Geld & Recht alle pijlers

Wat gebeurt er met een hypotheek na overlijden?

31-07-2010 21:12 65 berichten
Ik heb een vraag waar ik niet uitkom, en vriendlief ook niet. Ik was er aan begonnen in een topic over samenwonen, maar dit is zo specifiek dat ik denk, ik maak er een los topic van.

Context: vriend en ik wonen in zijn koophuis.

Nu zeg ik: we moeten een samenlevingscontract en een testament, want als er iets gebeurt met hem, dan heb ik geen poot om op te staan. Hij zegt dat zelfs al erf ik het huis, dan heb ik er niets aan. Het huis is in principe van de bank ivm hypotheekconstructie, en ik kan het huis in mijn eentje niet betalen (dat klopt, want zoveel verdien ik niet). Hij zegt: het heeft geen zin om samenlevingscontract en testament op te stellen. Hij wil wel met zijn ouders overleggen en op schrift stellen wat er gebeurt met de inboedel mocht hij komen te overlijden. Zoals het nu is gaat zijn huis dan gewoon naar de bank, maar de inboedel niet.

Even los van of het huis al dan niet naar de bank gaat, want dat weten we niet zeker, daarvoor moeten we de bank even bellen want de papieren zijn daar wat vaag over.

Hoe zit het met hypotheken? Ik heb al wat gegoogled en hypotheken kun je erven, maar kan ik een hypotheek erven die ik niet kan betalen? Wat gebeurt er dan? Toetst de bank dat?

Kunnen zijn ouders zijn huis + hypotheek erven terwijl zij een tweede hypotheek niet kunnen betalen? (Dat weet ik overigens niet hoor, of ze dat wel/niet kunnen ).

En weet iemand iets over de constructie dat zijn huis van de bank is (ivm aflossingsvrije hypotheek) en dat de bank het dus 'erft'?

Wie helpt, want wij komen er niet meer uit.
Alle reacties Link kopieren
De bank heeft een levensverzekering gesloten met vriend met de voorwaarden dat zijn de uitkering van de verzekering krijgen mocht hij inderdaad overlijden. Dat noemen ze verpanden. Dus bank heeft pandrecht op de levensverzekering en kunnen dan daarmee de hypotheek aflossen. Daarmee worden ze volgens mij geen eigenaar en bij de verkoop is de overwaarde nog steeds van de erfgenamen. In dit geval zijn dat dus zijn ouders omdat jij juridisch niets van hem bent. Daarom zal de bank ook niet gaan kijken of jij de hypotheek kan overnemen want je kan helemaal geen eigenaar worden door overlijden van hem want je bent geen erfgenaam, Je kan alleen het huis in eigendom krijgen door het te kopen.

Als ouders het niet kunnen of willen betalen moeten zijn de hypotheek doorbetalen tot het is overgedragen aan een ander. Daarna lossen ze de eventueel resteren de schuld af bij de bank of houden ze de overwaarde. Jij komt in dat verhaal dus helemaal niet voor. Ook omdat er geen verblijvingsbedings is. Je moet er gewoon uit.
Onzin. Zolang er niks geregeld is, geldt de wet en de wet zegt dat als jij ongehuwd en zonder kinderen komt te overlijden, ouders/broers/zusters erfgenaam zullen zijn, ieder voor een gelijk deel. Dat betekent dus voor het huis dat je de waarde van de woning moet nemen en daar dan weer de hypotheekschuld van moet aftrekken.
quote:traincha2 schreef op 31 juli 2010 @ 21:21:

@ TO: Onzin. Zolang er niks geregeld is, geldt de wet en de wet zegt dat als jij ongehuwd en zonder kinderen komt te overlijden, ouders/broers/zusters erfgenaam zullen zijn, ieder voor een gelijk deel. Dat betekent dus voor het huis dat je de waarde van de woning moet nemen en daar dan weer de hypotheekschuld van moet aftrekken.
hangt er toch vanaf of je een overlijdens risico verzekering hebt?
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Wat is precies onzin, traincha2?
Hij heeft een overlijdensrisicoverzekering die inderdaad het bedrag boven de executiewaarde uitkeert, en dat bedrag gaat naar de bank, hebben we net gezien in de papieren. Maar de rest van het huis naar de erfgenamen, en die moeten gewoon de hypotheek betalen, ook al zouden ze officieel zo'n hypotheek niet kunnen betalen?

Oftewel: als ik wel zijn erfgenaam zou zijn, zou ik dan in het huis mogen/kunnen blijven wonen, terwijl ik niet genoeg inkomen heb om de hypotheek te betalen? Volgens de bank dan, op zich zou het misschien nog wel kunnen.
Het is inderdaad zo dat jij op dit moment niks van hem bent. En volgens de wet heb jij dan nergens recht op. Met een testament ben jij zijn erfgenaam. Pas dan heb jij recht op zijn nalatenschap. En zelfs al moet je het huis dan verkopen omdat je het alleen niet kan betalen (en er dus geen nieuwe hypotheek voor krijgt) dan is het geld wat er overblijft wel voor jou en niet voor zijn ouders. En wat hij op schrijft en ondertekend, dat heeft geen rechtswaarde. Ik zou naar de notaris gaan om je goed te laten informeren en eventueel dingen op te laten stellen. En laat je vriend zich goed realiseren dat het ook voor hem heel moeilijk kan worden als jij komt te overlijden en jouw ouders willen dingen hebben die van jou zijn geweest. Dan heeft hij ook geen poot om op te staan en moet ook hij het huis van jouw ouders kopen.
Dankjewel anki. Ik heb geen koophuis trouwens, alleen hij.

Begrijp ik het goed dat er een nieuwe hypotheek moet worden afgesloten (door de erfgenaam?) als de hypotheeknemer overlijdt?
quote:Captain_Obvious schreef op 31 juli 2010 @ 21:23:

Wat is precies onzin, traincha2?Dat jouw vriend beweert dat een samenlevingscontract of een testament geen zin heeft.
Als je geen hypotheek kunt krijgen om het huis in eigendom houden/krijgen verkoop je het huis. Tot die tijd moet je wel de huidige hypotheek betalen. Lukt dat ook niet dan moet je de erfenis niet aanvaarden.
quote:Captain_Obvious schreef op 31 juli 2010 @ 21:24:

Hij heeft een overlijdensrisicoverzekering die inderdaad het bedrag boven de executiewaarde uitkeert, en dat bedrag gaat naar de bank, hebben we net gezien in de papieren. Maar de rest van het huis naar de erfgenamen, en die moeten gewoon de hypotheek betalen, ook al zouden ze officieel zo'n hypotheek niet kunnen betalen?

Oftewel: als ik wel zijn erfgenaam zou zijn, zou ik dan in het huis mogen/kunnen blijven wonen, terwijl ik niet genoeg inkomen heb om de hypotheek te betalen? Volgens de bank dan, op zich zou het misschien nog wel kunnen.Een overlijdensrisicoverzekering zorgt ervoor dat (vaak) een deel van de hypotheek bij overlijden afgelost wordt (bij ons is dat de helft). Voor de andere helft moet een nieuwe hypotheek afgesloten worden. En als jij die niet kan betalen, moet het huis verkocht worden. Het maakt de bank niet uit wie de hypotheek betaalt en wie er woont zolang de hypotheek maar betaalt wordt.
quote:traincha2 schreef op 31 juli 2010 @ 21:28:

[...]

Dat jouw vriend beweert dat een samenlevingscontract of een testament geen zin heeft.

Ik zou het wel graag willen, maar ik weet niet precies wat er in zo'n samenlevingscontract zou moeten. We houden ons geld nl. apart en hebben een gedeelde rekening.

En ik heb het idee dat ie een testament een beetje 'eng' vindt.
Zijn pensioenverzekering kent waarschijnlijk een nabestaandenpensioen. Dat zou betekenen dat jij, als jullie een samenlevingscontract afsluiten en hij zou komen te overlijden, maandelijks een uitkering zou krijgen die het verlies van zijn inkomen deels zou compenseren. Ook dat is een belangrijke reden om de zaken goed te regelen.
quote:Captain_Obvious schreef op 31 juli 2010 @ 21:30:

[...]

Ik zou het wel graag willen, maar ik weet niet precies wat er in zo'n samenlevingscontract zou moeten. We houden ons geld nl. apart en hebben een gedeelde rekening.

En ik heb het idee dat ie een testament een beetje 'eng' vindt.

Okay, je weet nu al dat jullie relatie een keer zal eindigen: of door de dood of doordat jullie elkaar niet meer zo leuk vinden. Het is dus noodzakelijk om de financiële kant van je relatie te regelen. Anders doet de staat het voor je en zal de achterblijvende partner aan het kortste eind trekken.

De notaris kan je informeren over alle mogelijkheden.
Je huis is niet van de bank maar van jou (of in dit geval van je vriend). Maar.... de hypotheek is een lening bij de bank, met het huis als onderpand. Die lening is een schuld die je inderdaad kunt erven. Als dan blijkt dat jij de aflossing niet kunt afbetalen, kan de bank het onderpand (het huis dus) opeisen en verkopen. Van de opbrengst wordt dan eerst de schuld aan de bank afbetaald, zou er nog wat over zijn (wat zelden zo is bij gedwongen verkoop) krijgen de erven dat weer.

Je kunt overigens een ervenis wel weigeren,dan heb je dus ook de schulden niet, maar ook geen huis of andere goederen.

Wat betreft de inboedel: als er geen testament is, gaat die naar zijn ouders of andere erven, en niet naar jou. Jullie hebben officieel (wettelijk) nl geen verband met elkaar. Vaak is dat geen probleem, als je een goede relatie met je schoonouders hebt, maar dat hoeft niet. Ik ken een meisje wiens vriend verongelukte, en waarvan de schoonouders alle zowel de auto als de inboedel (behalve haar persoonlijke spullen zoals kleding) opeiste. Zij was dus niet alleen in een klap haar partner kwijt, maar ook haar huis en alle spullen....

Een testament is dus sowieso welhandig (een samenlevingscontract alleen regelt nl geen erfrecht). Wat betreft het huis zou je vriend een levensverzekering af kunnen sluiten. Voor het aflossingsvrije deel heeft hij die waarschijnlijk zelfs al,want dat is meestal verplicht. Wat er dan gebeurt als hij overlijdt, is dat die verzekering uitkeert. Dat bedrag kun je dan gebruiken om een deel van te hypotheek af te lossen, zodat het overblijvende deel laag genoeg is voor jou om te kunnen betalen. Je kunt het zelfs zo doen dat je de hele hypotheek af kunt lossen, maar dat is natuurlijk wel weer veel duurder. De kosten voor zo'n verzekering hangen af van de waarde die je verzekerd wilt hebben, en de kans op overlijden (bv leeftijd, medische geschiedenis, rookgedrag etc.), maar zijn vaak aanzienlijk.

En nogmaals, check even of je vriend niet al zo'n verzekeing bij zijn hypotheek heeft, dat is meestal wel het geval voor in elk geval een gedeelte van het bedrag, zeker bij aflossingsvrij.
Toevoeging: op dit moment gaan huis en hypotheek dus ook naar zijn ouders en niet naar jou, omdat je geen officiele erfgenaam bent.
Als je samen gaat wonen, doe je er goed aan naar de notaris te gaan voor dit soort zaken. Die zijn ervoor en die weten precies waar je op moet lettten en kunnen jullie exact uitleggen wat er nodig is aan samenlevingscontracten/testamenten etc.

Btw: Je gaat toch niet zonder iets op papier ten hebben staan bij hem inwonen? Jij stopt toch ook geld in jullie leven? Samenwonen betekent samenleven, en dat hoor je goed te regelen, ook voor jezelf. want stel dat je over 15 jaar uit elkaar gaat, heeft hij het huis met waarschijnlijk overwaarde en jij hebt niks, maar je bent wel veel geld kwijt. Je hebt hier allerlei contructies voor.

Zijn ouders staan nu overal buiten, jullie gaan samen verder, dus hup naar de notaris.
Dus reden om het wel te doen:

- je wil toch wel in het huis blijven wonen en kan dit toch wel betalen (meer gaan verdienen) Dan moet je het huis dus van je schoonouder kopen en overdrachtsbelasting en weet ik wat niet allemaal gaan betalen

- stel je wil er niet gaan wonen maar je vind het wel naar dat de schoonouder er met de overwaarde vandoor gaan. Zij houden het lekker zelf en dit zorgt voor ruzie en ongemakkelijke situaties of ze willen het wel aan je geven en dan maak je de belastingdienst dan erg blij mee want die schenken dat geld aan een iemand die geen familie is en dan wil de belastingdienst een groot deel hebben.

- stel je schoonouders vinden je eigenlijk toch niet zo aardig en besluiten je na het overlijden van je vriend er binnen enkele dagen/weken uit te zetten. Waar ga je dan heen? Heb je zo andere woonruimte? En je mooie spullen die in het huis staan waren die nu van jouw of toch van hun zoon?
Ik hoor net van mijn man (die zich er bij de aankoop van ons huis in heeft verdiept) dat als jouw vriend komt te overlijden en jullie niks geregeld hebben de bank officieel eigenaar wordt van zijn huis. Dus dan moet jij eruit. Want jij bent niks van hem. Met een samenlevingscontract en testament ben je zijn officiele partner en zijn erfgenaam en pas dan kun jij eventueel een nieuwe hypotheek nemen.

Als hij komt te overlijden erf jij (als je in het testament als erfgenaam genoemt staat) niet de hypotheek. Wel de inboedel.
quote:anki schreef op 31 juli 2010 @ 21:37:

Ik hoor net van mijn man (die zich er bij de aankoop van ons huis in heeft verdiept) dat als jouw vriend komt te overlijden en jullie niks geregeld hebben de bank officieel eigenaar wordt van zijn huis. Dus dan moet jij eruit. Want jij bent niks van hem. Met een samenlevingscontract en testament ben je zijn officiele partner en zijn erfgenaam en pas dan kun jij eventueel een nieuwe hypotheek nemen.

Als hij komt te overlijden erf jij (als je in het testament als erfgenaam genoemt staat) niet de hypotheek. Wel de inboedel.

Waarom wordt de bank eigenaar van het huis? Ik lees steeds dat de erfgenamen het huis + hypotheekschuld krijgen...

Ik erf (als ik erfgenaam zou zijn), niet de hypotheek, maar alleen de inboedel? Hoe zit dat precies?

@ nausicaa: er is dus wel een overlijdensricicoverzekering, was inderdaad verplicht bij aflossingvrije hypotheek.

Ik ben nu naar een verjaardag maar kom morgen weer ff kijken
heb niet alles gelezen, maar ik woon ook met vriend in zijn koophuis. huis heeft hypo van 140.000¤ en overlijdensverzekering van 80.000¤ en ik wel zijn erfgenaam..als hij komt te overlijden, hou ik max een hypo van 60.000¤ over...en kan ik er blijven wonen (met onze zoon)
quote:anki schreef op 31 juli 2010 @ 21:37:

Volgens mij klopt dit niet hoor. Dit zou betekenen dat de bank dan ook het huis gaat verkopen en evt. overwaarde op strijkt. Zou een beetje scheef zijn, want hier hebben de erfgenamen gewoon recht op.

@ TO waarom laat je je niet vrijblijvend bij een noatris voorlichten?
Volgens mij klopt dat inderdaad niet.
Verdien jij zó weinig, dat je zelfs nádat de overlijdensrisico (een deel van) de hypotheek heeft afbetaald, niet in het huis kan blijven wonen? (zoals in voorbeeld van gelukkigmeisje) Of zou het misschienk unnen als je zijn pensioen krijgt? (wat ook alleen maar kan met minimaal een samenlevingscontract)

En is dat over één of twee jaar nog zo?

Los van wat wel/niet de gevolgen zijn voor hypotheek, vind ik het onvoorstelbaar dat je samen gaat wonen zonder dit soort dingen te willen regelen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven