Werk & Studie alle pijlers

It's Enough

04-08-2010 11:37 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben nieuw hier.

Ik heb gezocht naar een forum omdat ik even mijn verhaal kwijt moet.

Ik ben al 7 maanden aan het zoeken naar een baan. Ben 27 jaar. En het lukt maar niet.

Ik heb al velen adviezen gehad, meningen gehoord.

Ik trek het niet meer. Ik heb het gevoel alsof ik stik, gisteren ben ik afgewezen voor een super leuke baan. Die ik nooit meer tegen ga komen omdat het een niet veel voorkomende baan is. Ik ben hier zo verdrietig van dat ik even helemaal (voor mijn gevoel) de weg kwijt ben.

Solliciteren heeft zoveel impact op je. Ik weet niet meer wat ik met mijn toekomst moet. Ik zoek gewoon een secretariële functie. Maar wel een leuke, zou je zeggen die zijn er toch genoeg? Ja misschien wel maar er zijn ook genoeg kandidaten die daarop reageren. Eigenlijk wil ik iets anders met mijn toekomst maar ik weet helaas niet precies wat ik dan wel wil. Ook is er nu geen geld om een opleiding te beginnen laat staan leuke dingen te doen. Ik voel me opgesloten. eenzaam en onbegrepen.

Ik weet het gewoon even niet meer.

Liefs
Ik denk dat je nu boos reageert omdat je op dat 'tot hier en niet verder' punt zit.

Joh ik ken jou helemaal niet, het zou bést kunnen dat je aan je nieuwe werkgevers vertelt dat je burn out had en nu nog paniek voelt bij druk. Dan is een goeie tip: wees daar maar wat minder open over.

Lijkt me overigens lastig een baan met veel verantwoording te willen als je niet tegen druk kan. Kan je niet beginnen met parttime werk?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ambree, ik ervaar zelf ook dat ik na mijn burn out heel erg gevoelig ben voor opmerkingen die mensen maken. Maar je bent nu 7 maanden werkloos. Dat is heel erg vervelend. Ik neem aan dat je al tientallen malen hebt gesolliciteerd. Je weet voor jezelf wel wat de redenen van afwijzing zijn. Misschien denk je veel meer in je mars te hebben, dan je daadwerkelijk kunt.

Ik ben wat dat betreft heel voorzichtig geworden na mijn burn out. Mijn omgeving geeft aan dat ik mijzelf onderschat. Ik kan een functie krijgen als teamleider, maar ik ben bang dat ik niet voldoe aan de verwachtingen en twijfel al twee maanden lang of ik de functie accepteer (terwijl ik weet dat het Hoofd van de afdeling mij graag wil hebben).
quote:Ambree schreef op 04 augustus 2010 @ 12:17:

@Wuiles, aan je stukje tekst heb ik dus helemaal niets jij bent dus blijkbaar niet in staat om me in mij te verplaatsen. Het is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarbij nemen ze je niet aan als serveerster of cassiere omdat je daar te duur voor bent.

Ik ben werkgever dus het zou misschien aardig zijn als jij je in mij zou proberen te verplaatsen. Voor de goede orde: ik heb momenteel een aantal vacatures voor WO-juristen. Zodra ik op een cv zie dat iemand in de horeca of de thuiszorg heeft gewerkt heeft die onmiddellijk een streepje voor en ik weet dat ik daarin niet de enige ben. Werkloos thuiszitten en klagen dat je niet wordt aangenomen in je ideale baan draagt niet bij aan het beeld dat je flexibel bent of over doorzettingsvermogen beschikt. Bovendien is het beeld wat je vanzelf schetst niet consistent.

"Ik ben enorm assertief en ik leer heel snel bij mijn vorige baan heb ik een deuk opgelopen. Ik wil graag laten zien wat ik kan etc. Ik snap dat dit verkeerd kan overkomen maar dat is mijn gevoel nu. Ik kan dit voor mezelf helaas niet anders verwoorden. Ik besef heel goed dat niet alle taken leuk zijn, daar neem ik wel genoegen mee.

@Lentezon, ik raak in paniek wanneer mensen me onder druk zetten, dan raak ik heel erg in paniek. "

Een goede recruiter prikt daar doorheen en dat zou best een reden kunnen zijn waarom je niet aan de slag komt.

In plaats van jezelf zielig te gaan vinden omdat je (hier) niet begrepen wordt zou je er beter aan doen te gaan onderzoeken wat je anders zou kunnen doen zodat je de kans op het verkrijgen van een baan vergroot.
Dat het ook moeilijk is om een job als serveerster te bemachtigen, begrijp ik wel. Bij mij is dit echter wel gelukt door aan iedereen te laten weten dat ik wilde werken, maakt niet uit wat..en een vriend van een vriend werkte in een uitzendkantoor en heeft me dan aan een tijdelijk job geholpen...in het algemeen kan je netwerk aan mensen rondom je mensen rondom die mensen je misschien wel helpen...ik heb mijn huidige job via de tuinman van mijn tante...
quote:Ambree schreef op 04 augustus 2010 @ 12:24:

@Tia Dalma,

Misschien ben ik dan nog niet klaar voor de waarheid. En doet me dat nog teveel verdriet.

Ik besef ook dat ik dan nog niet klaar ben om mijn verhaal hier te doen. Omdat ik voor mijn gevoel geen begrip krijg "de reacties van Wuiles - ga als serveerster werken" is voor mijn gevoel erg makkelijk. Zo werkt het niet als je ook een hypotheek etc. hebt ik krijg namelijk ww waar we onze vaste lasten nog meer kunnen dekken.

Ambree, begrip moet je niet verwachten van mensen die niets met jou persoonlijk te maken hebben. Een nieuwe werkgever hóeft geen begrip op te brengen voor wat jou in het verleden elders is overkomen. Verwacht dat van anderen en je zult ernstig teleurgesteld worden. Dat wil niet zeggen dat die mensen gemeen zijn of jou niets gunnen, maar heeft alles te maken met het feit dat je dit op de verkeerde plekken neerlegt.

Jij zult eerst een aantal zaken uit de weg moeten ruimen in je hoofd. Want daarmee hoor je momenteel erg selectief en gekleurd. Wuiles heeft namelijk niet gezegd dat je als serveerster moet gaan werken, maar je af moet vragen of en weer in het werkproces raken uberhaupt én nog eens een stap hoger wel realistisch is voor jouzelf nu en in deze arbeidsmarkt in het algemeen.

Ik raad je echt die coach aan: wat jij nodig hebt haal je niet van een forum!
Je bent heel direct Spijker dat ben ik ook misschien dat ik daarom zo op je reageer.

Ik denk wel dat het beeld wat je nu van me hebt verkeerd is.

Dat is jammer want dan ben je wel erg snel in het stellen van een oordeel. Ik kan heel goed omgaan met druk, het feit dat ik een voorbeeld geeft dat ik in paniek raak komt dus denk ik door ervaringen uit het verleden. Ik wil dit juist kwijt en wat er aan doen. Dat gaat helaas niet zomaar.
@Wuiles, het wordt saai: ik ben het alweer zo ernstig eens met je

Ambree, waak voor het denken dat je op een forum kunt zien of iemand heel direct is, en wees je bewust van het feit dat beeldvorming hier over en weer sowieso moeilijk is. Gebruik dit forum daar niet voor: jij hebt echt een ander soort ondersteuning nodig, nl persoonlijk en op maat!
Ik ben hier juist om tips te krijgen en ik wist ook dat niet alle reacties mij zouden aanstaan .

Dat geeft niet en daardoor kom ik er alleen maar sterker uit.

Het is alleen voor jullie moeiljk en voor mij ook om direct te weten wie ik ben n.a.v. 1 topic. Ik ben dus nu een beetje geschrokken van hoe snel sommigen een beeld bij mij vormen.
Tia Dalma, je valt in herhaling. Haha ik zal eens kijken naar hulp op maat.
Ik probeer juist te zeggen dat ik helemaal geen beeld van je heb.

Ik vroeg me alleen af of je burn out en je paniek niet meespelen in het geen werk kunnen vinden. En ik vroeg me af of je niet beter een makkelijker baan zou kunnen zoeken om weer aan het werk te raken, als je nog die paniek ervaart.

Solliciteren vanuit werk is altijd makkelijker dan solliciteren vanuit werkeloosheid!
@Ambree, dit is niet aanvallend bedoeld, probeer alleen maar met je mee te denken. Maar (misschien heb je het al gedaan), waarom geef je bij een uitzendbureau niet aan dat je een hele lichte administratieve baan wilt. Die zijn er vast wel. Je kan misschien parttime gaan werken, bijvoorbeeld alleen de ochtenden. Dan ben je uit je dagelijkse "sleur", kom je weer wat in het "werkleven", je hebt wat afleiding en je kan van daaruit wat rustiger verder zoeken. Daarnaast wordt je gat op je CV ook niet groter.

Op het punt waar je nu zit, zal het altijd weer een hele stap zijn om te gaan werken.
Misschien heb je gelijk Spijker maar dan heb ik weer het gevoel dat ik faal. Ik weet namelijk wel dat ik heel veel in mijn mars heb. Dat maakt het zo ingewikkeld.
quote:Ambree schreef op 04 augustus 2010 @ 12:33:

Ik ben hier juist om tips te krijgen en ik wist ook dat niet alle reacties mij zouden aanstaan .

Dat geeft niet en daardoor kom ik er alleen maar sterker uit.

Het is alleen voor jullie moeiljk en voor mij ook om direct te weten wie ik ben n.a.v. 1 topic. Ik ben dus nu een beetje geschrokken van hoe snel sommigen een beeld bij mij vormen.

Kun je je voorstellen hoe snel een beeld wordt gevormd tijdens een sollicitatiegesprek? Dat ontloopt elkaar niet zoveel.

Ik denk dat jij er belang bij kunt hebben om na te denken over de oorzaak van je werkloosheid en over de beste manier om weer aan de slag te komen. Daarom heb ik je vanuit het perspectief van een werkgever proberen uit te leggen waar het verkeerd zou kunnen gaan bij jouw sollicitaties.
@Venti, Dankje.

Oo jeej hoe ga ik dit niet verkeerd omschrijven.

Ik verveel me nog al snel doordat ik dingen heel snel oppik. Ik merk dat ik juist een stapje hoger wil zodat ik ook eens kan nadenken bij wat ik doe.
quote:Ambree schreef op 04 augustus 2010 @ 12:33:

Dat hoort gewoon bij dit medium. Je kunt en mag er veel van verwachten, het is hier vaak meer dan 'gewoon maar internet'.

Maar met betrekking tot jouw huidige wens en problematiek is nou net het hele beeld (inclusief non-verbaal en uitgebreidere gesprekken) de sleutel. En dat gaat niet werken op een beeldscherm.

Kortom, ik herhaal mezelf inderdaad nog maar even: zoek die coach/psycholoog. Laat je doorverwijzen door de huisarts.

Je loopt nu vast in je idee dat je het zelf moet kunnen dragen en sterk zijn, omdat je anders mogelijk jezelf helemaal een kneus vindt? Dat is gelukkig niet zo, maar je merkt juist dat je nu hapert in je functioneren doordat veel beren nog niet van jouw weg zijn.

Schiet ze eraf, sámen met die psycholoog/coach!
quote:wuiles schreef op 04 augustus 2010 @ 12:16:

[...]Bovendien, hoeveel heb je te willen op dit moment? Ik zou er eer in stellen om weer aan de slag te gaan, al zou het als serveerster zijn. Daarmee laat je ook aan een toekomstige werkgever zien dat je bereid bent om hard te werken, dat je doorzettingsvermogen hebt en dat je je kunt aanpassen. Van daaruit kun je weer verder solliciteren.

Nou, daar moet je wel mee oppassen en in ieder geval niet te lang als serveerster o.i.d. blijven hangen. Ik heb ondervonden dat het eerder een nadeel is dan voordeel op je CV.

Ik ben op bepaald ogenblik secretarieel vrijwilligerswerk in een buurthuis gaan doen om werkervaring te krijgen. Dat heb ik als gewoon werk op mijn CV gezet. Dat + een enthousiaste aanbeveling van mijn manager, zorgde dat ik een betaalde parttime baan kon krijgen, wat later weer als werkervaring tot een fulltime baan leidde. Let op: de uren kunnen wel werden afgetrokken van je WW; je moet dus wel toestemming vragen.

Sterkte! Ik zou wel hulp bij coach o.i.d. gaan zoeken. Dan kom je weer wat sterker te staan en dat straal je dan ook uit.
@Wuiles,

De laatste 4 gesprekken zat ik bij de laatste 2 kandidaten.

Ik was aangenomen maar er liep nog een ander gesprek met een baan die mijn voorkeur had. Het bedrijf wilde geen 2e keus zijn en dus niet wachten. Bij de laatste functie ben ik niet aangenomen omdat ik iets minder ervaring had als de andere kandidaat. Ik krijg positieve feedback. Een tijd geleden kwam ik nog iets te zenuwachtig over. Dat kreeg ik naderhand ook te horen.
quote:Ambree schreef op 04 augustus 2010 @ 12:40:

@Venti, Dankje.

Ik verveel me nog al snel doordat ik dingen heel snel oppik. Ik merk dat ik juist een stapje hoger wil zodat ik ook eens kan nadenken bij wat ik doe.Nou en? Dan verveel je je een jaar, daar kom je wel overheen. Zeker als je dat jaar tevens zou kunnen gebruiken om weer in het arbeidsritme te komen, te leren om wat zakelijker naar werk te kijken en nieuwe vaardigheden op te doen. Dat stapje hoger komt later wel.
quote:Ambree schreef op 04 augustus 2010 @ 12:43:

@Wuiles,

De laatste 4 gesprekken zat ik bij de laatste 2 kandidaten.

Ik was aangenomen maar er liep nog een ander gesprek met een baan die mijn voorkeur had. Het bedrijf wilde geen 2e keus zijn en dus niet wachten. Bij de laatste functie ben ik niet aangenomen omdat ik iets minder ervaring had als de andere kandidaat. Ik krijg positieve feedback. Een tijd geleden kwam ik nog iets te zenuwachtig over. Dat kreeg ik naderhand ook te horen.Wat wil je hiermee zeggen?
Ambree, heb je het gevoel dat werkgevers iets goed te maken hebben bij jou? Dat je door hen als je maar assertief genoeg doet, niet meer te grazen genomen kunt worden? Dat ze jou nou eindelijk eens moeten gaan geven wat je echt verdient?

@Venti, Dankje.

Ik verveel me nog al snel doordat ik dingen heel snel oppik. Ik merk dat ik juist een stapje hoger wil zodat ik ook eens kan nadenken bij wat ik doe.Je vraagt ons om advies, maar het is duidelijk wat je wilt. Je blijf voorlopig lekker thuis blijven zitten en je gaat pas een baan accepteren die aan al je wensen voldoen ?! Staat goed op je cv ! Wanneer je de keuze maakt om alleen maar leuk werk te willen doen moet je ook nu niet zitten mokken. Ik wil je even goed wakker schudden. Je hebt tegenwoordig niet zo veel te willen op de arbeidsmarkt.
quote:Ambree schreef op 04 augustus 2010 @ 12:38:

Misschien heb je gelijk Spijker maar dan heb ik weer het gevoel dat ik faal. Ik weet namelijk wel dat ik heel veel in mijn mars heb. Dat maakt het zo ingewikkeld.

Dat is dan je eigen visie. Ik zou werken niet als falen zien ten opzichte van niet-werken.

Hiermee bedoel ik niet dat ik vind dat je nu faalt, hiermee bedoel ik dat je ook de positieve kant kan pakken van een baan. Je moet aan de slag en dat hoeft niet meteen je droombaan te zijn. Misschien voel je ook minder paniek als je voor jezelf die druk er af haalt.
Ik doe vrijwilligerswerk Lentezon.

Het ging mij om dit topic om tips en reacties die heb ik nu gekregen maar nu krijg ik het gevoel dat ik me moet gaan verdedigen.
Hoi Ambree ik herken me wel in je verhaal.

Er is echter vaak een grote kloof tussen wat jij zelf denkt aan te kunnen en wat een werkgever denkt dat je aankan. Is bekend dat je vanuit een burn-out solliciteert? En zo nee, hoe verklaar je het gat in je cv?

In ieder geval is er altijd werk voor je. Misschien niet wat je voor ogen hebt, maar laten we eerlijk zijn; door niets te doen (en begrijp me niet verkeerd, ik weet hoe inspannend solliciteren is en met name na een burn-out) in de tussentijd laat je niet zien dat je bereid bent het onderste uit de kan te halen in jouw specifieke situatie.

Bekijk het van de andere kant: als je een functie aanneemt die onder je niveau ligt heb je dus de mogelijkheid om in snel tempo perfect werk te leveren. Makkelijk werk wellicht, maar perfect. Dan kun je, behalve de ervaring die je opdoet (is erg belangrijk) misschien ook doorgroeien vanuit deze functie en vanzelf met de tijd meer verantwoordelijkheden krijgen.

Ik verveel me nog al snel doordat ik dingen heel snel oppik. Ik merk dat ik juist een stapje hoger wil zodat ik ook eens kan nadenken bij wat ik doe.

Maar je raakt in paniek als er onverwachts iets op je pad komt.

Dat gaat dus niet samen. Je wilt een leuke baan want je hebt veel in je mars vindt je zelf, maar het moet wel allemaal op jouw manier en in jouw tempo en niet te veel. Dat gaat dus niet samen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven