Geld & Recht alle pijlers

Huurrecht...

03-09-2010 10:50 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een lang verhaal, maar anders kan ik niet alles vertellen.

Ik zou graag reacties krijgen van mensen die er daadwerkelijk verstand van hebben Dus het eigen schuld dikke bult principe hoeft niet persee.

Mijn verhaal....

In mei 2005 heb ik in W een appartement bekeken die mij zeer beviel. Ik kwam uit een zeer, zeer slecht onderhouden woning met bijbehorend ongedierte en was blij een nieuw woning in W te kunnen betrekken. Het appartement bevond zich in een monumentaal pand midden in W en werd bewoond door in totaal 5 mensen in 4 appartementen. 1 daarvan is L en haar man. Zij gaf aan dat ik in het huis mocht komen wonen (huurders zoeken nieuwe huurder en dragen die voor aan de woningcoorporatie) op voorwaarde dat zij de grote kamers mocht bewonen en ik haar eigen kamers, een soort woningruil.

Ik ben hiermee akkoord gegaan, ik was al veel te blij nieuwe woonruimte te hebben gevonden.

L heeft mij beloofd regelmatig het verschil in huur over te maken.

Helaas heb ik hier alijd vaak om moeten vragen, maar uiteindelijk wel gekregen.

Ik heb altijd met erg veel plezier in het huis gewoond.

In november 2009 heb ik een relatie gekregen met mijn huidige partner. In februari zijn wij gaan samenwonen. Uit zelfbescherming (je weet maar nooit, prille relatie) en vooral sympathie voor L heb ik mijn kamer niet opgezegd, maar heb gezegd deze aan te houden tot eind 2010.

In juni kreeg ik een brief van de woningbouw op mijn oude adres met de mededeling dat de woningbouw wist dat ik er geen hoofdverblijf meer had en dat ze mij wilden spreken. (L heeft overigens deze brief opengemaakt en naar mij toegemaild). Naast deze brief heeft zij mij ook een conceptbrief gemaild die ik zou moeten opsturen naar de woningbouwvereninging waarin ik zou moeten liegen over de kamers.

Ik heb ervoor gekozen de woningbouwvereninging te laten weten dat niet ik, maar L in de kamers woonde, al 5 jaar en dat ik graag zou zien dat zij gewoon de kamers over zou nemen, waardoor niet de mijne, maar haar eigen kamers vrij kwamen voor een nieuwe huurder.

woningbouwvereninging heeft mij daarop aangegeven dat L niet in aanmerking kwam voor de nieuwe kamers en dat zij gewoon terug moest naar haar eigen kamers. Zij had al diverse malen aangevraagd te mogen doorschuiven en dit was telkens afgewezen.

Mijn contactpersoon bij de woningbouwvereninging gaf aan zeker te brgijpen waaron ik ingegaan was op het voorstel van kamerrruil 5 jaar eerder. Hij zou hetzelfde gedaan hebben.

woningbouwvereninging heeft ook aangegeven L te sommeren de kamers te verlaten en terug te keren naar haar eigen kamers.

Ik heb per direct mijn kamers opgezegd en zou op 9 augustus de eerste inspectie hebben en op de 29e de tweede en dus oplevering.

Zij mailde mij toen met de mededeling dat het allemaal zeer tegenviel wat ik had gedaan en dat zij intern contacten had mij de woningbouwvereninging die alles voor haar hadden kunnen regelen.

Ik heb L doorgegeven wat de stand van zaken was en dat ik het ten zeerste betreurde dat zij niet gewoon in de kamers zou kunnen blijven. Hier heb ik geen reactie op gehad.

Op de 9e augustus heb ik de eerste inspectie gehad, echter de kamer van L was op slot en inspectie was niet mogelijk.

De woningbouw heeft toen in mijn bijzijn telefonisch contact met L gehad en deze gaf aan dat alles in orde zou komen voordat de woningbouwvereninging bij haar op de stoep zou staan de 17e of 18e. Op deze datum had zij dus de kamers moeten hebben verlaten.

Ik heb L hierop wederom een email gestuurd met de mededeling dat alles wat nog in de kamers aanwezig was aan haar was om te verkopen en dat ik alsnog graag de huur voor de maand augustus tegemoet wou zien. Eventueel verschil zou ik terug overboeken. Ik heb geen reactie van haar ontvangen.

Maandag 23 augustus heb ik de woningbouw gebeld met de vraag hoe het bezoek was afgelopen.

Volgens mijn contactpersoon had L nog niet de kamers verlaten en had zij de situatie uitgelegd. Mijn contactpersoon heeft toen aangegeven dat hij nogmaals bij de woningbouw zou overleggen of er niet gewoon doorgeschoven kon worden.

Hij zou mij terug bellen.

Ik heb zelf vrijdagmiddag terug gebeld en kreeg te horen dat L de kamers moest verlaten en dat de 10e de inspectie zou zijn. Omdat ik niet kon opleveren de 29e zou ik in gebreke worden gesteld. Ik heb gevraagd wat heb probleem was met het doorschuiven.

Het is enkel een kwestie van twee huisnummers veranderen, maar men was onverbiddelijk.

Ik ben dus in gebreke gesteld en Leeuw krijgt alsnog 14 dagen om de kamers te verlaten.

Ik vraag mij af wat mijn rechten zijn. Stel dat ze er echt niet uit gaat..wat dan?

Ik wil graag de kosten voor het in gebreke stellen op haar verhalen, naast de extra maand huur.

Kan dit?

Ik heb inmiddels een brief van de woningbouw ontvangen waarin zij mij aangeven dat ik niet per de tiende kan opleveren en zij dus genoodzaakt zijn huurderving, normale huur en mutatiekosten aan mij door te berekenen. Als ik de kamers niet oplever op de 10e, dan starten ze een gerechtelijke procedure met alle kosten voor mij.

Ook staat erin dat ik heb aangegeven niet bij de controle op de tiende aanwezig te zijn...ik heb geen uitnodiging gekregen of de mededeling dat ik erbij moest zijn.

Wat is de beste weg om te volgen?

Mijn oud huisgenoot krijgt steeds maar termijn na termijn en ik moet op stel en sprong opleveren, zonder enig overleg. Direct wordt er gedreigd met juridische stappen.

Als ik nu gewoon een maand huur betaal, dan hebben zij toch geen huurderving? Er was nog niet eens een nieuwe huurder in beeld.

Wat moet ik doen..ik had er afgelopen week gewoon af moeten zijn, maar helaas...ik ga op vakantie straks en lig er echt nachten wakker van.

zucht...
Het is natuurlijk niet slim geweest om haar in jou kamer te laten wonen. Alles wat zij nu kapot maakt, draai jij voor op omdat jij het contract heb getekend.

Ik zou maar even snel naar het juridisch loket, om te vragen wat je kan/moet doen.
quote:diedietje schreef op 03 september 2010 @ 11:13:

Het is natuurlijk niet slim geweest om haar in jou kamer te laten wonen. Alles wat zij nu kapot maakt, draai jij voor op omdat jij het contract heb getekend.

Ik zou maar even snel naar het juridisch loket, om te vragen wat je kan/moet doen.Heb ik al gedaan diedie Dank voor je reactie
Kort en bondig advies: dit kun je niet zelf oplossen. Ga naar het Juridisch Loket of een huurrecht-advocaat en laat je deskundig voorlichten. Onderhoud nauw contact met de woningbouwvereniging, vertel ze dat je juridisch advies gaat inwinnen, dat je daar enige tijd voor nodig hebt, dat je de situatie zo goed mogelijk wilt oplossen en dat je zo snel mogelijk contact met hen opneemt. Laat het betalen van een en ander zo mogelijk achterwege totdat je je advocaat hebt gesproken.

Succes!
King Louie, je weet wel, dat Oililly-spul voor rimpelige ouwe Viva-meisjes. Blijf van m\'n bakfiets af!
Sorry, maar als je al contact hebt gehad met het Juridisch Loket, wat verwacht je dan hier nog te vinden? Gratis juridische rechtshulp?
King Louie, je weet wel, dat Oililly-spul voor rimpelige ouwe Viva-meisjes. Blijf van m\'n bakfiets af!
quote:diedietje schreef op 03 september 2010 @ 11:13:

Ik zou maar even snel naar het juridisch loket, om te vragen wat je kan/moet doen.

Ze kon toch niet anders? Ze zou door haar huisgenoten niet aangenomen zijn als medebewoner als ze niet in die kamer van L ging.

Vind 't overigens absurd dat de huurders die er al zitten niet de eerste keus hebben op de betere woningen zodra er iets vrij komt vóór er naar 'n nieuwe huurder wordt gezocht.
Op het moment dat haar de woonruimte door de woningbouwvereniging ( !) werd aangeboden had zij bij hen aan moeten geven welke eisen Leeuw stelde en de woningbouw moeten vragen in hoeverre zij gehouden was gehoor te geven aan deze eis. Het is niet voor niks dat de woningbouw Leeuw verbiedt de kamers te betrekken.
Waarschijnlijk hebben de huurders die er al zaten zich niet van hun beste kant laten zien mbt huurbetaling,niet houden aan contractregels ed.De woningbouwvereniging zal er wel hun redenen voor hebben.

En omdat de woningbouwverening dus niet hun goedkeuring VOORAF aan de ruil heeft gegeven,wat dus moet ivm woningruil zul jij dus helaas alle kosten moeten betalen welke voorkomen uit deze niet officiele toegestane woningruil.
quote:Dorah schreef op 03 september 2010 @ 11:25:

Sorry, maar als je al contact hebt gehad met het Juridisch Loket, wat verwacht je dan hier nog te vinden? Gratis juridische rechtshulp?

Ehh...waarom heb je anders een forum? Ik snap je opmerking niet zo goed. Zeg je ook tegen mensen op de psycho pijler dat ze naar een gratis psychiater op zoek zijn? Vreemd..

Dank voor je andere reacties...
quote:elninjoo schreef op 03 september 2010 @ 11:32:

[...]

Ze kon toch niet anders? Ze zou door haar huisgenoten niet aangenomen zijn als medebewoner als ze niet in die kamer van L ging.

Vind 't overigens absurd dat de huurders die er al zitten niet de eerste keus hebben op de betere woningen zodra er iets vrij komt vóór er naar 'n nieuwe huurder wordt gezocht.

Dat vind ik ook....gewoon een huisnummer wisselen haalt ons allemaal uit de problemen...maar dat willen ze dus niet.

Ze mag gewoon niet in die kamers, op besluit van de directie (zelfs die bemoeien zich ermee).

Ze is te oud zeggen ze. Het huis moet jongerenhuisvesting worden.
Wat zeiden ze bij het juridisch loket dan?

L is jouw huurder, dus jij hebt verplichtingen aan haar volgens mij, als verhuurder zijnde. Maar zij heeft de plicht om aan jou huur te betalen. Hoe lang gaat ze de dubbele huur opbrengen denk je? Want ondertussen moet zij ook gewoon de huur van haar appartement betalen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
rechten en plichten bij onderhuur
quote:Poezewoes schreef op 03 september 2010 @ 12:43:

Wat zeiden ze bij het juridisch loket dan?

L is jouw huurder, dus jij hebt verplichtingen aan haar volgens mij, als verhuurder zijnde. Maar zij heeft de plicht om aan jou huur te betalen. Hoe lang gaat ze de dubbele huur opbrengen denk je? Want ondertussen moet zij ook gewoon de huur van haar appartement betalen.

Nee, ik mocht daar in huis komen als ik haar kamer zou nemen en zij de mijne.

Zij heeft haar eigen kamer nu leeg staan, daar ben ik immers uitgetrokken.
En toch is zij jouw huurder. Ze huurt van jou namelijk jouw kamer. Voor de verhuurder is ze een onderhuurder. Tevens huurder, want van hem huurt ze haar eigen kamer. Met andere woorden: ze huurt nu twee kamers: de jouwe, en haar eigen. Een onderhuurder heeft naar zijn verhuurder, de huurder van de kamer, dezelfde rechten en plichten als de officiele huurder naar de verhuurder. Ze heeft dus zelfs huurbescherming.

Jij was haar huurder, maar jij hebt de huur opgezegd. Tenminste, heb jij bij haar ook je huur opgezegd?
quote:Doi schreef op 03 september 2010 @ 18:03:

[...]

Nee, ik mocht daar in huis komen als ik haar kamer zou nemen en zij de mijne.

Zij heeft haar eigen kamer nu leeg staan, daar ben ik immers uitgetrokken.Hier heeft de officiele verhuurder niets mee te maken want dat is buiten hem om gegaan.
In dit geval hebben beiden fraude in geschrifte gepleegd want bij de woningbouw staan ze contractueel op de andere woonruimte als huurder ingeschreven dan waar ze daadwerkelijk woonden en andersom.

Ik denk Doi dat dit nog een naar staartje voor jullie beiden krijgt.
Stel dat ze daar de boel heeft afgebroken wat officieel jouw woonruimte was dan kunnen ze die kosten op jouw verhalen.Evenals de juridische kosten om haar uit die woonruimte te krijgen.

Je hebt een contract met de woningbouw waar je je niet aan gehouden hebt voordat je het contract al tekende,contractbreuk dus.
Heel simpel gezegd.

1. De woonruimte die jij hebt gehuurd heb je onderverhuurd aan iemand anders.

2. Je hebt zelf nooit in deze ruimte gewoond. Dus je heb je hoofdverblijf nooit in het gehuurde gehad. Eerst in de kamer van mevr Leeuw en nu bij jouw vriend.

Je hebt nu dus een groot probleem.

Jij wilt van jouw woning af maar de onderhuurder wil er niet uit.

Ook dat is jouw probleem en moet jij zien op te lossen met jouw onderhuurder.

Jij kan jouw woning niet leeg opleveren aan de woningbouw en jij hebt je niet aan de afspraken met de woningbouw gehouden. Zolang jij niet kan opleveren moet jij gewoon de huur doorbetalen en in het ergste geval beginnen ze een procedure tegen jou omdat je de ruimte hebt onderverhuurd.

En mischien is het wel heel makkelijk om een huisnummer om te zetten om jou uit de problemen te halen maar waarom zouden ze? Kan me voorstellen dat ze die mevr Leeuw helemaal geen andere ruimte willen geven. Volgens mij is dat niet iemand die zich netjes gedraagt, niet goed betaald, de boel belazerd en nu dus alles tegen aan het houden is waardoor jij in de problemen komt en dan moeten ze dat "belonen" door haar die andere woonruimte te geven?

Dankzij haar heb jij nu een groot probleem waar je wellicht financieel ook nog flink voor kan gaan opdraaien. Jij kan momenteel de ruimte die jij van de woningbouw niet terug geven. Met een beetje pech heeft ze ook nog schade gemaakt waar jij voor verantwoordelijk bent. Wie weet wat ze in het verleden nog meer spelletjes heeft gedaan.

Dus als ik jou was zou ik ervoor zorgen dat jij z.s.m. weer in jouw ruimte kan en dat zij weer terug gaat naar haar kamer. Juridisch zal dat lastig worden dus je kan het beter via een gesprek met haar proberen af te dwingen.
Heb je geen sleutel van je eigen kamer? Je kunt toch ook de kamer laten openmaken door een slotenmaker? Het is immers jouw kamer en dat kun je aantonen dmv het huurcontract. Even helpen met verhuizen en een ander slot op de kamer. Inderdaad niet netjes maar je hebt toch niets op papier staan met L.?
Als het zo makkelijk zou kunnen dan hadden ze voorheen alle krakers ook zo het huis uit kunnen zetten.

Maar nee daar heb je echt een gerechtelijk bevel bij nodig.

Bovendien heeft Doi toestemming gegeven,heeft ze zelf aan de woningbouw verteld toen ze eruit ging...
Dat gaat dus niet, kekelvers. L. heeft huurbescherming. Dat heb je als onderhuurder namelijk ook tov je verhuurder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven