Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Alle reacties Link kopieren
.
Annemeike, hoe gaat het met jou?
Good morning afternoon!

Ik werd heel relaxed wakker. Heerlijk. Ik probeer het gevoel vast te houden (oh dat kan niet he Frizz ). Ik probeer zo relaxed te blijven vandaag. Veel beter dan de afgelopen dagen.

Ik lees zo jullie even. Alleen dit topic denk ik, die andere gaat me te snel

Ik ga vanavond bij een appartement kijken. Heb mijn broer geSMSt of hij mee wil.

Mijn vader kwam gisteren met iets wat me in eerste instantie niks leek, maar nu misschien toch. Kennissen van hem (die ik ook ken) hebben een schuur bij hun huis die voor bewoning geschikt is. Nu woont hun zoon er nog maar die gaat weg.

Groot nadeel vond ik in eerste instantie dat ik dan nog steeds in het dorp woon. Nog steeds al die mensen groeten op straat, praatjes 'moeten' maken in de supermarkt, buren die precies weten hoe laat je weg gaat en thuis komt (weet niet of jullie ooit in een dorp gewoond hebben... maar zo gaat het echt)

Nu bedacht ik dat waar die mensen wonen ook een klein weggetje is, direct het dorp uit. Dat scheelt al een stuk

Ander nadeel vond ik dat het wel kennissen van mijn ouders zijn. Al mijn bezoek wordt door hen gezien. Het zijn geen mensen die dan meteen aan de telefoon hangen om mijn ouders te vragen of ik een nieuwe vriend heb (bijv) maar het is toch iets minder privacy.

Maar het voordeel is dat ik dan wel iets heb, voorlopig. Weet nog niet hoe duur het is enzo, maar ik verwacht dat die mensen een schappelijke prijs rekenen. Ze zijn niet zo kapitalistisch

Dat wilde ik even met jullie delen. Adviezen zijn welkom
GE, Annemeike liet weten het druk te hebben. Met 'externe' dingen, want ze voelt zich redelijk goed.

Maar het forum is even teveel.

(Ik hoop dat ik hiermee niet teveel zeg. Ik zou het vervelend vinden als mensen onnodig bezorgd zijn)
Morisson, ik kan het juist wel waarderen als je advies geeft.

Ik vind het moeilijker eigenlijk als iemand 'nieuw' is en wel veel over zichzelf vertelt maar niet op anderen in gaat. Het moet tweerichtingsverkeer blijven denk ik.

Morrisson, vervelend dat je klas uit elkaar gehaald is.

Je schrijft dat je niet naar de hoorcolleges wilt, maar is het niet veel beter te volgen allemaal als je wel de hoorcolleges bijwoont? Dat is mijn ervaring iig.
Noo

Ik kan niet meer helemaal volgen hoe en wat, maar ik gun je écht dat het snel beter gaat.

En we benne op de wereld om elkaar te hellepe nietwaar?... Je hoeft het niet allemaal alleen te doen hoor

12.19
Gips en GE, even geen energie om te reageren. Andere keer!

allemaal,

Moon, dat lijkt me een prima eerste stap, toch? Kijken hoe het gaat, het op jezelf zijn. Is misschien beter dan meteen in de stad, dit is overzichtelijk. Toch?

Morisson, succes met alles!

Ge; wat fijn dat het allemaal een beetje begint te lopen voor je.

Wie weet dat het nu gewoon allemaal gaat lukken

Wat voor vrijwilligerswerk doe je?

Annemeike is idd druk met dingen, maar volgens mij gaat het goed hoor, tenminste dat vertelde ze net aan de telefoon

We hebben gebeld en het was heel leuk!! Dát gaan we vaker doen! (wat mij betreft)

Dag lieve allemaal, fijne dag voor iedereen!
quote:Moonlight82 schreef op 26 augustus 2010 @ 12:12:

GE, Annemeike liet weten het druk te hebben. Met 'externe' dingen, want ze voelt zich redelijk goed. Dat had ik inmiddels begrepen!
*breekt even in*

No, ik weet niet precies wat er aan de hand is maar ik vind het naar dat je je zo klote voelt. Je komt echt over als een hele leuke lieve meid en ik gun het je zo dat het goed met je gaat. Hopelijk heb je wat aan het advies van Friz.

Moon, die schuur bij die kennissen klinkt best ok. Al is het maar zodat je in ieder geval weg bent uit het huis van je ouders, tot je iets beters hebt gevonden.

Buikje, voel jij je weer wat beter dan gisteravond?

Morrison: naar is dat he, als je vertrouwde klas uit elkaar wordt gehaald (tenzij het een vervelende klas is, dan kan het wel fijn zijn )

GE: klinkt spannend, die grote opdrachtgever. Ik zal voor je duimen

*breekt weer uit*
Goed zo Djips! En in de gaten blijven houden he, die grenzen!

Moon ik ben blij dat sommige mensen weleens iets onthouden van wat ik zeg.

Ik vind die woning niet verkeerd klinken. Wat volgens mij het fijne eraan is is dat het een soort tussenstap is, waarbij je snel naar de warmte en steun van thuis kan als je wil, en toch heb je je eigen huishouden. Je zult je niet verloren gaan voelen zoals je wel eens hebt in de stad, bedoel ik.

Oh Nootje ik zie nu pas dat je je postings hebt verwijderd. Is dat omdat je het er niet over wil hebben of omdat je het niet in de openbaarheid wil hebben? Moet ik mijn postings ook wissen?
Moon, de punten die je noemt over de schuur bij die kennisen zijn denk ik wel belangrijk. Ik kan me voorstellen dat het dan wel is alsof je niet volledige privacy hebt, dus misschien voor de langere termijn niet zo prettig. Maar voor tijdelijk klinkt het best goed.

Mijn valkuil met verhuizen is dat ik op een bepaald moment zo ontzettend graag wil verhuizen en weg wil (daardoor een beetje verblind ben), waardoor ik m'n eisen heel erg verlaag (als ik maar weg kan immers!) Nou ja, inmiddels heb ik er wel van geleerd hoor.

Ik zeg hiermee trouwens helemaal niet dat jij zo denkt hoor, maar het lijkt me wel belangrijk om even goed voor ogen te hebben welke woonwensen je hebt en tot welke eventuele concessies je wel en niet bereid bent.
Loreyi:

en thanks!

Schuddebuikje:

Ah wat leuk dat je hebt gebeld met Annemeike!

Ik vertel hier (in het openbaar, bedoel ik) liever niet inhoudelijk wat ik doe op vrijwilligersgebied (of werk- of studiegebied). Ben een beetje bang, misschien wel onterecht hoor, dat dat mij te herkenbaar maakt. Maar ik wil het best op hyves vertellen hoor!
Dat begrijp ik GE, mijn hyves-mail staat open hoor

Ik ben lekker oude muziek aan het ophalen en ga dadelijk schoonmaken.... met keiharde muziek niet eens zo erg
quote:green_eyes schreef op 26 augustus 2010 @ 12:58:

Mijn valkuil met verhuizen is dat ik op een bepaald moment zo ontzettend graag wil verhuizen en weg wil (daardoor een beetje verblind ben), waardoor ik m'n eisen heel erg verlaag (als ik maar weg kan immers!) Nou ja, inmiddels heb ik er wel van geleerd hoor.

Ik zeg hiermee trouwens helemaal niet dat jij zo denkt hoor, maar het lijkt me wel belangrijk om even goed voor ogen te hebben welke woonwensen je hebt en tot welke eventuele concessies je wel en niet bereid bent.

Dat is heeeeeeeeel herkenbaar

Ben je ook vaak verhuisd GE?
Ik kan trouwens vandaag echt niet goed nadenken. Beetje mist in mijn kop.

Het beste lijkt me dat ik meer informatie inwin over 'de schuur' maar dus niet vandaag.

Voordeel van dat mistige hoofd is wel dat ik weinig verwachtingen heb t.o.v. vanavond. Gewoon kijken en dan thuis erover nadenken.

Broer gaat mee trouwens (had ik dat al gezegd?)

14.21
Frizz, de stad waar ik nu zoek is ook op fietsafstand van mijn ouders. Dan kan ik ook nog makkelijk naar ze toe om te eten of een nachtje te slapen.

Denk eigenlijk dat die afstand iets beter is. Want die schuur is ongeveer op loopafstand en dan kan het ook te makkelijk worden om iedere keer als ik me alleen voel naar mijn moeder te gaan.

Oh ik zal even uitzoeken hoeveel huursubsidie ik kan krijgen, voor t appartement van vanavond.
Meer dan 250 euro huurtoeslag ( ik schaam me altijd een beetje om bedragen te noemen, idee dat het niet hoort)

Voor de schuur kan ik geen toeslag krijgen. Voor het app bij het station (zo noem ik m maar even) hopelijk wel. Dat moet ik dus vragen.
quote:schuddebuikje schreef op 25 augustus 2010 @ 21:11:

Lieverds,

Veraan, wat vervelend van dat zweten, is het meer dan normaal bij sporten? Lastig.....

Maak het niet te gek hé, met wat je meeneemt. Ik vind dat we dat dan wel kunnen delen eigenlijk. Anders voel ik me bezwaard. Spreken we nog wel af (laten we niet vergeten dat sommigen van ons, waaronder jij, een flinke (trein-) reis moeten maken met daaraan verbonden kosten.)

Het is volgende week al! :-)

Hier even wat minder, kreeg net een heel angstig gevoel, het idee dat de controle ineens helemaal weg viel, dat ik ging doordraaien. Zó eng

Nu voel ik me nog helemaal gedepersonaliseerd en ik heb het overzicht van de komende en afgelopen dagen dan niet meer.

Hoop dat het snel terug komt. Ik heb hier van enkele weken geleden oxazepam liggen. Is misschien nu een moment voor?

Ja, het zweten gebeurt met sporten, maar dat vind ik niet erg. Dat hoort er voor mijn gevoel dan bij. Maar ik heb er ook last van als ik naar mijn werk fiets, of de stad in ben. Op een dag als vandaag niet, met regenachtig en koel weer. Maar als het wat warmer is (zoals gisteren) dan wel. Nu had ik gisteren ook een rugtas op, dat moet ik dan eigenlijk ook niet doen, dit verergert het alleen nog maar. Het is een beetje familiair eigenlijk, want ook mijn vader en broer hebben er last van. En ook alleen maar op hun rug, verder niet.

Wat betreft de hapjes: Al met al is het 10 Euro, dit kan ik wel betalen. Het is alleen in verhouding duur, want het is dan maar één hapje per persoon. Dat is wat ik bedoelde met duur. Jullie hoeven je dus niet bezwaard te voelen en ook niet te delen in de kosten.

Ik moet nu alleen nog nadenken of ik het 2 dagen goed kan houden, want ik moet het vrijdag al kopen (zaterdag de hele dag werken).

Wat betreft het treinkaartje: ik heb een dagkaart van de AH. Die was maar 13,50 euro, dus ik kan voor weinig geld met de trein die dag!

Fijn te lezen (op het andere topic) dat je je weer beter voelt, Schuddebuik! Ik hoop dat het diner je goed zal smaken vanavond!
@ Moonlight:

Voel je je bezwaard dat je zoveel huurtoeslag zou gaan krijgen als je die woning neemt?

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Toen ik in dit huis ging wonen, ging ik heel veel meer huurtoeslag krijgen dan in mijn oude huis. Toen heb ik nog speciaal de belastingdienst en mijn woningbouwvereniging gebeld, om te vragen of het wel realistisch was dat ik dit huis ging huren als ik zoveel huurtoeslag nodig zou hebben. Beide deden ze er totaal niet moeilijk over, en zeiden dat veel mensen zoveel toeslag krijgen.

(ik heb in dit huis 196 euro toeslag en in mijn oude huis 74 euro. Ik merk dat ik me nog steeds een beetje beschaamd voel dat ik zoveel toeslag nodig heb. Heb soms een beetje het gevoel boven mijn stand te wonen).
Nee Veraan, ik bedoelde dat het raar voelt om bedragen op het forum te zetten.

Maar wat jij zegt ken ik ook wel... dat heb ik meer bij het idee dat ik Wajong ontvang en/of dat een deel van mijn studieschuld kwijtgescholden is.

Mijn maatsch werkster vindt dat onzin en zegt: Jij had ook graag een studie afgerond willen hebben en een goede baan willen hebben... maar dat heb je nu niet en daarom mag je blij zijn met dit geld.

Ach, in goede tijden denk ik dat ik ooit veel geld zal verdienen en het weer goedmaak met 'de maatschappij'. Dat ik dan de betalende partij zal zijn ipv de ontvangende.

Voel me in discussies over 'mensen die hun handje ophouden' wel ongemakkelijk overigens. Dan zeg ik maar niks.
Nee, dan houd ik ook meestal mijn mond.

Naast zelfontwikkeling en het hebben van structuur, is het doen van vrijwilligerswerk voor mij ook een manier om toch nog iets terug te geven aan de maatschappij.
Dat heb ik idd ook.

Bij mij speelt het idee ook mee dat ik best kán werken. Ik ben er alleen nog niet achter hoe precies, en hoeveel, en welke richting. Maar ik ben niet zodanig arbeidsongeschikt dat het werkelijk niet haalbaar is om betaald werk te doen.

Het is ook een beetje dat de 'randfactoren' steeds niet in orde zijn (bijv woonruimte).

Als ik echt overduidelijk niet kon werken dan zou ik er anders in staan, me minder schamen voor het 'handje ophouden'.

(Maar ik lig er ook weer niet wakker van... dat niet)

Nog even over het huis. (worden jullie al moe? ) Als het niks is vanavond ga ik informeren naar die schuur. Gewoon even weten hoe en wat (en of er een vluchtroute is het dorp uit )

Dan wordt dat evt plan B.

17.43
Dat ongemakkelijk voelen als mensen het over bijv "uitkeringstrekkers" () hebben, heb ik heel erg.

Maar we waren allemaal liever gezond, energiek en in staat om te werken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven