Geld & Recht alle pijlers

boom gekapt zonder vergunning

09-08-2010 21:00 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze buren hebben een mooie boom uit hun tuin gekapt. Dit is voor ons, en voor de hele buurt, heel vervelend, want hij was heel uitzichtbepalend. Deze boom is gekapt zonder vergunning, wij zijn er vrijwel zeker van dat dat wel verplicht was voor een boom van deze omvang. Wie weet wat onze rechten zijn, wat de mogelijke gevolgen zijn van deze illegale actie, en hoe wij dit aanhangig kunnen maken?
Nee Sim, dat mag dus niet. Je mag niet bepalen wat je in je eigen tuin doet. Je mag niet zomaar bomen kappen (wat als hier nu net een beschermd soort in broedt?), je mag niet naaktlopen in je eigen tuin, je mag geen scherven, stroomdraad of prikkeldraad gebruiken tegen inbrekers wegens letselschade, je mag geen zwembad graven met kans op verzakking van de spouwmuren van de buren en je mag ook geen schutting van 3 meter hoog zetten omdat je de achterburen niet lief vindt. Je mag dus ook geen bomen kappen zomaar.

Ashton, hoe staat het er bij jou voor?
wortelsoep: graven van een zwembad wordt per 01-10-2010 vergunningvrij voor het bouwen, mits het bestemmingsplan een zwembad in de tuin toestaat. Nu maar hopen dat mensen die dit gaan doen, rekening houden met de risico's van verzakking. (anders wordt het een zaak voor de verzekering)
wortelsoep: overdreven regelgeving, dat zeg ik. Natuurlijk houd een normaal mens rekening met zijn buren. En natuurlijk ook met de natuur. Maar als in mijn tuin een zeldzame boom staat en hij staat in de weg, dan heeft de boom toch echt pech. En vanwege die overdreven mag-niet cultuur in Nederland zal ik niet aan de gemeente vragen of ze 'm willen verplaatsen, want als dat niet kan zit ik dus de rest van mijn leven met een boom die ik niet wil? Omdat ie beschermd is? Pffft. Laat me niet lachen zeg. Hoeveel mensen gaan hier nou echt rekening mee houden?

"Edelachtbare, ik dacht heus dat het een eikelboom was... " :-)
quote:pearle schreef op 10 augustus 2010 @ 21:46:

[...]

Lijkt mee eerder tijd om dingen te gaan verwerken, ipv van afhankelijk te zijn van een boom....Inderdaad. Al zouden ze herplanten, dat is meestal niet gelijk een grote boom. Dat duurt jaren en jaren. Je kunt dus beter op een andere manier je 'oud zeer' verwerken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven