Entertainment alle pijlers

Hét Viva Boekentopic - deel 4

07-08-2009 22:45 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
De opvolger van Hét Viva Boekentopic van Trenchtown.

Wat ben je nu aan het lezen? Welke boeken raad je aan? Welke raad je af? Thrillers, romans, non-fictie, fantasy enz, gaat het om boeken dan zit je hier goed.

Klik hier voor het vorige topic.

If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
quote:fleurtje schreef op 09 augustus 2010 @ 21:32:

[...]

Ik geloof trouwens meteen dat het echt gebeurd is, dit verhaal. Maar er staat me bij dat de auteur zichzelf herkende in dat meisje, en niet andersom.

Dat meisje in die film is overigens dood, dus tja...

Het boek is idd al wat ouder, ik heb m al jaren in de kast staan.

Het boek is auto-biografisch en zij heeft zich idd herkend op de echte beelden uit die film. Verder heeft dat meisje geen rol in die film (toch? je ziet haar toch alleen een paar keer in beeld?), dus ik weet niet of zij dood is. Misschien inmiddels nu wel.

Ik vond het iig een indrukwekkend boek over de WOII.
Dat ze dood is, is heel duidelijk in de film gezien:Amon Goeth moet op last van boven de lijken opgraven en verbranden. Alle lijken worden door de gevangenen opgegraven en in een enorm vuur gegooid. Op een gegeven moment zie je een kar met daarop het lijk van dat meisje liggen. Mét rode jas.

Dus het is nogal twijfelachtig of zij daadwerkelijk het meisje met de rode jas is.

Maar goed, het is iets wat ik wel meer merk bij dit soort boeken, je ziet het vaak ook al aan de ondertitels, vaak wordt dan even Schindler genoemd, of Anne Frank, die doet het ook wel goed in de verkoop. Of dwepen met Roman Polanski, dat doen ook veel Poolse schrijvers over dit onderwerp. Kennelijk is iedereen wel een nicht/neef, buurtgenoot van Polanski geweest.

Het zijn mooie boeken hoor, absoluut, en het zou niet nodig moeten zijn de verkoopcijfers op te krikken door het noemen van deze namen.
quote:fleurtje schreef op 10 augustus 2010 @ 10:08:

Dat ze dood is, is heel duidelijk in de film gezien:Amon Goeth moet op last van boven de lijken opgraven en verbranden. Alle lijken worden door de gevangenen opgegraven en in een enorm vuur gegooid. Op een gegeven moment zie je een kar met daarop het lijk van dat meisje liggen. Mét rode jas.

Dus het is nogal twijfelachtig of zij daadwerkelijk het meisje met de rode jas is.

Maar goed, het is iets wat ik wel meer merk bij dit soort boeken, je ziet het vaak ook al aan de ondertitels, vaak wordt dan even Schindler genoemd, of Anne Frank, die doet het ook wel goed in de verkoop. Of dwepen met Roman Polanski, dat doen ook veel Poolse schrijvers over dit onderwerp. Kennelijk is iedereen wel een nicht/neef, buurtgenoot van Polanski geweest.

Het zijn mooie boeken hoor, absoluut, en het zou niet nodig moeten zijn de verkoopcijfers op te krikken door het noemen van deze namen.

Oja, nu je het zegt.... ze gaat idd dood in de film. Maar; Ze herkende zich in de 'echte beelden' van de film, die je af en toe door de film heenziet. Zo staat ze ook op de voorkant van het boek.

Dat ze aan het eind dood op die kar ligt, is natuurlijk de wending die de regisseur aan het verhaal kan maken.
Wat bedoelt ze met 'de echte beelden' ?!
Als ze oude beelden uit '42 bedoelt: voor zover ik weet zitten die helemaal niet in de film. De foto op de voorkant van het boek, lijkt ook helemaal niet op het meisje uit de film.
fleur : hoe noemt die film in het engels, wil ik ook wel eens zien.
Huh?! Bedoel je Schindler's List?
list = engels (lijst), niet list als in "verzin een list"
Klopt. Maar als je je vergist en denkt list in de zin van 'verzin een list', dan vind ik dat eigenlijk wel een goeie, want het was natuurlijk vrij listig, om op die manier joden te redden. Al kun je je naderhand afvragen wat, iig in het begin, de grootste rol speelde: medemenselijkheid of zakelijk instinct.
oh die film heb ik al eens gezien toen ik 14 was, vond het toen op niks slagen. Misschien als ik hem nu herzie dat ik hem wel beter vind.
Waarom vond je de film nergens op slaan?
@Fleurtje; Ik denk dat ik het mis heb. Ik dacht dat zij zichzelf echt herkende in een opname tijdens de film. Hoe ik daarbij kom weet ik niet. Ik heb het net opgezocht op internet en op een site vond ik dat zij zich zelf herkende als het meisje in de rode jas in de film en dat zij toen heeft besloten een boek te schrijven. Waarschijnlijk verplaatste zij zich in dat meisje, maar ze was het zelf niet echt.

Ik vond Schindler's list een ontzettend goede, aangrijpende film. Net als the Pianist.
En nu vind ik dit op bol.com:

Ze beschrijft hoe ze als kunstenares (schilderen, schrijven, theaterkostuums ontwerpen) succes heeft, maar telkens ten prooi valt aan depressies waarvan ze de oorzaak niet begrijpt, tot ze zichzelf in 1994 bij de premiere (waarvoor overlevenden van het getto van Krakau waren uitgenodigd) van de film 'Schindler's list' terug ziet in bovengenoemd fragment (op het omslag gereproduceerd)

Nu weet ik het echt niet meer...
Fleur : ik was 14, en het interesseerde me toen niet zo. Was met andere dingen bezig zoals naar jongens kijken :D

Ik denk dat het nu wel anders zal liggen want ben nu gek op boeken en films over WOII.

Hij was ook wel vrij lang, maar ik denk niet dat dat me nu zou storen.
quote:goudkever schreef op 10 augustus 2010 @ 15:06:

En nu vind ik dit op bol.com:

Ze beschrijft hoe ze als kunstenares (schilderen, schrijven, theaterkostuums ontwerpen) succes heeft, maar telkens ten prooi valt aan depressies waarvan ze de oorzaak niet begrijpt, tot ze zichzelf in 1994 bij de premiere (waarvoor overlevenden van het getto van Krakau waren uitgenodigd) van de film 'Schindler's list' terug ziet in bovengenoemd fragment (op het omslag gereproduceerd)

Nu weet ik het echt niet meer...Misschien bedoelt ze dat ze dat meisje geweest moet zijn in een 'vorig leven' of iets dergelijks?
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik was ook bezig met jongens kijken, daarom werd ik toen ook zo verliefd op Ralph Fiennes :-)

Als je gek bent op boeken en films over WOII, dan zou ik 'm écht nog es kijken, absoluut.

De Pianist van concurrent Polanski vond ik trouwens mooier, ingetogener. Ik vond die 20 minuten durende scene met de liquidatie van het ghetto niet echt nodig...
quote:Hasse88 schreef op 10 augustus 2010 @ 15:33:

[...]

Misschien bedoelt ze dat ze dat meisje geweest moet zijn in een 'vorig leven' of iets dergelijks?Ja, dat denk ik dan ook.
Ik geloof wel dat zij dit allemaal meegemaakt heeft en dat zij het nichtje van Polanski is, die idd een van Schindlers joden was/is. Maar ik geloof alleen niet dat zij dat meisje in dat rode jasje was.
quote:fleurtje schreef op 10 augustus 2010 @ 13:48:

Klopt. Maar als je je vergist en denkt list in de zin van 'verzin een list', dan vind ik dat eigenlijk wel een goeie, want het was natuurlijk vrij listig, om op die manier joden te redden.

Ook waar! Misschien ga ik er onterecht van uit dat iedereen wel weet dat het een amerikaanse/engelse/engelstalige film is.

Ik was trouwens ook puber toen we 'm met (middelbare) school gingen bekijken. Vantevoren was iedereen in schoolreisjesstemming, maar ik heb nog nooit zo'n stille bioscoopzaal meegemaakt.

En The Pianist is inderdaad ook erg indrukwekkend!
quote:isa26 schreef op 10 augustus 2010 @ 16:15:

[...]

Ook waar! Misschien ga ik er onterecht van uit dat iedereen wel weet dat het een amerikaanse/engelse/engelstalige film is.

Ik was trouwens ook puber toen we 'm met (middelbare) school gingen bekijken. Vantevoren was iedereen in schoolreisjesstemming, maar ik heb nog nooit zo'n stille bioscoopzaal meegemaakt.

En The Pianist is inderdaad ook erg indrukwekkend!Iedereen lachte zich toendertijd suf toen Catherine Keijl die vergissing maakte, maar ik vond het nieteens zo gek gedacht...
In één ruk uitgelezen: Beste Osama van Chris Cleave.

Een vrouw schrijft een brief aan Osama bin Laden nadat haar man en zoontje zijn omgekomen bij een aanslag. Gaat behalve over haar persoonlijke leed ook over de emotionele gevolgen voor de samenleving als geheel en Britse thema's als klasseverschillen.

Rauw, gruwelijk soms maar ik heb ook hardop gelachen. Wel een heftige confrontatie met de zwarte kant van de menselijke natuur.
This is an unacceptable timeline
Hmm, klinkt wel interessant, Tyche. Dat herinnert me er overigens aan, heeft iemand 'Licht ontvlambaar' van hem gelezen?
quote:Fiorah schreef op 11 augustus 2010 @ 09:29:

Hmm, klinkt wel interessant, Tyche. Dat herinnert me er overigens aan, heeft iemand 'Licht ontvlambaar' van hem gelezen?Nee, maar wel Kleine Bij en die vond ik erg goed!
Heet van de naald, las net op chicklit.nl dat er volgende maand een vervolg komt op Kinsella's 'shopaholic en baby', nl 'mini-shopaholic'.

Ik kan haast niet wachten om de boekenwinkel binnen te rennen en deze te halen.

Verder hoorde ik ook dat in september er nieuwe boeken komen van Judith Visser en Esther Verhoef. Ga ik gelijk weer 60 euro armer zijn in september.

Oh meiden ik kan haast niet wachten!!
quote:Fiorah schreef op 11 augustus 2010 @ 09:29:

Hmm, klinkt wel interessant, Tyche. Dat herinnert me er overigens aan, heeft iemand 'Licht ontvlambaar' van hem gelezen?Licht Ontvlambaar IS Beste Osama, de 2e druk is onder een andere titel uitgebracht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven