Geld & Recht alle pijlers

Help! Stufi en 'samenwonen' met kind

04-08-2010 10:28 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik zit een beetje met een dilemma. Een goede vriend van mij heeft geen woning en ik wil hem best bij mij in laten wonen. Hij wil ook gewoon meebetalen aan alles enzo.

Alleen het volgende: ik ben zelf een alleenstaande studerende moeder (stufi+eenoudertoeslag). Da's zeker geen vetpot! Maar ik las bij DUO dat wanneer je iemand in laat schrijven dat hij maximaal Euro 8600,- p/j mag bijverdienen en dat ik dan een partnertoeslag i.v.m. verzorgen van een kind aan kan vragen, waardoor ik mijn rekeningetjes kan blijven betalen. Boven de Euro 8600,- is geen recht op partnertoeslag en daalt mijn inkomen logischerwijs drastisch. Je hoeft blijkbaar geen (liefdes)relatie te hebben met iemand om hem je wettelijke partner te maken.

Maar hij heeft een recent andere baan gekregen, verdient nu rond de Euro 500,- p/mnd (parttime), maar heeft hiervoor veel te veel verdient, waardoor hij nu al boven de Euro 8600,- zit...

Hoe gelden de regels? Want als hij er nu bij inkomt dekt zijn momentele inkomen niet eens mijn inkomensverlies en heeft hij zelf geen eens geld voor wat dan ook. Dat allemaal doordat hij nu door zijn eerdere inkomen al boven de Euro 8600,- zit en er dus geen recht is op partnertoeslag.

Het zou toch niet eerlijk zijn dat zijn eerdere inkomen meetelt, terwijl hij niet eens bij is ingeschreven geweest? Voor dit jaar zullen wij ook niet belasting-partners zijn (minder dan 6 maanden ingeschreven op hetzelfde adres).

Maar hij kan dus over 2 weken serieus nergens anders terecht... Dat vind ik dus ook weer oneerlijk. Aangezien hij mij eerder heel erg heeft geholpen.

Hoop dat er een beetje duidlijkheid in mijn verhaal zit...

Help wat nu? Wat zijn de regels?
Kan hij niet een kamer bij je huren?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wat nouschi zegt, dat jij zijn hospita wordt. Of woon je zelf via de wbv? Dan mag je waarschijnlijk niet een deel van je huis (onder) verhuren.
Wat Nouschi zegt. Je moet voorkomen dat jullie een gezamenlijke huishouding voeren (officieel, in elk geval), jullie wonen niet samen maar jij bent gewoon zijn hospita. Contractje afsluiten, dan heb je ook op papier wat hij bijdraagt aan jouw kosten (= zijn huur).
Hoe lang ben je van plan om hem bij je te laten wonen? Want het zal toch geen probleem zijn als de situatie niet definitief is, maar er gewoon iemand bij je logeert?
Maar dan moet je ook uitkijken hoor (als je zijn hospita wordt) want je mag maar een bepaald bedrag bijverdienen...En denk dat ze dat als inkomsten zien?
Perfectionisme is niet perfect...
Je mag per jaar ruim 10 000 euro bijverdienen zonder stufi kwijt te raken

Kan hij niet gewoon tijdelijk als logee bij je bivakeren en zich nog niet inschrijven op jouw adres maar bij vader/moeder/etc?
Drie redenen om hem niet bij jou te laten wonen:

1. de eigenaar van jouw woning of de bank die de hypotheek heeft verstrekt zal vermoedelijk niet akkoord gaan met onderhuur. Bovendien is het de vraag of je gemakkelijk van hem af zou kunnen als dat nodig zou zijn.

2. met een volwassen man die zomaar op straat komt te staan en nergens terecht kan is iets aan de hand. Het is de vraag of jij dat probleem moet willen oplossen.

3. je bent verantwoordelijk voor een kind. Gaan samenwonen, ook met een onderhuurder, is dan een grote stap die ik niet zomaar zou zetten

Je hoeft je niet te laten gijzelen door de gedachte dat hij jou eens enorm heeft geholpen. Als je hem wilt helpen dan zou ik hem doorverwijzen naar maatschappelijk werk of de huisarts.
Hoi!

Allemaal verschillende invalshoeken die zeker eens nader ga bekijken... Heel erg dank voor de reacties, vele had ik nog niet over nagedacht.

Het blijft helaas een moeilijke situatie allemaal! Dus dat wordt even bekijken hoe ik dat ga doen...
.
tessaa wijzigde dit bericht op 02-10-2010 18:24
Reden: privacy
% gewijzigd
Regeltjes voor logeren?
Ik ben het heel erg eens met de redenen die Wuiles aangeeft om hem niet bij jou te laten wonen.

Maar wat ik mij nu afvraag: hoe doen studenten het dan die via de woningbouw met zijn alleen een huis wonen. Volgens mij zijn zij geen fiscaal partners en hebben ze maar 1 huurcontract. En ik heb nooit gehoord dat ze om die reden gekort worden op zorgtoeslag o.i.d. Ben dus benieuwd hoe dat zit, want zo'n soort situatie is het hier toch ook.

Maar nogmaals, ik zou de overwegingen die Wuiles aandraagt wel ter harte nemen, voor je iemand bij je laat intrekken.
Meestal heb je bij de woningbouw je eigen huisnummer en brievenbus, ook al is het "één" huis.... Zo voorkom je gedoe.
Ook als het een normaal standaard rijtjeshuis of appartement is dat de woningbouw zou verhuren aan een gezin of stel? Kun je dan de nummers in het contract dan laten splitsen in 34a en 34b? Ik heb daar nog nooit van gehoord en het ook nog nooit bij vrienden gezien.
quote:Zima schreef op 04 augustus 2010 @ 11:30:

Ook als het een normaal standaard rijtjeshuis of appartement is dat de woningbouw zou verhuren aan een gezin of stel? Kun je dan de nummers in het contract dan laten splitsen in 34a en 34b? Ik heb daar nog nooit van gehoord en het ook nog nooit bij vrienden gezien.tuurlijk niet. Je mag niet op eigen houtje van 1 woning twee wooneenheden maken. En daarbij is het bijzonder duur omdat te doen (rioolrechten, afvalstoffenheffing etc)
quote:Zima schreef op 04 augustus 2010 @ 11:30:

Ook als het een normaal standaard rijtjeshuis of appartement is dat de woningbouw zou verhuren aan een gezin of stel? Kun je dan de nummers in het contract dan laten splitsen in 34a en 34b? Ik heb daar nog nooit van gehoord en het ook nog nooit bij vrienden gezien.Nee, dat mag ook niet. Met mijn opmerking doelde ik op studenten in een huurhuis van de woningbouw. Het komt vaak voor dat die huurhuizen specifiek voor "kamerbewoning" zijn, dus zit er een aparte brievenbus/huisnummer bij.
Dan heb ik het goed begrepen. Begon door je opmerking ineens te twijfelen of ik iets gemist had
.
tessaa wijzigde dit bericht op 02-10-2010 18:23
% gewijzigd
Wie komt daar ooit achter?
.
tessaa wijzigde dit bericht op 02-10-2010 18:23
% gewijzigd
.
tessaa wijzigde dit bericht op 02-10-2010 18:22
% gewijzigd
.
tessaa wijzigde dit bericht op 02-10-2010 18:22
% gewijzigd
Afgezien van het inkomstenverhaal voor de studiefinanciering heb je ook nog de kant van het toeslagenverhaal van o.a. gemeente en rijk. Wat heeft een inwonend persoon voor consequenties voor bijvoorbeeld huurtoeslag en zorgtoeslag die jij ontvangt? (als je die ontvangt)

Een 2e punt is dat je aan gemeentelijke lasten meer moet gaan betalen omdat je van een eenpersoonshuishouden naar een meerpersoonshuishouden gaat. Dus meer afvalstoffenheffing, meer rioolrechten, meer reinigingskosten, etc..

Verder ben ik het eens met de argumenten die Wuiles aandraagt om eens even heel diep na te denken of jij problemen wilt krijgen met deze vriendendienst.
quote:Tessaa schreef op 04 augustus 2010 @ 22:10:

[...]

Oh en de mensen met bij wie je huis woont natuurlijk, die valt het wel op dat je daar meer dan 2/3 vd tijd rondhangt

Ik weet dat je inspecteurs hebt, maar ik vraag me altijd af hoe ze er achter komen. Tenzij iemand je verlinkt natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven