ook zoveel gehuild na EMDR?

07-08-2010 22:27 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds kort bezig met EMDR therapie.

Gisteren heb ik weer een sessie gehad en nu heb ik vanavond toch een huilbui gehad. Echt niet normaal!

Ik was zo ontzettend verdrietig en voelde mezelf zo ellendig en dit kwam er allemaal in een enorme grote huilbui uit.

Maar als je me zou vragen waarom ik nou zo verdrietig was, dan kan ik daar eigenlijk niet echt een antwoord op geven. Het voelde gewoon als veel pijn.

Voor degene die ook EMDR hebben gedaan; herkennen jullie dit?

(ik heb van mijn therapeut wel begrepen dat je allerlei verschijnselen kunt krijgen na de therapie, maar ik ben dan toch benieuwd hoe anderen dit ervaren hebben)

Overigens; na een zeer lange douche voel ik me een stuk fijner en meer ontspannen.
dat herken ik zeker!!

ik was 2 dagen na de emdr helemaal van de kaart. emotioneel, angstig en doodmoe.

mijn therapeur zei dat dat de tekenen waren dat de therapie zijn werk deed.

srerkte!
Wat houd de therapie precies in?
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:appeltjesgroen25 schreef op 07 augustus 2010 @ 22:36:

dat herken ik zeker!!

ik was 2 dagen na de emdr helemaal van de kaart. emotioneel, angstig en doodmoe.

srerkte!

heb bij eerdere sessies niet zo'n sterke reactie gehad. Maar nu dus wel. Nu had ik ook tijdens de sessie erg moeten huilen, dus het zal wel in verband staan....

Maar ik moet zeggen dat het me (ben nogal nuchter en rationeel van aard) allemaal erg verbaasd hoe het werkt.
quote:diaantje1971 schreef op 07 augustus 2010 @ 22:39:

Wat houd de therapie precies in?

Dat is heel moeilijk uit te leggen omdat 'ze' (de psychologische wetenschap) ook niet precies weten hoe het werkt.

Je moet je in ieder geval concentreren op een voor jou aangrijpende gebeurtenis en tegelijkertijd krijgen je hersenen een prikkel die afwisselend op de rechter hersenhelft en de linker hersenhelft werkt. Meestal gebeurt dit met piepjes/tikjes in de oren of oogbewegingen van links naar rechts.

Op deze manier worden de neurologische paden die zorgen voor de lading die er nog kleeft aan de ingrijpende gebeurtenis geherprogrammeerd.

Op die manier kun je dit dus sneller verwerken....

Maar hoe of wat en waarom; dat is dus niet helemaal duidelijk.
quote:diaantje1971 schreef op 07 augustus 2010 @ 22:39:

Wat houd de therapie precies in?http://nl.wikipedia.org/wiki/EMDR

Van wat ik ervan heb begrepen: je beweegt met je ogen op het moment dat je bv. aan een trauma denkt. je hersenen hebben op dat moment dus 2 dingen om te doen: met je ogen bewegen en aan het trauma denken. Omdat het ogen-bewegen meer van het "werkgeheugen" van je hersenen vergt dan het denken aan het trauma, vervaagt de herinnering, de scherpte van het gevoel van het trauma. Ofzoiets.
quote:Star10 schreef op 07 augustus 2010 @ 22:47:

[...]

Dat is heel moeilijk uit te leggen omdat 'ze' (de psychologische wetenschap) ook niet precies weten hoe het werkt.

Je moet je in ieder geval concentreren op een voor jou aangrijpende gebeurtenis en tegelijkertijd krijgen je hersenen een prikkel die afwisselend op de rechter hersenhelft en de linker hersenhelft werkt. Meestal gebeurt dit met piepjes/tikjes in de oren of oogbewegingen van links naar rechts.

Op deze manier worden de neurologische paden die zorgen voor de lading die er nog kleeft aan de ingrijpende gebeurtenis geherprogrammeerd.

Maar hoe of wat en waarom; dat is dus niet helemaal duidelijk.

Dank je wel,

Intresant, en hoop dat het je zal helpen!
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
http://player.omroep.nl/?aflID=10730100

Begint op 17.20 een stuk over EMDR. Wordt wel duidelijk uitgelegd vind ik, en ook waarom het werkt.

Succes!
quote:SjakieAfhakie schreef op 07 augustus 2010 @ 22:53:

http://player.omroep.nl/?aflID=10730100

Begint op 17.20 een stuk over EMDR. Wordt wel duidelijk uitgelegd vind ik, en ook waarom het werkt.

Succes!

Is inderdaad heel duidelijk!

Wordt niet zoveel verteld over na-reacties.... da's wel jammer....
Herken ik ook! Heel erg zelfs. Ik vind het altijd een goed teken; er komen emoties los. Ook weet ik net als jij soms niet waarom ik huil, soms word dit achteraf duidelijk, soms doet het er eigenlijk niet toe. Het kan echt wel heel intens, als ik er over nadenk. Was een tijdje het huilen ook echt wel zat, maar bedacht me dat 'het' er beter uit dan in kan zijn. Ben nu bezig de (gestalt) therapie af te ronden. Ik heb in totaal zo'n 6 EMDR sessies gedaan, heb er heel veel baat bij gehad en zou het zo weer doen.
quote:LotuzRose schreef op 07 augustus 2010 @ 23:18:

Herken ik ook! Heel erg zelfs. Ik vind het altijd een goed teken; er komen emoties los. Ook weet ik net als jij soms niet waarom ik huil, soms word dit achteraf duidelijk, soms doet het er eigenlijk niet toe. Het kan echt wel heel intens, als ik er over nadenk. Was een tijdje het huilen ook echt wel zat, maar bedacht me dat 'het' er beter uit dan in kan zijn. Ben nu bezig de (gestalt) therapie af te ronden. Ik heb in totaal zo'n 6 EMDR sessies gedaan, heb er heel veel baat bij gehad en zou het zo weer doen.

Ja, dat het huilen zo intens is dat overviel me.

Ik kon echt niet veel meer dan onder de douche gaan staan/zitten.... En ik was me ook super bewust van de lichamelijke sensaties.

Fijn dat het bij jou zo goed geholpen heeft. Ik hoop dat dat bij mij ook zal zijn. Er zijn dagen dat ik dat gevoel ook heel erg heb, maar er zijn ook dagen dat ik denk dat het niks zal veranderen.

Echt wel met ups en downs hoor.

Maar er is wel veel in beweging; dat merk ik wel!
Huilen is altijd een goed ding, zorgt voor verwerking! Dus geniet daar maar van, hoe raar dat ook klinkt...
Wat een goede link over EMDR, zo duidelijk en zo echt ik spreek immers uit ervaring.

EMDR wordt ook wel een vergeleken met je REM slaap, waarbij je ook veel sneller de situaties verwerkt.

Wat ik heel prettig vond aan de therapie is dat het geen voordurend praten en analyseren is. De therapeut kan eigenlijk zonder alle details van t trauma aan de slag. Het is erg effectief maar moet ook zeker niet te lang duren omdat de intensiteit dan afneemt.

Voor iedereen die een traumatische ervaring heeft gehad is dit echt een therapie om aan te raden.
Ja het huilen herken ik zeker....Maar ook zeker andere lichamelijke en emotionele reacties.

Ik was er goed op voorbereid en had de sesies altijd eind van de middag en dan de volgende dag vrij van werken. Zo had ik dan na de sessie geen verplichtingen meer en de volgende dag helemaal voor mezelf. Niet dat het altijd nodig was, maar je hoefde je nooit te verantwoorden.

Wat voor mij heel duidelijk naar voren kwam was de onvoorstelbare moeheid. De bewegingen waren voor mij dan ook niet de juiste weg, wij zijn overgestapt naar de klikjes. Anders viel ik daar al tijdens de sessie in slaap. Daarna ook thuis veel aan t slapen.

Maar ook het huilen... jeetje er zijn wat tranen tijdens de klikken en thuis gekomen. Voor mij ook een moelijke maar fijne manier van weten dat je aan t verwerken bent.

Meis, heel veel sterkte ermee en als iemand meer wil weten, dan sta ik daar zeker open voor!
Ik ken deze therapie niet, dus daar heb ik geen mening over, maar ik vind huilen echt vreselijk. Ik voel me er niet beter door, in tegendeel zelfs, ik voel me de rest van de dag afschuwelijk leeg en moe. Ik vermijd huilen dus liever zo veel mogelijk en verwerk dingen liever op een andere manier.

Wellicht heb je niets aan mijn ervaring, maar ik wilde hem toch even kwijt als kanttekening.
EMDR heeft mij enorm geholpen. Ik vond het wel heftig. Je bent toch een uur lang bezig met een moment uit je leven waar je liever nooit meer aan denkt. Maar ik had last van herbelevingen en daar wilde ik erg graag vanaf. Ik had ook na elke sessie meer last. Meer herbelevingen en nachtmerries, maar dat is verleden tijd. De pijn is er nog als ik er over praat bijvoorbeeld, maar de herbelevingen zijn helemaal weg. Wat een opluchting.

Bij de meeste mensen werkt het zo...eerst meer last en dan ebt het langzaam weg.

Heel veel sterkte ermee! Nu is het hard, maar later heb je waarschijnlijk geen spijt van.
quote:appeltjesgroen25 schreef op 07 augustus 2010 @ 22:36:

dat herken ik zeker!!

srerkte!

Angstig zijn na de sessie is niet de bedoeling. Ik zou toch even terug naar je therapeut en vragen wat het nut hiervan is.

Misschien is je anker onvoldoende.....
quote:Star10 schreef op 07 augustus 2010 @ 22:47:

[...]

Maar hoe of wat en waarom; dat is dus niet helemaal duidelijk.Het is wel degelijk precies duidelijk hoe het werkt. Ik wilde hier al een heel stuk gaan typen maar heb even op de link geklikt en daar wordt het heel duidelijk uitgelegd.
Gewist.

Het modereerbeleid van1Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Ik heb het ook gehad (EMDR) en ik herken het wel ja. Voor mij was het wel een opluchting, want ik kan mijn verdriet meestal niet goed uiten.

Dus ik ben blij als ik eens een keer kan huilen (klinkt een beetje vreemd )....

Maar herken ook wat Courage schrijft, het van slag zijn, de somberheid, en soms nachtmerries.
quote:whopper schreef op 08 augustus 2010 @ 10:21:

[...]

Angstig zijn na de sessie is niet de bedoeling. Ik zou toch even terug naar je therapeut en vragen wat het nut hiervan is.

Misschien is je anker onvoldoende.....

Ik weet niet wat het nut ervan is, wat ik wel weet is dat EMDR mij echt heeft geholpen!

Die therapie was een succes!
quote:Courage schreef op 08 augustus 2010 @ 12:58:

Mijn lief heeft het ook. Huilen dan niet, maar wel 2 zware dagen. Gewoon meer van slag, somberder, uit balans. Daarna gaat het weer. In het begin had hij meer nachtmerries enzo. Bleek toch dat hij tijdens de sessie teveel aan het herbeleven was. Dát is niet de bedoeling. Zijn therapeut heeft het toen wat anders aangepakt. Nu gaat het goed.

Voor trauma's die kort geleden, eenmalig zijn voorgekomen, ben je vaak in een paar sessies klaar. Bedenk dat langdurige trauma's, uit je jeugd bijvoorbeeld, ook een langer traject vragen.Dat is zeker zo!
Hier is nog een topic over EMDR.
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
quote:appeltjesgroen25 schreef op 08 augustus 2010 @ 18:43:

[...]

Ik weet niet wat het nut ervan is, wat ik wel weet is dat EMDR mij echt heeft geholpen!

Die therapie was een succes!Dat weet ik wel, want het is een techniek die ik zelf gebruik in de behandeling van clienten. Maar het is echt niet de bedoeling dat je achstig thuis zit erna hoor.
ben de hele dag van huis geweest.... vandaar nu pas weer fijd om te reageren....

Op de één of andere manier is het wel fijn om te lezen van mensen dat ze het herkennen. Vooral de somberheid en het vele huilen. Dat heb ik dus ook. (zie giga huilbui van gisteren)

Vreemd genoeg was het vanmorgen en vanmiddag ook nog wel, maar in de loop van de dag werd het iets minder.

Ik merk wel dat ik het heel moeilijk vind om op die zware momenten het vertrouwen te hebben dat het allemaal goed is of in ieder geval goed komt. Het voelt dan zo allesoverheersend vervelend!! Dat vind ik het lastigste.....

Hoe merkten jullie dat het wèl hielp? Of is het daar nu gewoon nog te vroeg voor?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven