vermoeidheid na bevalling

31-08-2010 20:24 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
even een vraag: hoe gingen/gaan jullie om met vermoeidheid na de bevalling? Ik ben 3 wken geleden bevallen van een gezonde zoon. Ik heb alleen een nabloeding gehad, en daardoor heb ik nu bloedarmoede. Ik slik al floradix. Ook de gebroken nachten spelen een rol natuurlijk. We doen het nu zo: ik geef om 23.00 de fles en dan doet mijn man de baby snachts en ik weer sochtens. Zodat ik van 23.30 tot ongeveer 6.30 kan blijven liggen. (ben wel veel wakker want ik hoor de baby natuurlijk ook). Ook lig ik smiddags wel eens even als de baby slaapt, maar dan lukt het vaak niet om te slapen. Dus dan lig ik alleen even. Ik begin nu toch wel erg last van de vermoeidheid te krijgen. Hoe deden jullie dit? Ik ben erg benieuwd wanneer ons kidnje door gaat slapen...
Nou, toen ik zwanger was kreeg ik al staalpillen bij een hb van 6,8. Volgens mij is het vanaf 7,5 normaal.

4,9 Is echt bizar laag. Mijn zoontje heeft zoiets gehad en die was toen echt spierwit met paarse wallen onder z'n ogen en viel om de haverklap in slaap.
The time is now
quote:Java schreef op 31 augustus 2010 @ 21:02:

Oh en Fleurtje, ik vind het leuk dat je terug bent, maar in dit topic sla je de plank volkomen mis.

Met een Hb waarde van 4,9 voel je je zelfs na nachten van 12 uur slaap nog een zombie. Dus niks 'verman je', nee dat Hb moet gewoon omhoog. Als iemand ijzerpillen aan Aafke voorschrijft gaat ze zich zonder twijfel beter voelen.

Dus hup naar de huisarts, Aafke.Neem me niet kwalijk dat ik vanuit die OP die bloedarmoede niet héél serieus nam als ze het heeft over floradix, wat gewoon vrij verkrijgbaar is! Bij ernstige bloedarmoede ga ik ervan uit dat de arts medicatie voorschrijft.
quote:fleurtje schreef op 31 augustus 2010 @ 20:54:

Waarom zijn jullie het STIEKEM met poez eens, hoef je toch niet stiekem over te doen? Omdat ik STIEKEM pas na haar post realiseerde dat mijn vooroordeel van lekker 7 uur slapen niet geheel terecht was
Zwangerschapsverlof is geen kadootje of luxe. Je hebt het gewoon nodig voor je herstel. Wees niet zo streng voor jezelf en ga gewoon naar bed wanneer het eventjes kan!

Ik kreeg ijzertabletten met een Hb van 6.2 Dus inderdaad: even naar je huisarts. Ik zou er wel lactulose bij vragen.
Aafke, je moet niet langer twijfelen ga gewoon even naar je huisarts en leg hem dit probleem voor. Vraag of je ijzertabletten kan krijgen, je zult idd merken dat je opknapt.
quote:wodkajus schreef op 31 augustus 2010 @ 20:53:

Tuurlijk, ik ben het ook wel eens met Poezewoes. TO verwoordt het alleen een beetje knullig in mijn ogen. Als nieuwbakken moeder mag je toch nog best knullige vragen stellen? En al helemaal als je er een beetje doorheen zit.

Ik weet nog heel goed dat ik de eerste week na de bevalling helemaal hyper van de adrenaline was en daarna 3 weken helemaal áf. En mijn bevalling was een eitje en mijn baby de makkelijkste en liefste die ik ooit heb gezien, al sliep ze niet direct door.

Mijn zus moest lachen en zei alleen maar: meid, geef je er een beetje aan over. Nu kan dat nog en mag dat nog. Je hoeft verder niks, behalve aan je baby wennen en er van genieten. Dat hielp. Ik maakte me veel te druk over het moe zijn, terwijl dat echt niet raar is.

To, laat je hb nog eens nakijken en vraag er iets voor. En verder: lief zijn voor jezelf.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:jannes33 schreef op 31 augustus 2010 @ 21:11: Ik zou er wel lactulose bij vragen.Hele goeie tip Obstipatie is inderdaad het grote nadeel van die ijzertabletten.
Ik heb nog niks gelezen, dus neem het mosterd risico: drink roosvicee ferro, voor je ijzer.

Op zich moet je lichaam die 2 liter wel weer herstellen, maar je kunt ff om een HB controle vragen natuurlijk.
Slaapt Aafke inmiddels weer?

Sterkte Aafke en hopelijk kan je HA meer vertellen!
DTEEZ!
Wil iemand er kaas bij....?

Sjongejonge ik lever ook een keer een bijdrage hoor....
quote:Britannia schreef op 31 augustus 2010 @ 21:26:

Wil iemand er kaas bij....?

Sjongejonge ik lever ook een keer een bijdrage hoor....De roosvicee was nog niet genoemd hoor!
Gelukkig!!
Wat vreemd dat je geen staaltabletten krijgt... Ik ben ruim drie weken geleden bevallen en ook bloed verloren, mijn hb was 5.3. Ik heb staaltabletten gekregen, ben zelf ook floradix gaan slikken en eet zoveel mogelijk vlees, groente en fruit. Sinds eind vorige week merk ik dat ik lichamelijk wat sterker begin te voelen, hoewel vermoeidheid en een baby sowieso wel synoniem zijn .

Goed dat je met bezoek rustig aan doet, doen wij idd ook. Ik ben al blij dat ik nu naast haar en mezelf verzorgen af en toe even een wasje kan draaien en vouwen.

En die uren slaap, daar ben ik jaloers op, fijn dat je man dit zo oppakt! Ik slaap niet langer dan 4 uur max achter elkaar, en dat was een paar nachten waarin dochter een ruk maakte. En overnemen voor man wordt lastig gezien de bv.

Naar de huisarts zou ik zeggen!
Oja, die roosvicee... die komt me echt mijn neus uit inmiddels, jak!

En ik heb ook een goedje idd voor de stoelgang, want wat dat betreft zijn die staaltabletten pet...
Mijn hb was 5,2 na de bevalling en ik heb geen ijzertablet genomen. Wel floradix en 5 gram foliumzuur. Werkte als een tierelier. En ik heb wekenlang elke avond rood vlees gegeten, filet en ossenworst op brood. Wekenlang 1 of 2 slaapjes met de baby samen. Take it easy...
De laatste weken van mijn zwangerschap deed ik geen oog meer dicht en ik was nooit moe. Ik had energie voor 10 en ging maar door.

Na de bevalling ben ik 9 maanden moe geweest. Bijna elk slaapje van de baby (soms 2 of 3 per dag) deed ik mee en nog voelde ik me uitgeput. Ik gaf er aan toe en probeerde zoveel slaap als mogelijk was (naast huishouden en werk, want ook dat gaat allemaal door) mee te pikken. Gelukkig mopperde vriend nooit als ik lag te slapen.

Meer dan dit kon ik niet doen om om te gaan met de vermoeidheid. Hopen dat het snel overgaat...

Nachtvoedingen zijn idd nog wel zwaar, maar wat hier geschreven wordt herken ik wel. Als de nachtvoeding er af is, hoeft de "ellende" nog niet voorbij te zijn. Als ze ziek zijn, tandjes krijgen, dromen.... Er zijn perioden geweest dat we er 10x per nacht uit konden om te troosten. Dan gaat het weer nachten goed en vannacht ook weer 2x en een paar keer huilen in de slaap. Tja... Het went wel want ik kan niet zeggen dat het nu nog erg vermoeiend is.

Volgens mij is het in het begin vooral het nieuwe ritme, de verandering van ineens een baby er bij, de hormonen en in jouw geval de lage HB.

Doe vooral iets met die tips over je HB zou ik zeggen. Hopelijk maakt dat al veel verschil voor je. Ik hoop dat je ondanks alles toch kan genieten van je kindje!

Ik vind je vraag trouwens helemaal niet gek hoor.
Die van ons sliep dus vanaf 3 weken door. Is nu bijna 5 maanden en ik hoop dat het zo blijft. Niks speciaals gedaan, dat is gewoon haar ritme en daar hebben we mazzel mee.

Vriendin heeft een kind van ruim twee jaar dat nog geen nacht heeft doorgeslapen. Ze (of hij) moet er elke nacht minimaal twee keer uit.

Geen bloedarmoede o.i.d. dus daar kan ik geen advies in geven. Ga je ook vroeg je bed uit? Ik vond/vind het heerlijk om 's ochtends nog lekker lang gezellig met baby op bed te liggen. Haar in ons bed de fles te geven, ontbijtje te eten, beetje tv kijken. Na 6 weken ging ik sporten (DVD-workout) terwijl zij dan nog lekker kon liggen. Gewoon lekker relaxen. Tot haar ochtenddutje en daarna pas naar beneden te gaan.
quote:Djoels schreef op 31 augustus 2010 @ 20:53:

Overigens mis ik de nachten soms.... heerlijk vond ik het, het kleine sfeerlampje aan, de baby op mijn schoot in de schommelstoel, een dekentje over ons heen, ik gaf hem de borst en hij lag zo heerlijk.... echt ik vond het zo iets moois zo midden in de nacht... zie me nog staan samen met hem. Hij een paar weken oud en het sneeuwde 's nachts bij volle maan.... baby viel maar in slaap en ik stond maar voor het raam te praten 'kijk toch naar buiten hoe mooi!' .....

Ik snap dat je na een jaar of anderhalf jaar nachtvoeden dit soort nachten anders bekijkt. Haha, je beschrijft het mooi. Ik zou bijna denken dat ik er ook maar weer voor moet gaan zitten (letterlijk) met mijn niet-doorslapende baby. Maar ik ben voor dat zitten te lui hoor, hij ligt gewoon naast me en om de twee a drie uur mag ie weer. Wel jammer dat ik ons af en toe om moet draaien zodat de andere tiet ook aan de beurt komt
Ik ga deze week naar de huisarts toe om mn hb te laten prikken en ik neem al vitamine c bruistabletten bij het eten. En dus de floradix. Ik ga het voorleggen aan de huisarts. In het ziekehuis hebben ze floradix geadviseerd. Het was een waarde waar ze eigenlijk niks aan deden.Verder heb ik juist door de bloedarmoede last van hartkloppingen waardoor ik slecht slaap. Ondanks dit ben ik natuurlijk helemaal gelukkig met ons mannetje!
quote:aafke2009 schreef op 31 augustus 2010 @ 22:14:

Ik ga deze week naar de huisarts toe om mn hb te laten prikken en ik neem al vitamine c bruistabletten bij het eten. En dus de floradix. Ik ga het voorleggen aan de huisarts. In het ziekehuis hebben ze floradix geadviseerd. Het was een waarde waar ze eigenlijk niks aan deden.Verder heb ik juist door de bloedarmoede last van hartkloppingen waardoor ik slecht slaap. Ondanks dit ben ik natuurlijk helemaal gelukkig met ons mannetje!Gelukkig. Geniet ervan!
De grens in ons ziekenhuis om een transfusie te krijgen was 5,3. Ik zat op 5,4 en voelde me ellendig.

Ik had een(akelige) echo in mijn hoofd telkens als ik sprak. Kon ook echt niet lang op mijn benen staan. Alles door het bloedverlies.

Ga naar je huisarts en laat je bloed nakijken. Dat je niks hebt gekregen kan echt niet.
Ja, dat vind ik echt.
Hoi Aafke,

Ik heb precies hetzelfde gehad na de bevalling, een hb van 4.9 waar ze niks aan wilden doen, wat ik maar met ijzertabletjes moest zien aan te vullen. Dat duurt dus drie maanden, terwijl je wel geacht wordt je taken weer gewoon op te pakken, best zwaar hoor!

Ik heb bij de drogist een grote pot multivitaminen/ mineralen speciaal voor vrouwen gehaald en een pot guarana (energiekruid).

Van allebei elke dag een tabletje en je voelt je elke dag een stukje beter. Dit herstelt voor 100 % maar heeft gewoon wat tijd nodig.
quote:Sahara_desert schreef op 31 augustus 2010 @ 23:34:

Hoi Aafke,

Ik heb precies hetzelfde gehad na de bevalling, een hb van 4.9 waar ze niks aan wilden doen, wat ik maar met ijzertabletjes moest zien aan te vullen. Dat duurt dus drie maanden, terwijl je wel geacht wordt je taken weer gewoon op te pakken, best zwaar hoor!

Ik heb bij de drogist een grote pot multivitaminen/ mineralen speciaal voor vrouwen gehaald en een pot guarana (energiekruid).

Van allebei elke dag een tabletje en je voelt je elke dag een stukje beter. Dit herstelt voor 100 % maar heeft gewoon wat tijd nodig.

Raar hoor, dat jullie allemaal met artsen/verloskundigen te maken hadden die erg terughoudend zijn met het voorschrijven van ijzertabletten..... Floradix is prima spul, maar ijzertabletten werken wel sneller.

Guarana is niet echt aan te raden, het is een middel wat vooral een hoge dosis cafeiine bevat en dat zorgt er wel voor dat je even meer energie hebt. Maar net zoals na veel koffie, voel je je erna juist vermoeider.

Ik dacht ook dat het niet meer verkocht mocht worden in Nl...
Is dat echt waar, dat guarana niet meer in NL verkocht mag worden? Dat verbaast me wel (ben al wat jaartjes weg) want het zat in tal van goedverkopende energiedrankjes, toen. Daar zit inderdaad ook een boel caffeine in, voor een korte energyboost.

Die tabletjes die ik de eerste maanden na de bevalling nam, waren puur guarana...een Zuid-Amerikaans plantje, ook wel energiekruid genaamd. Veel koffie dronk ik daarbij ook nog wel, alles wat me maar een beetje (denkbeeldige) pep kon geven. Bloedarmoede voelt verschrikkelijk, vooral als er tal van gebieden allerlei eisen aan je gesteld worden.

Ook ben ik al vrij snel in de sportschool gaan trainen. Daar had ik weliswaar totaal geen zin in, maar het heeft het fysieke herstel na de bevalling wel goed geholpen.

Na drie maanden ben ik alweer gestopt met de ijzer, vitaminen en guarana. Het abo op de fitness heb ik omgeruild tegen een tienbadenkaart voor babyzwemmen, om lekker met de kleine rond te dobberen. Toen was ik wel weer helemaal de oude.
quote:voornu schreef op 31 augustus 2010 @ 22:06:

[...]

Haha, je beschrijft het mooi. Ik zou bijna denken dat ik er ook maar weer voor moet gaan zitten (letterlijk) met mijn 4 maanden oude niet-doorslapende baby. Maar ik ben voor dat zitten te lui hoor, hij ligt gewoon naast me en om de twee a drie uur mag ie weer. Wel jammer dat ik ons af en toe om moet draaien zodat de andere tiet ook aan de beurt komt

Yep, zo gaat dat hier ook! Maar baby is hier pas 6 weken, dus ik heb nog steeds hoop op vroeg doorslapen

Oudste dochter heeft maar sporadisch doorgeslapen tot ze 2,5 was, maar zag toen ineens het licht.

Heb je overigens al eens geprobeerd om zelf een beetje verder door te draaien, zodat baby de andere borst gewoon kan pakken? Dan moet je zo gaan liggen dat je bijna op je buik ligt. Scheelt weer omdraaien 's nachts (tip voor de ECHT luie moeder ) Werkt hier prima, maar je moet er wel een beetje grotere borsten voor hebben denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven