Geld & Recht alle pijlers

Maandag naar de notaris.

29-08-2010 09:46 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal.

Vanwege het overlijden van zijn vader mag mijn man maandag naar de notaris vanwege het nalatenschap.

Het is niet dat we schulden kunnen gebruiken (wie wel natuurlijk) dus een negatief nalatenschap willen we niet accepteren.

Nu denken we niet dat daar sprake van is, maar je weet maar nooit.

Weet iemand waar we aan moeten denken, wat we van te voren uit moeten zoeken en wat we eventueel moeten vragen.

Alle tips zijn welkom
Ja, dat vind ik echt.
Ik ben het ook met je eens. behalve vwb benificiair aanvaarden. Zo zie je maar dat iedere situatie zo specifiek is, dat alleen een expert daar zinnige uitspraken over kan doen.

En vwb het vragen van een schatting helemaaaaaal eens.

Dus
Pffff...

Dus ook het gesprek van morgen waar mijn man en zijn broer en zus een uitnodiging hebben gekregen kan ons geld kosten?

Weten jullie trouwens of je van te voren te horen krijgt wat de erfenis inhoud? Dus dat je daarna kan beslissen op welke manier je de erfenis aanvaard?
Ja, dat vind ik echt.
Zo hoort het wel. Maar daarom is er benificiair aanvaarden, daar kan je moeilijk nat mee gaan.

En als er niets overblijft, dan kan het geld kosten. Dat ligt ad afspraken die je met elkaar maakt. Als je er iets aan over houdt is het zeg maar een goede investering. Trouwens, laat je echt echt goed voorlichten. Is die vrouw er ook bij? Zij is niet de moeder van je man, of wel? Dan zijn er, als er een koophuis is, namelijk constructies om een eventueel kindsdeel te waarborgen. Je man kan dan voor dat bedrag mede eigenaar worden van het huis. Zij kan het dan niet zomaar verkopen. Iig is dat in mijn situatie zo. Het kan het dus echt waard zijn om heel goed advies in te winnen van een goede notaris, ongeacht wat het kost. In het geval van een erfdeel dus....

Sterkte en succes! Mooi kut.
quote:Saaar schreef op 29 augustus 2010 @ 13:47:

Pffff...

Dus ook het gesprek van morgen waar mijn man en zijn broer en zus een uitnodiging hebben gekregen kan ons geld kosten?

Weten jullie trouwens of je van te voren te horen krijgt wat de erfenis inhoud? Dus dat je daarna kan beslissen op welke manier je de erfenis aanvaard?

Dat gesprek van morgen maakt hoogstwaarschijnlijk deel uit van de afwikkeling van de nalatenschap (en wordt dus als lasten opgenomen in de totale erfenis). Maar als je het echt wilt weten, dan zou je die vraag eerst moeten stellen aan de notaris alvorens je besluit om het gesprek voort te zetten. Ik heb de fout gemaakt (wist toen niet beter) om zelf een afspraak te maken bij een notaris omdat ik een paar simpele vragen had (waarvoor de notaris geen handelingen voor hoefde te verrichten). Ik ben (eerlijk waar) nog geen 10 minuten bij hem binnen geweest en toen ik de rekening daarvan kreeg, schrok ik mij een ongeluk. En dan praten we niet over een paar tientjes.

En nee, vooraf krijg je geen (globaal) overzicht van wat de nalatenschap eventueel zou kunnen omvatten, zodat je daarop je besluit van hoe te aanvaarden kunt nemen. Daarom, beneficiair is altijd het beste. Althans, als je een goede nachtrust wilt behouden. Ik zit al 2 jaar in deze situatie en ik ben blij dat ik beneficiair heb aanvaard want ik weet nog steeds niet precies wat de nalatenschap is. En niet wetende of de lasten hoger zijn dan de baten, lijkt mij niet goed voor je welzijn.
Dank jullie wel!

We zullen zien hoe het morgen zal gaan.

We zullen het iig niet klakkeloos accepteren
Ja, dat vind ik echt.
Ah zo bedoel je paloma: benificiair is altijd beter dan volledig aanvaarden. Zijn we het toch helemaal eens

wel bruut vd notarisrekening. Alle gesprekken die ik tot nu toe heb gehad waren gratis. En dat waren inhoudelijk diepgaande gesprekken. Ook het afgeven vd sleutels daar en een schriftelijke verklaring over iets anders heeft hij gratis gedaan. Wat zul jij je rottig gevoeld hebben....

Saaaar: succes morgen!!!
quote:coravanmora schreef op 29 augustus 2010 @ 11:39:

Ik wilde net zeggen: je mag je niet als erfgenaam gedragen als je wilt verwerpen (bij benificiair weet ik dat niet zeker). Dus geen foto's meenemen of zaken zonder waarde die voor jou wel van emotionele waarde zijn e.d.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat je je vragen ook gewoon aan de notaris kunt stellen, hij heeft geen belang verder om je niet goed voor te lichten.

sterkte met alles.

Familieleden zijn nu bezig zich erin te verdiepen. Terminale persoon zonder partner, wel kinderen.

Zoals de familie het nu begrepen heeft:

-kinderen draaien voor de uitvaartkosten op, ook als de erfenis verworpen wordt.

-verwerpen kost circa 100 euro

-benificiair aanvaarden kost 100-250 euro. Er moet een document ingediend worden bij de rechtbank. Als familie dit document zelf op stelt is het goedkoper dan via de notaris.

-het is heel tricky wat er valt/kan vallen onder "je als erfgenaam gedragen" (sowieso: na overlijden foto's / 'prullen' weghalen is ook erfgenaamgedrag)

-Benificiair: er wordt een persoon (vaak kind/partner/familielid van overledene) aangewezen om de zaken af te wikkelen: uitvaart, huur opzeggen, abonnementen stoppen, rekeningen betalen etc. Als de overledene onvoldoende vermogen heeft moet de erfenis-afwikkelaar spullen verkopen om de rekeningen te voldoen. Dit lijkt op erfgenamengedrag, behalve dat je niks voor eigen gebruik/herinnering uit het huis mag verwijderen. Pas als er geen lasten meer zijn of de erfgenamen de lasten willen/kunnen accepteren mogen er emotioneel waardevolle spullen uit het huis gehaald worden.

In geval van TO zijn er een aantal weken voorbij en is er een partner (en koopwoning ipv huur?), Hierdoor zijn een aantal zaken waarschijnlijk anders.Bij huwelijk of samenwonen is de partner ook een erfgenaam. Partner en kinderen (of evt kleinkinderen als een kind is overleden) vallen in de eerste categorie van erfgenamen, overige familie in tweede en volgende categorie (totaal 4 categorieen geloof ik). Tenzij er een testament is waarin personen genoemd worden, wordt er nu alleen rekening gehouden met de eerste categorie.

Zoals iemand al zei: de notaris is een objectieve informatieverstrekker en het gesprek komt waarschijnlijk niet voor jullie rekening.

Voorzover ik via familie er nu iets van af weet zal ik proberen morgen dit topic in de gaten te houden voor verdere vragen.
Watervrouw: bij verwerpen draai je als erfgenaam niet op voor de uitvaart. Maar als je het niet betaalt, wordt het een gemeentecrematie. Het zou zelf zo kunnen zijn dat het wel regelen ve uitvaart een erfgenaam gedraging is.

Ingewikkelde materie iig!
Zo vandaag even koud op het bordje gekregen dat worst case scenario 50.000 euro schuld zou zijn wanneer partner zelf niet voor de hypotheek op kan draaien.

Mooi niet dus.

Schoonpaps heeft het uitermate bagger geregeld met een hypotheek.

Weten jullie, een erfenis hoeft van mij niet. Leef lekker, maak je eigen geld op, je werkt er ook hard genoeg voor. Maar iemand anders belasten met jouw schuld? Nee.

We nemen dus ook niks aan van foto's kleding of wat dan ook.

De notaris raadde het zelfs af om contact op te nemen met partner (huh? okee, waren we sowieso niet van plan) of bij het huis langs te gaan om spulletjes op te halen die van schoonpaps zijn geweest.

Het verbaasd me iig niet dat het op deze manier is verlopen.

Nogmaals bedankt voor jullie advies
Ja, dat vind ik echt.
Notaris was trouwens in de arm genomen door partner, zij zelf was er niet bij vandaag.
Ja, dat vind ik echt.
oeh, klinkt niet best Saaar. Succes en sterkte ermee
Ach, heb alle vertrouwen erin dat het goed afloopt, maar een naaistreek is het wel!
Ja, dat vind ik echt.
Oh dat is kut saaar. En dan vooral van de spulletjes kan ik me voorstellen? Dat er niets is is idd 1 ding, maar dit is wel extreem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven