hoe los ik dit op? domdomdom!

06-08-2010 11:06 56 berichten
Hoi, ik ben Lassma en heb last van vermijdingsgedrag.

Dus daarvoor zoek ik wat hulp en schoppen onder mijn reet en wijs advies...... zie ook mijn topic Doe elke dag wat engs!

Ik moet nog een afstudeerprobleem oplossen, waarvoor ik jullie hulp vraag.

Ik wilde me inschrijven voor een diploma-uitreiking, dat moet hier geruime tijd (maanden) van te voren. Ik was net te laat, dus had hier een mail over gestuurd of het toch nog kon, met mijn hart in mijn keel. Eerder had ik zo toestemming gekregen bij een eerdere uitreiking, maar toen kreeg ik mijn zaken niet afgerond op tijd, dus ging het alsnog over.

Ik kreeg een mail terug dat de inschrijving was verlengd. Hartstikke mooi, maar ik was zo gestressed dat ik die mail een tijd niet geopend heb. Dit is zoals je begrijpt het domdomdom-deel van het verhaal. De inschrijving was namelijk te vroeg gesloten en na mijn mail nog een paar dagen verlengd en ik kon me op dat moment nog inschrijven via de site, dat was de boodschap.

Door de stress die ik erom had, lees ik deze mail weer veel later, ik durfde het niet te openen, bang om afgewezen te worden of een andere gestoorde psychologische reden. Ik kan me dus niet meer inschrijven op de gebruikelijke manier.

Ik moet dus weer mailen met hen...... hoe leg ik dit uit? Ik wil heel graag die datum, ik heb alles al klaar liggen en de laatste eindjes geregeld wat ingeleverd moet worden.... Hoe schrijf ik een mail waarin ik uitleg waarom ik zo'n rare angstkronkel deed en waarom ik toch graag mee wil doen?

Alvast bedankt voor jullie ideeën. Ik weet echt niet wat ik moet schrijven of uit moet leggen.

(PS: het moet via mail, telefonisch zijn ze niet direct bereikbaar)
Alle reacties Link kopieren
'Wegens omstanidgheden heb ik uw mail te laat gelezen. Toch zou ik nog gebruik willen maken van de mogelijkheid om af te studeren op datum xxx. Graag zou ik zsm van u vernemen of dit nog mogelijk is.

Met vriendelijke groet,

Lassma'

Probeer het gewoon. Nee heb je, ja kun je krijgen, degenen met lef hebben de halve wereld, enz enz.

Je kan nu wel heel erg gaan sippen, dat je je mail te laat hebt geopend, maar dat is nu gebeurd. Het enige wat je nog kan doen is proberen het voor elkaar te krijgen. Met op je handen zitten bereik je helemaal niks (maar dat wist je zelf stiekem ook wel).

Hoe gaat het denk je in je komende baan? Ben je dan ook van het uitstellen van moeilijke zaken? Want dan heb je wel een probleem. Zoek uit wat je kan doen aan je vermijdingsangst, als je er problemen mee krijgt.

Succes!
O, en uitstelgedrag gaat je in je werk ook niet ver brengen. Dus geef jezelf een schop onder de kont en leer dat zo snel mogelijk af.
Wat pop zegt dus.
quote:himalaya schreef op 06 augustus 2010 @ 11:29:

[...]

Dan zeggen ze dat de plannen veranderd zijn en dat het nu op dag X is, 3 maanden verder.

Of schaam jij je t.o.v. je ouders, omdat je moet mededelen dat je niet op tijd je mail hebt durven openen en daarom weer te laat bent?

Ja natuurlijk schaam ik me naar mijn ouders, die maken zich al een jaar zorgen over mij en dan zeg ik: ik kan die en die datum afstuderen, nu echt zeker. En dan gaat het weer niet door.

quote:

[...]

Er is mij nog nooit gevraagd om mijn diploma's te tonen bij een sollicitatie, en als ze dat wel doen kun je gewoon zeggen dat je je diploma op dag X krijgt.

En als je écht zo snel mogelijk aan de slag had gewild en afgestuurd wilde zijn, had je misschien toch maar even diep moeten zuchten en je mail moeten lezen? Een eventuele afwijzing/teleurstelling verdwijnt niet als je hem maar een week in je mailbox laat staan hoor.Dat ligt eraan waar je werkt, ik heb dat diploma echt nodig voordat ik kan werken. Het is gewoon een vereiste, anders mag ik niet werken, ik mag niets tekenen ed... dat is gewoon een niet werkzame situatie.
quote:lassma schreef op 06 augustus 2010 @ 11:34:

[...]

Ja natuurlijk schaam ik me naar mijn ouders, die maken zich al een jaar zorgen over mij en dan zeg ik: ik kan die en die datum afstuderen, nu echt zeker. En dan gaat het weer niet door.

[...]

Dat ligt eraan waar je werkt, ik heb dat diploma echt nodig voordat ik kan werken. Het is gewoon een vereiste, anders mag ik niet werken, ik mag niets tekenen ed... dat is gewoon een niet werkzame situatie.

Beide gevallen van 'jammerdebammer'.

Ik zou het mailtje sturen wat Pop schrijft en dan maar hopen op (nog meer) coulance van hun kant. Nee heb je, ja kun je krijgen. En als je niét meer mee mag/kan doen met die ronde, dan is dat een wijze les geweest: er zullen nog wel meer van dit soort situaties komen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou de mail van Pop sturen:

'Wegens omstandigheden heb ik uw mail te laat gelezen. Toch zou ik nog gebruik willen maken van de mogelijkheid om af te studeren op datum xxx. Graag zou ik zsm van u vernemen of dit nog mogelijk is.

Met vriendelijke groet,

Lassma'

Als dat niet lukt, dan drie maanden later afstuderen. (of via de studentendecaan /studieadviseur advies inwinnen als dit echt niet kan i.v.m. afspraken nieuwe werkgever). En de volgende keer je zaken beter regelen! Dit soort gedrag kan een werkgever vast niet waarderen.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
quote:pop1980 schreef op 06 augustus 2010 @ 11:31:

'Wegens omstanidgheden heb ik uw mail te laat gelezen. Toch zou ik nog gebruik willen maken van de mogelijkheid om af te studeren op datum xxx. Graag zou ik zsm van u vernemen of dit nog mogelijk is.

Met vriendelijke groet,

Lassma'

TO als je gewoon NU dit mailtje stuurt en dan de reactie wel opent en nog even hier post, dan heb je mijn inziens alles geprobeerd en je zelf hierover iig niets te verwijten.
quote:lassma schreef op 06 augustus 2010 @ 11:34:

[...]

Ja natuurlijk schaam ik me naar mijn ouders, die maken zich al een jaar zorgen over mij en dan zeg ik: ik kan die en die datum afstuderen, nu echt zeker. En dan gaat het weer niet door.Tja...misschien moet jij maar eens eerst flink op de blaren zitten voordat je jezelf bij elkaar pakt?
quote:pop1980 schreef op 06 augustus 2010 @ 11:31:

Met vriendelijke groet,

Lassma'

Probeer het gewoon. Nee heb je, ja kun je krijgen, degenen met lef hebben de halve wereld, enz enz.

Je kan nu wel heel erg gaan sippen, dat je je mail te laat hebt geopend, maar dat is nu gebeurd. Het enige wat je nog kan doen is proberen het voor elkaar te krijgen. Met op je handen zitten bereik je helemaal niks (maar dat wist je zelf stiekem ook wel).

Hoe gaat het denk je in je komende baan? Ben je dan ook van het uitstellen van moeilijke zaken? Want dan heb je wel een probleem. Zoek uit wat je kan doen aan je vermijdingsangst, als je er problemen mee krijgt.

Succes!

Thanks, hier heb ik wat aan.

Eigenlijk heb ik alleen bij het afronden van mijn studie er last van. Daarvoor ben ik nu ook bij een psycholoog. Op andere vlakken heb ik het juist helemaal niet, gewone post open ik gewoon, klusjes in huis doe ik wanneer ik het me voorgenomen heb

In mijn toekomstige werk functioneer ik goed, dat weet ik zeker.
quote:borderwalk schreef op 06 augustus 2010 @ 11:39:

[...]

TO als je gewoon NU dit mailtje stuurt en dan de reactie wel opent en nog even hier post, dan heb je mijn inziens alles geprobeerd en je zelf hierover iig niets te verwijten.

ja doen!

Komop nu meteen, niet gaan denken 'ja maar' 'wat als'.

Tikken, send en het antwoord direct openen.
Stuur de mail Lassma, STUUR DE MAIL!!!

Ohhh, ik word helemaal plaatsvervangend gefrustreerd hiervan.
en print al die mailtjes uit, hang ze boven je pc, zodat je je steeds herinnert dat je dingen moet doen om verder te komen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:lassma schreef op 06 augustus 2010 @ 11:41:

[...]

Thanks, hier heb ik wat aan.

Eigenlijk heb ik alleen bij het afronden van mijn studie er last van. Daarvoor ben ik nu ook bij een psycholoog. Op andere vlakken heb ik het juist helemaal niet, gewone post open ik gewoon, klusjes in huis doe ik wanneer ik het me voorgenomen heb

In mijn toekomstige werk functioneer ik goed, dat weet ik zeker.

t Was geen aanval hoor, maar het lijkt me wel iets om mee bezig te zijn, mocht je denken er last van te krijgen in je werk. Als je zelf denkt van niet, dan is dat alleen maar goed!

Laat je nog even weten wat de reactie op het mailtje was?
of doe eens gek en pak de telefoon.
quote:nieuweauto schreef op 06 augustus 2010 @ 11:49:

of doe eens gek en pak de telefoon.Ze zijn telefonisch niet bereikbaar, schreef TO al in haar OP.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 06 augustus 2010 @ 11:53:

[...]

Ze zijn telefonisch niet bereikbaar, schreef TO al in haar OP.LE-ZEN auto
Wat maakt dat je denkt in je werk wel je zaken op orde te zullen hebben terwijl je er in je studie zo'n rommeltje van maakt?
plops, send....... ieuwhhhhh.

Op hoop van zegen!
quote:wuiles schreef op 06 augustus 2010 @ 12:00:

Wat maakt dat je denkt in je werk wel je zaken op orde te zullen hebben terwijl je er in je studie zo'n rommeltje van maakt?Dat vraag ik me stiekem ook een beetje af
quote:wuiles schreef op 06 augustus 2010 @ 12:00:

Wat maakt dat je denkt in je werk wel je zaken op orde te zullen hebben terwijl je er in je studie zo'n rommeltje van maakt?

Mijn studie ging altijd goed, enkel het laatste deel, toen ik depressief raakte en alles de soep in liet lopen, ging het mis.

Maar hiervoor heb ik veel stages gedaan en werd ik altijd zeer positief beoordeeld.

Op andere vlakken laat ik mezelf ook nooit zo ver in de problemen komen, geef ik mezelf wel een schop onder mijn reet en los ik dingen in een vroeg stadium op. Maar ik weet niet, bij het afronden van mijn studie, waar ik me al erg voor schaam ivm alle vertraging, schiet ik in een soort "konijn in autolampen" modus.
quote:Zwup schreef op 06 augustus 2010 @ 12:02:

[...]

Dat vraag ik me stiekem ook een beetje af

Dat snap ik volledig hoor. Zou ik ook denken bij een ander.

Maar als je het zelf bent en juist zo graag een nieuwe start wil, afgestudeerd en wel en die klote periode achter je latend... dan voelt het in ieder geval anders.
Je zit nu in de situatie: nee heb je en ja kun je heel misschien nog krijgen. Ga kijken of je die ja nog haalbaar is voor je. Online heeft geen zin meer. Wat rest is een persoonlijke benadering. Kijk of het je lukt om (één van) betrokken personen aan de telefoon te krijgen en je situatie uit te leggen. Misschien moet je ook denken aan een persoonlijk gesprek. Je hoeft ook niet te liegen. Je kan ook gewoon zeggen dat je door persoonlijke omstandigheden even niet gefocust was op de diploma-uitreiking, waardoor je zelf niet helemaal alert bent geweest. Dat je jezelf wel voor je hoofd kan slaan, want het is wel jouw fout geweest, maar ook dat je aangeeft dat het je even tegen heeft gezeten en of ze daar begrip voor kunnen opbrengen. Een argument als dat je ouders er 'vrij' voor hebben genomen kan mogelijk meewegen. Maar ook dat je het ontzettend fijn zou vinden om met je studiegenoten je opleiding af te sluiten. Geef ook waarom deze diploma-uitreiking zoveel voor je betekent. Een kleine mea culpa is daarbij ook best op zijn plaats en je vraag zou kunnen zijn: is er nog een mogelijkheid om alsnog bij de diploma-uitreiking te zijn?

Dus ik zou zeggen, zoek uit of je iemand van je opleiding te pakken kan krijgen en laat dit nu niet liggen.

Bedenk je dat je niets te verliezen hebt. En als dit niet lukt, heb je er iig alles aan gedaan en kun je alleen maar berusten in de situatie.

Go girl!
quote:lassma schreef op 06 augustus 2010 @ 12:04:

[...]

Mijn studie ging altijd goed, enkel het laatste deel, toen ik depressief raakte en alles de soep in liet lopen, ging het mis.

Maar hiervoor heb ik veel stages gedaan en werd ik altijd zeer positief beoordeeld.

Op andere vlakken laat ik mezelf ook nooit zo ver in de problemen komen, geef ik mezelf wel een schop onder mijn reet en los ik dingen in een vroeg stadium op. Maar ik weet niet, bij het afronden van mijn studie, waar ik me al erg voor schaam ivm alle vertraging, schiet ik in een soort "konijn in autolampen" modus.klinkt als faal angst, heb ik ook ( gehad ). als je het eenmaal kunt benoemen dan wordt de angst al minder.
Mail verstuurd dus? Goed bezig!
quote:Suze2hier schreef op 06 augustus 2010 @ 12:13:

Mail verstuurd dus? Goed bezig!

Thanks voor al het voet-kontcontact van hier

Als ik een nee krijg, dan vraag ik een gesprek aan. Maar hoop dat dit niet nodig zal zijn en ze coulant zullen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven