Geld & Recht alle pijlers

Gratis jurisch advies (dochter 20 jr)

03-08-2010 21:33 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Onze dochter van 20 jaar heeft problemen op haar werk ( ze wordt beschuldigt van fraude). Ze heeft nu een oproep gekregen voor een verhoor bij de politie. Ze is op dit moment op vakantie gestuurd door ons om even haar hoofd leeg te maken want het heeft haar erg aangegrepen. Ze weet nog niet van de oproep en nu wil ik graag vast wat advies inwinnen. Onze financiele situatie is niet zo dat we ons een dure advocaat kunnen veroorloven. Weet iemand waar ik gratis of tegen een laag tarief advies kan krijgen.

Alvast bedankt.
Juridisch Loket?
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Ja, het juridisch loket kan helpen, of haar rechtsbijstandsverzekering (als ze die heeft) of haar vakbond (als ze lid is).

Als zij niets gedaan heeft dan is het goed dat er aangifte is gedaan. Dat is namelijk ook de enige geeigende weg om haar naam weer te zuiveren.

Is zij nog wel in dienst bij het bedrijf?
Is zij terecht beschuldigd? Is zij nog werkzaam?
Mag ik zeggen dat ik het raar vind om je dochter op vakantie te sturen op het moment dat zij verdacht wordt van fraude? (en naar ik aanneem geschorst is van haar werk)
quote:gizz schreef op 03 augustus 2010 @ 21:56:

Mag ik zeggen dat ik het raar vind om je dochter op vakantie te sturen op het moment dat zij verdacht wordt van fraude? (en naar ik aanneem geschorst is van haar werk)Als zij inderdaad geschorst is van haar werk mag ze niet op vakantie maar moet je bereikbaar zijn voor je werkgever.Als ze geschorst is maar dat weet ik niet....
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
Ze is niet meer werkzaam bij dit bedrijf nadat ze enkele gesprekken heeft gehad. Ze zweert dat ze niets heeft gedaan.Ze heeft geen rechtsbijstand verzekering en is niet bij een vakbond. Het was een bijbaan ze studeert nog.
.
anoniem_53991 wijzigde dit bericht op 04-08-2010 09:01
Reden: niet relevant
% gewijzigd
Leny, is ze ontslagen? Dat had namelijk niet mogen gebeuren indien er geen onomstotelijk bewijs tegen haar is (en kan dus juridisch aangevochten worden).
Nee, ze werkte bij een warenhuis.
Jeetje zeg,balen maar er moet wel bewijs zijn! Wat moeten jullie geschrokken zijn en vooral als je dochter onschuldig is,ik ken bedrijven die dit soort beschuldigingen uiten in de hoop dat je snel zelf gaat ivm de loonkosten.
Wisten jullie dat er een aanklacht ging komen?

Wat voor harde bewijzen heeft dat bedrijf dan?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ze is inderdaad op staande voet ontslagen.
Maar dan moeten ze wel bewijs hebben..
Nee, ze zal niet op staande voet ontslagen zijn. Dat kan namelijk niet meer wanneer er eerst meerdere gesprekken zijn gevoerd. Een ontslag op staande voet mag namelijk alleen wanneer er iets zeer ernstigs geconstateerd wordt en er direct ontslag op volgt. (Bijv. de werkgever ziet een medewerker een flinke rechste uitdelen aan een klant of collega oid).

En dat betekent ook dat ze direct al juridische hulp in had moeten schakelen toen ze werd ontslagen. Dat ontslag is namelijk onrechtmatig.

Kortom, neem ook dit gedeelte van het verhaal mee wanneer er juridisch advies ingewonnen wordt.
We wisten niet dat de aanklacht zou komen. Ze heeft hier ook 3 jaar met veel plezier gewerkt want het was een goede werkgever die altijd erg goed is voor het personeel.Het bedrijf heeft camera opnames waarop volgens hen verdachte beelden te zien zijn.
Het punt is dat je obv 'verdachte beelden' nog geen zaak hebt als werkgever. Dan moeten het hele duidelijke beelden zijn die echt niets meer aan de verbeelding overlaten. En zelfs in dat geval is nog niet gezegd dat er rechtmatig ontslag op mag volgen. Kortom, voer voor juristen!
Dat ze ontslagen is is natuurlijk heel vervelend, maar dat ze als een misdadiger behandelt wordt vind ik verschrikkelijk. We zijn helemaal niet thuis in juridische situaties vandaar deze vraag om juridisch advies.
quote:Leny1 schreef op 03 augustus 2010 @ 22:05:

Ze is niet meer werkzaam bij dit bedrijf nadat ze enkele gesprekken heeft gehad. Ze zweert dat ze niets heeft gedaan.Ze heeft geen rechtsbijstand verzekering en is niet bij een vakbond. Het was een bijbaan ze studeert nog.

Heeft het bedrijf haar ontslagen? Of is ze geschorst? Of heeft ze zelf ontslag genomen nadat ze werd beschuldigd?

Uit de posts van TO is mij namelijk niet duidelijk wat de exacte stand van zaken is. Zoals Nummerzoveel al zegt, ontslag op staande voet mag alleen als je op heterdaad betrapt wordt. Het bedrijf mag echter een werknemer wel schorsen als ze een onderzoek in willen stellen.
quote:Leny1 schreef op 03 augustus 2010 @ 22:40:

Dat ze ontslagen is is natuurlijk heel vervelend, maar dat ze als een misdadiger behandelt wordt vind ik verschrikkelijk. We zijn helemaal niet thuis in juridische situaties vandaar deze vraag om juridisch advies.

Niet vervelend bedoelt, maar hou ook in gedachten dat er wellicht wel iets aan de hand is. Ik weet het je wil het niet dneken, en je vertrouwt je dochter 100%, maar neem jezelf ook wat in bescherming door ook deze optie in gedachte te houden.

Mocht je overigens geen advocaat kunnen betalen dan kun je ook voor een vergoeding in aanraking komen (www.rvr.org)
Zoals Nummerzoveel zegt: juridische hulp is ook gewenst. Los van het feit dat wij hier geen oordeel over kunnen vellen vanaf deze kant, zijn er mogelijk inderdaad onrechtmatigheden aan dit ontslag te constateren. Dus hup, morgen het JL bellen!
Wees blij dat ze het zo serieus aanpakken dat de politie in is geschakeld. Zoals ik al eerder zei, is dat echt de enige manier om je naam te zuiveren. Juist bij de politie krijgt ze de gelegenheid om haar verhaal te doen, die zijn onpartijdig. Als ze niet door de politie wordt verhoord, dan blijft ze altijd dat meisje wat ontslagen werd na diefstal.

Ik snap dat het niet leuk is en voor je dochter waarschijnlijk eng is. Maar probeer het echt als een kans te zien in plaats van als een bedreiging.
quote:esra schreef op 03 augustus 2010 @ 22:19:

Jeetje zeg,balen maar er moet wel bewijs zijn! Wat moeten jullie geschrokken zijn en vooral als je dochter onschuldig is,ik ken bedrijven die dit soort beschuldigingen uiten in de hoop dat je snel zelf gaat ivm de loonkosten.

Dochter van TO zegt dat ze onschuldig is. Haar werkgever zegt dat ze schuldig is. Over de schuldvraag kunnen wij niet oordelen.

Wat mij tegenstaat is dat je stelt dat een werkgever dit soort beschuldigingen uit om van mensen af te komen. De lonen bij het bedrijf in kwestie zijn dusdanig dat ze niet echt wakker liggen van 1 extra personeelslid. Vooral niet omdat er weinig fulltimers werken. Ken je het bedrijf in kwestie? Zo nee, dan zou ik voorzichtig zijn met dit soort uitspraken.

Ik ken het bedrijf wel van dichtbij en mijn ervaring is dat men bij het bedrijf in kwestie op een behoorlijke manier met hun mensen omgaan.

(ik werk er niet en heb geen aandelen)
quote:gizz schreef op 03 augustus 2010 @ 22:43:

[...]

Niet vervelend bedoelt, maar hou ook in gedachten dat er wellicht wel iets aan de hand is. Ik weet het je wil het niet dneken, en je vertrouwt je dochter 100%, maar neem jezelf ook wat in bescherming door ook deze optie in gedachte te houden.

Dit dus.

Mijn zus wou (en wil tot op heden) ook niet geloven dat één van haar kinderen de kluit belazerde, maar die deed dat op grote schaal. En ontkende alles, terwijl er bewijs genoeg was.

Ik vind het loffelijk dat je als ouder je kind wilt steunen en er voor haar bent, maar het is goed om rekening te houden met de mogelijkheid dat er inderdaad wel wat aan de hand is.
Ik zou toch even de info over de werkgever verwijderen, iedereen weet wel om welk bedrijf het gaat en soms kunnen dit soort dingen negatief terugwerken op de zaak.

Voor jullie is het zaak om zo snel mogelijk een afspraak met het juridisch loket/bureau rechtshulp te maken. Het handigst is dat je dochter er ook bij kan zijn, maar de afspraak kunnen jullie waarschijnlijk al regelen. Ze kunnen je daar in ieder geval verder helpen, ook als je er met bureau rechtshulp zelf niet uitkomt hebben ze veel info over de vergoedingen ed die gizz(?) al even noemde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven