Werk & Studie alle pijlers

Een salarisschaal omhoog, hoe werkt dat?

18-08-2010 21:20 21 berichten
Misschien zijn hier wat P&O-ers die meer vanaf weten en me kunnen helpen om mijn onderhandelingen goed te laten eindigen.

Het is als volgt:

Mijn functie is vanaf het moment dat ik solliciteerde ingeschaald in schaal 7.

Inmiddels werk ik er een heel tijdje en heb geconcludeerd dat die inschaling niet juist is, en dat tevens de functie veel meer inhoudt dan de functie die tijdens mijn sollicitatie besproken is.

Dus ik heb dit overlegd met mijn leidinggevende, die was het mondeling met me eens, adviseerde me dit op papier te zetten en te motiveren zodat zij er mee verder kon. Zo gezegd zo gedaan.

Nu zijn we inmiddels zover dat het bijna rond is en ik hoogstwaarschijnlijk 2 schalen omhoog ga. Super blij mee natuurlijk, al betekend dit denk ik nieteens zoveel voor mijn huidige salaris, maar wel voor mijn salarisgroei.

Nu komt het punt (en dit heb ik ook nog niet besproken met mijn bazin) In hoeverre gaan we werken met terugwerkende kracht en hoe werkt dat dan?

Ik lees hier en daar op internet dat als je een schaal omhoog gaat dat je dan eerst naar de trede gaat die het dichtbij je huidge salaris ligt (maar niet lager), en dan een periodiek erbij.

Als je dus 2 schalen omhoog gaat, gaat dat dan in 2 stappen? dus eerst naar schaal 8 opzij, + 1 periodiek, dan weer opzij naar 9 en weer een peiodiek erbij? of gewoon in een keer?

En de terugwerkende kracht, geldt die ene periodiek extra dan ook? en per de datum dat mijn nieuwe inschaling in zou gaan, en dan daar bovenop weer de jaarlijkse periodieken?
Is er een CAO van toepassing waarin hierover regels zijn opgenomen? Wanneer heb je zelf aangekaart dat je inschaling niet correct zou zijn? Hoe lang oefen je de nieuwe taken al uit?

Kortom, er is geen simpel antwoord op je vraag. Het hangt af van de regels, de omstandigheden en wat vooral je werkgever fair acht. Zorg dus dat je voor jezelf in beeld hebt wat jou fair lijkt en ga op basis daarvan het gesprek in. (En bedenk ook dat nieuwe taken leren tijd kost en dat je niet altijd direct extra beloond hoeft te worden voor elke extra taak. Ontwikkeling in je functie is namelijk ook in jouw eigen belang).
Met terugwerkende kracht? Ik denk niet dat ze dat gaan doen. Het is al heel wat dat je de verhoging voor elkaar hebt gekregen, want verhalen die ik ervan ken gaan meestal anders. Bijvoorbeeld in je functiebeschrijving zaken afzwakken door verantwoordelijkheden uiteindelijk niet bij jou maar bij een 'hogere functie' te plaatsen terwijl de praktijk uitwijst dat jij verantwoordelijk wordt gehouden voor jou verrichtte werk. etc. Je kunt een poging doen, hoop dat het je lukt!
Dank je wel voor je snelle reactie NummerZoveel!

Het is een gemeente, ik heb het een paar maanden geleden al ingediend, en de werkzaamheden die ik uitvoer zijn altijd al zo geweest sinds het begin dat ik die functie heb.er is dus geen sprake van nieuwe taken. De inschaling heeft nooit geklopt (vond mijn leidinggevende ook gelukkig).

Mijn persoonlijke groei staat hier verder los van, het gaat nu echt om de functiewaardering van het werk dat ik nu (en dus al eigenlijk 2 jaar) doe.

Mijn bazin is het er dus mee eens dat ik die schalen omhoog ga, dus dat is het punt gelukkig ook niet, heb er ook niet echt om hoeven "zeuren". Maar nu het zover is wil ik natuurlijk wel dat het juist wordt afgehandeld!

Ik hoef ook niet het onderste uit de kan te halen, maar wil ook niet "afgescheept" worden met een "gefeliciteerd per 1 september mag je in schaal 10 horizontaal" .
Posicitodo, ik denk dat dat juist wel zou moeten lukken, omdat de nieuwe inschaling niets te maken heeft met nieuwe werkzaamheden. Als mijn huidige functie omhoog gaat, dan betekent dat dat dat eigenlijk vanaf het begin al zo zou moeten zijn geweest, omdat de werkzaamheden niet veranderd zijn.
De meeste gemeenten hebben een functiewaarderingsbeleid, dus die zul je er op na moeten lezen. Los van de taken, zal ook jouw persoonlijke profiel van invloed zijn. Heb je de juiste opleiding, had je al ervaring in deze functie, enz. Afhankelijk daarvan kan men de eerdere inschaling ook als inschaling in de 'aanloopschaal' zien. Kortom, raadpleeg de FUWA even.
Alle reacties Link kopieren
hm, toch denk ik wel dat ze een punt heeft. Bij mijn werkgever gaan dit soort dingen ook niet met terugwerkende kracht dus ik zou daar niet vanuit gaan. Is het stukje 'met terugwerkende kracht' ook met je leidinggevende besproken?
Ik werk ook bij de gemeente en het lijkt mij eerlijk gezegd onwaarschijnlijk dat ze een functie zomaar ineens 2 schalen hoger inschalen, zeker nu met de recessie. Je moet echt officieel bezwaar indienen bij de gemeente zelf, en een commissie buigt zich dan hierover. Iemand van P&O mag bij de zitting hun kant van het verhaal doen, en jij mag jouw punten naar voren brengen. Lijkt mij dat deze procedure per gemeente niet heel veel zal verschillen.
@Branwen

Een bezwarencommissie komt pas in actie nadat er een formeel bezwaar is ingediend. Als in goed overleg een functie wordt aangepast en geherwaardeerd en iedereen is het er mee eens, dan heeft die commissie geen rol.
In beginsel zal er geen terugwerkende kracht zijn: dat heeft te maken dat de vacature die je vervult van een bepaalde schaal is. Dat aanpassen met terugwerkende kracht vergt een officieel besluit (en daar komt dat bezwaarverhaal om de hoek kijken). Dat wordt niet zo licht gedaan, zelfs niet als je kan aantonen dat het vanaf het begin niet de goede inschaling was.

Je functie kan wel aangepast worden. Meest gebruikt is de schaal erbij zonder extra periodiek. Over die extra periodiek zal je ook moeten overleggen: veel werkgevers vinden de hogere schaal al voldoende promotie.

Twee schalen omhoog is uitzonderlijk: dan een periodiek (of zelfs 2) erbij, zal je echt goed moeten beargumenteren.

Houd in je achterhoofd bij de onderhandelingen dat je er niet zonder meer recht op hebt om en 2 schalen en 2 periodieken erbij te krijgen. Alles boven + 2 schalen is mooi meegenomen.

Strategisch gezien (als in meer geld) zou je kunnen inzetten op nu extra schaal (en extra periodiek) en per 1 januari extra schaal en extra periodiek. Laat dat wel nu al schriftelijk vastleggen, zodat je op 1 januari (of een andere datum) niet met lege handen staat.
quote:nummerzoveel schreef op 18 augustus 2010 @ 21:58:

@Branwen

Een bezwarencommissie komt pas in actie nadat er een formeel bezwaar is ingediend. Als in goed overleg een functie wordt aangepast en geherwaardeerd en iedereen is het er mee eens, dan heeft die commissie geen rol.Dan moet idd P&O het er ook mee eens zijn; niet alleen de teamleider van TO. Ik blijf het onwaarschijnlijk vinden.
Ben wel benieuwd welke functie je hebt, Sweetandcute?
Branwen, ik zou het me nog kunnen voorstellen als het een nieuwe functie is, of een functie die over meerdere schalen vervuld wordt.

Maar wat je zegt: de meeste gemeenten zitten zeer krap met het budget en al kan een teamleider een verhoging willen, vraag is of er P&O ruimte is.
Ik zal het wat beter proberen uit te leggen zonder herkenbaar te worden.

Ter vergelijking: Stel dat je secretaresse bent, dan heb je junior, medior, senior, all-round, etc. Al die functies krijgen andere punten voor bepaalde competenties en worden dus anders ingeschaald.

In mijn geval was mijn functie dus als junior ingeschaald, terwijl mijn werkzaamheden totaal niet junior zijn en eigenlijk bij de senior functie horen. Die senior functie is dan dus 2 schalen hoger dan de junior functie.

Ik kwam erachter dat mijn functie niet goed was ingeschaald nadat ik een interne vacature zag, waarvan ik meteen dacht nee dat is veel te simpel, en daarna zag dat die hoger ingeschaald was dan mijn huidige functie. Toen ben ik de functie families gaan bekijken, en zag dus dat ik in de meest simpele functie zat binnen mijn functiefamilie. Dat heb ik laten zien aan mijn leidinggevende, (gewoon als vraag, niet als verzoek of eis oid), en die was het er mee eens dat dat idd niet klopt. De baas daarboven was het er ook gelijk mee eens.

Deze 2 personen gaven allebei aan dat ze me graag ook hoger ingeschaald willen hebben. Idd moet er stevig bezuinigd worden maar zelfs dat sloegen zij in de wind en gaven aan dat er op andere afdelingen ook lukraak mensen worden aangenomen. Dus al met al is het geen dwingend verzoek van mijn kant geweest, meer een verbazing dat ik zo laag was ingeschaald, en dat mijn 2 leidinggevenden meteen zo meewerken heeft me gemotiveerd er een officieel verzoek van te maken.

Mijn 2 leidinggevenden hebben nu een soort motivatie geschreven en dat wordt dan beoordeeld door de P&O afdeling en zij geven dan een advies aan het sectorhoofd en zij zal uiteindelijk de beslissing maken.

Maar zonder hebberig te willen overkomen: Als ik nu vanaf het begin het werk heb gedaan van een senior, en betaald ben als een junior (bij wijze van spreke), dan is het toch niet heel gek gedacht dat er iets met terugwerkende kracht gedaan moet worden?
Er zijn grofweg 3 fases te doorlopen om in jouw situatie in een hoger schaal te worden betaald:

1. functiebeschrijving

2. functiewaardering

3. inschaling

Je zit nu nog in de fase van functiebeschrijving, maak ik uit je post op. Feitelijk heb je een zogenaamd verzoek om functie-onderhoud gedaan, d.w.z. dat je werkzaamheden opnieuw beschreven moeten wroden.

Volgende stap is dat die aangepaste functiebeschrijving gewaardeerd wordt. Daar komt een fuwa-deskundige aan te pas.

Beide stappen monden overigens uit in een besluit, waartegen je (als je het er niet mee eens bent) bezwaar kunt aantekenen.

Dan pas komt de inschaling aan de orde. Omdat jij nu degene bent die de functie bekleedt komt jij, als de functie hoger is gewaardeerd, in aanmerking voor bezoldiding naar de hogere schaal. Voor een antwoord op de vraag per wanneer dat in kan gaan moet je even kijken in de lokale bezoldigingsregeling van jouw gemeente of in het FUWA-reglement. Is er niets over opgenomen dan wordt het peildatum-principe gehanteerd: een moment waarop redelijkerwijs het fuwa-onderzoek naar de afgerond had moeten zijn. Dat laatste heeft de Centrale Raad van Beroep (de hoogste ambtenarenrechter) bepaald.
Kijk, dat klinkt logisch! Werkt dat ook zo bij non-profit anders dan overheid denk je? b.v. zorg e.d.?
kweenie, positivodo. Wat ik hierboven postte geldt voor de "klassieke" ambtenaar, zoals gemeente-ambtenaren. Geen idee hoe dat in de zorg zit eigenlijk.
quote:sweetandcute schreef op 19 augustus 2010 @ 13:12:

Mijn 2 leidinggevenden hebben nu een soort motivatie geschreven en dat wordt dan beoordeeld door de P&O afdeling en zij geven dan een advies aan het sectorhoofd en zij zal uiteindelijk de beslissing maken.

Ah wat ik dus al dacht; P&O moet dit uberhaupt nog gaan goedkeuren. Mijn ervaringen met gemeentelijke P&O's zijn echter dat ze staan voor de gemeentelijke belangen, en niet zozeer voor de belangen van de medewerker.

Niet dat ik je niet alle schalen van de wereld gun, maar nogmaals, het lijkt mij gewoon onwaarschijnlijk, sowieso al, maar nu helemaal met de tekorten. Ben benieuwd wat je P&O gaat zeggen.
Ja ik ben ook benieuwd wat P&O gaat zeggen, maar ergens dacht (hoopte) ik dat leidinggevenden daar een belangrijkere stem in hebben dan iemand van P&O. Immers, salarisonderhandelingen gaan ook via de leidinggevende, en niet via P&O. Maarja, het is gewoon afwachten. en hopen. Ben in elk geval blij dat m'n leidinggevenden erachter staan en ik dus niet het gevoel heb keihard te moeten strijden of te zeuren.

We wachten het maar gewoon af, en de ambtelijke molen kennende zal dat nog wel even duren. Ik laat nog wel even weten hoe het afgelopen is! In elk geval allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken!
En weet je al iets meer?
nee het loopt nog, ligt nu bij P&O naar mijn weten. Tja de ambtelijke molen he.. Maar zodra ik meer weet laat ik het hier wel even weten hoor!

(hoewel mijn bazin laatst wel uit zichzelf iets zei over terugwerkende kracht, dus dat gaat in elk geval bespreekbaar worden!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven