Backpacken met mini-laptop??
donderdag 5 augustus 2010 om 17:01
Begin oktober ga ik voor het eerst in mijn leven backpacken in Australië en Nieuw-Zeeland, waar ik ook super veel zin in heb!
Maar ik heb wat tips van ervaringsdeskundigen nodig....
Een kennis die net terug is van Aus/NZ had niet zoveel weblogs geplaatst en weinig geskyped met thuis, omdat de internetcafé`s best prijzig waren.
Een paar dagen hierna vertelde een andere kennis die in Azië gebackpackt heeft dat veel backpackers daar een mini-laptop mee hadden en dat zij de volgende keer er zeker ook één mee zou nemen.
Voordelen van mini laptop meenemen:
- altijd je foto`s op je laptop kunnen plaatsen (+ evt. op USB dan weet je zeker dat je je foto`s niet kwijtkraakt)
- in hostels en restaurants gratis wifi (hoorde ik, weet ik niet zeker)
Nadelen:
- kans dat ie gejat wordt lijkt me zeker aanwezig
- extra kilo`s om mee te nemen
- altijd electriciteit nodig
Nu vraag ik me af, wegen de voordelen van een mini-laptop op tegen de nadelen? en ja, een laptop meenemen als je gaat backpacken is niet echt back to basic....
Wat vinden of doen jullie? Alvast bedankt!
Maar ik heb wat tips van ervaringsdeskundigen nodig....
Een kennis die net terug is van Aus/NZ had niet zoveel weblogs geplaatst en weinig geskyped met thuis, omdat de internetcafé`s best prijzig waren.
Een paar dagen hierna vertelde een andere kennis die in Azië gebackpackt heeft dat veel backpackers daar een mini-laptop mee hadden en dat zij de volgende keer er zeker ook één mee zou nemen.
Voordelen van mini laptop meenemen:
- altijd je foto`s op je laptop kunnen plaatsen (+ evt. op USB dan weet je zeker dat je je foto`s niet kwijtkraakt)
- in hostels en restaurants gratis wifi (hoorde ik, weet ik niet zeker)
Nadelen:
- kans dat ie gejat wordt lijkt me zeker aanwezig
- extra kilo`s om mee te nemen
- altijd electriciteit nodig
Nu vraag ik me af, wegen de voordelen van een mini-laptop op tegen de nadelen? en ja, een laptop meenemen als je gaat backpacken is niet echt back to basic....
Wat vinden of doen jullie? Alvast bedankt!
zaterdag 7 augustus 2010 om 15:55
zaterdag 7 augustus 2010 om 16:15
Ja, dat kan iha heel eenvoudig, een paar files copieren, in het algemeen, je kan de DVD ook 'shrinken' (kleiner maken, naar CD formaat, 660 Mb of zo) daar heb je software voor, maar is een gedoe, vind ik (kost veel tijd, veel rekentijd voor de computer)
het eenvoudigst is gewoon van bekenden copieren die dat allemaal al gedaan hebben als je er zelf niet handig in bent
Op een 320 GB harddisk passen ongeveer 400-500 'gesshrinkte' CD formaat DVD films. Dus dan heb je genoeg films, lijkt me, of je moet wel erg lang weg gaan.
het eenvoudigst is gewoon van bekenden copieren die dat allemaal al gedaan hebben als je er zelf niet handig in bent
Op een 320 GB harddisk passen ongeveer 400-500 'gesshrinkte' CD formaat DVD films. Dus dan heb je genoeg films, lijkt me, of je moet wel erg lang weg gaan.
zaterdag 7 augustus 2010 om 16:19
zaterdag 7 augustus 2010 om 16:26
zaterdag 7 augustus 2010 om 17:51
Ik heb zeker wat aan je vragen gehad el-lebel, ik vroeg me ook al af hoe je dat dan moest doen met films:)
dus nu ben ik ook op de hoogte! maar toch weet ik niet zeker of ik een mini-laptop mee ga nemen.
Het is wel handig, maar ik ben bang dat je dan zo bij thuis blijft hangen en je niet openstelt voor andere mensen daar...nou ja ik heb nog even de tijd om erover na te denken!:)
dus nu ben ik ook op de hoogte! maar toch weet ik niet zeker of ik een mini-laptop mee ga nemen.
Het is wel handig, maar ik ben bang dat je dan zo bij thuis blijft hangen en je niet openstelt voor andere mensen daar...nou ja ik heb nog even de tijd om erover na te denken!:)
zaterdag 7 augustus 2010 om 18:17
Ik ben een doorgewinterde downloader geworden sinds ik een netbook heb. Ik begin met downloaden voordat ik ga slapen en als ik 's ochtends wakker word zijn ze klaar. Gedownloade films zijn vrijwel altijd 700 mb groot dus er kunnen er heel wat op je schijf. Films uitwisselen doe ik inderdaad ook (net als boeken en muziek).
Tja en wij zijn zo'n stel die inderdaad allebei een laptop bij zich hebben (en ja het is nodig!). Heerlijk! En of je 's avonds thuis blijft hangen en wel of niet met anderen gaat kletsen hangt van jezelf af natuurlijk. Ik vind het in ieder geval erg prettig om m'n eigen laptop te hebben om bijvoorbeeld ongestoord vanaf mijn kamer met mijn ouders te kunnen skypen ipv in zo'n druk internetcafe te moeten gaan zitten (waar skype het vaak niet doet).
Tja en wij zijn zo'n stel die inderdaad allebei een laptop bij zich hebben (en ja het is nodig!). Heerlijk! En of je 's avonds thuis blijft hangen en wel of niet met anderen gaat kletsen hangt van jezelf af natuurlijk. Ik vind het in ieder geval erg prettig om m'n eigen laptop te hebben om bijvoorbeeld ongestoord vanaf mijn kamer met mijn ouders te kunnen skypen ipv in zo'n druk internetcafe te moeten gaan zitten (waar skype het vaak niet doet).
zaterdag 7 augustus 2010 om 19:39
Wat een onzin dat je alleen maar achter je laptop/netbook hangt als je die mee zou hebben. Ik hing ook niet alleen maar in het (soms ranzige/trage/niet werkende) internetcafe en heb erg leuke ontmoetingen gehad met mensen die dat ook niet deden.
Maar 's avonds bijvoorbeeld, na een dag lang rondlopen, dingen doen en bekijken en met mensen praten, vind ik het lekker om op mijn kamer te hangen en een beetje te internetten etc. Zeker omdat ik nog wel eens op plekken kom waar verder niets of niet veel te doen is.
LenteLaura, ik zou het wel doen. Je bent er toch zelf bij hoe veel tijd je met je netbook doorbrengt? en ook al zóu dat de hele avond zijn, dan is dat toch gewoon jouw manier van vakantie vieren?
Maar 's avonds bijvoorbeeld, na een dag lang rondlopen, dingen doen en bekijken en met mensen praten, vind ik het lekker om op mijn kamer te hangen en een beetje te internetten etc. Zeker omdat ik nog wel eens op plekken kom waar verder niets of niet veel te doen is.
LenteLaura, ik zou het wel doen. Je bent er toch zelf bij hoe veel tijd je met je netbook doorbrengt? en ook al zóu dat de hele avond zijn, dan is dat toch gewoon jouw manier van vakantie vieren?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 8 augustus 2010 om 12:19
Trevvel: ik heb een keer een gewone (grote!) laptop meegenomen en daar had ik idd een speciale rugzak voor. Maar ik vond het erg zwaar en lomp en zou niet meer zo snel zo'n grote meenemen.
Wat ik mij wel afvraag is in hoeverre er wifi zal zijn op de plekken waar ik naar toe ga (Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Maleisië, Indonesië, Filipijnen), ik zal nl. low budget slapen etc. Dus miss ben ik dan alsnog vaak afhankelijk van internet cafe's of hotel waar wifi is en kan ik alsnog niet relaxed in m'n kamer/hutje internetten.
Wat ik mij wel afvraag is in hoeverre er wifi zal zijn op de plekken waar ik naar toe ga (Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Maleisië, Indonesië, Filipijnen), ik zal nl. low budget slapen etc. Dus miss ben ik dan alsnog vaak afhankelijk van internet cafe's of hotel waar wifi is en kan ik alsnog niet relaxed in m'n kamer/hutje internetten.
zondag 8 augustus 2010 om 13:37
Maar heb je die laptop dan bij de tas ingestopt waar je ook je kleren en toiletartikelen etc. in had?
Zelf ga ik 3 maand vrijwillgerswerk doen, daarvoor neem ik de laptop mee, en daarna een maand rondtrekken. Maar ik weet dus niet zo goed waar ik hem dan laten moet...
Dit jaar ga ik op vakantie naar Canada, daar hebben de meeste hotels wel wifi, maar dat is dan ook wel een heel anders soort land dan de landen die jij noemt...
Zelf ga ik 3 maand vrijwillgerswerk doen, daarvoor neem ik de laptop mee, en daarna een maand rondtrekken. Maar ik weet dus niet zo goed waar ik hem dan laten moet...
Dit jaar ga ik op vakantie naar Canada, daar hebben de meeste hotels wel wifi, maar dat is dan ook wel een heel anders soort land dan de landen die jij noemt...
zondag 8 augustus 2010 om 13:44
Maleisie en Indonesie ken ik redelijk goed.
Daar heb je geen internet als je goedkoop slaapt. (onder 30 USD per nacht zal je geen internet in je kamer hebben, misschien soms in de receptie of zo)
Maar Wifi is wel her en der beschikbaar.
je zou ook nog zo;n USB dongle met 3G of zoiets kunnen nemen. met prepaid internet SIIM per land, kost niet veel als je die USB dongle al hebt. misschien 30 USD per maand of zo.
Ik zou het te veel gedoe vinden maar het kan wel.
Daar heb je geen internet als je goedkoop slaapt. (onder 30 USD per nacht zal je geen internet in je kamer hebben, misschien soms in de receptie of zo)
Maar Wifi is wel her en der beschikbaar.
je zou ook nog zo;n USB dongle met 3G of zoiets kunnen nemen. met prepaid internet SIIM per land, kost niet veel als je die USB dongle al hebt. misschien 30 USD per maand of zo.
Ik zou het te veel gedoe vinden maar het kan wel.
zondag 8 augustus 2010 om 15:00
Ja precies, ik weet zelf van Indonesië dat het ook niet echt top is qua wifi (echt niet eigenlijk). Ik ben idd bang dat ik zo'n netbook koop en er uiteindelijk qua internet weinig gebruik van kan maken (en de vraag is dan of ik het waard vind om alleen te gebruiken voor foto's en films).
Trevvel: ik had een grote rugzak mee met kleren en toiletspullen en een kleine "gewone" rugzak met laptop en portemonnee enzo. Maar het was een speciale rugzak voor grote laptops, dus zo klein was die niet.
Trevvel: ik had een grote rugzak mee met kleren en toiletspullen en een kleine "gewone" rugzak met laptop en portemonnee enzo. Maar het was een speciale rugzak voor grote laptops, dus zo klein was die niet.
zondag 8 augustus 2010 om 15:11
Ik begin inmiddels erg overtuigd te raken om er tóch maar wel eentje mee te nemen ik ga komende week maar ns informatie inwinnen bij diverse winkels!
trevvel: ik begreep dat er ook waterdichte hoesjes voor netbooks bestaan, dus ik denk dat ik (er vanuitgaande dat ik er één meeneem) zo`n hoesje om zou doen en dan inderdaad gewoon in mijn backpack waar de rest ook in zit.
maar mocht iemand een ander goed idee hebben om `m mee te nemen...dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!:)
trevvel: ik begreep dat er ook waterdichte hoesjes voor netbooks bestaan, dus ik denk dat ik (er vanuitgaande dat ik er één meeneem) zo`n hoesje om zou doen en dan inderdaad gewoon in mijn backpack waar de rest ook in zit.
maar mocht iemand een ander goed idee hebben om `m mee te nemen...dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!:)
zondag 8 augustus 2010 om 15:38
Ik heb 'm in m'n daypack zitten. Daar zit zo'n speciaal vakje in tegen de achterkant aan, waar ie precies inpast. En omdat ie lekker licht en dun is merk je daar niets van..
Ellebel, in Maleisie, enThailand heb je op erg veel plekken wifi, althans wel op de plekken waar wij kwamen. Het is ook lekker om met je laptopje bij Starbucks, San Francisco, Coffee Bean of de Macdonalds te gaan zitten, of gewoon bij een internetcafe waar ze ook vaak wifi hebben.
In Kuala Lumpur heb je zelfs gratis wifi door de hele stad heen. Het heet wirelesskl. Erg handig.
Indonesie kan ik me niet meer zo goed herinneren.
Ellebel, in Maleisie, enThailand heb je op erg veel plekken wifi, althans wel op de plekken waar wij kwamen. Het is ook lekker om met je laptopje bij Starbucks, San Francisco, Coffee Bean of de Macdonalds te gaan zitten, of gewoon bij een internetcafe waar ze ook vaak wifi hebben.
In Kuala Lumpur heb je zelfs gratis wifi door de hele stad heen. Het heet wirelesskl. Erg handig.
Indonesie kan ik me niet meer zo goed herinneren.
dinsdag 17 augustus 2010 om 11:37
quote:himalaya schreef op 05 augustus 2010 @ 17:16:
En in een mini-laptop zitten batterijen, dus als je die 's avonds oplaadt kun je hem overdag gebruiken zonder stroomaansluiting.
Ik heb er een tijd geleden ook 1 gekocht, en vond het erg lekker om 's avonds op mijn kamer nog een beetje te internetten, in mijn luie kleren en op de tijd dat het mij uit kwam.
Als je gaat slapen op dorms in hostels heb je daar vaak de mogelijkheid om een kluisje te huren (zelf hangslot mee/kopen). Daar al je kostbare spullen in doen.
Voor de rest gewoon goed opbergen en desnoods je rugzak op slot doen, maar helemaal voorkomen dat er wat gestolen wordt kun je toch niet: ook de villa van Wes en Yo is leeggehaald
Ik heb nog nooit geslapen in een dorm waar je een kluisje kunt gebruiken/huren. Ik deed altijd mij tas op slot.
Maar nu wil ik toch graag weten: wat voor een hangslot is handig? Ik heb nu deze sloten:
http://www.bever.nl/reisa ... reek-travel-safe-tsa-lock
Is dat voldoende of moet ik er een kopen met een sleutel (die ik denk kwijt raak, maar dit terzijde
)=> ga binnenkort naar Zuid Amerika en verwacht dat ik daar een slot nodig heb
En in een mini-laptop zitten batterijen, dus als je die 's avonds oplaadt kun je hem overdag gebruiken zonder stroomaansluiting.
Ik heb er een tijd geleden ook 1 gekocht, en vond het erg lekker om 's avonds op mijn kamer nog een beetje te internetten, in mijn luie kleren en op de tijd dat het mij uit kwam.
Als je gaat slapen op dorms in hostels heb je daar vaak de mogelijkheid om een kluisje te huren (zelf hangslot mee/kopen). Daar al je kostbare spullen in doen.
Voor de rest gewoon goed opbergen en desnoods je rugzak op slot doen, maar helemaal voorkomen dat er wat gestolen wordt kun je toch niet: ook de villa van Wes en Yo is leeggehaald
Ik heb nog nooit geslapen in een dorm waar je een kluisje kunt gebruiken/huren. Ik deed altijd mij tas op slot.
Maar nu wil ik toch graag weten: wat voor een hangslot is handig? Ik heb nu deze sloten:
http://www.bever.nl/reisa ... reek-travel-safe-tsa-lock
Is dat voldoende of moet ik er een kopen met een sleutel (die ik denk kwijt raak, maar dit terzijde
woensdag 3 oktober 2012 om 00:05
Hallo allemaal,
Ik blaas even wat leven in deze discussie! Ik ben ook aan het dubben of ik wel of geen mini-laptop/netbook meeneem richting Azië. Voor- en nadelen zijn al heel goed omschreven. Ik heb het idee dat het merendeel positief is over het meenemen van 'n mini laptop! Fijn.
Ik vroeg mij echter wel af hoe mensen dat doen met een mini laptop/netbook in een goedkoop hostel/guesthouse waar je eventueel met meer mensen op één kamer slaapt. In dit soort goedkope accommodaties zijn vaak ook geen kluisjes aanwezig (je tas op slot doen, begrijp ik... maar is dat wel veilig genoeg..?). En natuurlijk wil je ook wel eens de deur uit zonder laptop... Als je savonds op stap gaat of tijdens andere tripjes. Ervaringen ???
Ik blaas even wat leven in deze discussie! Ik ben ook aan het dubben of ik wel of geen mini-laptop/netbook meeneem richting Azië. Voor- en nadelen zijn al heel goed omschreven. Ik heb het idee dat het merendeel positief is over het meenemen van 'n mini laptop! Fijn.
Ik vroeg mij echter wel af hoe mensen dat doen met een mini laptop/netbook in een goedkoop hostel/guesthouse waar je eventueel met meer mensen op één kamer slaapt. In dit soort goedkope accommodaties zijn vaak ook geen kluisjes aanwezig (je tas op slot doen, begrijp ik... maar is dat wel veilig genoeg..?). En natuurlijk wil je ook wel eens de deur uit zonder laptop... Als je savonds op stap gaat of tijdens andere tripjes. Ervaringen ???
woensdag 3 oktober 2012 om 03:42
woensdag 3 oktober 2012 om 09:08
Je hebt waterdichte plastikzakken van verschillende formaten met een rits of zo'n zelfde sluiting als bij een gripzakje homopatische zweefkruiden.
Ook kan ik je aanraden je lappie in een handdoek te wikkelen ivm stoten ed.
Zelf zou ik een laptop meenemen omdat je daarmee gratis je vrienden, familie, ouders kan bellen. Ook is het leuk om via bepaalde sites een reisverslag te maken die het thuisfront dan actueel kan lezen en kan bekommentareren. Ach, soms is een spelletje een welkome afwisseling.
Ook kan ik je aanraden je lappie in een handdoek te wikkelen ivm stoten ed.
Zelf zou ik een laptop meenemen omdat je daarmee gratis je vrienden, familie, ouders kan bellen. Ook is het leuk om via bepaalde sites een reisverslag te maken die het thuisfront dan actueel kan lezen en kan bekommentareren. Ach, soms is een spelletje een welkome afwisseling.
woensdag 3 oktober 2012 om 12:23
Oh, ik ben juist wezen backpacken omdat ik er even helemaal uit wilde zijn! Niet om het thuisfront om de haverklap te laten weten hoe cool ondernemend en reislustig ik wel niet was, en ze te vervelen met ontelbare foto's van Nederlands-Australie.
Mijn familie hield ik 1x per week kort op de hoogte via een mailtje vanuit een....internetcafe!. Maar ook alleen maar om te laten weten dat ik nog leefde.
Maar goed, kennelijk is het tegenwoordig heel normaal dat iedereen constant weet waar jij je bevindt en met wie. Voor mij zou dit overigens absoluut niet het idee zijn van backpacken.
Als dat je doel is zou ik zeker een mini laptop meenemen.
Mijn familie hield ik 1x per week kort op de hoogte via een mailtje vanuit een....internetcafe!. Maar ook alleen maar om te laten weten dat ik nog leefde.
Maar goed, kennelijk is het tegenwoordig heel normaal dat iedereen constant weet waar jij je bevindt en met wie. Voor mij zou dit overigens absoluut niet het idee zijn van backpacken.
Als dat je doel is zou ik zeker een mini laptop meenemen.