Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Kom ook hier even zwaaien

Even geen puf om te reageren.

Tot later

Liefs
Hallo!!

Magdalan, dat dacht ik al, dat je op de OP reageerde en nog niet verder had gelezen.

Fijne dag allemaal!!

Wat is het hier rustig!

Ik hoop dat het goed gaat met iedereen

(of redelijk gaat... )

16.06
Er zit echt echt echt een verband tussen dat het hier (en daar) druk is en dat ik moet werken.

Nu ben ik vrij, dus het is rustig

Morgen moet ik werken en ga ik 's avonds uit eten, nou, ik weet nu al dat ik dan weer wat bij te lezen heb!

Toch nog een beetje drukte, speciaal voor Janna

Ik was vanmiddag de stad in, en heb het boek Geschiedenis van mijn gekte van de bibliotheek gehaald. En nog een boek over schizofrenie en een boek over borderline. Dus genoeg leesvoer voor de komende tijd.

Ik heb toch zo'n vervelend probleem, heb ik nog nooit over verteld hier. Ook nog nooit eerder aan gedacht om dat hier neer te pennen. Zo dwars zit het me ook niet

In de zomer, als ik mij inspan (fietsen of lopen), zweet ik altijd zo snel op mijn rug. Zo vervelend. Nu kom ik thuis, hemdje nat, t-shirt nat. En dan heb ik het er nog niet eens over dat anderen het misschien ook hebben gezien. Nou zit ik hier niet heel erg mee of zo, maar vind het wel vervelend.

Het rare is, dat ik er ook alleen in de zomer last van heb, in de winter niet. En heel plaatselijk dus, alleen op mijn rug.

Ik ben er al weleens mee naar de huisarts geweest, maar die zegt dat er niet zoveel aan te doen is.

Nou ja, maar weer onder de douche en schone kleren aan!

Hoe gaat het met jullie?
Ik zit hier trouwens iets te eten.... hmmm... zo lekker....

Ik heb iets ontdekt wat ik misschien wil meenemen de 5e. En dat ben ik nu aan het voorproeven. Ik moet er even goed over nadenken, want het is wel een beetje prijzig. Maar ik denk wel dat het dit waard is.

Als ik definitief besloten heb, zal ik het vermelden op de hyve
Fijn!! Weer wat te lezen als ik tijd heb!!

Hmmm, lastig ja. Je hebt wel van die soort creme tegen heftig zweten... maar of dat je dat ook op je rug kan smeren? Sowieso lastig, iets op je rug smeren...

Hier gaat het goed, zo koken en lekker warm douchen want ik heb het een beetje koud.
Ik wil wel meebetalen hoor? En anders misschien Moon? Die had misschien ook geen tijd om iets te maken/kopen?
Weet je wat ook duur maar lekker is? Van die soort pepertjes/paprikaatjes, met tonijn of roomkaas vulling!
Nou, ik had al bedacht dat ik dan alleen dit meeneem. Ik had oorspronkelijk 2 verschillende dingen mee willen nemen, en dat doe ik dan niet.

Die gevulde paprikaatjes of pepertjes is trouwens ook een goede! Die kan ik ook gemakkelijk meenemen in de trein.

Eet smakelijk voor straks, en ik hoop dat je wat warmer wordt van het douchen! Ik ga juist zo koud mogelijk douchen straks....
Lastig idd van dat zweten. Ik weet ook niet echt wat je er aan kunt doen.

Ik ben benieuwd wat je gaat maken!

Als het handiger is dat ik niks meeneem maar iets betaal vind ik dat ook prima.

Mijn enige puntje is dat ik hoop dat er genoeg hartigs is bij al het zoet. Ik kan niet zo goed tegen veel zoetigheid. (hypoglycemie ook al 'bestaat dat niet' op Viva)

Dus als ik zelf iets meeneem is het iets hartigs.

Nog niks gelezen van Annemeike. Hoop dat het goed gaat

En ben benieuwd hoe het Gips vergaat
Ik moest onder de douche ook ineens eraan denken dat Gipsy haar kennismakingsdag van de opleiding heeft gehad. Ik ben ook benieuwd hoe het met je gaat Gips!

@ Moonlight:

Annemeike heeft vanochtend wel iets gepost op het andere topic.
Alle reacties Link kopieren
Lieverds,

Veraan, wat vervelend van dat zweten, is het meer dan normaal bij sporten? Lastig.....

Maak het niet te gek hé, met wat je meeneemt. Ik vind dat we dat dan wel kunnen delen eigenlijk. Anders voel ik me bezwaard. Spreken we nog wel af (laten we niet vergeten dat sommigen van ons, waaronder jij, een flinke (trein-) reis moeten maken met daaraan verbonden kosten.)

Het is volgende week al! :-)

Hier even wat minder, kreeg net een heel angstig gevoel, het idee dat de controle ineens helemaal weg viel, dat ik ging doordraaien. Zó eng

Nu voel ik me nog helemaal gedepersonaliseerd en ik heb het overzicht van de komende en afgelopen dagen dan niet meer.

Hoop dat het snel terug komt. Ik heb hier van enkele weken geleden oxazepam liggen. Is misschien nu een moment voor?

Gips, hoe was het vandaag?

Meik, zet em op he!

Buik,

Iedereen;
Dag allemaal!

Ik heb alles bijgelezen, maar ik weet zoals zo vaak de laatste tijd, niet goed wat ik wil zeggen tegen jullie. Heeft ook te maken met wat er hier eerder beschreven is, het nieuweling-zijn. Ik heb ergens toch het idee dat jullie helemaal niet zitten te wachten op mijn advies of steun of hoe je het ook wilt noemen, omdat jullie mij (nog) helemaal niet goed kennen en ik jullie ook (nog) niet.

Schuddebuikje, een voor jou. Het lijkt me heel akelig om dat te ervaren! Als je het idee hebt dat je onrustig of angstig bent, kun je gerust een oxazepam nemen. Het helpt mij altijd erg goed.

Spannend hoor, dat jullie binnenkort een meet hebben! Ik vind het helemaal niet erg dat ik niet "mag" komen, ben er toch te bang voor haha!

Volgende week begint dus mijn school weer, gelukkig pas dinsdag. Het rooster is ook errug gunstig, ik heb 3 hoorcolleges en 4 werkcolleges in de week. Naar de hoorcolleges hoef ik niet te gaan als ik dat niet wil (en ik denk ook niet dat ik dat wil), dus dan blijven er 4 werkcolleges (=10 uur) in de week over. Valt nog te behappen.

Het enige wat ik echt HEEL erg vind, is dat onze hele klas uit elkaar is gehaald en verspreid over 10 nieuwe klassen! :( Mijn beste vriendin en vriend zitten in een andere klas, waar ze niemand kennen. Ik heb het geluk dat een oud-klasgenoot opnieuw bij mij is geplaatst, maar voor de rest ken ik niemand. Maakt de drempel om te gaan wel wat hoger, vind onbekenden toch eng en het geeft me geen veilig gevoel. Nou ja, ik zie wel wat er van komt...

Morgen wordt mijn paroxetine verhoogd naar 20. Ik hoop dat de bijwerkingen mee zullen vallen!

Welterusten allemaal en tot gauw!
Kips? Hoe gaat het meid?

Voel jij je weer wat beter Buik?

Annemeike..
Jeetje No, wat moet dat een rotgevoel zijn!

Bedoel je met 'ze' iedereen die gezag heeft? En dan met name hulpverleners ed? Heb je het idee dat die angst gegrond is?
Nee helemaal niet Frizz, want ik doe eigenlijk niets fout..
Ik bedoel ook meer BJZ bijvoorbeeld, instanties die zich zouden kunnen bemoeien met Minino.

Weet je No, eigenlijk ben ik van mening dát je je al heel slecht voelt. Dit is niet goed, niet voor jou en niet voor Minino. Het zal je dagelijks functioneren in de weg zitten, en dat is niet de bedoeling. Dus eigenlijk vind ik dat je al op het punt bent aanbeland dat je je HA moet inschakelen. Heb je daar een goed contact mee?

Verder snap ik je angst om veel dingen niet te durven vertellen. Mijn eigen ervaring is dat het vréét aan je als je het niet vertelt (was zo toen ik angstig was), en dat ik opgelucht was toen ik het wel deed. Zou je het aan de telefoon of irl wel aan iemand (mij?) durven vertellen?
Met Minino gaat alles goed Frizz. Die krijgt alles wat hij nodig heeft.
Ik weet dat het met Minino goed gaat, dat heb ik toch gezien!

Maar als jij je zo blijft voelen gaat dat z'n weerslag hebben op jullie leven. Daarom is het niet alleen belangrijk dat het goed gaat met Minino, maar ook met jou. Die dingen zijn met elkaar verbonden. En ik vind wat je omschrijft best ernstig, en er zal snel verandering hierin moeten komen. Niet persé met je huisarts, maar het moet wel. Heb je al een plan de campagne?

Zeg je als ik je moet bellen?
Ja Frizz .
No ik was niet van plan hier diagnoses te gaan stellen. Het woord waan was nog niet eens in me opgekomen eigenlijk. Ik zie alleen dat je je helemaaaaal niet goed voelt en dat dat je functioneren dusdanig in de weg zit dat het zorgelijk is.

Ikzelf vind eigenlijk dat je met zulke symptomen niet moet sollen en sowieso even een professional moet inschakelen. Just to be sure. Ondertussen kan je sowieso je eigen actie ondernemen. Maar die keuze is natuurlijk helemaal aan jou. Ik vind jouw afspraak een goeie, maar zou het helpen de afspraak concreter te maken? Hoeveel dagen wil je nemen en wat is precies je doel? Hoe ga je dat bereiken?

Overigens kan ik me helemaal voorstellen dat het weinige slapen icm de genoemde zorgen voor dit soort symptomen kunnen zorgen zónder dat het duidt op een stoornis oid. Echter dan kan het wél bijvoorbeeld ontzettend helpen om een paar flinke nachten te maken mbv slaapmedicatie. Maar voor dat soort meedenken heb je dus wel die professional nodig.
voor no

Fritza, morisson, GE, Magdalan, anderen, ik reageer later even op jullie.

Ik merk dat ik zo vol zit van de indrukken ivm mijn nieuwe studie dat het me teveel moeite kost om inhoudelijk te reageren (grenzen aangeven )

Die VERStraining is op een dag dat ik kan alleen heeft mijn psychiater geen kennis ervan. Hij zou mij naast die training moeten begeleiden en dat kan hij niet.

Dus die training gaat niet door. Ik word doorverwezen naar de gewone therapie maar hier zit wel enkele maanden wachttijd op.

Vind ik eigenlijk wel prima. Ik voel me goed en ben al druk zat zo.

Ik ben in overleg met mijn psych aan het minderen met de AP, ik zit nu op 1 's avonds en over een week of 2 stop ik helemaal (als het goed gaat)

Fijne dag allemaal!

Schuddebuikje:

Vervelend dat je je zo voelt! Komt het misschien doordat je het deze week zo druk hebt? Kan je ondanks de drukte wel rustmomenten inbouwen? Ik hoop dat je je vandaag in ieder geval weer beter voelt.

N00tje:

Morisson:

Ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk, maar ik vind dat jij waardevolle dingen toevoegt hier.

En spannend dat je volgende week weer begint met je studie. En fijn dat het voor je is te behappen. Dat van die klassen zou ik ook niet leuk vinden; gelukkig heb je in ieder geval nog 1 bekende in je klas!

Hoe gaat het met jullie kitten?

Gips: je klinkt goed!

(Let goed op jezelf!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven