Backpacken met mini-laptop??
donderdag 5 augustus 2010 om 17:01
Begin oktober ga ik voor het eerst in mijn leven backpacken in Australië en Nieuw-Zeeland, waar ik ook super veel zin in heb!
Maar ik heb wat tips van ervaringsdeskundigen nodig....
Een kennis die net terug is van Aus/NZ had niet zoveel weblogs geplaatst en weinig geskyped met thuis, omdat de internetcafé`s best prijzig waren.
Een paar dagen hierna vertelde een andere kennis die in Azië gebackpackt heeft dat veel backpackers daar een mini-laptop mee hadden en dat zij de volgende keer er zeker ook één mee zou nemen.
Voordelen van mini laptop meenemen:
- altijd je foto`s op je laptop kunnen plaatsen (+ evt. op USB dan weet je zeker dat je je foto`s niet kwijtkraakt)
- in hostels en restaurants gratis wifi (hoorde ik, weet ik niet zeker)
Nadelen:
- kans dat ie gejat wordt lijkt me zeker aanwezig
- extra kilo`s om mee te nemen
- altijd electriciteit nodig
Nu vraag ik me af, wegen de voordelen van een mini-laptop op tegen de nadelen? en ja, een laptop meenemen als je gaat backpacken is niet echt back to basic....
Wat vinden of doen jullie? Alvast bedankt!
Maar ik heb wat tips van ervaringsdeskundigen nodig....
Een kennis die net terug is van Aus/NZ had niet zoveel weblogs geplaatst en weinig geskyped met thuis, omdat de internetcafé`s best prijzig waren.
Een paar dagen hierna vertelde een andere kennis die in Azië gebackpackt heeft dat veel backpackers daar een mini-laptop mee hadden en dat zij de volgende keer er zeker ook één mee zou nemen.
Voordelen van mini laptop meenemen:
- altijd je foto`s op je laptop kunnen plaatsen (+ evt. op USB dan weet je zeker dat je je foto`s niet kwijtkraakt)
- in hostels en restaurants gratis wifi (hoorde ik, weet ik niet zeker)
Nadelen:
- kans dat ie gejat wordt lijkt me zeker aanwezig
- extra kilo`s om mee te nemen
- altijd electriciteit nodig
Nu vraag ik me af, wegen de voordelen van een mini-laptop op tegen de nadelen? en ja, een laptop meenemen als je gaat backpacken is niet echt back to basic....
Wat vinden of doen jullie? Alvast bedankt!
donderdag 5 augustus 2010 om 17:04
donderdag 5 augustus 2010 om 17:12
donderdag 5 augustus 2010 om 17:16
En in een mini-laptop zitten batterijen, dus als je die 's avonds oplaadt kun je hem overdag gebruiken zonder stroomaansluiting.
Ik heb er een tijd geleden ook 1 gekocht, en vond het erg lekker om 's avonds op mijn kamer nog een beetje te internetten, in mijn luie kleren en op de tijd dat het mij uit kwam.
Als je gaat slapen op dorms in hostels heb je daar vaak de mogelijkheid om een kluisje te huren (zelf hangslot mee/kopen). Daar al je kostbare spullen in doen.
Voor de rest gewoon goed opbergen en desnoods je rugzak op slot doen, maar helemaal voorkomen dat er wat gestolen wordt kun je toch niet: ook de villa van Wes en Yo is leeggehaald
Ik heb er een tijd geleden ook 1 gekocht, en vond het erg lekker om 's avonds op mijn kamer nog een beetje te internetten, in mijn luie kleren en op de tijd dat het mij uit kwam.
Als je gaat slapen op dorms in hostels heb je daar vaak de mogelijkheid om een kluisje te huren (zelf hangslot mee/kopen). Daar al je kostbare spullen in doen.
Voor de rest gewoon goed opbergen en desnoods je rugzak op slot doen, maar helemaal voorkomen dat er wat gestolen wordt kun je toch niet: ook de villa van Wes en Yo is leeggehaald
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 5 augustus 2010 om 17:26
ik zeg doen!
Ik had zelf een gewone laptop mee en die was vrij zwaar, maar het concept 'laptop mee' is me erg goed bevallen.
De meeste hostels hadden wifi, anders bv de starbucks of the mcdonalds.
Het is handig om contact te houden met zowel thuis als mensen daar, lekker een filmpje te kijken op je bed (zet er wat films/series op van te voren!), filmpje te kijken met nieuwe vrienden, foto's bekijken/bewerken, en wat je al niet meer kan doen op een laptop.
Daarbij vond ik het ook fijn om ermee in mijn eentje in de algemene ruimtes te gaan zitten. Je hebt iets om handen en daarmee voelde ik me meer op mijn gemak. Natuurlijk wel op tijd wegleggen om een face to face gesprekje aan te knopen
Qua veiligheid:hij is klein genoeg voor je handbagage en in het hostel kan hij meestal wel in een kluisje!
Goeie reis!
Ik had zelf een gewone laptop mee en die was vrij zwaar, maar het concept 'laptop mee' is me erg goed bevallen.
De meeste hostels hadden wifi, anders bv de starbucks of the mcdonalds.
Het is handig om contact te houden met zowel thuis als mensen daar, lekker een filmpje te kijken op je bed (zet er wat films/series op van te voren!), filmpje te kijken met nieuwe vrienden, foto's bekijken/bewerken, en wat je al niet meer kan doen op een laptop.
Daarbij vond ik het ook fijn om ermee in mijn eentje in de algemene ruimtes te gaan zitten. Je hebt iets om handen en daarmee voelde ik me meer op mijn gemak. Natuurlijk wel op tijd wegleggen om een face to face gesprekje aan te knopen
Qua veiligheid:hij is klein genoeg voor je handbagage en in het hostel kan hij meestal wel in een kluisje!
Goeie reis!
donderdag 5 augustus 2010 om 17:27
quote:Francisca_ schreef op 05 augustus 2010 @ 17:21:
iPad!
Kan je ook al je ebooks op zettenHier sluit ik mij helemaal bij aan! En er zijn ook vast wel oplossingen te bedenken voor je oplaadprobleem. (Draagbare accu, opladen in hostel etc.)
iPad!
Kan je ook al je ebooks op zettenHier sluit ik mij helemaal bij aan! En er zijn ook vast wel oplossingen te bedenken voor je oplaadprobleem. (Draagbare accu, opladen in hostel etc.)
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
donderdag 5 augustus 2010 om 17:29
donderdag 5 augustus 2010 om 17:31
donderdag 5 augustus 2010 om 17:43
Ik reis heel veel naar Azie, en neem mijn mini-laptop standaard mee. Overdag laat ik hem inderdaad vaak in een kluisje in het hotel, dus je sleept er eigenlijk alleen maar mee als je echt aan het reizen bent van plaats naar plaats.
Ik vind het altijd heerlijk, dat ding bij de hand, en het is ook erg handig om de foto's van mijn geheugenkaart van mijn camera op weg te zetten zodat ik nooit met een volle kaart staat bij de allergrootst Buddha of de mooiste tempel van de wereld ofzo....
(qua welke je moet nemen, kijk wat je ermee wilt. Als je er alleen mee wilt internetten en skypen (en dus geen word en excel enzo wilt gebruiken), dan maakt het geloof ik niet zo gek veel uit welke je neemt (volgens mijn adviseur). Let er wel op dat er een webcam ingebouwd is, als je wilt skypen.
Veel plezier!
Ik vind het altijd heerlijk, dat ding bij de hand, en het is ook erg handig om de foto's van mijn geheugenkaart van mijn camera op weg te zetten zodat ik nooit met een volle kaart staat bij de allergrootst Buddha of de mooiste tempel van de wereld ofzo....
(qua welke je moet nemen, kijk wat je ermee wilt. Als je er alleen mee wilt internetten en skypen (en dus geen word en excel enzo wilt gebruiken), dan maakt het geloof ik niet zo gek veel uit welke je neemt (volgens mijn adviseur). Let er wel op dat er een webcam ingebouwd is, als je wilt skypen.
Veel plezier!
The trick is forgiving the unforgivable (Nip/Tuck).
donderdag 5 augustus 2010 om 17:52
Ik ben naar Azie gegaan voor een paar maanden ivm studie en heb daar ook en aantal weken gebackpacked. Met mijn minilaptop (was toen helemaal nieuw iets).
Ik had het voor studie en verslagen ed schrijven nodig. Maar qua reizen was het ook erg handig om al je foto's te kunnen overzetten op je externe harde schijf of laptop zelf. Of alvast een mail te typen.
Ik vond het ook fijn, dat ik 's avonds bv een filmpje kon kijken, omdat ik veel alleen reisde en je boeken soms uit waren, was dat wel zo fijn. Ook waren er veel draadloze netwerken te vinden, dus handig om even je mail te checken of te skypen vanuit je hostel ofzo.
Als ik echt lang weg zou gaan, zou ik het zeker overwegen om hem weer opnieuw mee te nemen. Maar voor trips korter dan een maand, vind ik het toch teveel gedoe en gezeul, ik reis graag licht.
Overdag liep ik er niet mee, ik heb hem af en toe een paar dagen bij vrienden die daar woonden achter gelaten en verder in de lockers van hostels ed en in mijn kamer van het studentenhuis waar ik verbleef.
Ik had het voor studie en verslagen ed schrijven nodig. Maar qua reizen was het ook erg handig om al je foto's te kunnen overzetten op je externe harde schijf of laptop zelf. Of alvast een mail te typen.
Ik vond het ook fijn, dat ik 's avonds bv een filmpje kon kijken, omdat ik veel alleen reisde en je boeken soms uit waren, was dat wel zo fijn. Ook waren er veel draadloze netwerken te vinden, dus handig om even je mail te checken of te skypen vanuit je hostel ofzo.
Als ik echt lang weg zou gaan, zou ik het zeker overwegen om hem weer opnieuw mee te nemen. Maar voor trips korter dan een maand, vind ik het toch teveel gedoe en gezeul, ik reis graag licht.
Overdag liep ik er niet mee, ik heb hem af en toe een paar dagen bij vrienden die daar woonden achter gelaten en verder in de lockers van hostels ed en in mijn kamer van het studentenhuis waar ik verbleef.
donderdag 5 augustus 2010 om 18:16
donderdag 5 augustus 2010 om 18:55
Toen ik 5 a 6 jaar geleden backpackte zag je ze al hoor. Echte backpackers maar wel mét een laptop en toen had je nog niet zoveel mini's dus die hadden nog zon grote bij zich. Ik heb het toen niet gedaan omdat ik in zoveel afgelegen gebieden kwam met heel veel stof en vuil en heel veel hobbelige wegen waar mijn backpack rond gesmeten werd op allerlei bussen en boten ed.
Maar ik heb hem wel gemist. Toen ik eenmaal vriend tegenkwam die er eentje mee had heb ik genoten. DVD'tjes kijken die geen reet kosten daar (kan dat ook met zon mini, want dat zou voor mij wel een vereiste zijn). Internetten wanneer en hoe lang ik wilde. Skypen (toen ook nogal bijzonder), weblog verhaal alvast schrijven, foto's erop. Foto;s branden die je dan weer meteen naar huis kunt sturen. Heerlijk zon ding en zalig dat ze er nu veel kleiner zijn (en wellicht wat steviger) dus ik zou er zeker eentje meenemen als ik jou was.
Ws zijn mijn backpack dagen over (heb 2 kids nu) maar als ik jouw leeftijd en mogelijkheden had had ik er niet eens over na hoeven denken En heeeeel veel plezier straks.
Maar ik heb hem wel gemist. Toen ik eenmaal vriend tegenkwam die er eentje mee had heb ik genoten. DVD'tjes kijken die geen reet kosten daar (kan dat ook met zon mini, want dat zou voor mij wel een vereiste zijn). Internetten wanneer en hoe lang ik wilde. Skypen (toen ook nogal bijzonder), weblog verhaal alvast schrijven, foto's erop. Foto;s branden die je dan weer meteen naar huis kunt sturen. Heerlijk zon ding en zalig dat ze er nu veel kleiner zijn (en wellicht wat steviger) dus ik zou er zeker eentje meenemen als ik jou was.
Ws zijn mijn backpack dagen over (heb 2 kids nu) maar als ik jouw leeftijd en mogelijkheden had had ik er niet eens over na hoeven denken En heeeeel veel plezier straks.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
donderdag 5 augustus 2010 om 18:56
Ik kan niet meer zonder!! Het is zo superhandig. Je kunt vrijwel overal internetten omdat er vrijwel overal wifi is tegenwoordig. De netbooks van tegenwoordig kun je ook helemaal volplempen met films, boeken en muziek en dan hou je nog genoeg ruimte over voor je foto's. Ik typ dit nu trouwens ook op een netbook.
Morgen ruil ik deze in voor een andere,want deze heb ik alweer een paar jaar en die wordt te langzaam. Het wordt een Asus eee pc 1005 pe, Die heeft een batterij tijd van 10 uur, da's echt lang!
Doen dus!!
Morgen ruil ik deze in voor een andere,want deze heb ik alweer een paar jaar en die wordt te langzaam. Het wordt een Asus eee pc 1005 pe, Die heeft een batterij tijd van 10 uur, da's echt lang!
Doen dus!!
donderdag 5 augustus 2010 om 19:40
Ik heb een Acer Aspire One 532h (volgens mij, zie ik onderop staan) en die heeft een 6 cells batterij, waardoor je er langer mee kunt doen. Maar zeker niet de 10 uur die ze in de folder beloven, dat is volgens mij alleen de tijd dat hij aan kan blijven, dus als je niets doet.
Ik heb bewust gekozen voor geen DVD speler, omdat dat weer extra gewicht betekende. Ik heb op reis nooit zo'n behoefte aan films kijken, heb dat al die jaren tenminste niet gemist.
Ik ben dus gegaan voor minder gewicht, omdat je al genoeg spullen mee neemt.
Ik heb bewust gekozen voor geen DVD speler, omdat dat weer extra gewicht betekende. Ik heb op reis nooit zo'n behoefte aan films kijken, heb dat al die jaren tenminste niet gemist.
Ik ben dus gegaan voor minder gewicht, omdat je al genoeg spullen mee neemt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 5 augustus 2010 om 21:06
zaterdag 7 augustus 2010 om 13:06
zaterdag 7 augustus 2010 om 15:34
Ik zit ook heel erg te twijfelen of er één moet kopen (ga 6 mnd weg), mede om wat jij zegt kareltje.
Maar iedereen heeft het hier over films kijken: hoe dan? Want zover ik weet zitten er geen dvd/cd spelers in die netbooks. Dan moet je dus downloaden, maar dat bekent wel dat de verbinding snel moet zijn, anders zit je alsnog uren te wachten. Dus mijn grote vraag: hoe doen jullie dat in de praktijk? Want films kunnen kijken spreekt me heel erg aan.
Maar iedereen heeft het hier over films kijken: hoe dan? Want zover ik weet zitten er geen dvd/cd spelers in die netbooks. Dan moet je dus downloaden, maar dat bekent wel dat de verbinding snel moet zijn, anders zit je alsnog uren te wachten. Dus mijn grote vraag: hoe doen jullie dat in de praktijk? Want films kunnen kijken spreekt me heel erg aan.
zaterdag 7 augustus 2010 om 15:44
Je kan films toch gewoon op je harddisk zetten of USB stick en die kan je toch onderling ruilen.
Ik dacht dat iedereen dat al deed.
Ik werk meestal in het buitenland en collega's hebben allemaal scheepsladingen videos op harddisks. (veel porno).
Maar je zou dan ook thuis kunnen blijven natuurlijk.
Heb je geen gerommel kan je met je afstand bediening 100 kanalen afzappen.
Ik vind het een raar gezicht backpackers waar de heflt van de lading op hun rug bestaat uit computer, cameras, accus, kabels, harddisks, usb sticks, nog meer kabels, stekkers en pluggen. En die zijn dan op vakantie. voor mijn werk sjouw ik nog minder zooi mee.
Je hebt toch ook overfal computers waar je kunt inloggen (internet cafes, al heb je er wel steeds minder omdat iedereen tegenwoordig een computer heeft).
Ik dacht dat iedereen dat al deed.
Ik werk meestal in het buitenland en collega's hebben allemaal scheepsladingen videos op harddisks. (veel porno).
Maar je zou dan ook thuis kunnen blijven natuurlijk.
Heb je geen gerommel kan je met je afstand bediening 100 kanalen afzappen.
Ik vind het een raar gezicht backpackers waar de heflt van de lading op hun rug bestaat uit computer, cameras, accus, kabels, harddisks, usb sticks, nog meer kabels, stekkers en pluggen. En die zijn dan op vakantie. voor mijn werk sjouw ik nog minder zooi mee.
Je hebt toch ook overfal computers waar je kunt inloggen (internet cafes, al heb je er wel steeds minder omdat iedereen tegenwoordig een computer heeft).