Gezondheid alle pijlers

ik en mijn hernia

22-08-2010 16:32 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo iedereen,

mijn eerste bericht onder deze naam en met een dringende oproep om advies. sinds een week of 5 loop ik met een hernia, of liever gezegd sleep ik me door het leven met een hernia. veel pijn, verlamd gevoel in mijn rechterbeen, niets meer kunnen dan wat liggen en af en toe even zitten. ben onder behandeling van een chiropractor, die al aan heeft gegeven dat het met een keer of 5,6 toch wel moet minderen omdat er anders geen andere keuze is dan naar de neuroloog te gaan. wat kan ik doen om de kans op eventuele operatie drastisch te verminderen. alvast bedankt.

seize
En je bent dus nog niet naar een neuroloog geweest? Beetje dom vind ik persoonlijk. En tegenwoordig opereren ze niet meer zo snel een hernia hoor. Maar ik zou toch zeker niet door blijven lopen/strompelen met een beklemde zenuw.
Ga alsjeblieft naar een echte dokter toe.
Seize herkenbaar, mijn man heeft ook een hernia. Inmiddels zo'n week op 7/8. De laatste twee weken voelt hij dat het beter gaat.

Heb jij goede pijnstillers? Hij heeft van de huisarts Naproxen gekregen en dat werkt goed. Voor die tijd slikte hij paracetamol, maar de pijn bleef hij voelen. Nu met die nieuwe pillen gaat het een stuk beter.

Heel veel oefeningen doen is het enige wat helpt. Uit onderzoek blijkt dat je na een jaar fysio het zelfde resultaat hebt dan na een operatie. Een operatie heeft dan nog als nadeel dat je weer last kan krijgen van lidtekenweefsel. Zorg dat je niet te veel in een houding blijft liggen/zitten, maar regelmatig beweegt (rondje lopen bijvoorbeeld).

Je hebt ook speciale therapie voor de rug: Mc. Kenzie. Misschien eens kijken of dat ergens bij jou in de buurt gegeven wordt?

Sterkte in ieder geval!!
nope, nog niet bij neuroloog geweest, wel bij huisarts natuurlijk. ook hij gaf me nog geen verwijzing voor de neuroloog, kwam zelfs met het antwoord dat het doorgaans zo is dat het wel overgaat. waar ik natuurlijk inmiddels behoorlijk mijn twijfels over heb. omdat zo door te strompelen is ook niet mijn visie op een fijn en springerig leven zeg maar. daarom vraag ik hier ook advies wat ik er mee moet en niet om wel of niet dom genoemd te worden. ik wil er alles aan doen , als ik maar een beetje richting heb. denk dat de meesten onder jullie ook wel weten dat er nu in een week of 5 minimaal 50 goedbedoelde adviezen liggen......grijns, tot zelfs aandringen op rechtop zitten op het toilet tot het hebben van heftige seks.....waar ik dan natuurlijk weer geen bezwaar tegen heb, dus dat advies houd ik dan maar wel in ere.
Mijn man heeft overigens over 1,5 week een afspraak bij een neuroloog... die hebben dus een gigantische wachtrij... zou dus vast beginnen met het vragen van een doorverwijzing...
Ben je bij de huisarts geweest? Heeft die je doorverwezen naar een chiropractor? Kenmerkende van een hernia is toch juist dat er een uitstulping van een tussenwervelschijf is ontstaan, niet dat je wervels scheef staan?
Misschien heb je meer aan een fysio dan aan een chiropractor?
thnx lieke voor het advies, ik zal eens gaan googlen op dat mc kenzie. wat jij zegt over dat rondje lopen, dat herken ik heel goed. lopen gaat redelijk, weliswaar kleine stukjes. het is vooral het zitten dat de grootste problemen oplevert. daarom is het ook zo erg als je slechte dag hebt en je been bijna geheel verlamd is, dan heb je geen andere keuze dan liggen. en je man......is het bij hem nu echt minder en is het zo dat je er de rest van je leven last vna blijft houden? ben altijd wel al een soort van rugpatient geweest, met spit, pijn in de onderrug en die ongein, maar dat beinvloed echt de kwaliteit van leven.

gr seize
sorry voor iedereen, moet nog even handig worden op het forum, dus hoop dat het me vergeven wordt dat ik wat onhandig reageer. ben in elk geval al heel blij met de reacties. bedankt
Seize, mijn man heeft ook altijd al een zwakke rug. De fysiotherapeuten geven aan dat een hernia nooit helemaal over gaat, maar dat je wel met heel veel oefenen kan zorgen dat je er geen last meer van hebt en je dus 'normaal' kunt leven!

Hij zorgt eigenlijk ervoor dat hij zo weinig mogelijk zit. Even kort aan tafel met eten, even een half uurtje aan zijn bureau, en vijf minuten in de auto naar zijn werk, maar dat is de max. De rest van de dag ligt hij. Op zijn werk hebben we ook en ruimte ingericht dat hij kan liggen, zodat hij gewoon aan het werk kan (kantoorbaan, dat wel...). De eerste weken lag hij thuis, maar dan werd ie gek van het niks doen, dus dit werkt voor hem zo prima. Verder dus regelmatig lopen. Hoe meer hij loopt, hoe beter hij zich voelt.

Ik hoop dat je wat aan de tips hebt en ik zou zeker nog eens bij je huisarts langs. Al is het maar voor pijnstillers!
Mijn advies is zoek een goede neuroloog(gewoon aandringen je hebt er recht op en die kan eventueel een mri maken om te kijken wat er echt aan de hand is,dat is namelijk de enige manier om een hernia vast te stellen) mij is ten stelligste afgeraden om naar een chiropractor of manueel therapeut te gaan vaak maakt dat het alleen maar erger.

Nu ben ik zelf helemaal niet zo dat ik mensen iets ontraad maar ik heb jaren terug van een manupilatie zowel een totaal gekneusde voor als achterkant over gehouden,weken heeft het geduurd voor ik weer een beetje uit de voeten kon dus ja eigen ervaring....

Hernia's worden niet zo vlug meer geopereerd om de doodeenvoudige reden dat ze zich nog heel vaak vanzelf herstellen en terugtrekken.

Ondertussen gewoon kalm aan,probeer in beweging te blijven met eventueel de hulp van fysio en goede pijnstilling niet blijven liggen want dat is ook niet goed,af en toe eens rusten kan geen kwaad.

Heel veel sterkte!
Vorig jaar oktober is bij mij een hernia vastgesteld dmv een MRI. Ik ben wel naar een manueel therapeut gegaan. Hij heeft me eerst helemaal los gemaakt. Gemasseerd, gekraakt (niet op de plek waar de hernia zit) en gaandeweg ben ik oefeningen gaan doen om mijn spieren te versterken.

Na een tijd ben ik onder begeleiding gaan sporten (ook bij de fysio) en nu sport ik bij de sportschool. Vooral kracht training. Dit helpt mij ontzettend! Momenteel ben ik nog niet geheel van de hernia af maar het gaat zeker stukken beter. Oefeningen, trainen en bewegen heeft mij zeker geholpen. Laat je eerst goed onderzoeken dan weet je wat er precies aan de hand is. Succes en ik hoop dat je iets aan de tips hebt .
Iig een MRI scan, want je zal toch eerst moeten weten wat er precies ad hand is. En idd wat de rest zegt, in beweging blijven. Als daar pijnstilling voor nodig is dan doen want rust maakt de zaak er niet beter op. Alles wat er aan je rug gedaan wordt voordat er is vastgesteld wat er ad hand is kan echt hele erge schade toebrengen. Ik heb zelf in totaal 5 hernia's gehad. 3 weggegaan door beweging, die andere 2 zijn een regelrechte ramp geworden door fysiotherapeuten etc die het wel wisten. Pas er ontzettend mee op. Heel veel sterkte en laat je niet afwimpelen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven