Entertainment alle pijlers

Hét Viva Boekentopic - deel 4

07-08-2009 22:45 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
De opvolger van Hét Viva Boekentopic van Trenchtown.

Wat ben je nu aan het lezen? Welke boeken raad je aan? Welke raad je af? Thrillers, romans, non-fictie, fantasy enz, gaat het om boeken dan zit je hier goed.

Klik hier voor het vorige topic.

If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Haha Zazana dat verklaart waarom ik laatst een recensie over Licht ontvlambaar in een tijdschrift zag staan die me wel erg bekend voorkwam. Ik snapte het al niet.

Heb gisteren geleend:

- 2e deel van de millenniumtrilogie. Had deel 1 gekocht maar vond die niet goed genoeg om ook de rest te kopen. Deel twee is leuk tot nu toe, lekker wegleesboek. Erger me wel af en toe aan de schrijfstijl, die soms houterig is. Is dat in de Nederlandse versie ook zo? (Bieb had alleen nog de Engelse).

- De Alchemist van Coelho omdat ik die nog nooit gelezen heb.

- Chicklit Girl, weet even niet wie de schrijfster is. Voor naar het strand, als het weer een beetje meewerkt.
This is an unacceptable timeline
quote:Zazana1985 schreef op 11 augustus 2010 @ 22:52:

[...]

Licht Ontvlambaar IS Beste Osama, de 2e druk is onder een andere titel uitgebracht.Ah, dat verklaart een hoop!
Ben net begonnen in 'schaduwzuster' van Simone van der vlugt.

Maar ben nog niet ver erin. Vanavond ga ik verderlezen.

Verder ben ik halfweg in 'boekendief',vandaag op de trein wat verderlezen.

Als 'schaduwzuster' uit is ga ik even bedenken of ik 'schaduw van de wind' ga lezen, of dat ik verder ga lezen in het eerste deel van Stieg. (zat in februari op pagina 150 en het werd dan wel iets beter maar ik vond het nog niet goed genoeg daarom weggelegd)
quote:Witchke55 schreef op 13 augustus 2010 @ 09:32:

Ben net begonnen in 'schaduwzuster' van Simone van der vlugt.

Maar ben nog niet ver erin. Vanavond ga ik verderlezen.

Verder ben ik halfweg in 'boekendief',vandaag op de trein wat verderlezen.

Als 'schaduwzuster' uit is ga ik even bedenken of ik 'schaduw van de wind' ga lezen, of dat ik verder ga lezen in het eerste deel van Stieg. (zat in februari op pagina 150 en het werd dan wel iets beter maar ik vond het nog niet goed genoeg daarom weggelegd)

Schaduwzuster vond ik wel een leuk tussendoor boek. Boekendief vond ik heel mooi!

Van Stieg Larsson heb ik ze alledrie gelezen en idd het duurt een tijd voordat het op gang komt (ook bij het 2e boek), maar daarna erg spannend.

Schaduw van de wind is hélemaal geweldig! Wat een mooi boek! Ik was helemaal onder de indruk. Maar ook bij dat boek geldt; dóórlezen. Want de eerste (ik gok) 150 blz. pakten me ook niet zo. Daarna wel! Lees ze!
Zowel bij de Millenium Trilogie als bij de Schaduw van de Wind zat ik er juist vanaf blz. 1 al helemaal in!

Heb bijna Hart van Prikkeldraad uit. Ik vind het een beetje een raar boek. Ik denk steeds dat de beweegredenen van de hoofdpersoon wel duidelijk zullen worden, maar dat is nog steeds niet gebeurd. En ik vind de hoofdpersoon ook niet echt sympathiek. Maar goed, ik ben er wel bijna doorheen, dus ik lees het vanavond wel even uit.
Ik heb 'Leven na Hailey' van Jonathan Tropper uitgelezen. Vond het echt prachtig, tegelijkertijd ontroerend en dan weer humoristisch (wel zwart soms, maar daar hou ik wel van).

Heb een ander boek van hem besteld en hoop dat die net zo goed is!
Laatst gelezen:

de gekwelde man, Henning Mankell - goed boek. Jammer de laatste Wallander.. Het boek is wel wat trager dan zijn andere boeken, vind ik.

het vergeten gezicht, Elle van Rijn - Verrassend goed geschreven! Ik vond het einde alleen niet zo.

Kent iemand de boeken van Chantal van Gastel (zwaar verliefd etc) Zijn die de moeite waard of erg kinderachtig?
Yvaatje, ik heb één boek van Chantal van Gastel gelezen en vond het echt een boek voor een 16 jarige.

Heb vandaag in één ruk "Bijna thuis" van Jean Kwok uitgelezen. Kan niet goed uitleggen waarom (heb net de laatste blz gelezen en moet het nog even laten bezinken) maar ik vond het een heel mooi boek. Meeslepend en interessant onderwerp.
Heb net De schaduw van de wind,van Carlos Ruiz Zafon, uitgelezen. Een mooi en spannend verhaal.
Hi, ik kom eigenlijk nooit op dit topic maar omdat ik zometeen naar de bieb ga en wat inspiratie nodig heb, heb ik toch es gekeken. En ik heb een heel lijstje vol!

Heb ik zelf nog een aanrader? Ja, ik heb gisteren Keukenmeidenroman van Kathryn Stocket uitgelezen. Luchtige maar aangrijpende roman over de jaren 60 waarin een blanke dame stiekem opkomt voor de rechten van de zwarte hulpen die in blanke gezinnen zwaar worden gediscrimineerd.
Jaaaaa, Keukenmeidenroman, geweldig!!! Vond hem alleen allesbehalve luchtig, hoewel het in eerste instantie idd wel zo overkomt.
Gelezen tijdens mijn vakantie:

Evenbeeld - Ann Enright

Mooi, wat rauw, niet-sentimenteel verhaal over de parallelle levens van twee tweelingzussen die vlak na hun geboorte van elkaar worden gescheiden.

Sunny Boy - Annejet van der Zijl

Prachtig - op waarheid gebaseerd - verhaal over een vrouw die in de jaren dertig van haar man scheidt en met een Surinaamse immigrant trouwt. Mooi en schrijnend.

De jongen in de gestreepte pyjama - John Boyne

Had er veel van verwacht, maar was erg teleurgesteld. Simplistisch. Alles wordt voorgekauwd. Nogal infantiel. Heb het wel uitgelezen, maar ergerde me mateloos.

C'est la vie - Martin Bril

Gebundelde columns met sfeerschetsen van Frankrijk. Gewoon lekker. Vind Bril bijna altijd leuk. En ja, ik was uiteraard op vakantie in la douce France.

Tot het voorbij is - Nicci French

Uit de boekenkast van de camping geplukt omdat ik mijn eigen boeken al voor het eind van de vakantie uit had. Gewoon een goed verteerbare whodunit. Had al jaren geen Nicci French meer gelezen. Best lekker zo nu en dan.
quote:GeorgieBrown schreef op 14 augustus 2010 @ 12:15:

Heb bijna Hart van Prikkeldraad uit. Ik vind het een beetje een raar boek. Ik denk steeds dat de beweegredenen van de hoofdpersoon wel duidelijk zullen worden, maar dat is nog steeds niet gebeurd. En ik vind de hoofdpersoon ook niet echt sympathiek. Maar goed, ik ben er wel bijna doorheen, dus ik lees het vanavond wel even uit.

Ze is niet sympathiek en haar beweegredenen worden ook niet duidelijk.

Volgens mij is dat juist wat de auteur over wil brengen: dat er in WO II geen zwart-wit-onderscheid was tussen agressor en geallieerde, nazi en verzetsheld, maar dat er ook mensen - zoals de hoofdpersoon - waren die aanvankelijk niet van kwade wil waren, maar niet stil stonden bij de impact van het al en slechts uitgingen van hun eigen comfort, waardoor ze gaandeweg hun moraal (voor zover ze die al hadden) verloren.
quote:Elynn schreef op 16 augustus 2010 @ 15:21:

[...]

Ze is niet sympathiek en haar beweegredenen worden ook niet duidelijk.

Volgens mij is dat juist wat de auteur over wil brengen: dat er in WO II geen zwart-wit-onderscheid was tussen agressor en geallieerde, nazi en verzetsheld, maar dat er ook mensen - zoals de hoofdpersoon - waren die aanvankelijk niet van kwade wil waren, maar niet stil stonden bij de impact van het al en slechts uitgingen van hun eigen comfort, waardoor ze gaandeweg hun moraal (voor zover ze die al hadden) verloren.Op zich is dit natuurlijk ook zo. Maar deze hoofdpersoon is gewoon een harteloze bitch (pardon my French). Eigenlijk vind ik het jammer. Er waren natuurlijk ook vrouwen/meisjes waren die oprecht verliefd werden op een Duitse soldaat en die achteraf als 'moffenhoer' gestraft zijn. Dit is gewoon het cliché beeld. Ze is een opportuniste en deed het met de bezetter voor eigen gewin.
Ze is inderdaad een opportuniste/harteloze bitch. Ik vond dat gegeven wel interessant, hoewel ik ook wel een wat diepere verklaring voor haar gedrag had gewild. Van mij hoeft een hoofdpersonage niet per se sympathiek of 'goed' te zijn.
De hoofdpersoon hoeft niet alleen maar goed of sympathiek te zijn. Dat is ook onrealistisch. Maar ik vind het wel prettig om een beetje sympathie voor een hoofdpersoon te hebben of me er op bepaalde punten wel mee te kunnen identificeren. Vind ik fijner lezen. (dit is de hoofdreden dat ik Kleine Vriend van Donna Tart zo'n stom boek vond).

Het gegeven is wel interessant, maar nu is het erg 1 dimensionaal en dat vind ik jammer.
quote:fleurtje schreef op 16 augustus 2010 @ 14:46:

Jaaaaa, Keukenmeidenroman, geweldig!!! Vond hem alleen allesbehalve luchtig, hoewel het in eerste instantie idd wel zo overkomt.Ik bedoel eigenlijk makkelijk leesbaar. In een paar avonden had ik hem uit (bijna 500 blzs).
Ja, het leest heerlijk!!!
quote:Elynn schreef op 16 augustus 2010 @ 16:13:

Ze is inderdaad een opportuniste/harteloze bitch. Ik vond dat gegeven wel interessant, hoewel ik ook wel een wat diepere verklaring voor haar gedrag had gewild. Van mij hoeft een hoofdpersonage niet per se sympathiek of 'goed' te zijn.Soms zijn er gewoonweg geen diepere verklaringen....
Niet voor niets een hart van prikkeldraad.
Een aanrader: De Middagvrouw van Julia Franck. Een vrouw die een keuze maakt die niet te begrijpen is, daar begint het boek mee. Daarna gaat het boek terug in de tijd en lees je haar levensverhaal. Heel knap geschreven.
quote:Elynn schreef op 16 augustus 2010 @ 15:07:

Gelezen tijdens mijn vakantie:

Evenbeeld - Ann Enright

Mooi, wat rauw, niet-sentimenteel verhaal over de parallelle levens van twee tweelingzussen die vlak na hun geboorte van elkaar worden gescheiden.

Sunny Boy - Annejet van der Zijl

Prachtig - op waarheid gebaseerd - verhaal over een vrouw die in de jaren dertig van haar man scheidt en met een Surinaamse immigrant trouwt. Mooi en schrijnend.

De jongen in de gestreepte pyjama - John Boyne

Had er veel van verwacht, maar was erg teleurgesteld. Simplistisch. Alles wordt voorgekauwd. Nogal infantiel. Heb het wel uitgelezen, maar ergerde me mateloos.

C'est la vie - Martin Bril

Gebundelde columns met sfeerschetsen van Frankrijk. Gewoon lekker. Vind Bril bijna altijd leuk. En ja, ik was uiteraard op vakantie in la douce France.

Tot het voorbij is - Nicci French

Uit de boekenkast van de camping geplukt omdat ik mijn eigen boeken al voor het eind van de vakantie uit had. Gewoon een goed verteerbare whodunit. Had al jaren geen Nicci French meer gelezen. Best lekker zo nu en dan.De jongen in de gestreepte pyama is een kinderboek. Voor een kind best heftig zou ik zeggen.
Raccoon, dat hoorde ik pas later. Kende het verhaal alleen van de film die een poosje geleden draaide.

Je zou misschien nog kunnen zeggen dat kinderen de eerste laag van het verhaal lezen (als in: sec wat er vanuit het oogpunt van het jongetje gezien gebeurt) en volwassenen ook de laag daaronder (het ware verhaal achter het verhaal). Maar dan nog. Te zwaar voor kinderen en te infantiel voor volwassenen (voor mij in elk geval).
Ik heb vandaag 3 boeken gekocht. Twee goedkope bij de boekenvoordeel. Een die ik normaal nóóit zou hebben gekocht: 'Wilde Lavendel'. Het lijkt echt 1 grote zoete ellende, maar een goede vriendin zei dat zij 'm prachtig vond, dus dat durfde ik wel aan voor 5 euro nogwat. En 'Alice, het wolvenmeisje'.

En toen kwam er het moment dat ik me even nogal zielig voelde, dus toen heb ik mijn heil gezocht ik de boekhandel, en heb ik 'een keukenmeidenroman' gekocht waar ik al een tijdje stiekem mee flirtte.
Ben net begonnen in de autobiografie Geisha van Gion. Moeilijk te begrijpen, want de Japanse cultuur is zó anders dan die van ons, maar tot nu toe bijzonder boeiend!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven