Werk & Studie alle pijlers

hoeveel activiteiten na werk?

09-08-2010 18:38 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Sinds een aantal maanden werk ik 32 u per week als psycholoog.

Ik merk echter dat ik er moeite mee heb om na mijn werk nog veel te doen. Ik vraag me af hoeveel jullie als werkende vrouwen na het werk doen. Op maandag heb ik na mijn werk zangles, op dinsdag ga ik sporten, op woensdag ga ik naar een redactievergadering van redactie waar ik voor schrijf en donderdag eet ik altijd bij een vriendinnetje of zij hier.

Ik voelde me in mijn studententijd hier erg prettig bij, maar ik merk dat ik nu soms liever thuis blijf. Ben er alleen bang voor dat ik strax een 'couch potatoe' word, en dat is een beetje waar ik altijd bang voor ben geweest. Ook weet ik echt niet wat ik dan kan laten staan.. vind alles leuk en belangrijk!

Hoe doen jullie dat? Wat zijn jullie activiteiten na werk?Ben heel benieuwd!Vraag af of ik idd teveel doe of dat het vrij 'normaal' is. Vraag me ook in hoeverre teveel activiteit na werk bij kan dragen aan burn-out/oververmoeidheid.
Herkenbaar, maar het wordt wel beter na een tijdje. Je krijgt dan meer energie omdat je aan het werk gewend bent en het je minder inspanning kost.

Als ik jou was, zou ik proberen toch minstens een vrije avond te creëren door de weeks. sporten of bij vriendin eten kan ook op zondag ofzo. Elke avond door de weeks ergens heen moeten is best vermoeiend.

Bovendien, je vrienden krijgen ongeveer tegelijkertijd vaak het ook drukker en kunnen niet meer afspreken.... dus dat compenseert elkaar weer.
Ik wil liever zomin mogelijk activiteiten doen na mijn werk. Ligt er ook aan hoeveel reistijd je nog hebt, of je ook kinderen hebt etc. Daarnaast maakt het ook nog uit wat voor soort werk je doet. Als je de hele dag intensieve gesprekken voert, oplossingsgericht bezig moet zijn, veel werkdruk hebt of ervaart dan is het lekker om na werktijd even die rust te hebben.

Hangt er ook vanaf welke dag in de week het is (op vrijdag ben ik leeg en op van een week werken).
Eens met Wintermuts, na verloop van tijd wen je aan je nieuwe niveau van belasting. Dat maakt dat je wat meer puf over hebt aan het einde van de dag.

Daarnaast lijkt het me wel goed minimaal een avond per week vrij te plannen om gewoon lekker op de bank te hangen of thuis wat aan te rommelen.

Ik werk 36 uur, afwisselend de ene week 32 en de andere week 40 en mijn weken verlopen heel wisselend. Ik heb eigenlijk geen vaste activiteiten maar plan gewoon mijn agenda op basis van waar ik zin in heb. De ene week heb ik daardoor (veel) meer te doen dan de andere week. Ik merk ook wel dat wanneer ik een hele week vol sociale activiteiten heb ik het aan het einde van de week wat minder makkelijk vind om gezellig en sociaal te doen
Hahaha fluffiej,

Wat schattig je hebt nog weinig werkervaring. Want,

vraag maar eens rond, iedereeeeen heeft last van vermoeidheid na het werk in het eerste jaar, misschien zelfs wel in de eerste twee jaar. Ik begon zelf na een maand of 11/12 pas het gevoel te krijgen dat ik uberhaupt iets kon doen na het werk.

Jij hebt bijna elke avond wat!

Zou ik echt geen trek in hebben... ik plan juist 2 avonden van de week bewust een thee en tv avondje.

Zo hou ik mijn energie voor de rest van de week. Anders hou ik het werkende leven niet goed vol en ga ik me ziekmelden enzo.

Het is ook een kwestie van jezelf kennen, en acceptatie van het feit dat werken zwaar is (veel zwaarder dan studententijd)! en je lijf zijn rust gunnen, VOORAL in het eerste jaar.

En ps. wat is er mis met af en toe een coutch potatoe, als je daardoor beter in je vel zit en daardoor weer beter kan presteren? Geef er gewoon lekker aan toe als je moe bent.
Ik woon samen en doe eigenlijk door de weeks niet zoveel buiten de deur behalve 2 keer sporten en soms een vriend/vriendin die mee-eet en een filmpje kijkt. Ik ben dan ook vaak pas om 19.00 thuis ivm reistijd. Wel probeer ik s avonds vaak wat creatiefs doen ipv de hele tijd voor de tv/internet hangen.

Maar als je in je eentje woont, zal je meer geneigd zijn om de deur uit te gaan voor een gesprek en gezelligheid.
Ik merk dat ik meer behoefte krijg om een dag niks te doen als ik teveel plan. Niet echt goed voor mijn werkmotivatie. Dus hou ik het lekker rustig. Doe wat met 1 vriendin en een andere avond zie ik mijn vriend. Verder vooral veel tijd aan mezelf besteden. Lekker film kijken of een boek lezen. Als je zoveel plant heb je dan wel tijd voor jezelf?
Ik doe eigenlijk nooit iets na het werk. Trek ik echt niet, nooit gedaan ook. Soms een keer uiteten, dat vind ik wel leuk, maar iets vasts, zoals bv elke woensdag of donderdag? Nee.
Doe ik ook zo, als ik er zin in heb (energie ervoor heb) dan ga ik nog wat doen maar nadeel daarvan is dat het dan best laat kan worden. Waardoor ik de dag erna enorm brak ben en ik kan het niet hebben om er niet bij te zijn met mijn hoofd.

Ik vind sporten ook al zwaar na het werk.

Ik deed juist in de eerste jaren van mijn werkende leven erg veel doordeweeks, maar dat ging me opbreken. Kan ook de leeftijd zijn
Ik heb tijden dat ik iedere avond wat te doen heb, maar ook tijden dat ik een hele week niets te doen heb. Ben erg actief bij een vereniging, dat ligt nu stil ivm zomerstop, dus in het najaar/winter/herfst heb ik het daarmee drukker.

Bij mij scheelt het heel veel als ik de donderdag avond niets inplan. Zo tegen het einde van de week heb ik wel een bank-avondje verdiend vind ik
Fleur, alleen al het idee dat dat dan idd verplicht op die dag moet .brr. Dat is werken ook al. Leuker is om af en toe spontaan wat te doen.
Bedankt voor jullie reacties!

Soms kijk ik idd wel uit naar een thee en tv-avondje ja =D. Wel fijn om te horen dat iedereen in het begin last heeft van moeheid.

Het plannen van activiteiten waar ik mezelf in 'ontplooi' (zingen, schrijven) heb ik altijd gezien als 'tijd voor mezelf' maar merk wel sinds ik werk dat de behoefte naar het soort tijd voor mezelf verschuift naar meer rust ja.
Ik hoor vaak dat mensen juist balen als ze wéér weg moeten die avond. En morgenavond en de avond erna ook al. En dan denk ik; maar dat doe je toch zelf??
Ik ben tegenwoordig al blij dat ik 3 keer per week de bank af kom om te sporten.

Ik werk 40 uur in de week en aan het einde van de week merk ik dat echt wel.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Als je studeert heb je tijd over, als je werkt heb je een hele dag harde arbeid verricht en ben je blij als je even niks hoeft. Is mijn ervaring. Als je studeert kun je het best eens lekker uitslapen, als je een college kunt missen. Je baas pikt het niet als je vaak te laat komt of je werk niet naar behoren uitvoert.
quote:Julus schreef op 09 augustus 2010 @ 18:59:

Ik hoor vaak dat mensen juist balen als ze wéér weg moeten die avond. En morgenavond en de avond erna ook al. En dan denk ik; maar dat doe je toch zelf??

Las in het laatste boek van Herman Koch dit: de beste afspraken zijn de afspraken die afgezegd worden, en dan vooral die op het laatste moment, zodat er opeens een zee van tijd voor je ligt.

En zo is het :-)

Maar wel even dit: Arwen, als je dit leest, dit geldt niet voor jou, begrepen? :-) Afspreken met jou is fijn, want bij jou hóef ik niet zoveel.
Ik doe van alles na het werk, maar wel ongepland. Ik maak doordeweeks (met soms een uitzondering) geen afspraken met anderen, behalve met mijzelf en vriend. Ik sport 3 tot 4 keer per week, daarnaast hebben wij altijd wel wat te klussen. In de winter zit ik wel eens een avond op de bank, heerlijk!

In het weekend spreek ik wel af maar niet het hele weekend. 1 keer een geplande avond in het weekend vind ik meer dan zat. Een filmpje op zijn tijd of een weekendje weg doe ik regelmatig. Ik werk dan ook ongeveer 60 uur in de week en dan wil ik in mijn vrije tijd geen verplichtingen vooral rust aan mijn hoofd :-).
Toen ik net begon met werken had ik bijna geen energie om in de avond wat af te spreken. Nu werk en studeer ik erbij en nog steeds niet veel energie maar het gaat al een stuk beter omdat ik handigheid en regelmaat krijg in mijn werk.

Als je tegen bepaalde dingen opziet zoals een avondje sporten of met een vriendin wat eten, cancel het een keertje en zak lekker onderuit, heerlijk.

Ik spreek ongeveer 1 a 2 keer per week door de weeks wat af behalve als ik weekenddiensten draai.
Nee echt?
Sporten na je werk geeft energie. Dat raad ik aan te doen 2 tot 3 keer in de week. Voor de rest... lekker helemaal niks. Viva forum
Fleur, helemaal mijn motto! Ik ga toch zeker geen dingen doen waar ik geen trek in heb, als ik de keuze heb?
Ik plan ook niet veel na mijn werk, vaak geen zin in. Wat ik wel merk is dat ik door te sporten alles beter vol kan houden, dat geeft me weer voldoende energie ook om s' avonds leuke dingen te doen. Dus ook zometeen weer op naar de sportschool en daarna hup door bij mijn zus op de koffie
Wow Driewieler, dat kan ik me goed voorstellen dat je na 60 uur werken even rust aan je hoofd wil!

Julus, zo zit het helemaal; als je studeert heb je tijd over en kun je ook goed je avonden vol plannen en de ochtenden erop uitslapen. Merk alleen nu dat dat niet meer zo goed gaat en heb er moeite mee.. wat moet ik in vredesnaam gaan schrappen? =).
quote:domnaiefmutsje schreef op 09 augustus 2010 @ 19:03:

Sporten na je werk geeft energie. Dat raad ik aan te doen 2 tot 3 keer in de week. Voor de rest... lekker helemaal niks. Viva forum Weegt weer niet op tegen de energie die het er tegenop zien kost...
DNM dat vind ik nog wel eens jammer. Dat ik door al dat sporten geen tijd overhou voor het forum. Moet altijd tussendoor, op het toilet, in de pauze, voor het naar bed gaan
quote:domnaiefmutsje schreef op 09 augustus 2010 @ 19:03:

Sporten na je werk geeft energie. Dat raad ik aan te doen 2 tot 3 keer in de week. Voor de rest... lekker helemaal niks. Viva forum Maar wat als je de energie niet hebt om te gaan sporten? Maar je hebt gelijk, het is gewoon zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven