Bramen plukken

31-07-2010 14:52 66 berichten
Wie gaat er ieder jaar ook fanatiek bramen plukken?

En hoeveel oogst je gemiddeld?

En maak je er alleen jam van, of ook iets anders?

Overigens zijn de bramen hier nog niet helemaal rijp, ik verwacht over een week of 2.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vooral benieuwd waar je dat doet? In het wild?
Grappig, ik lust ze niet maar toen mijn vader nog leefde ging ik wel met hem bramen plukken. Leuk om te doen ( in de gebieden waar het mag en geen honden tegenaan plassen). Helaas heb ik het nooit meer gedaan (nadat mijn vader is overleden).
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:Christiane04 schreef op 31 juli 2010 @ 14:53:

Ik ben vooral benieuwd waar je dat doet? In het wild?Wat is de andere optie?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Haha ik ga natuurlijk mijn bramenpluklocatie niet prijsgeven, maar het is in het wild ja.
Ik heb daar ook heel goeie herinneringen aan. Vroeger bij Pake en Beppe bramen plukken, ik wil ook!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 31 juli 2010 @ 15:01:

[...]

Wat is de andere optie?In de supermarkt
Vroeger deden we dat ieder jaar: vlierbessen (makkelijk te vinden, niet lekker ) en bramen plukken en daar hadden we dan nog een half jaar jam en siroop van. Leuk om weer eens te gaan doen! Enig idee wanneer die dingen precies rijp zijn? Ik ben tegenwoordig een stadsmens, dus tenzij er bramen-webcams bestaan gaat het waarschijnlijk volledig aan me voorbij
Dat zeg ik....
oh, zie nu pas de rest. Week of twee? Ik ga hier in de omgeving nadenken over bramenlocaties!
Dat zeg ik....
In de tuin natuurlijk.
668, the neighbour of the Beast
quote:mylenevalerie schreef op 31 juli 2010 @ 15:03:

[...]

In de supermarkt Ah tuurlijk! jammer ben al bij de Appie geweest vandaag
Jaaa! Dat is en jeugdsentiment en nog steeds een jaarlijkse bezigheid! Vroeger inderdaad met heit of pake en beppe de weilanden doorcrossen op zoek naar de beste bramenstruiken. Nu heb ik een heel natuurgebied met dauwbramen tot mijn beschikking. Ik maak alleen jam en saus voor over de vla of yoghurt van bramen.
quote:nouschi schreef op 31 juli 2010 @ 15:01:

[...]

Wat is de andere optie?

Kwekerij, boomgaard?

Ik roep ook maar wat.
Bij mijn vorige flat stonden ze op het pad om naar een natuurgebied (aangelegde stranden) te gaan. Maar iedereen liet hun honden erop plassen dus ik heb ze daar nooit geplukt, maar ze zien er wel altijd aantrekkelijk uit om te plukken. Jammer dat je ze moet lusten, daarom laat ik ze voor anderen uiteraard hangen. (de niet ondergepieste bedoel ik he!)
Emmers vol hebben we elk jaar. Dit jaar ga ik denk een standje maken voor het huis met van die kneuterige ouderwetse potjes jam. Zo'n oudbollig roodgeruitje stofje over de deksel. Jel's Bramenjam! Ik heb er zin in!

Zie trouwens dat de appels in de tuin ook al lekker op kleur beginnen te komen! Het culinaire seizoen gaat weer beginnen!
ik heb ze in de tuin staan, voordeel, ik kan rustig wachten tot ze helemaal rijp zijn. En ze hebben geen stekels.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Marels schreef op 31 juli 2010 @ 15:04:

In de tuin natuurlijk.Ja dat krijg je als je 4 hoog achter woont. Maar "fanatiek bramen plukken" roept toch niet de associatie op van, achterdeur open en wat bramen plukken.
Ondergepieste kun je prima eten als ze goed schoongemaakt en daarna gekookt worden. (Klinkt evengoed nog vies...)
quote:Marielle1410 schreef op 31 juli 2010 @ 15:08:

Emmers vol hebben we elk jaar. Dit jaar ga ik denk een standje maken voor het huis met van die kneuterige ouderwetse potjes jam. Zo'n oudbollig roodgeruitje stofje over de deksel. Jel's Bramenjam! Ik heb er zin in!

Zie trouwens dat de appels in de tuin ook al lekker op kleur beginnen te komen! Het culinaire seizoen gaat weer beginnen!Ik kom langs om een potje te kopen!
Je mag een gratis potje! Als je toch de moeite neemt om hier helemaal heen te komen!
Jammer dat ik een terras heb. Ik zou druiven willen om wijn te maken. Appels voor de appelmoes. Truffels voor de culinaire gerechten. Aardbeien voor het lekkere. Paar perzikken of abrikozen voor in gerechten. Sla natuurlijk. En nog veel meer groente maar dat gaat helaas niet lukken op een terras.

Uhmm uiteraard kruiden wil ik vers, maar dat ga ik volgend jaar proberen in bakken op het terras.
Waar kan ik - stadse Amsterdamse - niet-ondergepieste bramen vinden?

Ik ben gek op bramen.
Och heden, nu heb ik helemaal zin om bramen te gaan plukken.

Heb trouwens ook zin om babysokjes te leren breien... (Ergens gaat het niet goed met mij...)
quote:mylenevalerie schreef op 31 juli 2010 @ 15:14:

Jammer dat ik een terras heb. Ik zou druiven willen om wijn te maken. Appels voor de appelmoes. Truffels voor de culinaire gerechten. Aardbeien voor het lekkere. Paar perzikken of abrikozen voor in gerechten. Sla natuurlijk. En nog veel meer groente maar dat gaat helaas niet lukken op een terras.

Uhmm uiteraard kruiden wil ik vers, maar dat ga ik volgend jaar proberen in bakken op het terras.Druif kan makkelijk in een pot tegen de schutting of iets anders op je terras! Heb je niet ergens in de buurt iets met volkstuinen dat je daar een stukje kan huren?
Weet iig dat je ze niet moet plukken op plekken waar ook veel vossen komen. Hondenpies is niet zo'n groot probleem, maar vossen in NL schijnen nogal eens blaasworm te hebben (en nee, dat zijn geen wormen in je blaas, maar wormen die in je lichaam blazen vormen, schijnt niet zo prettig te zijn, zelfs zwaar schadelijk...).

Ik hou het dus lekker bij mijn eigen bramenstruikje in mijn achtertuintje, al kun je van één struikje niet echt veel jam halen, helemaal niet als de vogeltjes je voor zijn... (o ja, daarom heb ik katten ).

Het risico zal wel niet heel groot zijn, maar ik zou iig de bramen op 'pieshoogte' effe laten hangen ... Volgens mij is dat namelijk de manier van overbrengen.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven