Rauw ei?

18-08-2010 09:02 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ben niet zo actief op de eetpijler, maar omdat ik iets wilde gaan uitproberen liep ik tegen iets aan waar ik een beetje bang van ben.

Om bepaalde gerechten te maken, verwerk je eieren "rauw" - zoals bijvoorbeeld voor het maken van mayonaise of bavarois.

Bij het één gebruik je dooier bij de ander eiwit, maar.... allebei wordt het niet gekookt of iets dergelijks. In mijn idee is de kans dat een ei besmet is met Salmonella Enteritidis best aanwezig en die gaat pas dood wanneer het ei is verhit tot 70 graden.

Nu hoorde ik laatst ergens dat het eventuele "besmettingsgevaar" weg is als je van te voren het ei ( de schaal dus) goed wast, maar dat lijkt me onzin.

Op het internet vind ik allemaal tegenstrijdige berichten.

Hoe gaan jullie om met rauwe eieren? Gewoon gebruiken "uit het doosje - in het gerecht" of ..... ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lizzl schreef op 22 augustus 2010 @ 16:38:

[...]

Brood eet ik met m'n handen en soms met mes en vork. Brood is droog, daarvan worden m'n handen niet nat en klef, zoals bij pizza, kip, etc. Het is ook niet zo dat ik niet met m'n handen eet omdat ik het onhygiënisch zou vinden, maar omdat ik bijna ga kokhalzen als ik dat soort dingen in m´n handen heb (met als absolute topper: rauwe kipfilet)Aha, ik was er vanuit gegaan dat het uit hygiënisch oogpunt was, maar het natte en kleffe niet prettig vinden kan natuurlijk ook; dat heb ik wel met dingen als ( sorry voor de goorheid) de natte haren uit het doucheputje (iieeuwww) en :puke: (nog meer iieeuwww, dat kan ik echt niet opruimen zonder kokhalzen), maar niet met eten, zelfs niet als het rauw is. Eigenlijk ook niet helemaal consequent dus, want allemaal net zo ziekteverwekkend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven