Borstvoedingsvragen
zaterdag 26 mei 2007 om 17:30
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
maandag 12 november 2007 om 15:25
maandag 12 november 2007 om 15:27
quote:keuteltje schreef op 12 november 2007 @ 14:47:
twijfel, twijfel. ik heb normaliter wel vrij vlakke tepels maar ik kan wel gewoon harde tepels hebben zeg maar als je ze aanraakt of als het koud is.... dan moet het toch ook geen probleem zijn om borstvoeding te geven? zijn ingetrokken tepels altijd ingetrokken of kunnen deze ook gewoon hard worden?
als ze naar buiten floepen als je in je tepelhof knijpt, en als ze naar buiten komen als je tepels hardworden, is er niks aan de hand.
ingetrokken tepels komen nooit naar buiten, die duiken zelfs naar binnen als je in je tepelhof knijpt.
twijfel, twijfel. ik heb normaliter wel vrij vlakke tepels maar ik kan wel gewoon harde tepels hebben zeg maar als je ze aanraakt of als het koud is.... dan moet het toch ook geen probleem zijn om borstvoeding te geven? zijn ingetrokken tepels altijd ingetrokken of kunnen deze ook gewoon hard worden?
als ze naar buiten floepen als je in je tepelhof knijpt, en als ze naar buiten komen als je tepels hardworden, is er niks aan de hand.
ingetrokken tepels komen nooit naar buiten, die duiken zelfs naar binnen als je in je tepelhof knijpt.
maandag 12 november 2007 om 15:29
quote:bloempje797 schreef op 12 november 2007 @ 15:16:
Even een vraagje. Ik zit met twee dingen op het moment.
1. Mijn zoontje van 10 gaat waarschijnlijk naar een kdv als ik terug ga naar werken. Zijn voedingen krijgt hij altijd voor zijn bedje, wordt ie lekker rozig van en slaapt ie goed op. Hij drinkt geen flesje want dat blieft meneer niet. Als ik kolf en het met een bekertje aan hem laat geven, zou het dan nog het lekker slaperige effect hebben?
Dat kan, in afgekolfde melk zit ook oxytoicine. als de leidsters ook nog lekker met hem knuffelen, zou het ,moeten lukken, toch?
2. Ik was deze maand bijna twee weken ongesteld en nu sinds de tijd dat ik mijn ovulatie zou hebben (voel het normaal, dit keer helemaal niet) heb ik enorm pijnlijke tepels. Kunnen hormonen de gevoeligheid van je tepels beinvloeden?jazeker! heb ik ook last van
Even een vraagje. Ik zit met twee dingen op het moment.
1. Mijn zoontje van 10 gaat waarschijnlijk naar een kdv als ik terug ga naar werken. Zijn voedingen krijgt hij altijd voor zijn bedje, wordt ie lekker rozig van en slaapt ie goed op. Hij drinkt geen flesje want dat blieft meneer niet. Als ik kolf en het met een bekertje aan hem laat geven, zou het dan nog het lekker slaperige effect hebben?
Dat kan, in afgekolfde melk zit ook oxytoicine. als de leidsters ook nog lekker met hem knuffelen, zou het ,moeten lukken, toch?
2. Ik was deze maand bijna twee weken ongesteld en nu sinds de tijd dat ik mijn ovulatie zou hebben (voel het normaal, dit keer helemaal niet) heb ik enorm pijnlijke tepels. Kunnen hormonen de gevoeligheid van je tepels beinvloeden?jazeker! heb ik ook last van
maandag 12 november 2007 om 15:32
Marije, als je zoon pas 2 weken is vind ik om de 2 en een half a 3 uur niet gek hoor. Kleine hier is ruim 3 maanden en komt nog om de 2 en een half a 3 uur (oké, dat is wel wat veel, maar blijkbaar heeft hij dat nodig). Zoon hier heeft in ieder geval nog nooit minder dan 7 voedingen per dag gedronken en drinkt er meestal 8. Volgens het CB moet het wel minder kunnen, maar gaan zitten 'rekken' lijkt me niet de oplossing, dus heb me er bij neergelegd. En als hij eerst minder vaak dronk gaat hij vast sneller weer terug naar minder voedingen per dag dan die van mij
maandag 12 november 2007 om 18:15
Mijn dochter is 14 weken en de bv loopt in feite prima. Maarrrrr.... mevrouw is een druk geval, trappelt, wiebelt, draait haar hoofd soms om tijdens het voeden waarbij ze mijn tepel vastklemt tussen haar kaken, duwt met haar vrije handje mijn borst vaak weg.....
Ze is gewoon heel ongedurig dus. Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen, zodat ze in ieder geval iets meer haar aandacht kan houden bij het drinken? Dat zou een boel tijd besparen en vooral veel pijn (ik wist werkelijk niet dat een tepel zó ver uitgerekt kan worden).
Ik heb al oogkleppen en een dwangbuis overwogen.....
Ze is gewoon heel ongedurig dus. Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen, zodat ze in ieder geval iets meer haar aandacht kan houden bij het drinken? Dat zou een boel tijd besparen en vooral veel pijn (ik wist werkelijk niet dat een tepel zó ver uitgerekt kan worden).
Ik heb al oogkleppen en een dwangbuis overwogen.....
maandag 12 november 2007 om 19:45
Labyrint, je zou kunnen borstwisselen. Hert kan zijn dat ze ongeduldig wordt als de melk niet meer zo snel stroomt. Als je haar dan aan de andere legt, tot ze daar weer gaat liggen klieren, en dan weer terug naar de eerste, etc. Zo geef je ggemakkelijk 4 of 6 of 8 borsten per voeding, maar hou je haar interesse waarschijnlijk beter vast.
En anders: voeden in een donkere, rustige ruimte kan helpen. Eventueel inbakeren ook.
Wat ook kan: bij het voeden een stevige(!!) kleurige ketting omden, zodat ze daarnaar kan kijken en eventueel mee kan spelen. Lopen tijdens het voeden, zingen tijdens het voeden, alles wat je kan verzinnen om haar aandacht bij jou te houden.
En hou je pink paraat om los te koppelen als ze haar hoofd draait!
En anders: voeden in een donkere, rustige ruimte kan helpen. Eventueel inbakeren ook.
Wat ook kan: bij het voeden een stevige(!!) kleurige ketting omden, zodat ze daarnaar kan kijken en eventueel mee kan spelen. Lopen tijdens het voeden, zingen tijdens het voeden, alles wat je kan verzinnen om haar aandacht bij jou te houden.
En hou je pink paraat om los te koppelen als ze haar hoofd draait!
woensdag 14 november 2007 om 16:16
Vraagje:
Mijn kereltje is nu 5 weken. Geef hem volledige BV. Ik wil graag mijn productie wat ophogen om zo ook eens wat extra af te kolven. (voorraadje aan te leggen etc)
Op welke manier krijg ik de productie nu het beste omhoog?
Kan ik dat bijvoorbeeld doen om tussen de voedingen door eventjes te kolven?
Heb dit wel eens geprobeerd, kolfde volgens mij toen teveel af, want hij was na de voeding die na het kolven kwam niet verzadigd.
Helpt het dus bijvoorbeeld al om bijv. maar 20 cc af te kolven tussen door? En dat langzaam op te hogen?
Heb ook al eens geprobeerd ene kant te voeden en dan op hetzelfde moment de andere kant te kolven, wederom had zoonlief niet genoeg aan zijn voeding.
Ik wil dus eigenlijk de productie vehogen, zonder dat hij er "last" van heeft, door te kolven... kan dat uberhaubt wel?
Mijn kereltje is nu 5 weken. Geef hem volledige BV. Ik wil graag mijn productie wat ophogen om zo ook eens wat extra af te kolven. (voorraadje aan te leggen etc)
Op welke manier krijg ik de productie nu het beste omhoog?
Kan ik dat bijvoorbeeld doen om tussen de voedingen door eventjes te kolven?
Heb dit wel eens geprobeerd, kolfde volgens mij toen teveel af, want hij was na de voeding die na het kolven kwam niet verzadigd.
Helpt het dus bijvoorbeeld al om bijv. maar 20 cc af te kolven tussen door? En dat langzaam op te hogen?
Heb ook al eens geprobeerd ene kant te voeden en dan op hetzelfde moment de andere kant te kolven, wederom had zoonlief niet genoeg aan zijn voeding.
Ik wil dus eigenlijk de productie vehogen, zonder dat hij er "last" van heeft, door te kolven... kan dat uberhaubt wel?
woensdag 14 november 2007 om 17:37
OXo, je kan tussen de voedingen door kolven, en dan als je ventje wil drinken, blijven borstwisselen. Borsten zijn nooit echt leeg, er wordt telkens melk aangemaakt. Het kan zijn dat je baby het niet snel genoeg vindt stromen, maar er is melk. Eventueel kan je meemasseren, om de melk beter te laten stromen.
Wat je ook kunt doen is nakolven: als je baby klaar is met drinken, nog een keer de kolf erop zetten.
Als je s ochtends kolft, heeft je baby nog de hele dag om het 'voedseltekort' weer goed te maken. Hij komt over de dag genomen dan dus echt niet te kort. En als je dat kolven een paar dagen doet, goed eet, drinkt en rust, is je melkproductie echt gewend aan het nieuwe ritme en maakt het dus meer melk voor jou om te kolven.
Meestal is het 1 dagje doorzetten, en dan heb je weer meer melk.
Succes!
Wat je ook kunt doen is nakolven: als je baby klaar is met drinken, nog een keer de kolf erop zetten.
Als je s ochtends kolft, heeft je baby nog de hele dag om het 'voedseltekort' weer goed te maken. Hij komt over de dag genomen dan dus echt niet te kort. En als je dat kolven een paar dagen doet, goed eet, drinkt en rust, is je melkproductie echt gewend aan het nieuwe ritme en maakt het dus meer melk voor jou om te kolven.
Meestal is het 1 dagje doorzetten, en dan heb je weer meer melk.
Succes!
woensdag 14 november 2007 om 20:30
woensdag 14 november 2007 om 20:59
zondag 18 november 2007 om 12:50
Ik merk aan mijn dochter dat als ze aan de borst drinkt, ze eerst rustig en ontspannen drinkt, na een minuut of 10/15 dan laat ze de borst los, maar wil ze hem nog wel hebben. Maar haar manier van drinken is dan heel anders; ze pakt de tepel, zuigt een keer en laat hem weer los. En dit behoorlijk vaak. Ze is dan ook wakkerder en zoekt heel erg met haar mond naar de tepel.
Is het dan zo dat ze dan nog wel dorst heeft, maar dat de snelheid van de melk haar niet bevredigd? Of haar zuigbehoefte nog niet voorbij is?
Meestal geef ik haar dan nog even de andere borst, waar ze dan wel weer rustig aan drinkt om vervolgens wat in slaap te doezelen en m.i. dan wel helemaal vol zit omdat ze dan niet meer zoekt of onrustiger wordt.
Is het dan zo dat ze dan nog wel dorst heeft, maar dat de snelheid van de melk haar niet bevredigd? Of haar zuigbehoefte nog niet voorbij is?
Meestal geef ik haar dan nog even de andere borst, waar ze dan wel weer rustig aan drinkt om vervolgens wat in slaap te doezelen en m.i. dan wel helemaal vol zit omdat ze dan niet meer zoekt of onrustiger wordt.
maandag 19 november 2007 om 17:03
Margreet, het schijnt zo te zijn dat na 10/15 minuten je borst min of meer leeg is. Er komt nog wel melk uit, maar niet meer in grote stromen. Als je kindje dan nog niet voldaan is, en dat zijn de meeste niet, geef je dus gewoon de andere borst. Het toetje is dat, zeg maar. Daar komt dan weer een flinke stroom op gang. Ik gaf altijd twee borsten en soms wel eens 4 of zelfs 6, als kind erg hongerig was. Is heel normaal hoor, dat ze aan één borst niet genoeg hebben.
maandag 19 november 2007 om 17:33
Dames, ik heb ook even een vraagje.
Mijn dochtertje drinkt jammer genoeg niet aan de borst. Omdat ik BV wel heel belangrijk vind, kolf ik alles af.
Ik heb een enkele kolf van Medela. Deze maakt een enorme herrie en ik ben een half uur bezig met kolven. Aangezien ik het zo lang mogelijk wil volhouden wilde ik het kolven makkelijker maken. Daarom heb ik afgelopen weekend een dubbele kolf aangeschaft, de Ameda lactaline.
Deze maakt geen herrie (erg fijn als ik straks weer aan het werk ben) en kolft dus twee kanten tegelijkertijd.
Ik heb 'm nu een paar keer gebruikt maar de melk stroomt veel langzamer dan met de andere kolf waardoor ik dus weer erg lang bezig ben.......
Met de enkele kolf masseer (lees knijp) ik vaak mee maar ook als ik dat niet doe is de stroom harder. Met deze melk ik ook echt mijn borsten leeg, bij de dubbele haal ik er maar net de helft uit. De dubbele kolf heb ik op maximale zuigkracht staan en ik heb verkeerde ritmes geprobeerd.
Mijn vraag is of het kan zijn dat mijn borsten moeten wennen aan de nieuwe kolf en het over een tijdje vast beter zal gaan. Of heb ik gewoon een miskoop gedaan met deze kolf en is het niet raar dat ik sneller en meer kolf met de enkele?
Mijn dochtertje drinkt jammer genoeg niet aan de borst. Omdat ik BV wel heel belangrijk vind, kolf ik alles af.
Ik heb een enkele kolf van Medela. Deze maakt een enorme herrie en ik ben een half uur bezig met kolven. Aangezien ik het zo lang mogelijk wil volhouden wilde ik het kolven makkelijker maken. Daarom heb ik afgelopen weekend een dubbele kolf aangeschaft, de Ameda lactaline.
Deze maakt geen herrie (erg fijn als ik straks weer aan het werk ben) en kolft dus twee kanten tegelijkertijd.
Ik heb 'm nu een paar keer gebruikt maar de melk stroomt veel langzamer dan met de andere kolf waardoor ik dus weer erg lang bezig ben.......
Met de enkele kolf masseer (lees knijp) ik vaak mee maar ook als ik dat niet doe is de stroom harder. Met deze melk ik ook echt mijn borsten leeg, bij de dubbele haal ik er maar net de helft uit. De dubbele kolf heb ik op maximale zuigkracht staan en ik heb verkeerde ritmes geprobeerd.
Mijn vraag is of het kan zijn dat mijn borsten moeten wennen aan de nieuwe kolf en het over een tijdje vast beter zal gaan. Of heb ik gewoon een miskoop gedaan met deze kolf en is het niet raar dat ik sneller en meer kolf met de enkele?
maandag 19 november 2007 om 18:23
Hoi,
Ik heb een dochtertje van 11 weken. Ze wil de laatste dagen bijna niet meer aan de borst. Sinds dat ze drie weken is krijgt ze kunstvoeding of afgekolfde borstvoeding uit de fles omdat ik in het begin onvoldoende productie had. Nu is de productie eindelijk voldoende maar wil ze de borst niet meer pakken, ze erg driftig met aanleggen. Nu vond ik op het internet een borstvoedingshulpset zou dit wat voor ons zijn? want het liefst wil ikhaar gewoon live voeden. Iemand ervaring hiermee? of andere tips?
Ik heb een dochtertje van 11 weken. Ze wil de laatste dagen bijna niet meer aan de borst. Sinds dat ze drie weken is krijgt ze kunstvoeding of afgekolfde borstvoeding uit de fles omdat ik in het begin onvoldoende productie had. Nu is de productie eindelijk voldoende maar wil ze de borst niet meer pakken, ze erg driftig met aanleggen. Nu vond ik op het internet een borstvoedingshulpset zou dit wat voor ons zijn? want het liefst wil ikhaar gewoon live voeden. Iemand ervaring hiermee? of andere tips?
maandag 19 november 2007 om 20:07
@yessie: het lijkt alsof je dochter niet zoveel geduld meer heeft voor het uit de borst drinken. Logisch dat jij dat wel wilt want dat is een stuk makkelijk (en gezelliger). Een borstvoedingshulpset wordt bij mijn weten meer gebruikt bij vrouwen die (nog) niet genoeg productie hebben of baby's die nog niet zo veel uit de borst kunnen krijgen. Hoe gaat het met je toeschietreflex? Als die niet snel genoeg op gang komt kan het zijn dat ze daarom erg ongeluldig wordt. Ik heb zelf syntocinonspray gebruikt om de toeschietreflex op gang te helpen, dat hielp bij mij erg goed.
Het zou zonde zijn als je productie weer achteruit gaat nu ze zo slecht drinkt.
Misschien kan je nog proberen om haar wat eerder dan normaal te voeden, bijvoorbeeld een uur of 2 na de vorige voeding zodat ze nog niet teveel honger heeft en wat meer geduld om goed te drinken.
En dan proberen om zo min mogelijk de fles te geven.
Succes
@mostlyhappy: ik heb dezelfde combinatie als jij gehad, eerst de Medela Mini Electic maar door de herrie ben ik na een paar maanden ook naar een andere gaan kijken. Daarna de Ameda dubbele kolf. Inderdaad veel stiller maar hij is voor mij eigenlijk ook niet sterk genoeg. Het helpt trouwens wel om hem enkel te gebruiken want bij dubbel kolven verdeelt hij de zuigkracht.
Wel zonde van het dubbel kolven maar het gaat dan wel beter.
Ook hielp bij mij Syntocinon spray omdat er dan meer tegelijk uit kwam.
Ik weet niet hoe lang je hem hebt en via welk bedrijf maar je zou kunnen vragen of je hem terug kan sturen als huur apparaat. Dan betaal je wel de huur voor die periode en de onderdelen. Ik heb hem al te lang, anders had ik dat denk ik ook wel gedaan.
De dure dubbele pomp van Medela (PISA) schijnt heel erg goed te zijn maar wel 300 euro.
Het zou zonde zijn als je productie weer achteruit gaat nu ze zo slecht drinkt.
Misschien kan je nog proberen om haar wat eerder dan normaal te voeden, bijvoorbeeld een uur of 2 na de vorige voeding zodat ze nog niet teveel honger heeft en wat meer geduld om goed te drinken.
En dan proberen om zo min mogelijk de fles te geven.
Succes
@mostlyhappy: ik heb dezelfde combinatie als jij gehad, eerst de Medela Mini Electic maar door de herrie ben ik na een paar maanden ook naar een andere gaan kijken. Daarna de Ameda dubbele kolf. Inderdaad veel stiller maar hij is voor mij eigenlijk ook niet sterk genoeg. Het helpt trouwens wel om hem enkel te gebruiken want bij dubbel kolven verdeelt hij de zuigkracht.
Wel zonde van het dubbel kolven maar het gaat dan wel beter.
Ook hielp bij mij Syntocinon spray omdat er dan meer tegelijk uit kwam.
Ik weet niet hoe lang je hem hebt en via welk bedrijf maar je zou kunnen vragen of je hem terug kan sturen als huur apparaat. Dan betaal je wel de huur voor die periode en de onderdelen. Ik heb hem al te lang, anders had ik dat denk ik ook wel gedaan.
De dure dubbele pomp van Medela (PISA) schijnt heel erg goed te zijn maar wel 300 euro.
maandag 19 november 2007 om 20:33
pebbles, denk idd dat soms mijn toeschietreflex het af laat weten dat dan de melk niet snel genoeg komt voor madammeke. Het is al een beetje een juffertje ongeduld. Morgen maar eens proberen om haar dan maar eerder aan te leggen. Met de eerste voeding vroeg in de ochtend gaat het goed.
Zal ook ff de huisarts bellen voor die spray.
Zal ook ff de huisarts bellen voor die spray.
dinsdag 20 november 2007 om 11:16
@Pebbles; grappig dat jij dezelfde combi hebt gehad. Ik heb 'm tweedehands gekocht dus kan ik 'm jammer genoeg niet terugsturen.
Ik zal 'm zo even proberen als enkele. Wel erg vervelend dat het kolven nu niet sneller gaat. Ik ben er zo ontzettend veel tijd mee kwijt dat de kans dat ik het eerste half jaar niet vol ga maken steeds groter wordt..... En om nou 300 euro neer te leggen voor een andere kolf vind ik ook weer overdreven.
Eerst nog maar even zo proberen dan. In ieder geval bedankt voor je antwoord!
Ik zal 'm zo even proberen als enkele. Wel erg vervelend dat het kolven nu niet sneller gaat. Ik ben er zo ontzettend veel tijd mee kwijt dat de kans dat ik het eerste half jaar niet vol ga maken steeds groter wordt..... En om nou 300 euro neer te leggen voor een andere kolf vind ik ook weer overdreven.
Eerst nog maar even zo proberen dan. In ieder geval bedankt voor je antwoord!
dinsdag 20 november 2007 om 12:38
Hai!
Na 13 maanden gevoed te hebben, vertikt mijn zoon het sinds gister om te drinken. Hij kreeg sinds een maand alleen 's ochtends nog een voeding en soms 's avonds laat nog als hij wakker werd.
De ochtendvoedingen verliepen nog prima, soms dronk hij 10 minuten, somds een half uur, maar hij dronk altijd flink.
Nu in een keer houd hij ermee op, draait zijn hoofd weg en wil echt niet drinken. Vanmorgen nam hij voor de vorm nog een slok, maar dat was het.
Kan het zo zijn dat hij er ineens klaar mee is en er geen behoefte meer aan heeft?
Groetjes Cola
Na 13 maanden gevoed te hebben, vertikt mijn zoon het sinds gister om te drinken. Hij kreeg sinds een maand alleen 's ochtends nog een voeding en soms 's avonds laat nog als hij wakker werd.
De ochtendvoedingen verliepen nog prima, soms dronk hij 10 minuten, somds een half uur, maar hij dronk altijd flink.
Nu in een keer houd hij ermee op, draait zijn hoofd weg en wil echt niet drinken. Vanmorgen nam hij voor de vorm nog een slok, maar dat was het.
Kan het zo zijn dat hij er ineens klaar mee is en er geen behoefte meer aan heeft?
Groetjes Cola
dinsdag 20 november 2007 om 16:20
Ik ga beginnen met kolven en heb wat vragen: moet je iedere dag op het zelfde moment kolven als je een voorraadje wil aanleggen? Ik wil het liefst 1.5 uur na een voeding afkolven, maar moet dat dan perse de volgende dag weer? We zitten nl nog helemaal niet in een ritme qua tijd met de borstvoeding. Dus dat valt dan iedere keer op een ander tijdstip.
Hoe verwarm je borstvoedingsmelk het best?
Hoe verwarm je borstvoedingsmelk het best?
dinsdag 20 november 2007 om 16:33
@colalight - ik heb idd weleens gehoord dat kinderen opeens niet meer willen, maar zelf geloof ik daar eerlijk gezegd niet zo heel erg in. Mijn dochter heeft (om onduidelijke redenen) weleens gestaakt. Gewoon geen zin of zoiets... Als ik jou was, zou ik gewoon doorgaan met aanbieden. Misschien kun je een reden verzinnen waarom hij het nu niet fijn vindt om te drinken? Is hij verkouden, en/of heeft hij misschien oorpijn? Dan kan zitten voeden (dus dat hij zeg maar rechtop zit en bij jou drinkt) een optie zijn. Dit is met name als je merkt dat hij aan de ene kant wel drinkt en aan de andere kant niet.
Andere redenen kunnen nog zijn:
- jouw hormoonspiegel, waardoor de melk even niet zo lekker smaakt (misschien moet je ongesteld worden?)
- dat je anders ruikt - andere douchegel, deo, oid....
- eventueel spruw bij jou of bij hem
Succes ermee. Misschien kom je er achter dat er iets is, misschien gaat het ook wel weer vanzelf over....
Andere redenen kunnen nog zijn:
- jouw hormoonspiegel, waardoor de melk even niet zo lekker smaakt (misschien moet je ongesteld worden?)
- dat je anders ruikt - andere douchegel, deo, oid....
- eventueel spruw bij jou of bij hem
Succes ermee. Misschien kom je er achter dat er iets is, misschien gaat het ook wel weer vanzelf over....
dinsdag 20 november 2007 om 16:39
@Kingsqueen - ontdooide melk is 24 uur houdbaar in de koelkast
@njb - kolven kan je rustig ook elke dag op een ander tijdstip doen. Wel kun je het beste een ritme erin houden om je voorraadje op te bouwen. Want als je een dag meer vraagt (door extra kolven) ga je dus meer melk aanmaken. Daar profiteer je dan dus de volgende dag van. Maar wanneer je de volgende dag dus niet extra kolft, neemt je aanmaak weer af. (snap je het nog, beetje warrig verhaal, sorry)
Melk verwarmen doe je het best in een flessenwarmer of een pannetje met warm water (niet laten koken). Het mag niet in de magnetron verwarmd worden. En je mag het maar 1x opwarmen, dus als er wat over blijft moet je dat weggooien. Succes met kolven!
@njb - kolven kan je rustig ook elke dag op een ander tijdstip doen. Wel kun je het beste een ritme erin houden om je voorraadje op te bouwen. Want als je een dag meer vraagt (door extra kolven) ga je dus meer melk aanmaken. Daar profiteer je dan dus de volgende dag van. Maar wanneer je de volgende dag dus niet extra kolft, neemt je aanmaak weer af. (snap je het nog, beetje warrig verhaal, sorry)
Melk verwarmen doe je het best in een flessenwarmer of een pannetje met warm water (niet laten koken). Het mag niet in de magnetron verwarmd worden. En je mag het maar 1x opwarmen, dus als er wat over blijft moet je dat weggooien. Succes met kolven!