Werk & Studie alle pijlers

Niveau VMBO

10-08-2010 08:09 135 berichten
Ik ben benieuwd naar ervaringen van ouders met leerlingen op het VMBO..

Mijn zoon gaat komend schooljaar naar het VMBO. De theoretische leerweg. Hij heeft gisteren zijn boeken binnen gekregen en ben eens gaan bladeren. Ik ben eigenlijk een beetje geschrokken. Is het niveau nou zo verschrikkelijk laag, tot het onnozele af? Er zit een wiskunde boek in en dat is het enige wat er nog enigszins normaal uitziet. Ok, geschiedenis ook nog wel. Maar wtf is er met de andere vakken gebeurd?

Mijn zoon heeft moeite met opnemen van informatie. Daarom gaat hij naar het VMBO. Volgens mij is dit het probleem van veel VMBO-ers. Mijn kind kan je beter op een lager niveau laten beginnen op een lager tempo, zodat hij kans krijgt om de stof in zich op te nemen. Maar dan moet er wel een niveau zijn

De hoeveelheid boeken valt ook tegen.. Ik ben serieus benieuwd hoe je een basis legt met deze stof. En ik ben ook serieus benieuwd hoe de kinderen hun tijd gaan invullen.

Ik heb naast eerder genoemde boeken een reeks Vita boeken. Hele dunne boekjes wat neer komt op een samenvatting van een samenvatting van een samenvatting. Dan heb je mens en natuur, thuis in je huis, beweging.. allemaal volgens mij vervanging van biologie, natuurkunde en scheikunde?

Dan het vak ICT. Wat is hardware, wat is software, wat is een usb stick, windows en powerpoint (excel niet, dan hadden ze nog wat geleerd) Natuurlijk is dit belangrijk en is het handig te beginnen met wat achtergrond informatie (weer heeeel beknopt) en handig dat ze leren met word en pp om te gaan voor hun werkstukken. Maar het is echt heel beknopt. Als je dan toch mee moet gaan in de tijd en andere vakken blijkbaar niet meer van belang zijn, doe dit vak dan wat uitgebreider. Maar nee.

Is Havo tegenwoordig ook zoveel slechter geworden of valt dit nog wel mee?

Please tell me dat ik er compleet naast zit

Ik maak me nu best wel zorgen
quote:rider schreef op 10 augustus 2010 @ 12:57:

[...]

wat heb je zelf als opleiding?

Dat is wat tricky, Ik vertel het, maar haal het zo ook weer weg.

*Poef*
quote:nak schreef op 10 augustus 2010 @ 12:56:

[...]

Jammer is dat van een kritische ouder gelijk een ambitieuze ouder wordt gemaakt. In mijn ogen een groot verschil.

Ik vind het heel terecht dat je betrokken bent als het gaat om de opleiding en vorderingen van je kind, zowel op de basisschool als op elk niveau van vervolgonderwijs.

Het enige wat TO verlangt is goed onderwijs, niks meer en niks minder.Dank je Nak, klopt wat je schrijft.
Rider, het is dus wel te verklaren dat ik alle vakken dacht terug te zien voor mijn zoon in het eerste jaar. Ik heb de brugklas ervaring niet.
quote:domnaiefmutsje schreef op 10 augustus 2010 @ 13:06:

[...]

Dat is wat tricky, Ik vertel het, maar haal het zo ook weer weg.

[...]

Dit bericht delete ik over 5 min.

Dan zal ik proberen zo te reageren dat ik geen informatie prijs geef die je niet wil prijs geven. Als je vindt dat ik daarin faal, zeg het, dan corrigeer ik.

Waar ik naar toe wilde: mij valt op dat ik niet alleen de VMBO boeken van vandaag, maar ook de VWO-boeken van vandaag lees en denk "OMG, is dat alles??!!?". Ik denk dat dat deels kan komen omdat het niveau echt gedaald is, maar eigenlijk vermoed ik dat het veel meer te maken heeft met twee factoren:

- ik heb zelf VWO gedaan, dus inschatten wat een goed niveau is voor VMBO kan ik gewoon niet op basis van eigen ervaring

- maar vooral: ik ben intussen ook al wat jaren levenservaring e.d. verder. Wat ik toen ik 16 was moeilijk vond, vind ik nu appeltje eitje. Aan de andere kant, wat ik op mijn 16e leerde en sindsdien niet meer nodig had, vind ik nu puur chinees.

Zouden dat soort factoren je inschatting van het niveau van de boeken van je zoon mede kunnen beïnvloeden? Zo ja, dan is er eigenlijk niet zoveel aan de hand, en zit het voornamelijk bij jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Rider, de spijker op z'n kop!
Ik heb niet het idee dat dit een exclusief VMBO probleem is maar dat dit ook op andere niveaus speelt. Het lijkt alsof de kwaliteit van het onderwijs juist eerder achteruit gaat. Ik heb wel eens een gesprek gehad met mijn grootouders over hun middelbare schooltijd en het niveau is in die meer dan 60 jaar tussen mijn en hun schooltijd duidelijk niet gestegen. Als ik mijn grootouders om hulp vroeg bij schoolvakken dan wisten ze het altijd en vaak nog meer dan ik.

Verder vind ik het heel jammer dat het zogenaamde opstromen in Nederland steeds moeilijker lijkt te worden. Toen ik op de middelbare school zat ging er elk jaar een hele groep mavo'ers door naar de havo. Je hoefde ook echt geen 7 gemiddeld te staan of van te voren je vakkenpakket er op samen te stellen.Gewoon met een 6'je gemiddeld was goed genoeg. Ik kan me herinneren dat toen ik in de 4de klas er zeker zo'n 15 mavo geslaagden in onze klas kwamen (van de 40 mavo geslaagden) Was dus echt heel normaal. Sowieso een fijne school omdat de eerste twee klassen gemengd mavo/havo/vwo waren dus ideaal voor laatbloeiers.

Ik vind dat in Nederland er echt veel te vroeg gekozen moet worden welke type onderwijs je wilt volgen. Waar ik nu woon (Engeland) doe je op je 15de/16de een eerste examen en daarna kan je doorgegaan voor beroepsopleidingen (MBO'achtig) of doorleren voor je A-levels en dan naar de universiteit gaan. Ik vind 11 of 12 jaar echt te jong om al een schoolniveau vast te stellen en als het doorstromen dan ook nog bemoeilijkt wordt is dat helemaal jammer.
quote:rider schreef op 10 augustus 2010 @ 13:13:

[...]

Dan zal ik proberen zo te reageren dat ik geen informatie prijs geef die je niet wil prijs geven. Als je vindt dat ik daarin faal, zeg het, dan corrigeer ik.

Waar ik naar toe wilde: mij valt op dat ik niet alleen de VMBO boeken van vandaag, maar ook de VWO-boeken van vandaag lees en denk "OMG, is dat alles??!!?". Ik denk dat dat deels kan komen omdat het niveau echt gedaald is, maar eigenlijk vermoed ik dat het veel meer te maken heeft met twee factoren:

- ik heb zelf VWO gedaan, dus inschatten wat een goed niveau is voor VMBO kan ik gewoon niet op basis van eigen ervaring

- maar vooral: ik ben intussen ook al wat jaren levenservaring e.d. verder. Wat ik toen ik 16 was moeilijk vond, vind ik nu appeltje eitje. Aan de andere kant, wat ik op mijn 16e leerde en sindsdien niet meer nodig had, vind ik nu puur chinees.

Zouden dat soort factoren je inschatting van het niveau van de boeken van je zoon mede kunnen beïnvloeden? Zo ja, dan is er eigenlijk niet zoveel aan de hand, en zit het voornamelijk bij jezelf.Ik geloof dat je hier wel een punt hebt. Een combinatie van factoren. Daar moet ik wel serieus rekening mee houden.
En toch, Rider, ben ik het niet met je eens dat het algemene niveau van het onderwijs gedaald is. Ik heb zelf VWO gedaan en ben nu, na een flink aantal omwegen, docent biologie op een mavo.

Als ik nu het VWO-examen biologie zie en ik probeer me voor te stellen wat ik vroeger moest kunnen, dan is het heel anders. Niet per se makkelijker of moeilijker, maar anders. Ik moest toen van alles leren en dat braaf reproduceren in het examen. Van leerlingen wordt nu verwacht dat ze de theorie beheersen en dat ze vervolgens daar mee aan de slag kunnen. Dat ze kunnen redeneren, dat ze kritisch kunnen zijn op stukken tekst en dat ze de biologische kennis in verband kunnen brengen met allerlei maatschappelijke ontwikkelingen.

Ook voor andere vakken geldt dat er totaal anders getoetst wordt. Ze moeten veel meer verschillende vaardigheden beheersen en ze leren dus totaal andere dingen. Vergeet ook niet dat wij toen examen deden in 7 vakken en dat dat er tegenwoordig veel meer zijn. Zo heb ik een vwo-diploma gehaald zonder ooit een seconde economie gehad te hebben en dat is nu gelukkig onmogelijk.
quote:lobelia schreef op 10 augustus 2010 @ 11:41:

Als je bewijs van spreken

(Nederlands was nooit mijn sterkste kant)Ik houd van dit forum
Dat ben ik ook met jou eens Nymeria. Maar goed, aan de andere kant (was vroegah alles beter ) veranderen tijden ook. Ik geloof wel dat kinderen een stuk minder zelf na hoeven te denken en dat alles aanleverbaar moet zijn. Een kind wat niet zichzelf automatisch laat ontwikkelen zal dat niet uit zichzelf doen en heeft eigenlijk meer sturing nodig.
Vroeger had je het zgn pretpakket, bestaat dat nog?
Ja hoor, er zijn zowel op mavo als op havo of vwo "lichtere" en "zwaardere" pakketten te bedenken. Maar in tegenstelling tot vroeger, hebben die keuzes op havo/vwo wel veel invloed op de mogelijkheden in hbo en wo.
quote:sassafras schreef op 10 augustus 2010 @ 13:20:

En toch, Rider, ben ik het niet met je eens dat het algemene niveau van het onderwijs gedaald is.Is dat de kern van wat ik schreef volgens jou?quote:Ik heb zelf VWO gedaan en ben nu, na een flink aantal omwegen, docent biologie op een mavo.

Als ik nu het VWO-examen biologie zie en ik probeer me voor te stellen wat ik vroeger moest kunnen, dan is het heel anders. Niet per se makkelijker of moeilijker, maar anders. Ik moest toen van alles leren en dat braaf reproduceren in het examen. Van leerlingen wordt nu verwacht dat ze de theorie beheersen en dat ze vervolgens daar mee aan de slag kunnen. Dat ze kunnen redeneren, dat ze kritisch kunnen zijn op stukken tekst en dat ze de biologische kennis in verband kunnen brengen met allerlei maatschappelijke ontwikkelingen. Mja, dat is ook hoe ik eindexamen biologie heb gedaan. Weinig stampen, weinig reproduceren, veel gewoon begrijpen en toepassen.quote:Ook voor andere vakken geldt dat er totaal anders getoetst wordt. Ze moeten veel meer verschillende vaardigheden beheersen en ze leren dus totaal andere dingen. Vergeet ook niet dat wij toen examen deden in 7 vakken en dat dat er tegenwoordig veel meer zijn. Zo heb ik een vwo-diploma gehaald zonder ooit een seconde economie gehad te hebben en dat is nu gelukkig onmogelijk.

Ik zie niet in wat daar gelukkig aan is, maar dat lijkt me een andere discussie.

Hoofdpunt blijft: hoe haal je uit mijn bericht in hemelsnaam dat ik vind dat het niveau van het onderwijs gedaald is?
quote:emmenn schreef op 10 augustus 2010 @ 10:06:

Het niveau van onderwijs is inderdaad achteruit gegaan.

Tegenwoordig komen kinderen van de Middelbare School af en schrijven dingen als 'Ik wordt, ik vondt, verassend, onmidelijk'. Echt tenenkrommend. Bij ons werd grammatica gestampt, totdat je erbij neerviel. Bij mijn ouders ook.

Het niveau van bepaalde dingen is achteruit gegaan. Maar wat iemand terecht al opmerkte: de zoon van de TO leert ook andere dingen (zelfstandig werken, onder andere). Maar dat moet wel in dezelfde tijd gebeuren, dus wordt er 'bezuinigd' op bijvoorbeeld spelling.

Domnaiefmutsje, het is goed te verklaren waarom je schrikt. Jij bent opgeleid in een tijd dat het vooral ging om algemene kennis/spelling/rekenen/e.d. Dat bleek niet genoeg te zijn om een baan te functioneren. Toen is de focus meer komen te liggen op competenties als zelfstandig werken, plannen, presenteren, e.d. En dat gaat ten koste van andere dingen. Je kunt nu eenmaal niet alles doen binnen de schooltijd. Oftewel: ja, hij zal wat minder 'stampen' te doen krijgen, maar als het goed is wordt hij wel beter opgeleid voor de opleidingen op het MBO.

Toevoeging: het is een drogreden want vanuit autoriteit, maar zonder teveel informatie prijs te geven weet ik wel waarover ik praat (zowel qua opleiding als qua werkervaring) :-)

[...]

Ik denk dat dat deels kan komen omdat het niveau echt gedaald is.Hierom, Rider.
quote:sassafras schreef op 10 augustus 2010 @ 13:31:

[...]

Hierom, Rider.

Dus als ik de optie open laat dat het niveau gedaald zou kunnen zijn, dan vind ik dat het niveau gedaald is?

Wil je werk van je leerlingen wat nauwkeuriger lezen? Dat verdienen ze.

[...]Waar ik naar toe wilde: mij valt op dat ik niet alleen de VMBO boeken van vandaag, maar ook de VWO-boeken van vandaag lees en denk "OMG, is dat alles??!!?". Ik denk dat dat deels kan komen omdat het niveau echt gedaald is,

(Ik heb gelezen en ik erken dat je dit niet per definitie zo bedoelt, maar ik wilde er graag wat over zeggen).

Zoals ik al aangaf, dat is waarschijnlijk ook het geval als je blijft meten met oude maatstaven (basiskennis, e.d.) en de nieuwe competenties niet meeneemt.

Verder ben ik het eens met je rider in de zin dat ik ook denk dat het nu heel makkelijk lijkt en dat het dat vroeger toch echt niet was, toen je zelf op de middelbare school zat.
quote:rider schreef op 10 augustus 2010 @ 13:34:

[...]

Dus als ik de optie open laat dat het niveau gedaald zou kunnen zijn, dan vind ik dat het niveau gedaald is?

Wil je werk van je leerlingen wat nauwkeuriger lezen? Dat verdienen ze.

Ik snap niet helemaal waarom je je zo aangevallen voelt, maar bij deze excuses als ik je verkeerd begreep....

Los van of jij dat zo bedoelde, schreven anderen, onder andere als reactie op jouw post, dat ze ook vinden dat het niveau gedaald is. Dit is een opmerking die je wel vaker hoort en daar wilde ik wat over zeggen.
anoniem_59773 wijzigde dit bericht op 10-08-2010 13:45
Reden: interpunctie
% gewijzigd
quote:Captain_Obvious schreef op 10 augustus 2010 @ 13:35:

[...]

(Ik heb gelezen en ik erken dat je dit niet per definitie zo bedoelt, maar ik wilde er graag wat over zeggen).Ik bedoel exact wat er staat. Ben je nummer twee die een demonstratie komt geven van lees- of taalvaardigheid die niet helemaal goed zit? Nee toch? quote:Zoals ik al aangaf, dat is waarschijnlijk ook het geval als je blijft meten met oude maatstaven (basiskennis, e.d.) en de nieuwe competenties niet meeneemt.

Verder ben ik het eens met je rider in de zin dat ik ook denk dat het nu heel makkelijk lijkt en dat het dat vroeger toch echt niet was, toen je zelf op de middelbare school zat.

Ik heb slechts twee maatstaven:

1. wat ik bij mijn kinderen zie. Vooralsnog zie ik daar niet zoveel verschil met vroeger, hoewel het wel langzaam meer en meer de kant op gaat van "google maar even, vertel er een leuk maatschappelijk relevant verhaaltje bij, en je bent weer de held van de dag", maar per saldo vind ik wat ik zie een vrij gezonde mix van kennis en vaardigheden. Ik heb wel het vermoeden dat mijn kinderen baat gaan hebben bij ouders die ze e.e.a. bijbrengen, gewoon in het dagelijks leven. Maar ook dat is geen nieuws. Sociale mobiliteit is groot in Nederland, maar nog steeds niet zonder grenzen.

2. wat ik bij mensen op de arbeidsmarkt zie. En daar zie ik een treurig overschot aan google-vaardigheden, en samenhangend gebrek aan kennis en inzicht. Het is geen toeval dat wij, bijvoorbeeld, niemand aannemen met minder dan 5 jaar werkervaring. Waar dat aan ligt weet ik niet. Middelbare school, universiteit, geen idee. Maar dat het niveau waarmee mensen de arbeidsmarkt betreden nu niet bepaald altijd nauwkeurig aansluit bij de behoeftes in het bedrijfsleven lijkt me geen enorm nieuws. Hooguit voor enkele door te veel PvdA-minister verpeste ambtenaren in Zoetermeer.
quote:sassafras schreef op 10 augustus 2010 @ 13:42:

[...]

Ik snap niet helemaal waarom je je zo aangevallen voelt, maar bij deze excuses als ik je verkeerd begreep....Ik voel me niet aangevallen, het ergert me als iemand wat ik schrijf echt volledig uit verband rukt op basis van slecht lezen.quote:Los van of jij dat zo bedoelde, schreven anderen, onder andere als reactie op jouw post, dat ze ook vinden dat het niveau gedaald is. Dit is een opmerking die je wel vaker hoort en daar wilde ik wat over zeggen.Prima. Het valt mij op hoe slecht sommige mensen lezen, zelfs in banen waar leesvaardigheid best belangrijk is. Daar wilde ik wat over zeggen.
Rider, zou het niet kunnen zijn dat de methode van tegenwoordig deze verdeling brengt, waar het eerder wat meer gedekt was over meerdere mensen?

Er wordt wel een zekere zelfstandigheid vereist en een zekere leergierigheid. Heb je deze kinderen, dan gaat dat vliegwiel wel door. Maar kunnen kinderen dit niet, dan krijg je het tegenovergestelde. Ik heb dezelfde ervaring als jij schetst. Hoewel ik mezelf door het VWO heb gefietst, mis ik toch een enorme basis ontwikkeling. Maar ik heb geen prikkels nodig om toch verder te komen. Dit komt uit mezelf. Had ik dat niet, was het anders met me afgelopen. Geldt dat niet in zekere zin voor dit onderwijs? (natuurlijk niet in dezelfde extremen)
Dus eigenlijk.. ja, het is beperkt. Een kind wordt geacht zichzelf aan te vullen al dan niet met hulp van ouders. Indien dit niet gaat, loopt een kind achter?
quote:rider schreef op 10 augustus 2010 @ 13:51:

[...]

Ik voel me niet aangevallen, het ergert me als iemand wat ik schrijf echt volledig uit verband rukt op basis van slecht lezen.

[...]

Prima. Het valt mij op hoe slecht sommige mensen lezen, zelfs in banen waar leesvaardigheid best belangrijk is. Daar wilde ik wat over zeggen.Sorry hoor, maar nu word ik toch even pissig. Ik heb mijn vorige reactie met je flauwe steken onder water langs me af laten gaan, maar nu je nog eens erover doorgaat, wil ik er toch nog even op terugkomen. Is het weleens bij je opgekomen dat als mensen je tekst anders lezen dan jij hem bedoelt, dat dan niet per se aan de leesvaardigheid van die mensen hoeft te liggen? Je hebt het gewoon onduidelijk geformuleerd. Geeft niets, je hebt nu duidelijk gemaakt dat je dat niet zo bedoelde, maar ga dan niet met modder gooien, dat is flauw.
quote:domnaiefmutsje schreef op 10 augustus 2010 @ 13:59:

Rider, zou het niet kunnen zijn dat de methode van tegenwoordig deze verdeling brengt, waar het eerder wat meer gedekt was over meerdere mensen?ehm, welke verdeling?

Hoe dan ook, ik ben geen onderwijskundige, dus ik heb geen oordeel, niet eens een min of meer zinnige mening, over de kwaliteit van het onderwijs. Ik kan alleen als normale geïnteresseerde ouder mee kijken bij mijn eigen kinderen, en als werkgever kijken naar de arbeidsmarkt. HOE ze het voor elkaar krijgen weet ik niet, ik zie alleen WAT er zoal de arbeidsmarkt op komt. En dan nog alleen het segment universitair geschoold/economisch & juridisch. En ik heb de indruk dat dat niveau niet zo heel extreem anders is dan 20 jaar geleden. Nog steeds is de meerderheid middelmatig, een enkeling heeft geluk gehad en een enkeling is geweldig.

quote:Er wordt wel een zekere zelfstandigheid vereist en een zekere leergierigheid. Heb je deze kinderen, dan gaat dat vliegwiel wel door. Maar kunnen kinderen dit niet, dan krijg je het tegenovergestelde. Ik heb dezelfde ervaring als jij schetst. Hoewel ik mezelf door het VWO heb gefietst, mis ik toch een enorme basis ontwikkeling.Ja, ik denk, hoe vervelend dat ook is en hoe politiek incorrect ook voor veel mensen, dat het milieu waar je uit komt vrij veel invloed heeft.quote:Maar ik heb geen prikkels nodig om toch verder te komen. Dit komt uit mezelf. Had ik dat niet, was het anders met me afgelopen. Geldt dat niet in zekere zin voor dit onderwijs? (natuurlijk niet in dezelfde extremen)Ik denk dat dat ook gold voor het onderwijs dat ik gehad heb, en ook voor het onderwijs van mijn ouders, eerlijk gezegd. Ik ben om die reden niet zo enthousiast over allerlei onderwijsvernieuwingen: ik geloof niet enorm in het effect. Maar ik heb er nauwelijks een mening over, omdat het echt mijn vak niet is.
quote:sassafras schreef op 10 augustus 2010 @ 14:02:

[...]

Sorry hoor, maar nu word ik toch even pissig. Ik heb mijn vorige reactie met je flauwe steken onder water langs me af laten gaan, maar nu je nog eens erover doorgaat, wil ik er toch nog even op terugkomen. Is het weleens bij je opgekomen dat als mensen je tekst anders lezen dan jij hem bedoelt, dat dan niet per se aan de leesvaardigheid van die mensen hoeft te liggen? Je hebt het gewoon onduidelijk geformuleerd. Geeft niets, je hebt nu duidelijk gemaakt dat je dat niet zo bedoelde, maar ga dan niet met modder gooien, dat is flauw.Dat is wel eens bij me opgekomen. En in dit geval kan ik zonder enige twijfel zeggen: wat ik schreef is precies wat ik bedoelde. Uit de reacties van mensen die niet beroepsmatig in een stuip schieten als ze denken dat er iets gezegd wordt over de kwaliteit van het onderwijs, is me volstrekt duidelijk dat mijn hele bericht begrepen werd zoals ik het bedoelde. Dus je kan nu nog wat pissiger worden, maar het ligt volstrekt aan jezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven