Kamperen & kou
dinsdag 17 augustus 2010 om 12:48
In de tweede week van september ga ik in m'n eentje met een tentje achterop naar de Ardennen fietsen, heb ik vreselijk veel zin in en ik ben ook niet van zins de plannen aan te passen als het weer wat minder is (aansluitend zit ik daar nog een week met m'n lief in een huisje, dus een helemaal verkleumde en verregende vakantie wordt het toch niet). Maar ik maak me over 1 ding een beetje zorgen: Ik slaap niet als ik het niet warm genoeg heb. Heb vorig jaar ook een fietstocht gemaakt, en 1 nacht erg slecht geslapen door de kou. Dus ik vroeg me af wat ik nog kan doen/kopen om dat te voorkomen.
Mijn kampeeruitrusting:
- opgooitentje met los grondfolie (ik zou nu ook een dikker grondzeil mee kunnen nemen, omdat m'n lief me achterna komt met de auto hoeven er minder spullen mee in mijn fietstassen, zou dat schelen?)
- luchtbed met daaronder zo'n aluminium isoleermatje
- Nomad mummie-slaapzak (wel een ouwetje, tweedehands gekocht, kunnen slaapzakken minder isolerend werken naar mate ze ouder worden?)
- fleeceslaapzak voor in de mummie
Ik weet dat een matje beter isoleert dan een luchtbed, maar 't ligt zo hard (ik lijk echt een enorm mietje nu, dat valt heus mee! Maar 't is zo irritant als je moe bent en je valt maar niet in slaap) maar misschien moet ik daar dan toch maar eens aan wennen. Ik bedoel, op het strand of in een park val ik ook zo in slaap.
Verder denk ik dat ik dit keer maar wel een gasflesje meeneem om in elk geval water te kunnen koken, en een kruik mee. Ik zat nog te denken aan thermisch ondergoed ofzo, maar ik las dat je eigenlijk juist niet al teveel kleren aan moet trekken in je slaapzak, hoe zit dat nou precies? En verder nog mensen tips?
Mijn kampeeruitrusting:
- opgooitentje met los grondfolie (ik zou nu ook een dikker grondzeil mee kunnen nemen, omdat m'n lief me achterna komt met de auto hoeven er minder spullen mee in mijn fietstassen, zou dat schelen?)
- luchtbed met daaronder zo'n aluminium isoleermatje
- Nomad mummie-slaapzak (wel een ouwetje, tweedehands gekocht, kunnen slaapzakken minder isolerend werken naar mate ze ouder worden?)
- fleeceslaapzak voor in de mummie
Ik weet dat een matje beter isoleert dan een luchtbed, maar 't ligt zo hard (ik lijk echt een enorm mietje nu, dat valt heus mee! Maar 't is zo irritant als je moe bent en je valt maar niet in slaap) maar misschien moet ik daar dan toch maar eens aan wennen. Ik bedoel, op het strand of in een park val ik ook zo in slaap.
Verder denk ik dat ik dit keer maar wel een gasflesje meeneem om in elk geval water te kunnen koken, en een kruik mee. Ik zat nog te denken aan thermisch ondergoed ofzo, maar ik las dat je eigenlijk juist niet al teveel kleren aan moet trekken in je slaapzak, hoe zit dat nou precies? En verder nog mensen tips?
dinsdag 17 augustus 2010 om 13:38
Ik slaap een aantal keren per jaar in een ouderwetse canvas tent (met los grondzeil en linten om dicht te maken --> wind gaat er dwars doorheen) en om het beste warm te blijven heb ik (ook luchtbed, want hoe dik die matjes ook zijn, ik blijf pijn in mijn rug houden) eerst canvas grondzeil, dan een isolatiematje, dan luchtbed, dan wollen deken, dan slaapzak (en nog wat extra dekens, maar ik ga dan ook niet fietsen
), geitenwollen sokken aan de voeten, verder zo min mogelijk aan en een slaapmuts. Ik heb het bijna nooit koud (behalve toen het vroor....). Oh ja, en zorg dat je warm je tent induikt! Als je al echt afgekoeld bent, helpt een warme douche het beste. Zorg dat in ieder geval je voeten warm zijn, voordat je je slaapzak inkruipt, die lijken gewoon niet meer warm te worden, namelijk.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
dinsdag 17 augustus 2010 om 13:43
Zorgen dat je er warm ingaat!
Ik heb in Tibet bij -10°C in een slaapzak geslapen. Naar bed gaan was een crime, ik was 2 uur lang aan het slaapzak schudden om het een beetje warm te krijgen. Maar als het eenmaal binnen warm was, werd het ook niet meer koud en sliep ik heerlijk. Dus misschien voor het eten een beker hete thee en die kruik, en dan voorzie ik met je huidige uitrusting geen problemen .
(ik neem aan dat je de temperatuuraanduiding op de slaapzak hebt gecheckt?!)
Ik heb in Tibet bij -10°C in een slaapzak geslapen. Naar bed gaan was een crime, ik was 2 uur lang aan het slaapzak schudden om het een beetje warm te krijgen. Maar als het eenmaal binnen warm was, werd het ook niet meer koud en sliep ik heerlijk. Dus misschien voor het eten een beker hete thee en die kruik, en dan voorzie ik met je huidige uitrusting geen problemen .
(ik neem aan dat je de temperatuuraanduiding op de slaapzak hebt gecheckt?!)
dinsdag 17 augustus 2010 om 14:29
Zo'n selfinflatable matje is iets dikker dan een gewoon matje én redelijk isolerend volgens mij. Oh, en ik dacht dat slaapzakken inderdaad hun isolerende werking kunnen verliezen naarmate ze ouder worden. Je zou dus misschien kunnen overwegen om een nieuwe te kopen?
Aanvulling: ik had beter eerst even alle berichtjes kunnen lezen, want nu ben ik mosterd
Aanvulling: ik had beter eerst even alle berichtjes kunnen lezen, want nu ben ik mosterd
dinsdag 17 augustus 2010 om 14:32
quote:JanneJip schreef op 17 augustus 2010 @ 13:43:
Ik heb in Tibet bij -10°C in een slaapzak geslapen. Naar bed gaan was een crime, ik was 2 uur lang aan het slaapzak schudden om het een beetje warm te krijgen. Maar als het eenmaal binnen warm was, werd het ook niet meer koud en sliep ik heerlijk. Dat is wel héél stoer
Ik heb in Tibet bij -10°C in een slaapzak geslapen. Naar bed gaan was een crime, ik was 2 uur lang aan het slaapzak schudden om het een beetje warm te krijgen. Maar als het eenmaal binnen warm was, werd het ook niet meer koud en sliep ik heerlijk. Dat is wel héél stoer
dinsdag 17 augustus 2010 om 15:37
Een synthetische slaapzak (wat een Nomad ongetwijfeld is) zal ongeveer 5 jaar meegaan bij gemiddeld gebruik voor de isolatie relevant afneemt. Gezien je verhaal is hij echt wel ouder dan dat en zal er dus niet heel veel van over zijn. Een nieuwe kopen is dus toch het overwegen waard, natuurlijk afhankelijk van wat je aan geld over hebt en hoe vaak je hem gaat gebruiken. Voor een kleine 150 euro heb je een slaapzak waar bijna iedereen het warm in zou hebben (al blijft het persoonlijk natuurlijk). Zoiets bijvoorbeeld: http://www.bever.nl/slape ... /3080.kaikkialla-maxima-m
Maar ook zoiets als dit is waarschijnlijk al een stuk beter, al zal die eerder zijn warmte kwijt raken: http://www.bever.nl/slape ... 3614.me-ru-colorado-m-180 (55 euro)
Maar ook zoiets als dit is waarschijnlijk al een stuk beter, al zal die eerder zijn warmte kwijt raken: http://www.bever.nl/slape ... 3614.me-ru-colorado-m-180 (55 euro)
dinsdag 17 augustus 2010 om 16:57
quote:Habibti schreef op 17 augustus 2010 @ 14:24:
Heb je wel eens geprobeerd je opgooitentje weer in het tasje te krijgen? Zo nee, dan zou ik als je iedere dag een tent wilt opzetten en afbreken het soort tent nog eens heroverwegen. Zo ja dan DIEP RESPECT!
Ja hoor, heb het tentje al een paar jaar. De eerste keer weer opvouwen was even geworstel, maar tegenwoordig heeft-ie geen geheimen meer voor me en ik vind 'm ideaal
Yetiman, dank voor de slaapzaktip, dan ga ik een nieuwe toch maar in overweging nemen. Want ouder dan vijf jaar is-ie zeker!
Jannejip, -10, brrr!! Nee, zo'n bikkel ben ik nou ook weer niet
Heb je wel eens geprobeerd je opgooitentje weer in het tasje te krijgen? Zo nee, dan zou ik als je iedere dag een tent wilt opzetten en afbreken het soort tent nog eens heroverwegen. Zo ja dan DIEP RESPECT!
Ja hoor, heb het tentje al een paar jaar. De eerste keer weer opvouwen was even geworstel, maar tegenwoordig heeft-ie geen geheimen meer voor me en ik vind 'm ideaal
Yetiman, dank voor de slaapzaktip, dan ga ik een nieuwe toch maar in overweging nemen. Want ouder dan vijf jaar is-ie zeker!
Jannejip, -10, brrr!! Nee, zo'n bikkel ben ik nou ook weer niet
dinsdag 17 augustus 2010 om 22:52
Het is al een keertje gezegd. Maar ik zweer bij thermo-ondergoed dus dat gaat altijd mee, want daarin houd ik het wel uit s nachts. Had het dus een keertje niet mee omdat het toch wel lekker weer zou worden, maar het koelde s nachts helaas af tot rond het vriespunt dus het was KOUD. De keren dat ik het wel aan had, ook bij zulke temperaturen had ik het niet koud
Vind het trouwens ook stoer dat je die heuvels gaat bedwingen in je uppie!
Vind het trouwens ook stoer dat je die heuvels gaat bedwingen in je uppie!
dinsdag 17 augustus 2010 om 23:18
Heb je een regenponcho? Die kan je over of om (net hoe het uitkomt) het onderste deel van je slaapzak doen. Dat isoleert prima. Ook als je onderweg stil gaat staan of zo, dan kan zo'n poncho helpen tegen al te sterk afkoelen. (Ook als je 's nachts de tent uit moet dan is zo'n ding prettig.)
Ik heb zelf een dikke self-inflating matras en dat is lekkerder dan zo'n opblaasbaar en je hebt er geen pomp voor nodig.
Een simpele fleece-deken van een paar euro dat helpt ook tegen koude. Desnoods een (dunne) legging en sokjes meenemen i.p.v. thermisch ondergoed/pyama dat helpt ook goed. Een dunne fleece-trui, -vest of ski-pully als je die al hebt dan hoef je niets extra's aan te schaffen.
Een aantal dingen staat er misschien al, maar beter teveel dan te weinig. Fiets ze.
Ik heb zelf een dikke self-inflating matras en dat is lekkerder dan zo'n opblaasbaar en je hebt er geen pomp voor nodig.
Een simpele fleece-deken van een paar euro dat helpt ook tegen koude. Desnoods een (dunne) legging en sokjes meenemen i.p.v. thermisch ondergoed/pyama dat helpt ook goed. Een dunne fleece-trui, -vest of ski-pully als je die al hebt dan hoef je niets extra's aan te schaffen.
Een aantal dingen staat er misschien al, maar beter teveel dan te weinig. Fiets ze.
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 18-08-2010 00:13
Reden: Beetje mosterd weg gehaald.
Reden: Beetje mosterd weg gehaald.
% gewijzigd
woensdag 18 augustus 2010 om 08:34
Hoi Moosey, ik ben net terug van een fietstocht van een half jaar door Europa en heb ook in de kou gefietst (ook in Belgie)
Mijn tips:
Een donzen slaapzak. Bij Bever/Zwerfkei heb je een donzen slaapzak, huismerk, die gaat tot -7, weegt nog geen kilo en kan klein verpakt worden. Ik heb geen mummiezak, slaapt veel fijner zo'n vierkante.
Een 100% zijden lakenzak ipv een fleece. Houden beter warmte vast dan een fleece (en neemt veel minder plek in)
Een zilveren isolatiematje of deken eronder
Een dikker slaapmatje van Thermarest of Nomad, bijvoorbeeld de Neoair, die ikzelf heb, slechts 400 gram weegt, 6 cm dik is en heerlijk ligt of de Exped downmat die nog dikker is, met dons gevuld, dus warmer, maar wel weer zwaarder is.
Thermo ondergoed en sokken van Merinowol. Is superwarm en gaat niet stinken. Toen het echt koud was (-5), sliep ik erin en heb het geen seconde koud gehad. In mijn blote kont had ik het wel koud trouwens. Ik heb er ook fietsshirtjes van, ideaal spul!
Wij hadden ook een gasbrandertje bij ons, maar dan moet je dus ook weer een pannetje en een bekertje meenemen. Het zijn afwegingen. Erg lekker om 's avonds of 's ochtends nog een kopje thee of koffie te kunnen zetten, maar extra gewicht...
Veel plezier. Ik vond het geweldig om te doen.
Mijn tips:
Een donzen slaapzak. Bij Bever/Zwerfkei heb je een donzen slaapzak, huismerk, die gaat tot -7, weegt nog geen kilo en kan klein verpakt worden. Ik heb geen mummiezak, slaapt veel fijner zo'n vierkante.
Een 100% zijden lakenzak ipv een fleece. Houden beter warmte vast dan een fleece (en neemt veel minder plek in)
Een zilveren isolatiematje of deken eronder
Een dikker slaapmatje van Thermarest of Nomad, bijvoorbeeld de Neoair, die ikzelf heb, slechts 400 gram weegt, 6 cm dik is en heerlijk ligt of de Exped downmat die nog dikker is, met dons gevuld, dus warmer, maar wel weer zwaarder is.
Thermo ondergoed en sokken van Merinowol. Is superwarm en gaat niet stinken. Toen het echt koud was (-5), sliep ik erin en heb het geen seconde koud gehad. In mijn blote kont had ik het wel koud trouwens. Ik heb er ook fietsshirtjes van, ideaal spul!
Wij hadden ook een gasbrandertje bij ons, maar dan moet je dus ook weer een pannetje en een bekertje meenemen. Het zijn afwegingen. Erg lekker om 's avonds of 's ochtends nog een kopje thee of koffie te kunnen zetten, maar extra gewicht...
Veel plezier. Ik vond het geweldig om te doen.
woensdag 18 augustus 2010 om 11:14
Hai Mayou, leuk zeg, een half jaar fietsen! Ook leuk dat je het 'gewoon' in Europa hebt gedaan ipv in een ver exotisch buitenland (vind ik dan, exotische buitenlanden zijn vast ook leuk, maar Europa is zo mooi en afwisselend) Wat was je route?
Ik geloof je meteen, dat die spullen perfect zijn als het kouder is, alleen voor een weekje weg ga ik niet dat soort uitgaven doen, vrees ik.
Ben wel op Marktplaats aan het zoeken naar een nieuwe(re) slaapzak, maar het meeste spul gaat tot 0 graden (comfort), zou dat warm genoeg zijn? Ik overweeg ook bijna om zo'n legerslaapzak te kopen met Gore-tex buitenhoes, die lijken me wel ideaal, maar ik moet nog even kijken hoe zwaar die zijn. Kost ook wel gauw ¤70, maar dan heb je wel wat, geloof ik. En thermisch ondergoed ga ik ook maar doen, en dan moet het gewoon wel goedkomen, volgens mij.
Kiki, dank vooral ook voor de regenponchotip! Moet alleen nog even bedenken of ik m'n regenpak dan thuis laat, of misschien alleen de broek mee. Poncho is ook wel minder zweterig dan een regenjas...
Zeg Mayou, heb jij dan eigenlijk veel wild gekampeerd? Je hebt lijkt me ook behoorlijk buiten het kampeerseizoen gezeten, zijn alle campings dan eigenlijk ook dicht?
Ik geloof je meteen, dat die spullen perfect zijn als het kouder is, alleen voor een weekje weg ga ik niet dat soort uitgaven doen, vrees ik.
Ben wel op Marktplaats aan het zoeken naar een nieuwe(re) slaapzak, maar het meeste spul gaat tot 0 graden (comfort), zou dat warm genoeg zijn? Ik overweeg ook bijna om zo'n legerslaapzak te kopen met Gore-tex buitenhoes, die lijken me wel ideaal, maar ik moet nog even kijken hoe zwaar die zijn. Kost ook wel gauw ¤70, maar dan heb je wel wat, geloof ik. En thermisch ondergoed ga ik ook maar doen, en dan moet het gewoon wel goedkomen, volgens mij.
Kiki, dank vooral ook voor de regenponchotip! Moet alleen nog even bedenken of ik m'n regenpak dan thuis laat, of misschien alleen de broek mee. Poncho is ook wel minder zweterig dan een regenjas...
Zeg Mayou, heb jij dan eigenlijk veel wild gekampeerd? Je hebt lijkt me ook behoorlijk buiten het kampeerseizoen gezeten, zijn alle campings dan eigenlijk ook dicht?
woensdag 18 augustus 2010 om 12:47
Ja wij hebben ook gekampeerd. We hadden de ACSI gids bij ons en daar staan de openingsdata van veel campings in. Maar in september zijn veel campings nog gewoon open hoor.
Een slaapzak met goretex heb je niet veel aan in een tent. Goretex zorgt ervoor dat het waterdicht is, niet warmer. 0 graden zou ik niet doen, vrouwen hebben het altijd kouder dan mannen, dus ligt jouw comfort grens zeker 3-4 graden hoger.
maar voor september zou het weer wel kunnen want dan wordt het niet zo heel koud 's nachts lijkt me.
Ik zou zeker je regenbroek meenemen met die poncho poncho. Anders wordt je onderkant zeiknat en zie dat maar weer droog te krijgen als het regent.
Als je vaker een weekje fietst is het toch wel een investering waard. Die spullen blijven erg goed en gaan jaren mee.
Een slaapzak met goretex heb je niet veel aan in een tent. Goretex zorgt ervoor dat het waterdicht is, niet warmer. 0 graden zou ik niet doen, vrouwen hebben het altijd kouder dan mannen, dus ligt jouw comfort grens zeker 3-4 graden hoger.
maar voor september zou het weer wel kunnen want dan wordt het niet zo heel koud 's nachts lijkt me.
Ik zou zeker je regenbroek meenemen met die poncho poncho. Anders wordt je onderkant zeiknat en zie dat maar weer droog te krijgen als het regent.
Als je vaker een weekje fietst is het toch wel een investering waard. Die spullen blijven erg goed en gaan jaren mee.
mayou wijzigde dit bericht op 19-08-2010 09:31
Reden: te herkenbaar
Reden: te herkenbaar
% gewijzigd
woensdag 18 augustus 2010 om 14:57
Nee, daar ben ik ook niet bang voor hoor, dat campings dicht zullen zijn in september, zat alleen te denken over echt goeie spullen aanschaffen en dat je dan dus ook makkelijker buiten het seizoen weg kunt.
Goed om te weten dat Goretex verder niet warmer is, door die bivakhoes wordt de slaapzak ook zwaar (5kg! zonder tegen de 3, geloof ik, da is voor op de fiets wel te doen, vind ik.) Heb nu gereageerd op zo'n militaire slaapzak zonder buitenhoes, als ik die voor ¤30 ofzo kan oppikken, heb ik toch een heel warme slaapzak voor weinig, dat is fijn. Volgens de specificaties isoleert-ie tot -40, dat zou toch genoeg moeten zijn
Goed om te weten dat Goretex verder niet warmer is, door die bivakhoes wordt de slaapzak ook zwaar (5kg! zonder tegen de 3, geloof ik, da is voor op de fiets wel te doen, vind ik.) Heb nu gereageerd op zo'n militaire slaapzak zonder buitenhoes, als ik die voor ¤30 ofzo kan oppikken, heb ik toch een heel warme slaapzak voor weinig, dat is fijn. Volgens de specificaties isoleert-ie tot -40, dat zou toch genoeg moeten zijn
donderdag 19 augustus 2010 om 00:24
Hm, zag ook nog in een militaire shop (camonet.eu, nooit geweten dat ik zo hebberig kon worden van zo'n soort site!) een donzen legerslaapzak, wel maar tot -7, maar zou toch ook genoeg moeten zijn. Voor 50 euro... Ik wacht de Marktplaats-belevenissen nog even af, en als dat niks word ga ik denk ik daar voor. Hoewel je dan voor 75 alweer zon complete M90 hebt Moeilijkmoeilijkmoeilijk...
maandag 23 augustus 2010 om 17:14
Zo, voor weinig een M90 zonder bivakhoes gescoord, én een beugel voor voorop m'n fiets (vorige keer kwam ik er pas op het moment dat ik weg wilde achter dat je een aparte beugel/drager nodig hebt voor lowriders, nogal wiedes eigenlijk, dus toen heb ik iets aan elkaar gefabriekt met theaterelastieken. Werkte ook, maar dit lijkt me toch handiger ) en ook nog zelf wat onderhoud aan m'n fiets gepleegd (ketting op spanning gebracht en alles doorgesmeerd, hij loopt nu weer heerlijk soepel en stil). Moet alleen het voorlicht nog fixen en er moet een nieuwe standaard op, dan issie ready to go. En de eerste week van september ziet er in elk geval veelbelovend uit qua weer, dus maar hopen dat dat dan even aanhoudt!
woensdag 25 augustus 2010 om 10:02
Die slaapzak gaat je wel warm houden lijkt mij. Toch nog 2 tips:
ga warm je slaapzak in. Dat lukt al door vlak voor het slapen gaan gewoon een flink aantal kniebuigingen te doen.
Bedek je hoofd bij koude. Je verliest enorm veel warmte via je hoofd, dus bij een mummyslaapzak de capuchon om je hoofd heen doen (bij een goede kun je die ook helemaal dicht trekken) of anders een muts dragen.
Veel plezier, fietsen is leuk.
ga warm je slaapzak in. Dat lukt al door vlak voor het slapen gaan gewoon een flink aantal kniebuigingen te doen.
Bedek je hoofd bij koude. Je verliest enorm veel warmte via je hoofd, dus bij een mummyslaapzak de capuchon om je hoofd heen doen (bij een goede kun je die ook helemaal dicht trekken) of anders een muts dragen.
Veel plezier, fietsen is leuk.
woensdag 25 augustus 2010 om 16:22
Ik weet dat het voor sommige mensen onvoorstelbaar is, maar ik vind kamperen echt heel leuk. En t kost algauw maar een derde van een pensionnetje. Als het trouwens echt dagen achter elkaar prutweer is zal ik vast wel een keer een pensionnetje doen, maar ik vind gewoon een week non-stop buiten zijn echt heel tof.