wat voer jij de hond?

24-08-2010 12:26 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha meiden

Ik zat laatst te tobben met een zieke hond en nog steeds merk ik dat het allemaal niet optimaal is met haar. Ze glimt als een spiegel, is speels en rent rond maar een lege maag... dán gaat het mis en kotst ze een beetje. Dat is nu gelukkig al heel lang niet meer voorgekomen (ahum da's niet helemaal waar, we zijn ruim 3 weken op pad en gisteren voor het éérst een beetje kots toen ik te laat was met voeren).

Ze krijgt in de ochtend om 6 uur al uit de automaat, zodat ze in de ochtend geen lege maag meer heeft en dat werkt prima. Maar 6 uur later gaat het dan bijna mis....

Ik voer brokken, Royal Canin Sensible medium. Daar lijkt ze het goed op te doen. Maar nu zie ik Orijen voer (geen granen etc) en andere dingen.

Ik wil (nog) niet gaan Barfen of KVV-en en vraag me af wat jullie voeren en wat jullie ervaringen zijn met de brokken, hoe vaak jullie voeren etc. Willen jullie dat met me delen? Ik zie langzaam door de bomen het bos niet meer qua voer en ik weet dat het van de hond afhangt waar ze het goed op zou doen, maar ervaringen zijn meegenomen.

Overigens kom ik al speurend veel problemen tegen met honden met lege maagjes, dus ze is niet de enige... maar nu nog een echte oplossing
Mijn hond krijgt kvv en soms barf. Ze krijgt 1 keer per week pens (gemalen of lappen) en soms ook vis, maar daar houdt ze niet zo van. Voor vakantie gebruik ik Farmfood brokken, maar ook vlees van de slager. Verder (Rawhide) botten, soms wat fruit en groente, yoghurt, karnemelk en beetje knoflook. Ze krijgt 2 of soms 3x per dag te eten.

Orijen moet je even goed informeren, want dat is soms slecht leverbaar.
Onze hond, labrador, krijgt twee maal daags ongeveer 175 gr King Bellfor lam en rijst. Zo nu en dan een bot en verder smorgens een sneetje brood. Meer niet. Ik zet hem eens per 1 a 2 maanden een paar dagen op vlees op advies van de dierenarts. hij is kerngezond, mooie vacht en tanden ook prima. Hij doet het hier dus goed op.
.
quote:missrabbit schreef op 24 augustus 2010 @ 14:44:

Duck en Carnibest s'ochtends een plack en 's avonds een plak.Dá's chic!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
.
quote:iones schreef op 24 augustus 2010 @ 14:00:

(en op vrijdag eten wij friet en krijgen de honden dus rijst met kip, en zaterdag ook).

Alleen brokken voeren vind ik slecht. De rashonden die alleen brokken krijgen, hebben altijd problemen met eten zodra ze ook maar effe iets anders krijgen. Dit komt omdat brokken steriel gebrand worden en dit maakt de darmen zwakker.

En jij denkt dat kip en rijst als het een hele tijd gepruttelt heeft nog ook maar één bacterie bevat? Lijkt me niet, Rijst kook je 10 min of langer, dan zit er echt geen bacterie meer in.

Ken genoeg honden die alleen brok krijgen en nooit last met darmen hebben, ook al eten ze een keer wat anders. Net zoals bij mensen: de ene is wat gevoeliger dan de ander. Mij hoef je geen chinees voor te zetten, kan ik de hele avond op het toilet zitten. Mijn vriend heeft nergens last van.
.
Hier krijgen ze ook KVV Carnibest ze krijgen er goede vaste ontlasting van dus geen gemuts met volle anaalklieren en hun vacht ziet er supergezond uit.
tnx meiden. ik ga me nog eens verder verdiepen in dat orijen voer en carnibest/hope farms KVV voer. het stomme is dat ze het prima doet, mooie vacht, prima poep en levendig en mooie ogen. mensen zeggen altijd dat ze er zo prachtig mooi uitziet en dat is ook zo. vandaag geen kotsie meer gezien. ik hoop zo dat de automaat voor de ochtend ook al een oplossing is. inmiddels snapt ze dat ze kan eten als de deksel openschiet om 6 uur dus dat is alvast iets.

bedankt voor alle input en suggesties en ervaringen!
Sommige honden hebben gewoon last van misselijkheid op een lege maag. Dat ligt niet aan wát je voert, dat ligt aan een lege maag.

Dus wat zou het je helpen om op een ander voer over te stappen?

Ik denk inderdaad dat je het beste het eten van de hond in 3 of meer maaltijden kan verdelen, zodat de maag niet leeg is. Je laat je hond neem ik aan ook een keer of 4 per dag uit, dus gewoon na iedere wandeling voeren dan.

Is toch niet zo heel veel werk?
@ spijker: nee, dat voeren gaat zo prima. vandaag gaat het prima dus ik houd moed ik ga er nog steeds van uit dat als alles tot rust is gekomen dat het wel wat beter zal gaan uiteindelijk en ze misschien terug kan naar 3 keer voeren.
Dan zou ik lekker even blijven voeren wat je nu voert. Van als maar wisselen van voer kan dat maagje ook van streek raken.

Dus niet nu 1001 dingen gaan proberen. Eerst even een maand dit aankijken.

(is mijn advies hoor, ook maar een mening natuurlijk)
@ spijker: ja dat voel ik ook zo. maar de RC is bijna op en daarom begon ik - na het kleine kotsje van gisteren - toch te twijfelen over het voer... en om te kijken naar iets wat misschien langer in haar maag zou blijven ofzo. ik heb het idee dat ze zich vandaag wel heel goed voelt eigenlijk. ga zo weer wandelen in de wind maar ik probeer te voorkomen dat er weer zo'n uitbarsting komt zoals 3 weken geleden. dat was echt zielig, toen was ze echt ziek en zielig.
Ik weet wel een beetje wat van honden want ik werk bij een hondenschool. En daar is het advies: als de hond last heeft van z'n maag dan niet blijven wisselen met dit voer, dat voer, die methode, deze methode.. Maar eerst eens een tijdje iets uit proberen.

(tenzij t helemáál niet gaat natuurlijk, maar je schrijft dat de hond het er wel goed op doet)

Ik herken het verhaal heel erg dat je hond kotst als hij een lege maag heeft. Dat komt vaker voor. Volgens mij blijft het ene soort voer echt niet langer in de maag dan het andere soort voer.

Als je nu overstapt op iets anders en daar raakt z'n maag weer van van streek, ben je verder van huis.
ja, ik ga gewoon lekker door. ze krijgt dit voer al heel lang, dus op zich zou een keertje wisselen wel kunnen denk ik. maar ik ga het eerst nog even aankijken. wie weet blijft het nu wel weer heel lang weg die kotsies.

ben net terug van de kleine avond ronde (klein uurtje) en ze heeft onwijs lopen rennen en met takken gesjouwd en teruggebracht. dat doet ze eigenlijk nooit, dus ze voelt zich kennelijk prima (gelukkig). vanavond voor het slapen gaan het laatste handje en dan gaat de automaat om 6 uur weer voor haar open ze snurkt nu keihard op haar bedje. ik heb al jaren en jaren honden en weet er ook wel wat van af. denk op zich wel dat het ene voer langer in de maag blijft dan het andere. alles verteert anders. maar het hangt ook van de hond af. zucht... hahahaha lastig hondje maar ze ligt nu zooo lief te snurken en had het net zo fijn buiten met de wind en alle takken. afwachten maar.

bedankt voor alle adviezen!
In ieder geval geen appel geven overigens, als je misschien wel eens fruit of groente aan je hond geeft. Appel werkt namelijk laxerend bij honden. Lijkt me bij jou hond niet handig!

Lief zijn ze he, als ze slapen. Hier snurkt het hele zooitje ook in diepe rust
.
Ehm Spijker, ik schaam mij om toe tegeven dat mijn hond veel appels eet (nml de appelboom in de tuin en alles wat op de grond valt...eet zij op) en ik daar niet aan gedacht had, het laxerende.

Maar ze heeft er geen last van..
Zusenzoo, als de hond er geen last van heeft is het ook geen probleem toch?

Lijkt me alleen bij de hond van TO niet slim, omdat die misselijk wordt op een lege maag en als hij dan iets laxerends eet is die maag sneller leeg.
@ spijker: appeltjes eet ze niet.

@ rabbit; ja ik ga ook wel rondkijken naar iets anders. maarre.... ik at gisteren filet americain en toen ik zag wat dáár allemaal voor troep in zat.... ook niet mis zeg ik wil natuurlijk het beste voor mijn hondje maar laten we alles nou niet totaal overdrijven als we kijken naar wat we zelf zoal eten. ik zie er minder mooi uit dan mijn doggy

overigens heeft ze vandaag weer voor het eerst mee gerend tijdens hardlopen. ze loopt dan lekker los, en vond het altijd heerlijk. zo ook vandaag en na 11 km ligt ze nu lekker te slapen
quote:Draakje29 schreef op 24 augustus 2010 @ 15:30:

[...]

En jij denkt dat kip en rijst als het een hele tijd gepruttelt heeft nog ook maar één bacterie bevat? Lijkt me niet, Rijst kook je 10 min of langer, dan zit er echt geen bacterie meer in.

Ken genoeg honden die alleen brok krijgen en nooit last met darmen hebben, ook al eten ze een keer wat anders. Net zoals bij mensen: de ene is wat gevoeliger dan de ander. Mij hoef je geen chinees voor te zetten, kan ik de hele avond op het toilet zitten. Mijn vriend heeft nergens last van.

KLopt maar ze krijgen ook alleen maar rijst en kip op vrijdag en zaterdag. Rijst is zonder te koken nu eenmaal niet weg te krijgen en rauwe kip lijkt me niet gezond. Dus moet ik het wel koken.Het water laat ik terug trekken in de rijst omdat rijstewater zo gezond is. Dus krijgen ze ook dat naar binnen.

Ik heb te veel rashonden gezien die alleen maar brokken kregen en die meteen aan de dunne waren als ze eens iets anders kregen. Alleen brokken is erg eenzijdig voedsel en dat is voor niemand goed.

quote:missrabbit schreef op 24 augustus 2010 @ 16:35:

[...]

Oke tafelresten voeren is beter dan brokken, maar jij geeft je honden dus echt een bord nasi of boerenkool?

Yep, stamp krijgen ze ook, vinden ze heel lekker.

En nasi krijgen ze ook als we dat eten, maar zoals ik al zei: zonder de nasikruiden.
quote:iones schreef op 25 augustus 2010 @ 17:30:

[...]

Rijst is zonder te koken nu eenmaal niet weg te krijgen en rauwe kip lijkt me niet gezond. Dus moet ik het wel koken.

Als je je hond gekookte kip geeft, pas dan op dat er geen bot in zit. Bot kan door verhitting splinteren en daardoor problemen opleveren voor maag en darmen.

Kip is voor honden trouwens ook prima rauw te eten. Inclusief het bot, wat rauw niet splintert. Onze hond krijgt elke week wel een paar rauwe kippenekken. Hij geniet ervan en doet het er prima op.
.
quote:Nachtpauwoog schreef op 25 augustus 2010 @ 20:31:

[...]

Als je je hond gekookte kip geeft, pas dan op dat er geen bot in zit. Bot kan door verhitting splinteren en daardoor problemen opleveren voor maag en darmen.

Kip is voor honden trouwens ook prima rauw te eten. Inclusief het bot, wat rauw niet splintert. Onze hond krijgt elke week wel een paar rauwe kippenekken. Hij geniet ervan en doet het er prima op.Ik gebruik altijd die kipfilet van de Aldi. Die snij ik in kleine stukjes en daar zitten geen botten in. Wnat inderdaad, botjes kunnen darmpjes perforeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven