Mode & Beauty alle pijlers

wasmachine

16-08-2010 11:19 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
help! in mijn was zit na het wassen allerlei zwart zacht spul, dit is mij opgevallen sinds ik vloeibaar wasmiddel gebruik, herkent iemand dit?
In je was of in je machine?

Gebruik je dan niet veel te veel?
heeft je machine een sok opgegeten per ongeluk en zit die nu (hopelijk al) in je filter?

Heb ik ook weleens gehad met mijn oude machine, je ziet dan echt zwarte pluisjes in de vorm van de gaatjes van je trommel op je kleding.

Superirritant, bij mij bleek dat mijn wasmachine verkeerd in elkaar was gezet en i kreeg een nieuwe.

Schimmel of "het weer" in je kleding kan ook, als je het nat een tijd het laten staan, dat zijn hele mini zwarte stippeletjes.

verder bestaat er ook nog zoiets als wasluis, heet wassen op 90 graden helpt daarbij.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Wasluis?
idd wasluis (lijkt mij)
Probeer eens je wasmachine leeg op de hoogste temperatuur aan te zetten (zonder wasmiddel). Misschien is het oude aanslag van het vorige wasmiddel.

Edit: Wasluis is dus die oude aanslag icm bacteriegroei. Vaak te herkennen doordat je was stinkt/muf ruikt terwijl het net uit de wasmachine komt.

T is makkelijk te laten verdwijnen door af en toe een kookwas te draaien.
Gebruik je poeder of vloeibaar? Poeder dat niet oplost wordt ook een zwarte smurrie.
Inderdaad...wasluis.

Soda kopen to en daar 2 eetlepels van in de wasmachine doen en dan met lege machine een was op 90 graden draaien óf een vaatwastablet ipv soda gebruiken.

Dit kun je het beste eens per maand doen of vaker een schep soda bij een was doen. Je was wordt er ook nog eens schoner van

Succes.
Dit is vetluis.

Komt door het gebruik van vloeibare wasmiddelen, wasverzachters en wassen bij lage temperaturen.

Gebruik ipv vloeibare wasmiddelen poeder, ipv wasverzachter azijn en laat de machine zo'n 1x per maand een was draaien van 95 graden.

Gebruik ook niet meer dan de helft van de door de fabrikanten voorgeschreven hoeveelheden.
Vetluis
Vetluis is een bacterie, een zeepbacterie. Het kan in de slangen van de wasmachine terecht komen en zelfs de waterniveauregeling van slag brengen.

Hoe kunt u de zeepbacterie herkennen?

Merkt u het, nu spreek ik over zeepbacterie. Klinkt al weer beter dan wasluis of vetluis!

U kunt het herkennen aan de geur die uit de machine komt, maar ook aan de grijzige drab die langs de rand van de trommel komt. Ook merkt u dat uw was minder schoon wordt.

Wat kunt u er aan doen?

Dat is niet zo moeilijk. Als u veel op 30 of 40 graden wast, dan moet u de machine eens in de drie maanden reinigen door bijvoorbeeld de machine leeg op 90 of 95 graden te laten draaien. Als u een beetje azijn of soda in uw machine stopt, maakt u alles weer schoon.

Vindt u het zonde om de machine leeg te laten lopen, doe dan een witte was in de machine en was die op de hoogste temperatuur. De bacteriën worden dan verwijderd en komen echt niet in uw wasgoed.

Als u nu ook nog regelmatig uw zeeplade en zo mogelijk de afvoerpomp schoonmaakt dan hoeft u niet meer bang te zijn voor de vetluis,wasluis of zeepbacterie.
Ook even goed de rubberen randen in de trommel schoonmaken! daar zit heel veel van die vieze zooi. Verder doe ik (als ik er aan denk) een keer in de zoveel tijd een lege machine (of ik gooi er wat handdoeken/keukendoekjes ed in die heet gewassen mogen worden) op 95 graden draaien met een fles schoonmaakazijn erin leeggegooid, werkt perfect (ook tegen kalkaanslag enz).
quote:lau72 schreef op 16 augustus 2010 @ 11:46:

Ook even goed de rubberen randen in de trommel schoonmaken! daar zit heel veel van die vieze zooi. Verder doe ik (als ik er aan denk) een keer in de zoveel tijd een lege machine (of ik gooi er wat handdoeken/keukendoekjes ed in die heet gewassen mogen worden) op 95 graden draaien met een fles schoonmaakazijn erin leeggegooid, werkt perfect (ook tegen kalkaanslag enz).Gooi je die dan in het bakje vh hoofdwasmiddel, wasverzachter of in de trommel?
Mik je er een hele fles schoonmaakazijn in? Kan die hoeveelheid geen kwaad?
Hoe doe je dat met die fles schoonmaakazijn? Mijn wasmachine pompt standaard eerst het water (of dus de azijn) die er nog in de machine/slang zit weg voor het nieuwe wasprogramma start.
Een hele fles schoonmaakazijn vind ik overdreven.

Ik gebruik regelmatig azijn met de gewone was. Dit doe ik het vakje van de wasverzachter. Ik gebruik geen wasverzachter. Meestal doe ik dat halfvol.

Een 95 graden was doe ik of met soda, als ik een lege machine draai of met wasmiddel als ik wel geschikte was heb.
oesie, verkeerd topic
Om te voorkomen dat mijn was niet fris uit de wasmachine komt en de wasmachine ook niet onfris gaat ruiken, doe ik eens in de +/- 3 maanden een wasje op de hoogste stand. Ik doe dan meestal de gele schoonmaak-/vaat-doekjes erin. Verder gebruik ik ook bijna altijd biij het wassen wat Actiff van Mc Bride, wat net zoiets is als Calgon alleen dan stukken goedkoper en nauwlijks duurder dan schoonmaakazijn. (Ik meen 1,99euro voor een pak waar ik als alleenwonende misschien wel meer dan 3 maanden doe). Actiff is oa. te koop bij de Coöp maar niet bij de AH, die hebben waarschijnlijk een exclusieve deal met Reckitt Benckiser (Calgon).

Een vaatwasmachinetablet in je wasmachine doen ,en laten draaien op 95 graden

werkt erg goed.
quote:toydinky schreef op 17 augustus 2010 @ 18:45:

Een vaatwasmachinetablet in je wasmachine doen ,en laten draaien op 95 graden

werkt erg goed.De tablet los in je trommel doen?
quote:keedy schreef op 17 augustus 2010 @ 22:18:

[...]

De tablet los in je trommel doen?Heeft iemand hier nog antwoord op, dan kan ik het eens uitproberen?! Voordat ik 'm direct los in de trommel gooi en dan mn machine mol :-)
quote:singalala schreef op 16 augustus 2010 @ 11:24:

verder bestaat er ook nog zoiets als wasluis, heet wassen op 90 graden helpt daarbij.En als het stinkt soda erin doen.
Onze wasmachinemonteur zei juist dat het beter was om vloeibaar wasmiddel te gebruiken, omdat peoder dikke proppen in de slangen kan worden als je niet regelmatig de kookwas gebruikt.

Tegenwoordig gebruik ik dus weinig vloeibaar wasmiddel en doe iedere week het beddengoed in de kookwas.

Nu heb ik altijd fripse was en een schone machine.
Ja, precies. Wij doen ook eens in de zoveel tijd vaatdoekjes enzo met soda erbij op 90 graden en de rest met vloeibaar wasmiddel op 30 en 40 graden. Werkt prima, je moet 't even weten
Janna, waar doe je dan de soda in? In het vakje vd wasverzachter? En verder niets, geen hoofdwasmiddel erbij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven