Poetsen, poetsen, poetsen en alles weer zo vies!

06-09-2010 14:42 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even mijn frustraties uiten!

Ik poets en stofzuig een paar keer per week, maar na een dag is alles weer zo vies, terwijl we hier thuis niet op schoenen binnen lopen.. Gisteren nog alles afgestoft en het ziet er weer uit alsof ik, ik weet niet hoe lang niet heb gepoetst

Herkenbaar? Of ben ik nou de enige met dit probleem?
quote:Lilith75 schreef op 06 september 2010 @ 15:26:

[...]

[...]

[...]

3x in de week?
@qwertuu: dus je was ook zo'n pietluttige die zelfs niet tegen een kruimel op de grond kon? Geef me de gouden tip! Hoe heb je die houding veranderd?
pc op hol hoe krijg ik die berichtjes weg?

Qwertu maar die bovenste planken enzo doe ik ook maar 2x per jaar ben vooral een "op het oog"poetser heb ik wel moeten leren hoor, was eerder vaak nogal "dwangmatig"alles schoon aan het houden....
quote:lichtpuntjes schreef op 06 september 2010 @ 15:29:

@qwertuu: dus je was ook zo'n pietluttige die zelfs niet tegen een kruimel op de grond kon? Geef me de gouden tip! Hoe heb je die houding veranderd?

Kruimels kon ik ook niet tegen moet mezelf nog steeds bedwingen , maar op een gegegeven moment kwam ik uiit mijn werk en stond ik te stofzuigen met mijn jas nog aan even snel voor iedereen thuis kwam echt dat deed echt even mijn ogen open.

Geen gouden tip wel af en toe ogen dicht.

En als ik veel stress heb ga ik poetsen en tja dan komt dat dwangmatige naar boven.
Nou, dat viel wel mee (mijn lat lag al wat lager ), maar ik kon me wel heel erg ergeren aan dingen in het huishouden die ik niet naar eigen maatstaven onder controle had.

Hoe ik mijn houding heb veranderd? Sja... door me bewust te worden van mijn eigen rol in die ergernis en door te besluiten dat ik het zonde vond om mijn energie te verspillen aan zoiets onbenulligs als ergernis over het huishouden. En door me daar bewust van te worden (van de rol van mijn eigen houding dus), elke keer als ik me zat te ergeren. En daarna te bedenken: oh ja, ik hóef me dus niet te ergeren.

Geen garantie dat het lukt hoor, maar hier hielp het.
quote:lichtpuntjes schreef op 06 september 2010 @ 15:23:

Ik ben een echte controlfreak, wil alles precies strak houden in mijn leven, misschien dat ik er daarom niet tegen kan. Kon ik er maar tegen!!! Alles moet bij mij picobelloAaaah dat is het probleem dus. Niet die stof, jij zelf zal moeten veranderen. Of neem een hulp dat scheelt ook al. Al zou je dat samen doen (omdat je zo perfectionistisch bent) dan nog scheelt het werk.
Heel herkenbaar.

En volgens mij heeft het heel veel te maken met de materialen die je gebruikt in huis (vloerbedekking en stoffen banken versus houten vloerdelen en leren banken bijvoorbeeld) en hoe er geleefd wordt in je huis.

Ik stofzuig elke dag en neem kasten,TV., banken etc. zeker 4x per week af met een vochtige microfiber doek.

Niet dat je er iets van ziet hoor

Maar ja, ik heb hier twee kleine kindjes rondscharrelen en twee honden en twee cavia's in huis.

Ik heb heel duidelijk gemerkt dat, op dagen dat ik werkte en de kindjes op de daycare waren, mijn huis stukken schoner bleef.

En ook dat vloerbedekking eigenlijk niet erg hygienisch is...want ik zie nu op mijn houten vloer pas goed hoeveel derrie er per dag wel niet op de vloer terecht komt .
Heeeeeel herkenbaar.

Ik heb een luisterboek voor tijdens het poetsen.

Stofzuigen doe ik elke dag en probeerde het een tijdje 2x per dag te doen

Maar ik heb dan wel 5 katten en een dochter van 3.
Het Viva forum is papaja.
Sinds ik in een huis woon waar de droger op zolder staat is het in de woonkamer een stuk minder stoffig. Wat een stof komt er uit dat ding.

De eerste kruimels/stof zie ik trouwens het ergst en daar kan ik me dan ook aan ergeren, maar na een paar dagen valt het me allemaal veel minder op.
Ik stof en stofzuig 2x per week alles in het zicht. Ongeveer 1x in de maand/6 weken doe ik een grote klus (badkamer helemaal, woonkamer helemaal etc ect). Waar ik me aan erger zijn de haren op de houten trap. Heb 2 meiden met lang haar en die ruien nog erger als een huisdier. Had vroeger 2 katten, maar nu niet meer, scheelt een hoop gestofzuig...

Ik ga meer voor opgeruimd dan voor super schoon. En ergeren doe ik zo weinig mogelijk.
Horen, zien en .... reageren
Zo Carliena,

Nou daar ben ik wel een beetje jaloers op zeg!

Jouw ritme zou in mijn huis echt niet kunnen, dan ziet het er hier echt vies uit gewoon.

Als ik 'smorgens om 10.00 heb gezogen en de zon schijnt om 17.00 naar binnen dan lijkt het alsof er drie weken niet is schoongemaakt.

Maar ik vertik het echt om 2x per dag te stofzuigen, ik vind elke dag wel gek genoeg.
@sunbird: Bij mij zou het er dan ook echt vies uit zien.

Dat met die zon herken ik! Door de zon zie je gewoon alles. 's Avonds ziet alles er wel mooi uit
@lichtpuntjes :HaHa!!! hoe toepasselijk het onderschrift bij je bericht!!!

"mag het licht uit..."
Oh ja, leuk dat motto Lichtpuntjes.

Ik heb die Loesje ook een tijdje gehad als motto
Het Viva forum is papaja.
Zo herkenbaar dit! Wij hebben wit geverfde trappen, echt hopeloos. Die kan ik elke dag wel een paar keer afstoffen, binnen een uur zie je al weer pluisjes etc liggen. En dan de badkamer en het toilet, leuk met een wit/zwart geblokte tegelvloer. Daar zie je dus ook alles op! Maar ik ben inmiddels wat ouder en wijzer, laat het lekker voor wat het is. 2 á 3x per week de benedenverdieping stofzuigen en 1x per week de bovenverdieping en daar laat ik het bij. Alleen als de trap heel erg is, doe ik de eerste trap even met een doekje, die andere trap ziet niemand dan manlief en kindlief (en die zien geen stof, hoeveel er ook ligt). De was vind ik ook zo frustrerend, heb je net alles weggewerkt, komt er weer iemand die onder de douche springt en de wasmand weer vult. Nou ja, het alternatief (niet douchen en niet omkleden) is nog erger, dus vooruit dan maar.
Ik hoorde laatst iemand zeggen dat ze een "10 minuten rondje"deed elke dag elke kamer 10 minuten en niet meer,

Oh ja een witte houten trap hier ook wat een ellende....

En de was ach daar maak ik me niet te druk om ik was als de mand vol is dat is zo'n gewoonte en met 4 kinderen zit die mand dagelijks vol gaat echt aan de lopende band.

Wassen is echt een tussen alle bedrijven door klus.
quote:sunbird schreef op 06 september 2010 @ 16:44:

@lichtpuntjes :HaHa!!! hoe toepasselijk het onderschrift bij je bericht!!!

"mag het licht uit..."Hahaha idd Had ik nog niet bij stil gestaan!
quote:NymphadoraTonks schreef op 06 september 2010 @ 17:14:

Oh ja, leuk dat motto Lichtpuntjes.

Ik heb die Loesje ook een tijdje gehad als motto Past goed bij mijn nickname
Veel ventileren wil ook nog weleens helpen, vooral als je de ramen tegen elkaar open kan zetten.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Heel herkenbaar. En hoe schoner het is hoe beter dat ene kruimeltje, stofje, draadje of wat dan ook dat er op wonderlijke wijze nog ligt opvalt. En dan zie je weer een ander, en nog één enz.

Ben maar minder gaan schoonmaken. Dan zie je beter het verschil met hoe het was. 100% spic and span krijg je het toch nooit...

Bedacht me ook hoe het zat met de "Wet van de verminderende meeropbrengst." Goed om te realiseren dat de laatste beetjes goed krijgen zoveel moeite kosten dat het niet meer opweegt tegen die enorme bult extra energie om dat voor elkaar te krijgen.

Acceptatie. Je moet jezelf ook onder controle houden ;) Grens klein beetje verleggen. En ineens heb je binnen die grenzen alles perfect voor elkaar.

Zou geen ramen tegen elkaar open zetten. Hoe meer beweging in de lucht hoe meer stofverplaatsing: vooral ook van buiten naar binnen - lijkt wel nooit van binnen naar buiten :(
Hoe ouder ik word, hoe aantrekkelijker ik het minimalisme vind worden.

Tafels en kasten zonder prullaria maak je zo schoon met een vochtig doekje. Weg met al die hebbedingetjes. Alleen de boekenkast, daar doe ik geen afstand van...da's dan de enige echte grote afstofklus die ik nog overheb.

Verder ben ik naar de tropen verhuisd en moet zeggen dat het hier veel meer werk is om het stof en vuil eronder te houden. Niet alleen moet de (tegel)vloer elke dag gedweild worden, door het hele huis...maar ook moet je hier de muren afnemen met chloor tegen de schimmel en wekelijks spuiten met gif tegen het ongedierte. Dus count jullie blessings nu maar eens!

Ow ja, ik heb vier honden en die probeer ik zoveel mogelijk buiten het huis te houden. Lukt niet altijd, daarom moeten we dagelijks dweilen...

En in Nederland had ik een stuk of twintig potplanten in de woonkamer staan, wat een stofnesten zijn dat! Hier heb ik er nul in huis, het tropisch gewas groeit en bloeit buiten, waar het hoort.

Less is more, less is more...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven