Rauw ei?

18-08-2010 09:02 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ben niet zo actief op de eetpijler, maar omdat ik iets wilde gaan uitproberen liep ik tegen iets aan waar ik een beetje bang van ben.

Om bepaalde gerechten te maken, verwerk je eieren "rauw" - zoals bijvoorbeeld voor het maken van mayonaise of bavarois.

Bij het één gebruik je dooier bij de ander eiwit, maar.... allebei wordt het niet gekookt of iets dergelijks. In mijn idee is de kans dat een ei besmet is met Salmonella Enteritidis best aanwezig en die gaat pas dood wanneer het ei is verhit tot 70 graden.

Nu hoorde ik laatst ergens dat het eventuele "besmettingsgevaar" weg is als je van te voren het ei ( de schaal dus) goed wast, maar dat lijkt me onzin.

Op het internet vind ik allemaal tegenstrijdige berichten.

Hoe gaan jullie om met rauwe eieren? Gewoon gebruiken "uit het doosje - in het gerecht" of ..... ?
Jumbo heeft het nog wel, die cupjes gepasteuriseerd eiwit/eigeel.
Er zit bij mij geen Jumbo in de buurt - dat is een uur rijden
Gepasteuriseerd ei is bij de macro altijd te koop. (Heb je wel gelijk een liter)

Als je een boerderij in de opgeving hebt kan je daar je super verse eieren halen.

En verder rauw deeg is jammie, cake, koek ,brood, pizza ,bladerdeegbeslag maakt niet uit is the best.(volgens mij ben ik raar) oh ja mijn kids ook!
Nadah, niet zo moeilijk doen. Eet je in een restaurant nooit een toetje zoals chocolademousse? Daar zit ook rauw ei in. Gewoon je even over het idee heen zetten.

En het deeg van appeltaart.... Mmmmmmmmmmmmmm.
Ik heb trouwens salmonella vergiftiging gehad nadat ik in Marseille besmette crème brûlée gegeten heb. Je hebt dan gewoon twee weken een flinke buikgriep, niets meer en niets minder. Ik heb er erna geen rauw ei-product minder om gegeten.....
Cherise: Nee.... en ik ben zelfs een beetje huiverig als er rauwe sla bij het eten wordt geserveerd.
quote:nadah schreef op 18 augustus 2010 @ 10:47:

Cherise: Nee.... en ik ben zelfs een beetje huiverig als er rauwe sla bij het eten wordt geserveerd.Ik zou juist huiverig worden van gekookte sla
quote:tilalia2 schreef op 18 augustus 2010 @ 11:11:

[...]

Ik zou juist huiverig worden van gekookte sla Lekker met chamignons en bacon.....
Mhm lekker rauw deeg. Ik vind cookie dough ijs ook super lekker, vraag me wel af of daar ook rauwe ei in zit.

Wij aten vroeger vaak cru: een stuk rauwe tartaar met daarover heen rauwe ei en een beetje tabasco!
quote:mimama schreef op 18 augustus 2010 @ 12:54:

Mhm lekker rauw deeg. Ik vind cookie dough ijs ook super lekker, vraag me wel af of daar ook rauwe ei in zit.

Wij aten vroeger vaak cru: een stuk rauwe tartaar met daarover heen rauwe ei en een beetje tabasco!Ik lees het en - echt waar - ik voel gewoon kippe(n)vel opkomen.
quote:nadah schreef op 18 augustus 2010 @ 12:59:

[...]

Ik lees het en - echt waar - ik voel gewoon kippe(n)vel opkomen.Ook van cookie dough ijs????
quote:suuz83 schreef op 18 augustus 2010 @ 10:45:

Ik heb trouwens salmonella vergiftiging gehad nadat ik in Marseille besmette crème brûlée gegeten heb. Je hebt dan gewoon twee weken een flinke buikgriep, niets meer en niets minder. Ik heb er erna geen rauw ei-product minder om gegeten.....Mijn opa is eraan overleden. Dus helaas geld dat niet voor iedereen. Ik eet dus geen rauwe eieren, nergens in.
bij de makro kun je het ook kopen, gespas rauw ei, eiwit of eigeel....

Ik doe er ook nooit moeilijk over hoor, zolang je maar verse producten gebruikt, liefst van eigen kipjes Ben er nog nooit ziek van geworden, is toch meer iets voor mensen met een heel zwakke gezondheid om daar ziek van te worden??
Luneth, spijt me om dat te horen....

Hoe doen de mensen die geen rauw ei eten dat dan als ze uit eten gaan, melden ze dat aan de keuken?

Koekjesdeeg & Cakebeslag zijn hier ook favo!! Gisteren nog gesnoept tijdens koekjes bakken...

Mimama: ik denk dat cookie-dough ijs weinig met koekjesdeeg en meer met kunstmatige smaaktoevoegingen heeft te maken...
@ Mimama: ik hou niet zo van ijs, en als ik dan al ijs eet dan wil ik "gewoon" ijs, zonder spikkels, nootjes of cookie-dough "snotjes" er in. *ril*

@ luneth: Verschrikkelijk! Precies mijn reden om er angst voor te hebben.

@ nachtspook: gewoon geen dingen bestellen waarvan je kunt verwachten dat er dingen inzitten die je eigenlijk niet wil eten.
quote:Luneth schreef op 18 augustus 2010 @ 13:19:

[...]

Mijn opa is eraan overleden. Dus helaas geld dat niet voor iedereen. Ik eet dus geen rauwe eieren, nergens in.Luneth ik begrijp dat dit heel vervelend is maar overlijden aan een salmonella vergiftiging gebeurt meestal bij ouderen/kinderen/mensen met een zwakke gezondheid. Net zoals er bv jaarlijks veel ouderen overlijden aan de griep. Dat maakt het niet minder vervelend voor jou maar een gezond volwassen persoon kan echt wel tegen een salmonella vergiftiging.
quote:nadah schreef op 18 augustus 2010 @ 10:47:

Cherise: Nee.... en ik ben zelfs een beetje huiverig als er rauwe sla bij het eten wordt geserveerd.Eet je helemaal geen rauwe producten dan? Of heb ik gemist wat er gevaarlijk aan sla kan zijn?
Ei scheiden met je handen? Dat doe je toch gewoon met de eierschalen? Veel gemakkelijker en je wordt er minder vies van.
quote:pantalaimon schreef op 18 augustus 2010 @ 17:25:

Ei scheiden met je handen? Dat doe je toch gewoon met de eierschalen? Veel gemakkelijker en je wordt er minder vies van.

Dat dacht ik ook meteen, wist niet dat er echt mensen zijn die dat met hun handen doen

Van de week hier voor 't eerst met m'n dochter van 2 koekjes gebakken. Haar papa leerde haar binnen 5 minuten dat deeg snoepen onwijs lekker is hahaha lekker handig; we moesten nog beginnen met vormpjes uitsteken Gelukkig nog wat deeg kunnen "redden" voor de echte koekjes.
quote:Nachtspook schreef op 18 augustus 2010 @ 13:29:

Hoe doen de mensen die geen rauw ei eten dat dan als ze uit eten gaan, melden ze dat aan de keuken?

In het restaurant waar ik werkte gebruikten we geen eieren, maar van te voren gescheiden rauw eigeel en rauw eiwit dat gegarandeerd samonella-vrij was. Het is namelijk voor oude/heel jonge en verzwakte mensen wel tricky om een samonellavergiftiging op te lopen. Ik denk dat ze het in meer restaurants zo doen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
ik zie regelmatig een kok eitje scheiden, dus weet niet eigenlijk wat ze bij ons doen.... wordt weinig met voorverwerkte producten ewerkt, alles is vers.

Bij mijn vorige restaurant hadden we wel van die flessen idd, die werkten ook meer met mixen en halffabrikaten (boullionpoeder enzo)
Je kan ook eieren krijgen die gegarandeerd samonella-vrij zijn.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:pantalaimon schreef op 18 augustus 2010 @ 17:25:

Ei scheiden met je handen? Dat doe je toch gewoon met de eierschalen? Veel gemakkelijker en je wordt er minder vies van.Maar dan is dus juist de kans op salmonella besmetting groter omdat het ei in contact komt met de schaal (zie hierboven)
Tja, daar heb je misschien een punt...
Door dit topic kreeg ik ineens enorm veel zin in cakebeslag, dus staat er nu een appelcake in de oven en zit ik mijn per-ongeluk-van-alles-iets-teveel beslag op te eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven