Kat met FIP

17-08-2010 20:28 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
December heb ik 2 kittens uit het asiel gehaald, van toen 3 en 4 maanden oud. Helaas is er eentje overleden toen ze pas 9 maanden oud was, aan allerlei gezwellen in haar buik, waardoor uiteindelijk ook organen niet meer functioneerden. Heel verdrietig, zo'n jong beestje en ondanks dat ze nog maar kort bij mij was, was ik dol op haar.

Ik heb toen wel weer een nieuwe kitten uit het asiel gehaald, omdat ik het anders zo sneu vond voor de overgebleven poes (en ook voor mezelf)

Vandaag ben ik met die overgebleven poes (inmiddels 11 maanden oud) bij de dierenarts geweest omdat ze lusteloos en erg mager was, en sinds gisteren viel het me op dat haar buik begon op te zetten. Ze heeft hoogstwaarschijnlijk FIP en zal dus ook niet oud worden.

Ik heb al wat gegoogeld over deze ziekte, maar er is niet heel veel over bekend en wat ik lees is niet erg hoopgevend...iemand misschien ervaringsverhalen?
Nanoe hoe oud is je andere kat?

Fip komt bijna nooit voor na het derde levensjaar.

Ik ben er dus ook twee aan verloren maar de derde heeft niets en is nu 4 jaar!

Als ik ooit nog een katje wil ga ik dus voor een iets oudere dan hoef ik me minder druk te maken.
Wat zijn er helaas veel me ervaring .

De dierenarts denkt overigens nu achteraf ook dat mijn katje welke in mei is overleden ook FIP heeft gehad, ze had allemaal gezwellen in haar buik, maar er is toen niet echt verder gezocht naar de oorzaak, omdat toen ook wel duidelijk was, dat aan die gezwellen niks meer te doen was.

En net als bij Nikkie werd door mijn DA geopperd dat de stress veroorzaakt door de nieuwe poes, de FIP heeft getriggerd bij de nu zieke poes. Ik durf, als de poes nu dood gaat, ook echt geen andere kat meer te nemen, 2 jonge katjes in een paar maanden tijd die dood gaan, is me iets te verdrietig.
Heel veel sterkte !

En als je toch nog ooit een poesje wil kies dan gewoon voor een iets oudere het komt eigenlijk alleen voor bij jonge poesjes of heel soms bij hele oude.

Geef dr nu nog even alle liefde die ze verdiend en geniet nog even van dr zolang het nog kan!
Dank je, ze wordt lekker vertroeteld

En een oudere poes is dan natuurlijk ook nog een optie, maar voorlopig denk ik daar nog maar even niet aan. Wat een nare ziekte voor die beestjes.....
Idd net kreeg ik het ook weer even te moeilijk en kwamen er een paar tranen uit mn ogen.

Zo oneerlijk voor deze jonge diertjes.

Ooit heb ik weleens gehoord dat de diagnose fip te snel wordt gemaakt en dat er katten zijn ingeslapen die eigenlijk geen fip hadden.

(Heb er toendertijd zoveel over gelezen)

Maar hoe dat dan zit met de buikpunctie is mij nog steeds niet helemaal duidelijk.

Als de medicijnen aanslaan is het dus geen fip want voor fip zijn geen medicijnen.

Hopen dus op een verkeerde diagnose en dat de medicijnen aanslaan.

Is dr buikje al heel erg bol?

Likt ze aan metaal?

Hoe is dr ontlasting?
Haar buik is sinds maandagavond (tenminste toen viel het me op) aan het opzwellen, nu al stuk dikker dan maandag, ze ziet er redelijk zwanger uit, voor de rest is ze graat mager.

Het is me niet opgevallen dat ze aan metaal likt, maar dat is hier ook niet veel in huis. Ze drinkt wel erg veel, maar eet heel weinig. Ze heeft al sinds woensdag niet meer gepoept, baart me ook zorgen, maar ook weer niet gek, als ze maar zo weinig eet. Maar haar ontlasting zag er toen goed uit, geen diarree ofzo. Ze zeurt wel om eten, maar als het dan voor d'r neus staat, eet ze 2 kleine hapjes.
Overigens is haar vacht ook slechter aan het worden, beetje plukkerig. Ook dacht de dierenarts eventjes dat ze uitgedroogd was, want als je haar vel optilt, veert het niet meteen goed terug, maar uit de onderzoeken bleek verder geen vocht te kort, maar al haar vocht zit dus in haar buik zo'n beetje.
Tja dat zijn helaas toch echt dezelfde symptomen als dat mijn poesje had.

Ik dacht ook bijna dat ze zwanger was wat helemaal niet kon.

Als dr ook nog weinig vocht tussen dr vacht en huid zit voelt ze zich echt niet lekker.

Ik hoop dat het morgen niet slechter gaat want dit kan nu heel erg snel gaan.

Tjeeses wat enorm vervelend allemaal zeg!

Ben je morgen dan bij dr?
Ja, ik ben morgen bij haar, maandag en de rest van de week moet ik weer werken, maar neem vrij als ik merk dat het echt slechter gaat. Wil wel maandag weer even met de DA bellen, ik vind het zo moeilijk inschatten hoe poes zich voelt. Ze laat niet merken dat ze pijn ofzo heeft, maar ik weet dat poezen dat goed kunnen verbergen.
Ik zit nu echt te janken..... ga lekker met beide poezen kroelen...bedankt voor de berichtjes, al zijn ze niet hoopgevend.
Hè bah, dit gaat nu wel hard hè. Katten tonen inderdaad hun pijn niet, maar kijk goed in hun oogjes, dan zie je vanzelf wanneer het tijd is. Sterkte meid, ik leef met je mee.
Heel veel sterkte.

En als het erg wordt merk je wel hoor dat ze pijn hebben bij Fip maar dan is het ook gelijk de tijd ze uit dr lijden te verlossen.

Geniet nog even lekker van dr!

Oja hoe oud is het andere poesje?

En laat je niet gek maken hoor misschien word die nooit ziek.

Mijn derde heeft het dus gelukkig ook nooit gekregen en is uitgegroeid tot een grote gezonde poes!

Houd je daar aan vast en geniet nog even lekker van die andere lieverd!
quote:shahla schreef op 20 augustus 2010 @ 23:35:

Ik denk dat het er vanaf hangt hoe ver het stadium van FIP bij de kat is want er is mij een geval bekend waarin ze het onder narcose ook met zekerheid konden zeggen. Ze hebben de kat niet meer uit de narcose gehaald.

Sorry, maar je kan het meestal echt niet met zekerheid zeggen, tenzijn het de gemengde vorm van FIP is, dan weet je het vrijwel zeker. Soms is het toch nog wat anders. Vaak is het wel FIP.

TO, jouw kat heeft nu de buik zo vol vocht zitten dat er ook meer druk op de maag komt, zodat ze nog minder trek heeft.

Hoe moeilijk het ook is, je weet dat ze niet meer beter wordt, en ja, het is heel moeilijk, maar denk er eens goed over na of het voor haar niet eerlijker is om haar in te laten slapen. Van hoeft het niet vandaag of morgen, maar ik vraag me af of je haar nog een aantal weken moet laten rondlopen.

Veel sterkte!
Nikki, de andere poes is net 1 jaar, dus nog wel de risicogroep helaas

Draakje, nee het is echt niet mijn bedoeling haar onnodig lang ziek rond te laten lopen. De medicijnen die ik heb gehad zijn voor 10 dagen, daarvan is vandaag de 6e. Ik wil de kuur even afmaken om zeker te weten dat ze niet aanslaan en dan echt de knoop door hakken.
Het is toch nog sneller gegaan dan ik had verwacht, vanavond heb ik poes in laten slapen

Ze kon ineens niet meer recht lopen, viel paar keer om en begon te rillen. Snel de dierenarts gebeld waar we gelukkig meteen terecht konden...voel me zo rot....voor haar was het echt het beste, maar toch....
Ach wat snel nu toch opeens . Ik heb vaak aan je katje gedacht en ik ging gelijk om een update kijken toen ik je naam zag, maar nu is het dus al voorbij.

Je hebt echt het beste gedaan, al is dat nu een schrale troost.
Ach gos heel veel sterkte de komende tijd!

Ik zal duimen voor het andere katje en misschien net als bij mij de derde keer is scheepsrecht en komt het goed!
Sterkte meis en lekker knuffelen met je andere katje!
Bedankt voor julie berichtjes! Doet met goed. Andere poes is ook een beetje van slag, loopt beetje zoekend en miauwend door het huis. Dus ik geef er maar extra veel aandacht om haar ook een beetje af te leiden (en mezelf natuurlijk) en ga heel hard hopen dat het inderdaad 3 maal scheepsrechts is en dit een gezonde poes blijft, die minstens 15 wordt

Bedankt allemaal!
Heb op een gegeven moment twee katers, Tygo en Polly (halfbroertjes) met resp 7 mnd en 11 mnd moeten laten inslapen in verband met VIP. Het is afgrijselijk om te doen, maar je hebt geen ander alternatief.

Mijn halfbroertjes kwamen niet uit het asiel maar bij een persen fokker vandaan. Later hebben we gezien waar de FIP vandaan kwam, de moeder van Tygo bleek het ook te hebben en was letterlijk doodziek op het toilet opgesloten. Was verschrikkelijk om te zien, dus zoals ik al zei: je hebt geen alternatief.

Een iets jonger half zusje, Kimberly (met syndroom van Down) van de katers hebben wij met 8 weken gekregen. Op de eerste dag is zij omdat ze syndroom van Down heeft direct onderzocht door de dierenarts. Hij constateerde een zware vorm van niesziekte en heeft hierop Kimberly een kinder(!) antibioticakuur gegeven van 4 weken lang. Kimberly heeft hierdoor de eerste zes weken niet gespeeld maar heel veel geslapen in haar eigen "wiegje". Volgens zeggen is FIP overdraagbaar van moederpoes op kitten in de zevende tot en met de elfde week, dit verklaard waarom Tygo en Poly allebei FIP bleken te hebben. Kimberly daarin tegen kwam te vroeg nl. met acht weken. Toen had zij al (waarschijnlijk) een vorm van FIP in een extreem vroeg stadium.

Door de goede zorg in de eerste weken heeft Kimberly het overleefd. Ze is nu een goed en sterk mongooltje van al 8 jaar oud en heeft haar eigen poezenwereld. Andere katten begrijpen haar niet want veel verder dan een kitten van 6 mnd komt zij verstandelijk niet.

Ik noem bewust niet de naam van de fokker, maar zodra zij dit leest weet ze wat er is gebeurd.
Goh, ik wist niet dat katten ook het syndroom van Down voorkomt.

Maar jij dus ook 2 katjes verloren aan FIP terwijl ze nog heel jong waren

Ik maak mezelf nog steeds wel zorgen over die besmettelijkheid van FIP, volgens de dierenarts is FIP zelf niet besmettelijk, maar het coronavirus wat het veroorzaakt wel.

Waarom bij de ene kat dit muteert naar FIP en bij de andere niet, is niet helemaal bekend.

Maar er zijn hier toch meerdere mensen die meer dan 1 kat met deze ziekte hebben gehad.
Kleintje@Ik hoop wel dat je daar iets aan gedaan hebt een doodzieke poes die zit opgesloten op het toillet?

Maar als een katje eenmaal fip heeft kan het niet door goede zorg overleven dat is zeker,helaas.

Ladyphoxy@ heb vaker gehoord van twee katten in een huis die zijn overleden aan fip.

Nog nooit van drie!

Denk echt dat het wel goed komt bij jou!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven