mogelijk burnout

01-09-2010 23:49 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al langere tijd klachten zoals. oververmoeid, krachtsverlies, spierpijn, hoofdpijn, duizelig, pijn op de borst, hartkloppingen, hogebloeddruk. sinds vorige week ben ik op het werk volledig ingestort ik kom mij niet meer concentreren en niet meer na denken. door de stress slaap ik ook niet meer en lig ik lang wakker.

volgens de dokter is het overbelast door een te hoge werkdruk hij rade een gesprek op het werk aan.

Helaas doet mij werk erg rot ze vielen met continue lastig aan de telefoon dat ik moest komen werken en hebben me beter gemeld. na 2 dagen gewerkt te hebben stort ik nu volledig in. heb mij zojuist ziek gemeld. Ik kan nu niet slapen uit angst wat de ziek melding morgen op het werk teweeg brengt. Ik weet dat ik langs zal moeten komen voor een gesprek wat ik niet durf.

Morgen toch maar de huisarts bellen.

heeft iemand nog tips
Bedankt voor alle tips.

ik ga nu proberen een oog dicht te doen al denk ik niet dat het erg gaat lukken.

ga proberen dit te onthouden voor morgen en mee te nemen in mij gesprek.

ben zo nerveus hiervoor
Nee dat klopt maar dat speelt wel mee waardoor ik nu burnout ben
Deesje:

Het beste werkt het als je gewoon beleefd, vriendelijk maar wel duidelijk bent.

Jij vindt dat je ziek bent dus meld je je ziek. De werkgever kan daarover twijfelen, maar kan natuurlijk nooit zelf gaan bepalen of je wel of niet ziek bent. En ze kunnen dus ook niet van je eisen dat je komt werken of dat je naar kantoor komt voor een gesprek. Je bent immers ziek.

Wat ze wel kunnen doen is een arboarts inschakelen. Die moet jou dan op het spreekuur zien en dan bepalen of je inderdaad niet kunt werken omdat je ziek zou zijn.

Pas als de arbo arts heeft bepaald dat jij wel in staat bent om (gedeeltelijk of aangepast) te werken, kan de werkgever dingen van je eisen.

Maar ook als de arbo arts vindt dat je echt ziek bent, of tot die tijd, moet je wel altijd in contact blijven met je werkgever. Je mag niet zomaar elk contact afkappen.

Dat betekent echter niet dat ze jou tijdens ziekte te pas en te onpas meerdere keren per dag kunnen bellen. Of zomaar eisen dat je direct voor een gesprek komt.

Jij kunt dan best zeggen dat je je daar, de eerste dagen na je ziekmelding te ziek voor voelt en dat je voorstelt dat je de volgende week weer contact opneemt.

Je kunt die afspraken e.d. best per email aan je werkgever sturen. Laat dan blijken dat je best wil maar nu niet kan, graag naar de arbo arts gaat en n.a.v. daarvan verder met ze in gesprek gaat over werkhervatting.
quote:deesje21 schreef op 02 september 2010 @ 00:15:

Nee dat klopt maar dat speelt wel mee waardoor ik nu burnout ben

Ik zou hier als werkgever niet blij mee zijn, op zn zachtst gezegd. Als ik als werkgever deze 'oorzaak' zou weten, zou ik het liefst zeggen: gebruik je vakantiedagen maar om bij te komen, of onbetaald verlof. Maar dat mag vast niet, wettelijk gezien.

Maar ik vind het niet ok dat jij je het schompes werkt aan een verbouwing in je eigen huis, je daarbij niet je grenzen aangeeft, uiteindelijk instort en dan kan gaan genezen op kosten van je werkgever.

Zij reageren niet netjes, maar dít vind ik ook niet netjes.
Het spijt me. Maar ik kan me de werkgever wel voorstellen denk ik. Ik heb een burnout gehad en dit klinkt tbh wellicht oververmoeid en persoonlijke problemen, maar niet als een burnout.
Tja Fleur,

Als je dat van te voren weet laat je het zover niet komen. Maar probleem van burn out is nu juist zelfoverschatting en geen grenzen voelen/kunnen aangeven waardoor het wel zover komt.

Ik geloof niet dat iemand bewust overbelast raakt.
Ik geloof best dat het een burnout kan zijn, weet te weinig van burnout om te weten wat echt symptomen zijn en wat niet. Maar als we uitgaan van een burnout, dan vind ik dat er best naar de oorzaak gekeken mag worden. En als Deesje op het werk weleens heeft laten vallen dat die verbouwing zoveel stress veroorzaakte, dan kan ik me de houding van werkgever wel voorstellen.
Sorry hoor fleur maar je denkt het toch verkeerd.

ik ben nooit ziek geweest, en tijdens de verbouwing had ik deze klachten niet. in mei was mij verbouwing klaar en er was niets aan de hand maar in mei veranderder wel mij werkdruk

en sta ik elke avond als enige gediplomeerde op 32 mensen die volledige zorg nodig hebben wat ik niet trek en waar ik ziek van word
quote:DNM schreef op 02 september 2010 @ 00:21:

Het spijt me. Maar ik kan me de werkgever wel voorstellen denk ik. Ik heb een burnout gehad en dit klinkt tbh wellicht oververmoeid en persoonlijke problemen, maar niet als een burnout.Dat vind ik wel een vergaande conclusie op basis van een of twee posts op internet.
@fleurtje

Mensen raken over de kook als het lijntje te lang gespannen staat (en meestal is dat dan zowel in het werk als prive). De oorzaak is dan ook niet relevant voor de verplichting voor werkgever om loon door te betalen tijdens ziekte. (En ja, ik ben het met je eens dat dat oneerlijk lijkt, maar zo is het systeem nu eenmaal).
Dus toch gewoon werk? Ok...
quote:hiltje schreef op 02 september 2010 @ 00:22:

Tja Fleur,

Als je dat van te voren weet laat je het zover niet komen. Maar probleem van burn out is nu juist zelfoverschatting en geen grenzen voelen/kunnen aangeven waardoor het wel zover komt.

Ik geloof niet dat iemand bewust overbelast raakt.

Ik weet het niet. Ze zegt zelf dat het veel stress veroorzaakte en toen had ze aan de bel moeten trekken, even vrij moeten nemen ofzo.

En soms weet je het gewoon wel en laat je het toch zo ver komen, omdat je denkt dat je niet anders kan.
quote:hiltje schreef op 02 september 2010 @ 00:23:

[...]

Dat vind ik wel een vergaande conclusie op basis van een of twee posts op internet.Je hebt gelijk. Ik projecteer en refereer zelf aan wat collega's waar ik aan stoor.
quote:fleurtje schreef op 02 september 2010 @ 00:23:

Ik geloof best dat het een burnout kan zijn, weet te weinig van burnout om te weten wat echt symptomen zijn en wat niet. Maar als we uitgaan van een burnout, dan vind ik dat er best naar de oorzaak gekeken mag worden. En als Deesje op het werk weleens heeft laten vallen dat die verbouwing zoveel stress veroorzaakte, dan kan ik me de houding van werkgever wel voorstellen.

Tsja.... alleen helpt die houding van die werkgever natuurlijk geen zier.

Ik snap wel wat je bedoelt maar zo zijn er legio voorbeelden. Werknemers hebben nu eenmaal ook een prive leven en worden wel vaker ziek door zaken die puur prive zijn.

Is hetzelfde als een werknemer die zijn been breekt tijdens ski vakantie. Kan de werkgever ook wel enorm van balen, maar shit happens.
quote:nummerzoveel schreef op 02 september 2010 @ 00:24:

@fleurtje

Mensen raken over de kook als het lijntje te lang gespannen staat (en meestal is dat dan zowel in het werk als prive). De oorzaak is dan ook niet relevant voor de verplichting voor werkgever om loon door te betalen tijdens ziekte. (En ja, ik ben het met je eens dat dat oneerlijk lijkt, maar zo is het systeem nu eenmaal).

Ik weet dat het systeem zo is, is ook wel logisch. Maar eerlijk is anders.

Maar ik lees nu dat Deesje tijdens die verbouwing nergens last van had. Een tip dan voor morgen (lijkt mij): noem die verbouwing niet.
quote:hiltje schreef op 02 september 2010 @ 00:26:

[...]

Tsja.... alleen helpt die houding van die werkgever natuurlijk geen zier.

Ik snap wel wat je bedoelt maar zo zijn er legio voorbeelden. Werknemers hebben nu eenmaal ook een prive leven en worden wel vaker ziek door zaken die puur prive zijn.

Is hetzelfde als een werknemer die zijn been breekt tijdens ski vakantie. Kan de werkgever ook wel enorm van balen, maar shit happens.Heb je ook gelijk in...
quote:DNM schreef op 02 september 2010 @ 00:26:

[...]

Je hebt gelijk. Ik projecteer en refereer zelf aan wat collega's waar ik aan stoor.

(soms zit je dan ongemerkt zelf ook op je tandvlees als je je erg ergert aan dat soort gedrag van anderen).
In sommige beroepen mag je bepaalde sporten niet beoefenen. Zouden ze ook bij andere beroepen moeten doen: gij zult niet klussen
Ik zal wat meer info geven

.

Ik werk in de zorg en draai alleen maar avonden waar ik niet voor gekozen heb. dit ook meerder malen aangegeven.

Ik sta als enige gediplomeerde met 2 helpende op 32 mensen

om half 5 moet ik beginnen 32 mensen medicatie te geven en tegelijkertijd 10 mensen volledig helpen met de broodmaaltijd. al die 10 mensen moeten ook naar bed en om 21.00 uur moet ik weer 32 mensen medicatie geven. tussendoor nog controles, blaasspoelen bij 3 mensen en cateteriseren en dan nog de onvoorziene dingen die er bij komen.
quote:fleurtje schreef op 02 september 2010 @ 00:28:

In sommige beroepen mag je bepaalde sporten niet beoefenen. Zouden ze ook bij andere beroepen moeten doen: gij zult niet klussen

Welke beroepen dan? En welke sporten?

Kan volgens mij in arbeidsrecht niet hoor. Wel met freelancers/zzp contacten (zoals acteurs e.d.)
Deze avonden trek ik niet meer en dat weet mij werkgever heb ik al eerder aangeven. ik krijg stress en druk zodra ik op mij werk ben en het moet zien te hendelen. vrijwel direct spelen mij klachten op. in mij huis ben ik te moe iets in huis te doen en geen puf voor leuke dingen
quote:deesje21 schreef op 02 september 2010 @ 00:29:

Ik zal wat meer info geven

.

Ik werk in de zorg en draai alleen maar avonden waar ik niet voor gekozen heb. dit ook meerder malen aangegeven.

Ik sta als enige gediplomeerde met 2 helpende op 32 mensen

om half 5 moet ik beginnen 32 mensen medicatie te geven en tegelijkertijd 10 mensen volledig helpen met de broodmaaltijd. al die 10 mensen moeten ook naar bed en om 21.00 uur moet ik weer 32 mensen medicatie geven. tussendoor nog controles, blaasspoelen bij 3 mensen en cateteriseren en dan nog de onvoorziene dingen die er bij komen.

Aankaarten bij de arbo arts dus. En bij de werkgever. Dat je de werkdruk te hoog vindt.

En aan alleen maar avond en nachtdiensten is ook een beperking hoor, met de arbeidstijdenwet.
IK ben er nu vandoor
Succes morgen!
Voor het geval je dit morgen nog leest: het is onverantwoord als de werkgever jou in huidige staat dezelfde verantwoordelijkheid laat dragen en jou als enig gediplomeerde op de groep zet. Vertel ze dus ook dat jij dit onverantwoord vindt en dat gewoon echt niet kan en wil doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven