
IB aangifte zelf doen als ZZP'er?
dinsdag 10 augustus 2010 om 16:08
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag aan mensen hier die ook een eenmanszaak hebben.
Wie doet hier de IB aangifte zelf en wie kiest ervoor om het door een accountant te laten doen?
Zelf ben ik aan het dubben. Ik heb niet een al te ingewikkelde boekhouding en gewoon een huurhuis, dus ik denk dat ik de IB aangifte ook wel zelf kan doen. Er zitten geen ingewikkelde dingen bij. Iemand zei laatst tegen mij dat als de accountant het voor je doet, dat de BD je dan serieuzer neemt.
Dat vraag ik me eigenlijk af, en ik vind het gewoon overbodig geld uitgeven voor iets wat (mij in mijn geval) niet al te moeilijk lijkt.
Wil iemand zijn ervaringen delen? Voor en nadelen van zelf de aangifte doen of een accountant inhuren?
Alvast bedankt!
Ik heb een vraag aan mensen hier die ook een eenmanszaak hebben.
Wie doet hier de IB aangifte zelf en wie kiest ervoor om het door een accountant te laten doen?
Zelf ben ik aan het dubben. Ik heb niet een al te ingewikkelde boekhouding en gewoon een huurhuis, dus ik denk dat ik de IB aangifte ook wel zelf kan doen. Er zitten geen ingewikkelde dingen bij. Iemand zei laatst tegen mij dat als de accountant het voor je doet, dat de BD je dan serieuzer neemt.
Dat vraag ik me eigenlijk af, en ik vind het gewoon overbodig geld uitgeven voor iets wat (mij in mijn geval) niet al te moeilijk lijkt.
Wil iemand zijn ervaringen delen? Voor en nadelen van zelf de aangifte doen of een accountant inhuren?
Alvast bedankt!
woensdag 11 augustus 2010 om 00:07
De registeraccountant van wie de door mij aangehaalde citaten afkomstig zijn én mijn accountant (Federatie-belastingadviseur) denken daar kennelijk anders over. Ik heb m'n jaarstukken van de afgelopen jaren nog even gecheckt en de kosten van laatstgenoemde worden telkens 100% ten laste van de winst gebracht.
Ik stel vast dat de meningen van hen die ervoor doorgeleerd hebben kennelijk verschillen. Termen als "fraude" en "illegaal" zijn hier daarom niet op hun plaats.
Overigens zou ik er persoonlijk helemaal geen bezwaar tegen hebben als mijn accountant die paar euro voor de IB-aangifte afzonderlijk in privé (en dus niet-aftrekbaar) bij me in rekening zou brengen als hij dat nodig zou achten, maar hij doet dat niet. Ik ga hem er ook niet om vragen, want ik ben het er inhoudelijk mee eens gelet op eerdergenoemde redenen.
Ik stel vast dat de meningen van hen die ervoor doorgeleerd hebben kennelijk verschillen. Termen als "fraude" en "illegaal" zijn hier daarom niet op hun plaats.
Overigens zou ik er persoonlijk helemaal geen bezwaar tegen hebben als mijn accountant die paar euro voor de IB-aangifte afzonderlijk in privé (en dus niet-aftrekbaar) bij me in rekening zou brengen als hij dat nodig zou achten, maar hij doet dat niet. Ik ga hem er ook niet om vragen, want ik ben het er inhoudelijk mee eens gelet op eerdergenoemde redenen.
woensdag 11 augustus 2010 om 00:33
@meds: ik hoop dat je die eerste gluiperd accountant onbetaald hebt gelaten geconfronteerd hebt met het exorbitante verschil tussen z'n richtprijs en z'n factuur.
Wat de kosten voor jaarstukken en IB betreft: zit je nu bij een FB-adviseur of bij iemand die zich "administratiekantoor" noemt?
Ik denk namelijk niet dat ik bij een andere FB-adviseur veel minder kwijt zou zijn dan die ¤ 660, maar ik weet niet hoe de prijsstelling van zo'n "administratiekantoor" ongeveer is. En overigens ook niet, welke kwaliteit je daar kunt verwachten.
Wat de kosten voor jaarstukken en IB betreft: zit je nu bij een FB-adviseur of bij iemand die zich "administratiekantoor" noemt?
Ik denk namelijk niet dat ik bij een andere FB-adviseur veel minder kwijt zou zijn dan die ¤ 660, maar ik weet niet hoe de prijsstelling van zo'n "administratiekantoor" ongeveer is. En overigens ook niet, welke kwaliteit je daar kunt verwachten.
woensdag 11 augustus 2010 om 09:19
Hoi,
ik ben belastingadviseur en werk veel voor ZZP-ers en kleine ondernemers. Je zult het grotendeels wel zelf kunnen maar als ondernemer heb je recht op allerlei extra aftrekposten, je hebt te maken met kosten die niet of niet helemaal aftrekbaar of juist wel zijn. En het is maar hopen dat je dan alles zelf goed invult en opvoert. Het voorbeeld dat hierboven gegeven werd, van iemand die het altijd door een kennis liet doen en toen bleek dat er van alles vergeten was, dat komt hier ook een paar keer per jaar voor. En dan blijkt dat wij ons inderdaad wel terugbetalen.
Je hoeft inderdaad niet direct naar een FB-er, een goede boekhouder of belastinconsulent (iemand met bc achter zijn naam) kan het waarschijnlijk voor jou net zo goed en is veel goedkoper. En de kosten zijn onderhandelbaar hoor, wij maken vaak afspraken met onze klanten over wat het maximaal mag kosten en we hebben ook startersarrangementen met korting voor startende ondernemers.
ik ben belastingadviseur en werk veel voor ZZP-ers en kleine ondernemers. Je zult het grotendeels wel zelf kunnen maar als ondernemer heb je recht op allerlei extra aftrekposten, je hebt te maken met kosten die niet of niet helemaal aftrekbaar of juist wel zijn. En het is maar hopen dat je dan alles zelf goed invult en opvoert. Het voorbeeld dat hierboven gegeven werd, van iemand die het altijd door een kennis liet doen en toen bleek dat er van alles vergeten was, dat komt hier ook een paar keer per jaar voor. En dan blijkt dat wij ons inderdaad wel terugbetalen.
Je hoeft inderdaad niet direct naar een FB-er, een goede boekhouder of belastinconsulent (iemand met bc achter zijn naam) kan het waarschijnlijk voor jou net zo goed en is veel goedkoper. En de kosten zijn onderhandelbaar hoor, wij maken vaak afspraken met onze klanten over wat het maximaal mag kosten en we hebben ook startersarrangementen met korting voor startende ondernemers.
..
woensdag 11 augustus 2010 om 09:25
Inderdaad, de kosten voor je IB-aangifte zijn niet aftrekbaar. De accountant maakt meestal een jaarrekening en doet daarnaast de aangifte. Voor het totale werk krijg je dan een rekening en het deel van die rekening dat betrekking heeft op je IB-aangifte is niet aftrekbaar. Wij doen natuurlijk zelf de aangifte voor de klant, dus wij houden dan direct rekening met de correctie van onze eigen kosten in zijn aangifte.
En FB, dat is zo ongeveer de hoogste status die je kunt bereiken als belastingadviseur. Zij zijn van oudsher meer gericht op de grotere bedrijven, met ingewikkelder problematiek. Ik ben zelf CB-er, wij zijn meer gericht op het MKB. En dan heb je nog bc, dat staat voor belastingconsulent en is nog weer een stapje lager op de ladder. De meeste bc-ers gebruiken die opleiding als opstapje naar hun CB-titel, waarvoor dan nog weer 3 jaar studie nodig is.
En FB, dat is zo ongeveer de hoogste status die je kunt bereiken als belastingadviseur. Zij zijn van oudsher meer gericht op de grotere bedrijven, met ingewikkelder problematiek. Ik ben zelf CB-er, wij zijn meer gericht op het MKB. En dan heb je nog bc, dat staat voor belastingconsulent en is nog weer een stapje lager op de ladder. De meeste bc-ers gebruiken die opleiding als opstapje naar hun CB-titel, waarvoor dan nog weer 3 jaar studie nodig is.
..
woensdag 11 augustus 2010 om 11:33
Onderstaand trouwens een tip die je veel geld kan opleveren als je geen accountant of belastingadviseur hebt (of een héle slechte, die je hier niet op wijst ).
Draag je in een jaar (na aftrek voorbelasting) niet méér omzetbelasting af dan ¤ 1.883, dan kun je terugvragen 2,5 × het verschil tussen ¤ 1.883 en het betaalde belastingbedrag (tot een maximum van het betaalde belastingbedrag). Dit is de zogenoemde "kleine-ondernemersregeling" voor de omzetbelasting.
Het werkt als volgt. Stel: je hebt in een jaar ¤ 2.000 omzetbelasting in rekening gebracht en ¤ 800 voorbelasting in aftrek gebracht, dus in totaal ¤ 1.200 betaald.
Het verschil tussen ¤1.883 en ¤1.200 is ¤ 683.
2,5 × ¤ 683 = ¤1707,50. Dat is meer dan de ¤ 1.200 die je had betaald, dus je hebt in dit geval recht op ¤ 1.200,-. (Je krijgt in dit voorbeeld dus alle omzetbelasting terug die je in dat jaar had afgedragen!)
Je moet er wel zelf even een briefje voor schrijven naar de Belastingdienst, zo van "hierbij doe ik suppletie-aangifte omzetbelasting over het jaar x, ik heb (bedrag A) betaald en dat is minder dan ¤ 1.883, daarom vraag ik terug (2,5 × het verschil tussen ¤ 1.883 en bedrag A) dan wel (bedrag A, indien dat lager is). Gelieve over te maken op rekening ...". En elk jaar even checken of het bedrag van ¤ 1.883,- nog klopt, zie art. 25 lid 1 van de Wet op de Omzetbelasting 1968, bijvoorbeeld op http://wetten.overheid.nl.
Een merkwaardige regeling overigens: kleine ondernemers zijn de enigen die aan het eind van de rit omzetbelasting die ze aan hun klanten in rekening hadden gebracht in eigen zak mogen steken. Maar goed, de wet zegt het dus profiteer ervan
Draag je in een jaar (na aftrek voorbelasting) niet méér omzetbelasting af dan ¤ 1.883, dan kun je terugvragen 2,5 × het verschil tussen ¤ 1.883 en het betaalde belastingbedrag (tot een maximum van het betaalde belastingbedrag). Dit is de zogenoemde "kleine-ondernemersregeling" voor de omzetbelasting.
Het werkt als volgt. Stel: je hebt in een jaar ¤ 2.000 omzetbelasting in rekening gebracht en ¤ 800 voorbelasting in aftrek gebracht, dus in totaal ¤ 1.200 betaald.
Het verschil tussen ¤1.883 en ¤1.200 is ¤ 683.
2,5 × ¤ 683 = ¤1707,50. Dat is meer dan de ¤ 1.200 die je had betaald, dus je hebt in dit geval recht op ¤ 1.200,-. (Je krijgt in dit voorbeeld dus alle omzetbelasting terug die je in dat jaar had afgedragen!)
Je moet er wel zelf even een briefje voor schrijven naar de Belastingdienst, zo van "hierbij doe ik suppletie-aangifte omzetbelasting over het jaar x, ik heb (bedrag A) betaald en dat is minder dan ¤ 1.883, daarom vraag ik terug (2,5 × het verschil tussen ¤ 1.883 en bedrag A) dan wel (bedrag A, indien dat lager is). Gelieve over te maken op rekening ...". En elk jaar even checken of het bedrag van ¤ 1.883,- nog klopt, zie art. 25 lid 1 van de Wet op de Omzetbelasting 1968, bijvoorbeeld op http://wetten.overheid.nl.
Een merkwaardige regeling overigens: kleine ondernemers zijn de enigen die aan het eind van de rit omzetbelasting die ze aan hun klanten in rekening hadden gebracht in eigen zak mogen steken. Maar goed, de wet zegt het dus profiteer ervan
anoniem_78366 wijzigde dit bericht op 11-08-2010 11:38
Reden: Eerste deel bleek weggevallen na plaatsing, gecorrigeerd
Reden: Eerste deel bleek weggevallen na plaatsing, gecorrigeerd
% gewijzigd
woensdag 11 augustus 2010 om 11:34
De minimale kosten bij ons zijn voor zoiets ook wel tussen 500 en 700 euro, afhankelijk van hoe netjes het wordt aangeleverd. Als ik een tas met losse bonnen en veel ontbrekende stukken op mijn bureau krijg wat ik eerst allemaal nog moet uitzoeken, ben ik meer tijd kwijt en dat kost de klant dus geld.
Er komt nog best wat bij kijken, je moet je dossier opbouwen (waar veel eisen voor gelden vanuit de beroepsvereniging om de kwaliteit van ons werk te waarborgen), we maken natuurlijk de jaarrekening en aangifte, controleren de belastingaanslagen die daaruit voortkomen, maken evt. bezwaar als dat nodig is omdat er iets niet goed gaat, houden in de gaten of de aanslagen die over dit jaar worden opgelegd nog een beetje in de pas lopen met de werkelijke situatie/in vergelijking met vorige jaren. We proberen ook terwijl we de jaarrekening maken alvast een beetje mee te denken met de klant, kijken of zijn verzekeringen allemaal in orde zijn (bijv. of zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering de juiste dekking biedt voor zijn inkomen).
Financiele planning is eigenlijk een groot deel van ons werk, de besprekingen van jaarrekeningen gaan vaak niet eens zozeer over hoeveel winst er in een bepaald jaar gemaakt is, maar meer over hoe het loopt, wat de wensen van de klant voor de toekomst zijn, of zijn financiele plaatje op de lange termijn nog kloppend blijft als het zo doorgaat of als hij juist grote veranderingen wil gaan maken. En hoe je bepaalde plannen fiscaal zo gunstig mogelijk vorm kunt geven door bijv. investeringen uit te stellen of juist naar voren te trekken, een bedrijfspand of huis te kopen of niet, dat soort dingen.
Debet en credit optellen kan iedereen, maar het gaat erom dat je het grote overzicht behoudt en op tijd bij kan sturen als dat nodig is. Ik denk dat daar, naast specifieke fiscale kennis, ook een grote meerwaarde van een accountant/adviseur in zit.
Er komt nog best wat bij kijken, je moet je dossier opbouwen (waar veel eisen voor gelden vanuit de beroepsvereniging om de kwaliteit van ons werk te waarborgen), we maken natuurlijk de jaarrekening en aangifte, controleren de belastingaanslagen die daaruit voortkomen, maken evt. bezwaar als dat nodig is omdat er iets niet goed gaat, houden in de gaten of de aanslagen die over dit jaar worden opgelegd nog een beetje in de pas lopen met de werkelijke situatie/in vergelijking met vorige jaren. We proberen ook terwijl we de jaarrekening maken alvast een beetje mee te denken met de klant, kijken of zijn verzekeringen allemaal in orde zijn (bijv. of zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering de juiste dekking biedt voor zijn inkomen).
Financiele planning is eigenlijk een groot deel van ons werk, de besprekingen van jaarrekeningen gaan vaak niet eens zozeer over hoeveel winst er in een bepaald jaar gemaakt is, maar meer over hoe het loopt, wat de wensen van de klant voor de toekomst zijn, of zijn financiele plaatje op de lange termijn nog kloppend blijft als het zo doorgaat of als hij juist grote veranderingen wil gaan maken. En hoe je bepaalde plannen fiscaal zo gunstig mogelijk vorm kunt geven door bijv. investeringen uit te stellen of juist naar voren te trekken, een bedrijfspand of huis te kopen of niet, dat soort dingen.
Debet en credit optellen kan iedereen, maar het gaat erom dat je het grote overzicht behoudt en op tijd bij kan sturen als dat nodig is. Ik denk dat daar, naast specifieke fiscale kennis, ook een grote meerwaarde van een accountant/adviseur in zit.
..
woensdag 11 augustus 2010 om 11:39
woensdag 11 augustus 2010 om 11:49
woensdag 1 september 2010 om 17:22
Heb niemand in huis om het goede nieuws mee te delen, dus ik doe het hier maar.
De aangifte is net gedaan, met behulp van een financial controller. Het is geen accountant maar hij heeft er genoeg verstand van. Meer dan ik in ieder geval.
Ben zo blij en opgelucht!!!
(In ieder geval tot de volgende aangifte dan he?)
Heb toch maar besloten om het niet zelf te doen, het is wel makkelijker als iemand het doet die er meer kaas van heeft gegeten.
Groetjes...
De aangifte is net gedaan, met behulp van een financial controller. Het is geen accountant maar hij heeft er genoeg verstand van. Meer dan ik in ieder geval.
Ben zo blij en opgelucht!!!
(In ieder geval tot de volgende aangifte dan he?)
Heb toch maar besloten om het niet zelf te doen, het is wel makkelijker als iemand het doet die er meer kaas van heeft gegeten.
Groetjes...
donderdag 2 september 2010 om 10:54
Je hoeft geen accountant (duur!) te nemen, een boekhouder kan ook. Als je je bedrijf vanuit huis uitvoert kan het handig zijn om een boekhouder te kiezen die ook thuis kantoor houdt. Die kent de regels waar jij als eenmanszaak wat aan hebt beter dan een groot (accountants)kantoor.
Je kunt alles zelf doen, maar een boekhouder kent meer regels (weet jij bijvoorbeeld hoe het zit met de aftrekbaarheid van pensioen bij pensioentekort?).
Je kunt alles zelf doen, maar een boekhouder kent meer regels (weet jij bijvoorbeeld hoe het zit met de aftrekbaarheid van pensioen bij pensioentekort?).
vrijdag 3 september 2010 om 17:45

zaterdag 4 september 2010 om 22:30
quote:33Ariel schreef op 03 september 2010 @ 17:45:
@wanda_p,
Die persoon die ik had is volgens mij geen accountant. Tenzij financial controller en accountant hetzelfde zijn?Nee, is niet hetzelfde. Sterker, de term "financial controller" heeft niets te maken met wat hij blijkbaar voor jou doet. Kortom, klinkt als iemand die vond dat zijn leven pas compleet was met een engelse titel. Ook al slaat die titel nergens op.
Maakt verder niet uit, als hij zijn werk maar goed doet.
Overigens is het klets dat accountants van (grote) kantoren slechter op de hoogte zouden zijn en/of zonder meer duurder moeten zijn. Een accountant is niet per definitie beter/slechter/duurder/goedkoper dan een niet-accountant. Het enige echt belangrijke verschil tussen een accountant en "de rest" is dat een accountant onder het tuchtrecht valt, en dat functioneert in Nederland verbazingwekkend goed.
@wanda_p,
Die persoon die ik had is volgens mij geen accountant. Tenzij financial controller en accountant hetzelfde zijn?Nee, is niet hetzelfde. Sterker, de term "financial controller" heeft niets te maken met wat hij blijkbaar voor jou doet. Kortom, klinkt als iemand die vond dat zijn leven pas compleet was met een engelse titel. Ook al slaat die titel nergens op.
Maakt verder niet uit, als hij zijn werk maar goed doet.
Overigens is het klets dat accountants van (grote) kantoren slechter op de hoogte zouden zijn en/of zonder meer duurder moeten zijn. Een accountant is niet per definitie beter/slechter/duurder/goedkoper dan een niet-accountant. Het enige echt belangrijke verschil tussen een accountant en "de rest" is dat een accountant onder het tuchtrecht valt, en dat functioneert in Nederland verbazingwekkend goed.

zaterdag 4 september 2010 om 22:58
Ik heb een hele kleine boekhouding (weinig uitgaven en maar een paar facturen per jaar - ik ben boekvertaler). Het eerste jaar als zzp-er heb ik zelf geprobeerd de IB-aangifte te doen, maar ik kwam er niet uit - volgens mijn berekeningen zou ik veel meer terugkrijgen dan ik had verdiend
Ik heb vanaf dat moment een boekhouder ingeschakeld om mijn IB-aangifte te doen, en daar heb ik nooit spijt van gehad. Eerst hij en toen zij weet gewoon precies wat de regels zijn, op welke kortingen ik aanspraak kan maken, hoe de afschrijving over bijvoorbeeld de computer, printer e.d. gaat, of ik omzetbelasting terug kan vorderen - ik ervaar het ieder jaar weer als een last die van mijn schouders wordt genomen.

Ik heb vanaf dat moment een boekhouder ingeschakeld om mijn IB-aangifte te doen, en daar heb ik nooit spijt van gehad. Eerst hij en toen zij weet gewoon precies wat de regels zijn, op welke kortingen ik aanspraak kan maken, hoe de afschrijving over bijvoorbeeld de computer, printer e.d. gaat, of ik omzetbelasting terug kan vorderen - ik ervaar het ieder jaar weer als een last die van mijn schouders wordt genomen.
zondag 5 september 2010 om 17:15