Verklaring eigen kind?
woensdag 4 augustus 2010 om 15:21
Ik heb recentelijk iets gelezen waar ik meer informatie over zoek. Als je als alleenstaande moeder met je kind(eren) op reis gaat naar het buitenland dan zou het kunnen zijn dat naar een verklaring wordt gevraagd om aan te tonen dat het daadwerkelijk gaat om haar eigen kind(eren). Dit omdat de achternamen van moeder en kind(eren) afwijkend kunnen zijn.
Over wat voor verklaring hebben we het hier en waar haal je die vandaan?
Ik ga er in bewuste situatie vanuit dat moeder en kind(eren) beschikken over eigen identiteitspapieren en dat gereisd wordt binnen Europa.
Over wat voor verklaring hebben we het hier en waar haal je die vandaan?
Ik ga er in bewuste situatie vanuit dat moeder en kind(eren) beschikken over eigen identiteitspapieren en dat gereisd wordt binnen Europa.
woensdag 4 augustus 2010 om 15:30
woensdag 4 augustus 2010 om 15:32
Hm, ik ben geen alleenstaande moeder. Wel is mijn man Iers en hebben mijn kinderen een Iers paspoort en ze lijken ook nog eens op hen en niet op mij. Na verschillende keren te zijn gestopt bij de douane als ik alleen met de kinderen reis doen we nu het volgende: ik neem altijd een copie mee van het paspoort van mijn man waarop hij heeft geschreven dat ik met toestemming van hem met de kinderen reis (eventueel de datums en waar naartoe) en met zijn handtekening eronder. Nooit meer gezeur gehad. Al lijkt het me wel lastig om te doen als de vader niet meer in beeld is. Lastig zeg.

woensdag 4 augustus 2010 om 15:36
Een vriendin van mij heeft een kind van een Nigeriaan. Inmiddels zijn ze gescheiden, maar kind draagt zijn achternaam. Buiten de verschillende achternamen lijken ze ook niet veel op elkaar.
In het buitenland al regelmatig vragen over gehad, maar over het algemeen volstaat een geboortecertificaat ook wel. Waarop in elk geval de naam van moeder en de naam van het kind staan.
In het buitenland al regelmatig vragen over gehad, maar over het algemeen volstaat een geboortecertificaat ook wel. Waarop in elk geval de naam van moeder en de naam van het kind staan.
woensdag 4 augustus 2010 om 16:38
Wat je moet kunnen laten zien is een verklaring van vader dat jij het kind mee mag nemen naar het buitenland. Als je alleen gezag hebt: een uitreksel uit het gezagsregister.
Om een kind mee te nemen naar het buitenland, moeten beide gezagdragende ouders toestemming geven. Ook als je getrouwd bent trouwens.
Er wordt zo goed als nooit naar gevraagd, maar ze mogen er wel om vragen. Als je dan niet aan kan tonen dat je bevoegd bent het kind mee te nemen naar het buitenland, is het wel lastig.
Om een kind mee te nemen naar het buitenland, moeten beide gezagdragende ouders toestemming geven. Ook als je getrouwd bent trouwens.
Er wordt zo goed als nooit naar gevraagd, maar ze mogen er wel om vragen. Als je dan niet aan kan tonen dat je bevoegd bent het kind mee te nemen naar het buitenland, is het wel lastig.
oh that purrrrrrrrrfect feeling

woensdag 4 augustus 2010 om 18:31
quote:Flashy schreef op 04 augustus 2010 @ 17:03:
Wat nou als je man overleden is?
Bewijs daarvan meenemen? Bijv. een overlijdensakte of uittreksel Burgerzaken?
Ik ben ook wel eens staande gehouden op Schiphol toen ik naar het buitenland ging. Voortaan dus een uittreksel Burgerzaken mee als bewijs dat het echt mijn kinderen zijn. Verklaring vader hoeft niet zeiden ze destijds. Indien kids zijn bijgeschreven in het paspoort van de moeder of een eigen paspoort hebben heeft vader daar immers al toestemming voor moeten geven bij de aanvraag daarvan. Het ging vooral om bewijs dat het echt mijn kinderen zijn aangezien ze een eigen paspoort hebben. Misschien een idee dat de overheid in paspoorten van minderjarige kinderen de gegevens van hun ouders opneemt?(Zal wel niet kunnen wegens allerlei regels).
Wat nou als je man overleden is?
Bewijs daarvan meenemen? Bijv. een overlijdensakte of uittreksel Burgerzaken?
Ik ben ook wel eens staande gehouden op Schiphol toen ik naar het buitenland ging. Voortaan dus een uittreksel Burgerzaken mee als bewijs dat het echt mijn kinderen zijn. Verklaring vader hoeft niet zeiden ze destijds. Indien kids zijn bijgeschreven in het paspoort van de moeder of een eigen paspoort hebben heeft vader daar immers al toestemming voor moeten geven bij de aanvraag daarvan. Het ging vooral om bewijs dat het echt mijn kinderen zijn aangezien ze een eigen paspoort hebben. Misschien een idee dat de overheid in paspoorten van minderjarige kinderen de gegevens van hun ouders opneemt?(Zal wel niet kunnen wegens allerlei regels).
woensdag 4 augustus 2010 om 18:42
Yathibiyya, het is ook in Europa verstandig zo'n verklaring (of een uittreksel uit het gezagsregister als je enig gezaghebbende met een andere achternaam dan het kind bent) te hebben. Je zou niet de eerste zijn die op Schiphol wordt aangehouden. Wij doen het altijd zo: kopie paspoort naamdrager plus kopie geboortecertificaat kind waarop wij beiden als ouders staan vermeld plus verklaring van de naamdrager dat toestemming voor de reis is gegeven.
Idee van gezagdragers in paspoort kind is een goede. De ouders vermelden is denk ik weer minder zinvol. De meeste kinderontvoeringen worden door de niet gezaghebbende ouder naar het eigen land gedaan, maar als je in het paspoort de gezaghebbers vermeld, ben je van alle problemen af. Waarom zou dat eigenlijk niet gebeuren?
Idee van gezagdragers in paspoort kind is een goede. De ouders vermelden is denk ik weer minder zinvol. De meeste kinderontvoeringen worden door de niet gezaghebbende ouder naar het eigen land gedaan, maar als je in het paspoort de gezaghebbers vermeld, ben je van alle problemen af. Waarom zou dat eigenlijk niet gebeuren?
donderdag 5 augustus 2010 om 15:27
Zo bedoelde ik het eigenlijk ook Marjolein, gezagdragers is het juiste woord! Je hebt helemaal gelijk dat ouders niet zinvol is, toen ik het schreef dacht ik al aan kinderen in pleeggezinnen en je voorbeeld van ontvoeringen. Jij hebt het juist beschreven. Bedankt! Geen idee waarom het nu niet zo is.