Wat is wijsheid, BSO

30-08-2010 18:43 79 berichten
De feiten:

Mijn kinderen groep 4 en 6 hebben een hekel aan de bso.

Ze moeten hier wekelijks een uur heen (15.15 is de school uit, 16.30 ben ik er weer). In de vakanties hoeven ze nooit (geen enkele vakantie).

Ik werk in het onderwjs en daar is het zo dat ik met een halve baan 5 dagdelen beschikbaar moet zijn. Ik heb het zo geregeld dat ik 1 middag thuis ben, een dag hun vader thuis is en dat ze dus 1 middag naar de bso moeten.

Zou ik die ene middag bso niet meer willen, dan zou ik minstens 3 lesuren minder moeten gaan werken. En dan is het nog niet zeker dat ik de uren op de ochtend krijg en dan 's middags vrij ben.

Wat vinden jullie, moeten we met zijn allen hier door de zure appel heenbijten en denken het is maximaal 40 keer een uurtje. Of moet ik zeggen ok, jullie vinden het echt niet leuk, ik gooi er zoveel uren af dat ik zeker weet dat ik de middag vrij heb.
quote:bentetje73 schreef op 30 augustus 2010 @ 20:20:

[...]

9 en 7 gok ik... Ik zou doorbijten. We moeten allemaal wel eens iets doen wat we niet leuk vinden, en 1 uur per week is echt weinig... Maar ja, ik ben dan ook blijkbaar niet zo leuk dat mijn kinderen altijd bij me willen zijn Dat ben ik dus ook echt niet. Want op mijn vrije dagen zie ik ze gerust de hele middag niet omdat ze gaan spelen. Dus dan valt het met mijn leukigheid best mee
Alle reacties Link kopieren
Toch gewoon de BSO dag verlengen en ze pas om half 6 ophalen (kun jij die dag lekker veel uren maken of alvast het huis poetsen voor het weekend). Ze moeten inderdaad wel de tijd en de uren krijgen om te wennen. Daarnaast komt het (sorry alvast dat ik het zeg) toch wat verwend over dat ze altijd bij mama willen zijn.
Hangt een beetje van de tiener in kwestie af. Jonger dan 16 zou ik niet doen. Ik heb van mijn 15e tot mijn 18e op twee kinderen van toen 11 en 8 gepast en dat ging hardstikke goed en was gezellig ook. Nooit een sessie gemist.
quote:maruschka schreef op 30 augustus 2010 @ 20:24:

Toch gewoon de BSO dag verlengen en ze pas om half 6 ophalen (kun jij die dag lekker veel uren maken of alvast het huis poetsen voor het weekend). Ze moeten inderdaad wel de tijd en de uren krijgen om te wennen. Daarnaast komt het (sorry alvast dat ik het zeg) toch wat verwend over dat ze altijd bij mama willen zijn.Ik sta voor de klas , dus meer uren op die dag zit er niet in. Scholen stoppen nu eenmaal. En anders hangen ze helemaal niet zo veel aan mij. Blijkbaar is alles beter dan BSO.
Ik zou toch proberen ze bij elkaar op de groep te doen als dat mag. Dan kunnen ze samen spelen. De oudste kan dan wel niet zelf naar buiten, maar het is maar 1 uurtje hoor. Wat is nou 1 uur. Als het mag idd. nitendo ds mee en dat uur is zo voorbij.
Ik zou dus niet de extra uren opgeven omdat de kinderen de BSO niet zo leuk vinden. Volgens mij voelen jouw klinderen gewoon haarfijn aan dat jij de BSO eigenlijk ook niet zo leuk vind en maken ze daar dankbaar misbruik van door op deze manier op jouw moeder gevoelens te spelen.

Mijn zoon gaat zelf ook naar de BSO, 2 dagen per week en ook wel eens in vakanties. Hij vind het ook niet altijd leuk, maar gelukkig meestal wel. maar hij weet ook dat er geen andere mogelijkheid is. Ik kan me als alleenstaande moeder niet permiteren om minder te gaan werken, dus hij legt zich er bij neer en gaat activiteiten doen die hij wel leuk vind.

Soms moeten dingen nu eenmaal gewoon, wel of niet leuk.
De eerder genoemde optie van een oppas aan huis zou ik echt verder onderzoeken als ik jou was.

Ik heb net als Inadje vanaf mijn 15e tot 17e een dag in de week twee kinderen van school af gehaald. Ging prima en ook nooit een middag gemist. Mijn school was altijd eerder uit dan de lagere school ongeacht mijn lesrooster. Dus dat was nooit een probleem hoe vaak de roosters ook wisselde.
Karma, en alles komt goed
Waarom zou je je kinderen niet leren dat ook niet-leuke dingen erbij horen? Krijgen ze niets van, toch? Ze hebben het er niet slecht, worden niet gepest (toch?) maar ze vinden het "niet leuk". Je kunt ze ook prikkelen om er gewoon maar het beste van te maken, want het kan gewoon niet anders, worden ze creatief van. Zonde om die uren in te leveren door hen hun zin te geven (en dan spreken ze vervolgens met vriendjes af, zit jij op de bank terwijl je best graag had willen werken).
quote:lavendelbloem schreef op 30 augustus 2010 @ 20:09:

[...]

Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens. En ik zou me er ook niet zo druk over maken als het nu eenmaal niet anders kan. Maar met minder uren zouden we het ook allemaal kunnen redden. Alleen is het nu allemaal net wat makkelijker en kan er meer. En ik vraag me af of dat een goede reden is om de kinderen al is het maar voor 1 uur per week naar iets toe te sturen wat zij (en ik ook) niet leuk vinden

Geef je het antwoord niet zelf al? Je zit er te ver vanaf om iets te kunnen doen als er iets is. Je voelt je er zelf ook niet lekker bij. Ja, misschien is het te kort om goed te wennen, maar langer ging ook niet. Ik weet niet wat voor vak je geeft, maar misschien kun je nu (tja, begin van het jaar = lastig) minder gaan werken en dan volgend jaar of over twee jaar weer iets meer, als ze wel zelf iets langer thuis kunnen zijn. In mijn vak zijn er altijd wel weer uren, maar dat moet maar net kunnen.

Misschien kun je in huilen uitbarsten bij de roostermaker die er dan voor zorgt dat je je uren in de ochtend krijgt en dus op tijd thuis bent? Zou bij de onze niet werken trouwens .

Weet je het is maar een uur per week en ze vinden het niet echt verschrikkelijk (ze worden niet gepest oid?), dus ze overleven het vast wel. Maar als het jullie allemaal niet lekker zit, waarom dan toch doen? Leg je je kinderen ook uit dat je net door deze uren te werken wat meer verdient waardoor jullie leuke dingen kunnen doen? Wat zeggen ze dan? Oké, wij overleven het wel? Of smekend: nee, mama, dan gaan we maar niet naar de Efteling? Hoe erg schat jij het in?

De kinderen van een vriendin van me werden er echt heel ongelukkig, dat gehannes in een busje, weg van school, andere kinderen, andere leidsters. Het was gewoon te veel voor ze aan het eind van de dag. Die is ermee gestopt en dat werkte voor iedereen.

Lastig hoor, ik houd mijn hart vast voor mijn rooster als mijn dochter naar school gaat. Duurt gelukkig nog heel lang. Succes!

(ik was ook altijd zo'n buurtoppas die kinderen ophaalde vanaf mijn 13e al. Ik vond het top, de kinderen genoten, iedereen blij. Misschien toch een optie?)
Ik weet natuurlijk niet hoe de roosters bij jullie gemaakt worden, maar bij ons kon je als parttimer (in overleg) dagdelen blokkeren. Als je 4 middagen zou blokkeren (dus alleen die van je man niet) dan hou je toch 6 dagdelen over. Dat zou dus voor je baan van 5 dagdelen genoeg moeten zijn.
quote:ADM schreef op 30 augustus 2010 @ 21:14:

De eerder genoemde optie van een oppas aan huis zou ik echt verder onderzoeken als ik jou was.

Ik heb net als Inadje vanaf mijn 15e tot 17e een dag in de week twee kinderen van school af gehaald. Ging prima en ook nooit een middag gemist. Mijn school was altijd eerder uit dan de lagere school ongeacht mijn lesrooster. Dus dat was nooit een probleem hoe vaak de roosters ook wisselde.

Enige die hiervoor in aanmerking komt in de buurt is het buurmeisje, maar die is toch echt wel eens om 16.00 uur vrij en moet dan nog zeker een half uur fietsten (zaols iedereen die vanuit ons dorp naar de middelbare school gaan). Dus hier echt geen optie.

Net zomin als andere moeders. Want die werken ook op deze dag en hebben de kinderen bij opa/oma/tante/kennis.
quote:Mirjam762 schreef op 30 augustus 2010 @ 21:17:

Waarom zou je je kinderen niet leren dat ook niet-leuke dingen erbij horen? Krijgen ze niets van, toch? Ze hebben het er niet slecht, worden niet gepest (toch?) maar ze vinden het "niet leuk". Je kunt ze ook prikkelen om er gewoon maar het beste van te maken, want het kan gewoon niet anders, worden ze creatief van. Zonde om die uren in te leveren door hen hun zin te geven (en dan spreken ze vervolgens met vriendjes af, zit jij op de bank terwijl je best graag had willen werken).Ja, maar die minder leuke dingen moeten ze doen omdat ik zo graag iets leuks doe en dat zit me gewoon niet lekker.
[quote]Sterre75 schreef op 30 augustus 2010 @ 21:20:

[...]

Leg je je kinderen ook uit dat je net door deze uren te werken wat meer verdient waardoor jullie leuke dingen kunnen doen? Wat zeggen ze dan? Oké, wij overleven het wel? Of smekend: nee, mama, dan gaan we maar niet naar de Efteling? Hoe erg schat jij het in?

/quote]

Ze weten heel goed dat ik werk voor de leuke dingen. En vooral de oudste (die het toch het minst leuk vindt op de bso) heeft dit heel goed door. Als de jongste wel eens moppert, zegt hij :"denk eraan, mama kan wel stoppen, maar dan....".

Maar ik vraag me dan af wat belangrijker is. Al die leuke extra dingen of gewoon niet naar de BSO.

En dat rooster he. Op zich heb ik al hele redelijke afspraken gemaakt. En ook alles zwart op wit. Dus meer dan dan ene uurtje bso wordt het ook gewoon niet.

Maar ik zit nu op 13 lesuren (5 dagdelen) en 10 lesuren zijn 4 dagdelen. Maar ik weet niet of ik het dan nog voor elkaar krijg om te zeggen ok., twee ochtenden en een hele dag. Ik vind het ook vere\velend om voor anderen dan de boel af te sluiten. Want als ik op de ochtend werk, betekent dit automatisch dat een ander meer in de middag krijgt. En ik vind dat een ander niet hoeft te "lijden"omdat ik zo graag kinderen wil en wil werken.
O, en ik weet heel goed dat ik in een luxe positie zit en dat voor mensen die echt moeten werken om rond te mkomen dit een verschrikkelijk zeik onderwerp is.
Ik heb me echt nooit schuldig gevoeld over het rooster 'vastzetten'. Iedereen heeft andere voorkeuren. Ik heb fulltime lesgegeven zonder kidneren, maar ook 16, 21 en 12 uur met kinderen. In de laatste gevallen dus wel roosterwensen ('eisen') neergelegd en daar ook aan vastgehouden. Een ander wil weer graag uitslapen en de 1e uren vrij en weer een ander wil juistd e middag dat jij wel werkt vrij. Komt de roostermaker echt wel doorheen (en ja ik heb ook 2 jaar als ervaring als roostermaker, dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb).
quote:Sunemom schreef op 30 augustus 2010 @ 21:58:

Ik heb me echt nooit schuldig gevoeld over het rooster 'vastzetten'. Iedereen heeft andere voorkeuren. Ik heb fulltime lesgegeven zonder kidneren, maar ook 16, 21 en 12 uur met kinderen. In de laatste gevallen dus wel roosterwensen ('eisen') neergelegd en daar ook aan vastgehouden. Een ander wil weer graag uitslapen en de 1e uren vrij en weer een ander wil juistd e middag dat jij wel werkt vrij. Komt de roostermaker echt wel doorheen (en ja ik heb ook 2 jaar als ervaring als roostermaker, dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb).

Helaas, bij ons is dat niet zo makkelijk. Elk uur boven het schema van de cao is ook gewoon een extra dag/dagdeel.

Alleen als de school zelf extra uren aanbiedt door ziekte o.i.d. kan plotseling wel alles in de gewenste tijden (dan kunnen ze zelfs 20 lesuren in nog geen drie dagen proppen).
Ik werk zelf op een BSO en heb ook weleens kinderen in de groep die maar een uurtje per week komen.

Die kinderen vinden het vaak ook niet zo leuk omdat ze er maar zo kort zijn en de andere kinderen niet goed leren kennen. Beginnen ze dan net aan een activiteit die ze leuk vinden komt de ouder eraan om ze op te halen.

Ik zou eens kijken of ze hun ''draai'' kunnen vinden als ze er wat langer zijn.

Ook aangeven bij de groepsleiding dat ze het niet zo naar hun zin hebben en wie weet zijn ze wel in staat om wat andere activiteiten aan te bieden die je kinderen wel heel leuk vinden. Bij ons op de BSO zijn er redelijk veel kinderen die 5 dagen in de week komen. Ik begrijp dat die kinderen het niet emer leuk vinden. Maar 1 dagje kan best toch? Succes!
quote:miekepieke schreef op 30 augustus 2010 @ 22:11:

Ik werk zelf op een BSO en heb ook weleens kinderen in de groep die maar een uurtje per week komen.

Die kinderen vinden het vaak ook niet zo leuk omdat ze er maar zo kort zijn en de andere kinderen niet goed leren kennen. !Mijn vraag aan jou. Vinden de kinderen het niet leuk OMDAT ze er zo kort zijn of zijn ze er maar zo kort omdat ze het niet leuk vinden. Toen ik een tijdje ze rond half 6 kwam ophalen, vonden ze het namelijk nog vervelender (ook omdat er dan al echt veel kinderen weg waren).
quote:lavendelbloem schreef op 30 augustus 2010 @ 22:17:

[...]

Mijn vraag aan jou. Vinden de kinderen het niet leuk OMDAT ze er zo kort zijn of zijn ze er maar zo kort omdat ze het niet leuk vinden. Toen ik een tijdje ze rond half 6 kwam ophalen, vonden ze het namelijk nog vervelender (ook omdat er dan al echt veel kinderen weg waren).Ik weet niet of je mijn reactie eerder hebt gelezen. Ik werk ook op een BSO. Ik zou zeggen dat ze het niet leuk vinden omdat ze de andere kinderen niet kennen. Je geeft zelf aan dat er weinig klasgenoten van hen op de BSO zitten. Dan moet je ze ook de kans geven om die andere kinderen te leren kennen. Dus wat vaker later halen. Dat trouwens wel met ze afspreken, want als je dat niet doet en ze niet op de gewone tijd komt halen gaan ze die tijd er tussen op je zitten wachten......
O ja, een paar jaar terug werkte ik op een bso, waar we een vriendinnenclub van 10 jarige meiden hadden. Eentje zat er niet bij ons, drama, dus die kwam regelmatig spelen. Uiteindelijk heeft ze haar ouders de kop gek gezeurd dat ze ook op de BSO wilde....... Mocht toen vader ander werk moest zoeken. Zo kan het dus ook!
Bij ons op de BSO worden de meeste kinderen pas om half 6 gehaald. Wij hebben altijd een activiteit en die begint om half 4 en duurt ook vaak tot zeker een uur of 17.00

Ik merk aan de kinderen die 1 uur in de week komen dat ze het niet leuk vinden en denk dat dit mede komt doordat ze niemand leren kennen in 1 uurtje per week en de activiteit waar ze mee bezig waren niet af kunnen maken. De kinderen die van 15:00 tot 17:30 hebben gewoon net wat meer tijd om te wennen en om andere kinderen te leren kennen. Als ze dan meedoen aan een activiteit die ze leuk vinden kunnen ze het ook afmaken. Laatst nog een kind die ook maar 1 uur kwam en zich niet fijn voelde doordat ze niemand ''echt'' kent. Ik heb ouder geadviseerd om haar pas om half 6 op te halen. Tegelijk met de andere kinderen zodat ze ook de activiteit af kon maken en wat meer tijd heeft om de andere kinderen te leren kennen. Het gaat nu een stuk beter. Geloof het of niet maar als ouder komt om half 6 is het echt: Nu al????

Ik las net dat je het al een tijdje hebt geprobeerd om ze om half 6 op de halen en dat ze dat helemaal verschrikkelijk vonden. Dan ligt het misschien toch aan de BSO. Worden er wel genoeg leuke en afwisselende activiteiten aageboden? Is het een idee om het te bespreken met de leiding. Misschien hebben ze het niet echt door dat kinderen zich niet vermaken en kunnen ze rekening houden met activiteit of wat extra aandacht aan ze geven?

Succes!
Wat me opvalt in je verhaal, is dat de noodzaak van opvang alleen aan de baan van moeder wordt gekoppeld. Ik begrijp dat vader 4 dagen werkt en dat jij je rooster zo plooit dat ze 1 keer bso doen. Als je al wilt stoppen met bso ( wat ik niet zou doen) waarom moet jij daar dan deels ontslag voor nemen?

Ik denk dat je je uren bso gewoon moet uitbreiden, ophalen om 17.30 is vroeg genoeg. En je opmerking dat langer werken niet kan, is natuurlijk kul! Of hoef jij nooit lessen voor te bereiden, toetsen te maken, ouders te bellen?
Bij mij op de bso vinden de kinderen die er maar 1 uurtje zijn ook geen aansluiting met andere kinderen. Er is te weinig tijd na het tafelmoment om iets leuks te gaan doen. Wij hebben overigens kinderen van 2 scholen, maar wel veel kinderen.

We hebben van alles geprobeerd, maar een uurtje is gewoon niet genoeg om los te komen. Activiteiten kunnen idd niet afgemaakt worden, ze kunnen niet meedoen met workshops omdat ze te weinig komen en altijd te vroeg opgehaald worden.

Verder weet ik dat we het als bso vrij goed doen, veel kinderen willen na een wenperiode niet meer naar huis. Pahaap, je bent veels te vroeg, maaaahm ik wil nog niet.

Vandaag wilden de kids voor het eerst wel allemaal naar huis, dat kwam niet door de ouders of omdat het niet leuk was, maar ze mochten wat lekkers mee naar huis nemen omdat het deze week de laatste week voor mijn verlof is. Dat lekkers kregen ze pas als papa of mama er was.
quote:sassafras schreef op 30 augustus 2010 @ 23:16:

En je opmerking dat langer werken niet kan, is natuurlijk kul! Of hoef jij nooit lessen voor te bereiden, toetsen te maken, ouders te bellen?Nee, maar dat kan gewoon thuis en hoef ik ze niet voor op de bso te doen.
quote:sassafras schreef op 30 augustus 2010 @ 23:16:

Wat me opvalt in je verhaal, is dat de noodzaak van opvang alleen aan de baan van moeder wordt gekoppeld. Ik begrijp dat vader 4 dagen werkt en dat jij je rooster zo plooit dat ze 1 keer bso doen. Als je al wilt stoppen met bso ( wat ik niet zou doen) waarom moet jij daar dan deels ontslag voor nemen?

Vader is al erg flexibel. Hij brengt ze elke ochtend dat ik werk naar school (en komt daardoor laat op zijn werk. waardoor hij ook laat thuis is).

Bij alle dagen dat de kinderen ziek zijn is hij thuis.

Ook alle dagen dat ik moet werken door studiedag/uitstapjes met de ll e.d., is hij al thuis. Dus hem valt in deze niks te verwijten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven