Schijt krijgen aan wat mensen denken..

04-08-2010 21:06 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben zo erg bezig met wat mensen eventueel van mij kunnen denken..dat ik er gek van word. Echt gek..en gefrustreerd. Ik bedenk bij elk persoon die ik tegenkom ( op de fiets/auto/in de trein/tijdens winkelen etz overal) of ik wel goed overkom, wel knap genoeg ben voor hun, en wat ze van me denken enz enz....gaat maar door. Ik loop ook bij een therapeut, maar dat heeft echt geen zin..want het heeft totaal geen baat. Ik krijg af en toe ook angst/paniek aanvallen op zulke momenten dat ik er mee bezig ben, ik ga ook anders gedragen..voor andere mensen. Ik kleed me leuk, verzorg mezelf goed, zie er wel redelijk goed uit( van mensen horen zeggen) maar ik doe het eigenlijk alleen maar om geen negatief/kritiek oordeel van mensen te krijgen, tenminste dat denk ik dat ik dat krijg. Echt..hoe krijg ik meer schijt aan wat mensen denken( als ik niet eens weet wat ze denken...)?

Herkenbaar voor iemand?
En stel dat ze je stom/lelijk/dik/dun vinden?

Wat dan?
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Heb je meer vertrouwen dat het Viva-forum je kan helpen dan een therapeut?
Je kunt je gek blijven maken over wat mensen van je denken, maar dat is toch ontzettend vermoeiend? Jij hoort toch niet wat mensen denken? Je vult het al voor ze in (niet doen, niet doen)! En bedenk bij jezelf dat als mensen je over straat zien lopen, het alweer vergeten zijn dat je ze je gezien hebben die dag als ze aanschuiven aan de keukentafel s'avonds!
Het enige wat hier over te zeggen valt is , dat de meeste mensen het belangrijk vinden om gewaardeerd te worden door hun medemens, daarin sta je echt niet alleen. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de persoon waar jij door gewaardeerd wil worden zelf te onzeker is om een helder oordeel te geven.

Onzekerheid is vaak deel van een bepaalde fase van je leven en naarmate je wat ouder wordt, wordt dat steeds minder, tot je er niet eens meer erg in hebt.

Je moet het maar zo zien, iedereen loopt op straat in zijn/haar blote harige kont en schaamt zich te pletter.

Succes en maak je niet druk, we hebben allemaal wel wat.
quote:iris_1990 schreef op 04 augustus 2010 @ 21:06:

Hoi,

Ik ben zo erg bezig met wat mensen eventueel van mij kunnen denken..dat ik er gek van word. Echt gek..en gefrustreerd. Ik bedenk bij elk persoon die ik tegenkom ( op de fiets/auto/in de trein/tijdens winkelen etz overal) of ik wel goed overkom, wel knap genoeg ben voor hun, en wat ze van me denken enz enz....gaat maar door. Ik loop ook bij een therapeut, maar dat heeft echt geen zin..want het heeft totaal geen baat. Ik krijg af en toe ook angst/paniek aanvallen op zulke momenten dat ik er mee bezig ben, ik ga ook anders gedragen..voor andere mensen. Ik kleed me leuk, verzorg mezelf goed, zie er wel redelijk goed uit( van mensen horen zeggen) maar ik doe het eigenlijk alleen maar om geen negatief/kritiek oordeel van mensen te krijgen, tenminste dat denk ik dat ik dat krijg. Echt..hoe krijg ik meer schijt aan wat mensen denken( als ik niet eens weet wat ze denken...)?

Herkenbaar voor iemand?

Voor hun?? Leuk eruitzien moet je niet voor vreemden doen. maar voor jezelf en misschien je partner.

Trouwens, ik heb ook zo´n fase gehad toen ik 16 was. Maar weetje...het kan andere mensen(vreemden) eigenlijk echt geen fuck schelen hoe jij eruit ziet. Dus maak je er niet zo druk om. Het gaat om jou.
Wat moeten al die mensen wel niet van je denken, dat je de hele tijd met jezelf bezig bent? (helpt dat? )

Sorry, was een grapje.

Hoe kun je schijt aan mensen krijgen?

Probeer je eens een dag te gedragen alsof je schijt aan iedereen heeft. Ga hard op zingen op de fiets. Trek kleren aan waarvan jij denkt, dat je er in voor gek loopt. Toupeer je haar omhoog.

Ga huppelend over straat en maak een slinger om iedere landtarenpaal.

Ken je kinderen van een jaar of acht?

Die zijn ideaal om mee te gaan waterbalonnen gooien, schommelen, wipwappen, tikkertje te doen.

Aan het einde van de dag zul je zien dat er niks ergs is gebeurd. Dat het bijna niemand is opgevallen en dat je een ontzettend leuke dag hebt gehad.
quote:Vishnu schreef op 04 augustus 2010 @ 21:07:

En stel dat ze je stom/lelijk/dik/dun vinden?

Wat dan?Dat zou ik vreselijk vinden..
Stel je voor....

Ik vind dat jij geen leuke nick gekozen hebt. Oh,ja, en ik vind je haar ook leuker als het net ietsje wilder zit.....

Zit je hiermee?

En als je nou bedenkt dat jij er veel verzorgder uitziet dan ik?

Wat nu?

Ik val op die jongen die naast jou staat.

Hij is helemaal weg van jou.

Jij vindt hem niet leuk.

Ondertussen ben ik stikjaloers op jou....

En zo kan ik nog een tijdje doorgaan met circeltjes ronddenken. Ofwel: alles is subjectief. Je vult voor mensen in wat ze over je denken. Dat is niet reeel. Jij gaat ervan uit dat mensen 1 smaak hebben. Dat is eveneens niet reeel. Zoveel mensen, zoveel gedachten. Inderdaad zal niet iedereen je even leuk vinden. Daarentegen kun je net zoveel mensen vinden die jou WEL leuk vinden. Het is een kwestie van je dit bedenken en kijken aan welke kant je wil staan. Is jouw glas halfvol of halfleeg. Kijk je naar de mensen die iets negatiefs over je vinden, of liever die iets positiefs vinden?
Door je te realiseren dat een mens veel meer met zichzelf bezig is dan met jou. Hun oordeel over jou (bijvoorbeeld wat een dikke kont) is maar vluchtig en dus hoef jij er ook niet lang mee te zitten.

Verder schijnt 30% van de mensen je te mogen, 30% je niet te mogen en de rest zich niet voor je te interesseren. Je kunt dus nooit iedereen plezieren of voor te winnen, dus hoe je er ook niet aan te beginnen.

Hopelijk helpen deze inzichten je een beetje om de boel te relativeren.
Mensen zijn doorgaans veel te druk bezig met zichzelf.

Als ik al eens iets over iemand denk die bij mij in de trein zit, of die ik voorbij loop, dan ben ik 5 seconden later alweer vergeten hoe die persoon eruit zag. Dus je maakt je druk om niks
Ze betalen je rekeningen niet, dus maakt het niet uit wat ze van je vinden (buitenlands gezegde)

M.a.w.; het zijn toch geen mensen die een rol in je leven spelen, dat je er waarde aan hecht?

Je zou er werkelijk gek van kunnen worden, is toch ook een beetje gestoord?
quote:Chardonnay schreef op 04 augustus 2010 @ 21:20:

Mensen zijn doorgaans veel te druk bezig met zichzelf.

Als ik al eens iets over iemand denk die bij mij in de trein zit, of die ik voorbij loop, dan ben ik 5 seconden later alweer vergeten hoe die persoon eruit zag. Dus je maakt je druk om niks Tenzij het een stuk is
Sorry, even offtopic:quote:absoluteEinstein schreef op 04 augustus 2010 @ 21:17:

Ga huppelend over straat en maak een slinger om iedere landtarenpaal.Wat voor paal?
quote:iris_1990 schreef op 04 augustus 2010 @ 21:18:

[...]

Dat zou ik vreselijk vinden..Want?
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Trouwens, er zijn vast ook mensen die wel eens iets over mij denken en weet je, ook 5 seconden later weten ze niet eens meer hoe ik er uit zie. En ik weet haast zeker dat ze 's avonds geen vriendinnen gaan opbellen om te zeggen 'nou, ik zag nu een raar wijf op straat lopen, tssss'... nee hoor, mensen denken wel eens wat en vergeten dat daarna net zo hard weer.
Je hebt in ieder geval al 1 pluspuntje: je hebt een geweldige nickname (zei zij geheel onbevooroordeeld ).
quote:nazife schreef op 04 augustus 2010 @ 21:16:

[...]

Voor hun?? Leuk eruitzien moet je niet voor vreemden doen. maar voor jezelf en misschien je partner.

Trouwens, ik heb ook zo´n fase gehad toen ik 16 was. Maar weetje...het kan andere mensen(vreemden) eigenlijk echt geen fuck schelen hoe jij eruit ziet. Dus maak je er niet zo druk om. Het gaat om jou.

Ja het is alsof ik leef voor de mensen in plaats van met mezelf. Tja ik weet het niet, het is gewoon bagger..dat ik me laat leven mensen/gedachtes van mensen...maar ik doe het wel...keer op keer.

Ik kijk zelf ook altijd 'beoordelend' naar mensen, en kijk of ze dun/dik/knap/enz zijn. Misschien dat ik dat ook projecteer aan mezelf.
quote:Ksenija schreef op 04 augustus 2010 @ 21:20:

[...]

Tenzij het een stuk is
Meid, kijk om je heen, de meeste mensen zijn lelijk. Grote kans dat jij er leuker uit ziet.

Maar waarom zou dat je bezighouden?

Belangrijker is, dat jij jezelf leuk vindt. Is dat zo? Zo niet, ga eens snel even je positieve kanten opschrijven en van je zelf houden.
quote:Chardonnay schreef op 04 augustus 2010 @ 21:22:

[...]

Die van vandaag zit echt nog in mijn hoofd...
Wat Einstein zegt kan goed werken. Doe eens bewust iets geks je zal zien dat niemand je erom veroordeelt.

Draag bijvoorbeeld morgen naar je werk een trui die je binnenstebuiten aan hebt.
quote:iris_1990 schreef op 04 augustus 2010 @ 21:21:

[...]

Ik kijk zelf ook altijd 'beoordelend' naar mensen, en kijk of ze dun/dik/knap/enz zijn.Misschien moet je daar eerst mee ophouden.
Lieve TO, je moet wel heel apart zijn (in negatieve en positieve zin) voordat willekeurige mensen langdurig met je bezig zijn en je bent vast veel te gewoon voor ze om zich mee bezig te houden, dus laat het los.

(dit bedoel ik verder niet vervelend)
quote:iris_1990 schreef op 04 augustus 2010 @ 21:21:

[...]

Ja het is alsof ik leef voor de mensen in plaats van met mezelf. Tja ik weet het niet, het is gewoon bagger..dat ik me laat leven mensen/gedachtes van mensen...maar ik doe het wel...keer op keer.

Ik kijk zelf ook altijd 'beoordelend' naar mensen, en kijk of ze dun/dik/knap/enz zijn. Misschien dat ik dat ook projecteer aan mezelf.

Als je daar nou eens mee ophoudt, want dat lijkt me ook niet echt de bedoeling. Ik zou er zelf doodmoe van worden. Ik werk in een winkel en echt..ik zie mensen in alle soorten en maten. Maar zodra ze de winkel uitlopen, ben ik ze ook weer vergeten.

Als jij iedereen beoordeelt, natuurlijk heb je dan het idee dat iedereen dit ook bij jou doet. Maar dat is over het algemeen niet zo.

Meisje, maak je niet zo druk om anderen(dus..beoordeel ze niet zo, en maak je ook niet zo druk over hoe zij jou wel of niet beoordelen) dan is het leven een stuk relaxter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven