Dilemma m.b.t. sollicitatiegesprekken
zaterdag 14 augustus 2010 om 21:35
Hoi, ik zit met een klein dilemma en weet even niet goed hoe te handelen. Ik zit momenteel in de ww (1e maand) en ben dus druk aan 't solliciteren. Nu gaat het op zich heel goed want heb al gelijk 2 gesprekken te pakken. Het eerste gesprek is komende week en het andere gesprek is pas op 7 september i.v.m. vakantie leidinggevende. Nu wil ik doldoldolgraag werken bij het bedrijf waar ik pas in september een gesprek heb. Maar stel nou dat het gesprek van komende week heel goed gaat en stel dat ik word aangenomen bv. per 1 sept., dan wil ik nog steeds liever bij dat andere bedrijf werken en zeker dat gesprek van de 7e niet afzeggen. Maar ja dat zou dan wel moeten als ik al een andere baan heb aangenomen, wat ook zo snel mogelijk moet i.v.m. ww. Maar ik wil deze eenmalige kans om bij mijn favoriete bedrijf te gaan werken ook niet laten schieten. Wat is nu wijs om te doen?
anoniem_110840 wijzigde dit bericht op 14-08-2010 21:42
Reden: spelfout
Reden: spelfout
% gewijzigd
zaterdag 14 augustus 2010 om 21:48
Wuiles, dat is geen optie, heb ik al nagevraagd. Leidinggevende vd betreffende afdeling die het gesprek voert is tot maandag 6 sept. op vakantie.
Tuorrebout, je hebt gelijk, misschien word ik idd niet aangenomen bij mijn favo wg. Maar ik wil de kans vh gesprek zeker aangrijpen en dus absoluut niet afzeggen. Ik durf in deze niet zo goed 'egoistisch' te zijn. Zou het heel asociaal vinden t.o.v. 1e werkgever. Van de andere kant heb ik een verplichting om zo snel mogelijk een nieuwe baan te vinden.
Tuorrebout, je hebt gelijk, misschien word ik idd niet aangenomen bij mijn favo wg. Maar ik wil de kans vh gesprek zeker aangrijpen en dus absoluut niet afzeggen. Ik durf in deze niet zo goed 'egoistisch' te zijn. Zou het heel asociaal vinden t.o.v. 1e werkgever. Van de andere kant heb ik een verplichting om zo snel mogelijk een nieuwe baan te vinden.
zaterdag 14 augustus 2010 om 21:52
Ten eerste proberen het gesprek naar voren te halen. Indien dit niet mogelijk is dan zou ik denk ik toch kiezen om die baan aan te nemen, en eventueel in de proeftijd op te zeggen, je bent dan in ieder geval uit de ww. Krijg je je favo baan niet en heb je deze ook afgeslagen dan zit je nog steeds in de ww. . Overigens kan het best zijn dat het een lange procedure is waardoor je al in september terecht bent voor je weet of ze met je verder willen.
Ik heb zelf in hetzelfde schuitje gezeten, echter uiteindelijk de gesprekken wel rond elkaar kunnen plannen, zodat ik gewoon vrij een keus heb kunnen maken.
Ik heb zelf in hetzelfde schuitje gezeten, echter uiteindelijk de gesprekken wel rond elkaar kunnen plannen, zodat ik gewoon vrij een keus heb kunnen maken.
zaterdag 14 augustus 2010 om 21:53
zaterdag 14 augustus 2010 om 21:55
quote:keedy schreef op 14 augustus 2010 @ 21:48:
Wuiles, dat is geen optie, heb ik al nagevraagd. Leidinggevende vd betreffende afdeling die het gesprek voert is tot maandag 6 sept. op vakantie.
Tuorrebout, je hebt gelijk, misschien word ik idd niet aangenomen bij mijn favo wg. Maar ik wil de kans vh gesprek zeker aangrijpen en dus absoluut niet afzeggen. Ik durf in deze niet zo goed 'egoistisch' te zijn. Zou het heel asociaal vinden t.o.v. 1e werkgever. Van de andere kant heb ik een verplichting om zo snel mogelijk een nieuwe baan te vinden.Waarom is het asociaal? Je hebt een zakelijke overeenkomst afgesloten met je werkgever en de proeftijd is er niet voor niets. Het is voor beide partijen mogelijk om zonder reden op te zeggen.
Tuorrebout, je hebt gelijk, misschien word ik idd niet aangenomen bij mijn favo wg. Maar ik wil de kans vh gesprek zeker aangrijpen en dus absoluut niet afzeggen. Ik durf in deze niet zo goed 'egoistisch' te zijn. Zou het heel asociaal vinden t.o.v. 1e werkgever. Van de andere kant heb ik een verplichting om zo snel mogelijk een nieuwe baan te vinden.Waarom is het asociaal? Je hebt een zakelijke overeenkomst afgesloten met je werkgever en de proeftijd is er niet voor niets. Het is voor beide partijen mogelijk om zonder reden op te zeggen.
zaterdag 14 augustus 2010 om 22:04
zaterdag 14 augustus 2010 om 22:08
Wat een lastige situatie. Ik zou in jouw geval ook niet weten wat te doen. Zou me idd ook 'schuldig' voelen als ik zowel bij werkgever 1 als in september bij werkgever 2 zou zijn aangenomen en dan moeten opzeggen bij werkgever 1.
Misschien kan je in het gesprek aangeven dat je meer sollicitaties hebt lopen? Alhoewel dat misschien tot een afwijzing zou kunnen leiden (weet niet precies hoe werkgevers daar mee omgaan). Of gewoon eerst het gesprek van volgende week afwachten. Wie weet wordt je niet aangenomen en kan je alsnog vrijuit solliciteren bij werkgever 2.
Misschien kan je in het gesprek aangeven dat je meer sollicitaties hebt lopen? Alhoewel dat misschien tot een afwijzing zou kunnen leiden (weet niet precies hoe werkgevers daar mee omgaan). Of gewoon eerst het gesprek van volgende week afwachten. Wie weet wordt je niet aangenomen en kan je alsnog vrijuit solliciteren bij werkgever 2.
zaterdag 14 augustus 2010 om 22:13
zaterdag 14 augustus 2010 om 22:16
quote:Wintermuts schreef op 14 augustus 2010 @ 22:13:
[...]
dat dus eventueel.....
Nee, dat gesprek staat al gepland en dan zou ik nu opeens niet meer kunnen? Zij zien ook in mijn cv dat ik sinds deze maand geen werk meer heb, dus elk moment beschikbaar ben. Beetje vreemd om dan te bellen of het gesprek even 3 weken kan worden opgeschoven.
Maar wel bedankt voor het meedenken
[...]
dat dus eventueel.....
Nee, dat gesprek staat al gepland en dan zou ik nu opeens niet meer kunnen? Zij zien ook in mijn cv dat ik sinds deze maand geen werk meer heb, dus elk moment beschikbaar ben. Beetje vreemd om dan te bellen of het gesprek even 3 weken kan worden opgeschoven.
Maar wel bedankt voor het meedenken
zaterdag 14 augustus 2010 om 22:16
Bij mij op de afdeling hadden ze ook iemand aangenomen. Ze belde één dag voor ze beginnen zou af omdat ze een betere baan had gevonden. Mijn werkgever vond dat heel normaal en ging er zakelijk mee om. Ze had nog een "tweede keus" achter de hand en dat doen heel veel mensen voor de zekerheid als ze iemand aannemen. Die "tweede keus" krijgt dan ook vaak na het gesprek te horen dat ze "eerste reserve" zijn. Zit er dus maar niet teveel over in. Gewoon afbellen als je die andere baan krijgt en ik zou vragen of je bij die eerste baan op 8 september kunt beginnen.