht dat ik toch ook nog wel een ssc wil.

Ik kan prima de baby op mijn buik knopen maar nu wil ik iets hebben wat manlief ook kan. De mei-tai kan hij, maar die is minder geschikt voor pasgeborenen toch?

Zal ik voor de bondolino gaan? Of hebben jullie nog meer leuke mooie handige opties?

mei tai is idd niet geschikt voor pasgeboren kindjes

vanaf een maand of vijf.

bondolino of patapum (bondolino kun je langer gebruiken dan patapum. )
dag dames,

Ik heb alle ingredienten in huis: een wolk van een dochter (10 dagen oud) en een mooie Calin Blue. Nu het recept nog!

Het rechtop dragen (Wrap Cross Carry volgens instructieboekje) lukte me prima toen ik oefende met een knuffelbeer, maar een echte baby blijkt toch anders. Ik weet niet goed hoe het met het hoofdje moet: dat heeft natuurlijk nog steun nodig, maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Moet de doek helemaal tot over haar hoofd getrokken worden? Het lukt me niet tot nu toe... Wel tot aan haar nekje, maar dan kiepert haar koppie achterover natuurlijk. Alle voorbeeldfilmpjes en -plaatjes die ik kan vinden laten iets oudere kindjes zien, die zélf hun hoofdje al rechtop houden. Of is deze manier van knopen gewoon niet geschikt voor een pasgeborene?

Verder heb ik begrepen dat de beentjes er in kunnen, maar ook al meteen er uit mogen. Wat zouden jullie aanraden, wat is makkelijker en/of fijner?

Het schuin dragen (Hammock volgens boekje, is dat wat de kommahouding genoemd wordt?) lukt me beter, maar is dat wel een goede houding voor langere tijd? En hoe weet ik zeker dat ze niet te veel in een bochtje ligt en daardoor misschien moeilijker ademt? (ik denk dan meteen aan de enge draagzak-verhalen: een draagdoek is anders uiteraard, maar dan moet ik dochter er wel op een veilige manier in hebben natuurlijk).

En geldt hierbij ook dat de baby zo hoog moet zitten dat ik haar op haar hoofdje zou moeten kunnen kussen? (In dat geval heb ik haar nu te laag )

Hebben jullie tips & tricks voor me, of misschien links naar instructiefilmpjes waarbij het knopen bij een pasgeborene goed te zien is?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Lilla, kun je geen spuugdoekje in de doek vouwen? Dat geeft haar nekje ook steun.

Ik hoop dat iemand anders duidelijker kan omschrijven wat ik bedoel. Yamuna heeft hier wel eens foto's gepost van hoe ze dat deed.
Kijk, dat bedoelde ik

Sorry!

Ik was zo ontzettend druk!

Nieuwe meubels en zo!

Ik ga nu even teruglezen!
Oooooh nog een vraag;

bestaat er ook een leuke voorgevormde drager voor het rugdragen?

Ik bedoel dus niet zo'n stellage, maar meer een Bondolino achtig iets?
met zo een stellage dan bedoel je een framdrager ?

een SSC voor de rug (en vaak ook mogelijk voor buik)

manduca

beco butterfly

boba carrier (geschikt voor kindjes 1+)

patapum peuter (ze hebben ook een babyversie)
laat quinny zich lekker met buggy's bezighouden

voor maar 78,50 krijgt u rugpijn er gratis bij !

ah, dank, dat ga ik proberen. Maar als ik zie hoe makkelijk het koppie van mijn dochter nog opzij of achterover kiepert vraag ik me nog steeds af of dat voldoende is... Het kán echt met kindjes van die leeftijd? (ze is 10 dagen). Of doe ik misschien nog iets anders fout... Maar ik ga aan de slag met deze tip!
De Mei Tai spreekt me wel aan. Kan je daar ook al een jonger babytje goed in dragen? (voor evt een 2e :D)

En de RingSling, kan je daarmee alléén op de heup dragen?
mijn FWCC is overgens wel heel slordig geknoopt bij de foto hoor

het scheve kruis over haar rug had ik nog even onder de kont moeten trekken . dus neem geen voorbeeld aan die slordige knoop
Kun je met een manduca rugdragen?

Even googlen!

Blijkbaar.

Even checken, dat lijkt me wel wat!
O ja, Whis, met de Connecta kun je ook rugdragen
quote:_Sabine_ schreef op 30 juli 2010 @ 20:46:

De Mei Tai spreekt me wel aan. Kan je daar ook al een jonger babytje goed in dragen? (voor evt een 2e :D)

En de RingSling, kan je daarmee alléén op de heup dragen?

mei tai is pas geschikt vanaf een maand of vijf (staat ook eerder op déze pagina geschreven, heel het topic doorlezen kan ik van niemand verlangen... maar probeer een beetje mee te lezen zodat wen en ik niet elke drie pagina's dezelfde vragen beantwoorden )

met een ringsling kan ook liggend gedragen worden "kommahouding" wat overgens een niet aan te raden houding is. (kin op de borst en daardoor bemoeilijkte ademhaling)

met de ringsling kan op de rug gedragen worden.

pasgeboorne kunnen op de borst gedragen worden

maar het gewicht is a -symmetrisch dus niet geschikt voor langere tijd achter elkaar dragen.
quote:Whiskers schreef op 30 juli 2010 @ 20:51:

Kun je met een manduca rugdragen?

Even googlen!
Ik zag het idd.

Even de Connecta nog checken want de manduca vind ik niet zo mooi.

Ik zoek iets met leuke kleurtjes.
en de beco butterfly whiskers?

Connecta gaat 'em niet worden, dat is me iets te vrolijk.

Even verder zoeken.

Lijkt me handiger dan de doek.

Dan kan ik haar er op de achterbank in slingeren en dan in de stad gaan lopen.
klik hier voor nog veel meer beco!
Oh, die is wel leuk idd!

Kostie?

manduca is best mooi

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven