hoe koekjes maken?
vrijdag 6 augustus 2010 om 10:03
Heb al gegoogled, maar kom zulke enorme verschillen tegen in hoeveelheden bloem/boter e.d. dat ik hier maar even vraag wat nu de juiste verhoudingen zijn.
Ik heb in huis:
1 pak bakmeel (ready to use)
1 pak bloem
roomboter
geraspte kaas (100 gram)
parmesaanse kaas (250 gram)
En wat eieren betreft is 't me ook niet duidelijk. Bij het ene recept op internet moet ei in, bij 't andere niet.
Ik heb in huis:
1 pak bakmeel (ready to use)
1 pak bloem
roomboter
geraspte kaas (100 gram)
parmesaanse kaas (250 gram)
En wat eieren betreft is 't me ook niet duidelijk. Bij het ene recept op internet moet ei in, bij 't andere niet.
vrijdag 6 augustus 2010 om 17:56
vrijdag 6 augustus 2010 om 18:23
vrijdag 6 augustus 2010 om 18:29
goed droog afgesloten bewaren alsz e gebakken zijn. Invriezen gaat ook.
deeg niet als 1 klomp invriezen want dat duurt uren voor het ontdooid is
En als ej aan het bakken bent, soms lijken ze nog niet gebakken genoeg, maar als koekjes afkoelen worden ze vaak wat harder, ook rekening mee houden dus
deeg niet als 1 klomp invriezen want dat duurt uren voor het ontdooid is
En als ej aan het bakken bent, soms lijken ze nog niet gebakken genoeg, maar als koekjes afkoelen worden ze vaak wat harder, ook rekening mee houden dus
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zaterdag 7 augustus 2010 om 11:53
quote:elninjoo schreef op 06 augustus 2010 @ 17:52:
als ik had geweten hoe groot die hoeveelheid deeg werd, had ik wel minder aangemaakt, nu zit ik vast nog 'n hele week tegen heug en meug aan de kaaskoekjes en eigenlijk krijg ik nu weer zin om zoete te proberen haha!
Als je de gewichten van alle ingredienten die je gebrukt hebt bij elkaat optelt, dan kom je aan een aardig totaalgewicht. Trek daar wat gewicht afomdat je met bakken vocht verliest, en deel dat door het gewicht van 1 koekje (ik schat zo'n 15 gram, ik heb nu geen koekjes in huis om te wegen) dan weet je hoeveel koekjes je kunt verwachten.
Maar goed dat is achteraf, volgende keer gewoon alle hoeveelheden delen door 2 of 3 voor je begint.
als ik had geweten hoe groot die hoeveelheid deeg werd, had ik wel minder aangemaakt, nu zit ik vast nog 'n hele week tegen heug en meug aan de kaaskoekjes en eigenlijk krijg ik nu weer zin om zoete te proberen haha!
Als je de gewichten van alle ingredienten die je gebrukt hebt bij elkaat optelt, dan kom je aan een aardig totaalgewicht. Trek daar wat gewicht afomdat je met bakken vocht verliest, en deel dat door het gewicht van 1 koekje (ik schat zo'n 15 gram, ik heb nu geen koekjes in huis om te wegen) dan weet je hoeveel koekjes je kunt verwachten.
Maar goed dat is achteraf, volgende keer gewoon alle hoeveelheden delen door 2 of 3 voor je begint.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zaterdag 7 augustus 2010 om 14:10
zaterdag 7 augustus 2010 om 14:12
quote:nlies schreef op 07 augustus 2010 @ 11:53:
[...]
Dat zal ik zeker doen!
Voor de cakejes die ik nu maak had ik ook nog niet de helft van het bakmeel nodig terwijl er toch 16 cakevormpjes mee gevuld konden worden.
Het hartige koekjesdeeg zit overigens allemaal in de vriezer. Komt binnenkort wel weer 'n keer.
[...]
Dat zal ik zeker doen!
Voor de cakejes die ik nu maak had ik ook nog niet de helft van het bakmeel nodig terwijl er toch 16 cakevormpjes mee gevuld konden worden.
Het hartige koekjesdeeg zit overigens allemaal in de vriezer. Komt binnenkort wel weer 'n keer.
zaterdag 7 augustus 2010 om 14:31
Die kaaskoekjes klinken echt heel lekker, die ga ik hier ook een keer maken!
Koekjes zijn trouwens vaak nog wat zacht als je ze uit de oven haalt. Als ze afgekoeld zijn worden ze dan vaak toch hard. Als je ze te lang bakt kunnen ze dan echt knalhard worden door het afkoelen. Ook iets om rekening mee te houden.
Edit: trouwens, goede combi zoutig en zoet: pindakaaskoekjes gedoopt in chocolade. Zo ontzettend lekker! Voor 24 flinke koekjes
100 gram bakmeel
beetje zout
115 gram zachte boter
130 gram pindakaas (zonder stukjes)
100 gram witte suiker
110 gram bruine suiker (of alleen 210 gram bruine suiker en de witte suiker weglaten)
1 ei
zakje vanillesuiker of scheutje vanille extract
80 gram havermout
Bakken: 175 graden, ongeveer tien minuten, ze moeten bruin zijn van buiten maar nog enigszins 'chewy' van binnen.
Chocolade smelten, koekjes half indopen als ze afgekoeld zijn. Chocolade af laten koelen. Opsmikkelen met een glas koude melk erbij. Hmmmm.
Koekjes zijn trouwens vaak nog wat zacht als je ze uit de oven haalt. Als ze afgekoeld zijn worden ze dan vaak toch hard. Als je ze te lang bakt kunnen ze dan echt knalhard worden door het afkoelen. Ook iets om rekening mee te houden.
Edit: trouwens, goede combi zoutig en zoet: pindakaaskoekjes gedoopt in chocolade. Zo ontzettend lekker! Voor 24 flinke koekjes
100 gram bakmeel
beetje zout
115 gram zachte boter
130 gram pindakaas (zonder stukjes)
100 gram witte suiker
110 gram bruine suiker (of alleen 210 gram bruine suiker en de witte suiker weglaten)
1 ei
zakje vanillesuiker of scheutje vanille extract
80 gram havermout
Bakken: 175 graden, ongeveer tien minuten, ze moeten bruin zijn van buiten maar nog enigszins 'chewy' van binnen.
Chocolade smelten, koekjes half indopen als ze afgekoeld zijn. Chocolade af laten koelen. Opsmikkelen met een glas koude melk erbij. Hmmmm.
zaterdag 7 augustus 2010 om 15:34
zaterdag 7 augustus 2010 om 15:38
Ik heb een keer een verhaal gelezen over het invriezen en ontdooien van deeg. Dat de structuur verandert. Maar het is al zolang geleden (ik maak geen koekjes en cake meer na een nare ervaring) dat ik het niet goed kan navertellen. Zouden we Xander moeten vragen, die weet het wel.
Dus ik ben benieuwd of het lukt het proefsel.
Dus ik ben benieuwd of het lukt het proefsel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
zaterdag 7 augustus 2010 om 16:22