Prozac, ervaringen, doses, etcetera

16-11-2007 15:05 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb her en der informatie opgesnuffeld over Prozac, maar echte ervaringen vind ik niet zoveel. Ik slik het nu drie dagen, 20mg per dag. Mijn huisarts beweerde dat meer dan 20mg niet nodig is (in het verleden moest ik altijd naar de maximale dosis en dan hielp het na een tijdje toch nooit meer, ik heb het over andere AD's dan Prozac). Ik neem aan dat er ruimschootse ervaring is met dit middel aangezien het vrij oud is. Wat zijn jullie bevindingen? Ik ben heel benieuwd, want na allerlei troep naarbinnen te hebben gegoten zou ik toch wel Prozac als wondermiddel willen hebben.

If you\'re going through hell, keep going
Hangt ervan af. Heb je een depressie, kun je met 20 mg beginnen tot 60 mg.

heb je bipolaire stoornis, dan zou ik geen Prozac gebruiken. Eerder lamictal.

heb je borderline,d an maak ik me sterk dat je wel de bijwerkingen gaat krijgen, in elk geval eerder dan een effectieve werking. Dat zou vrij uitzonderlijk zijn. 80 mg is nodig. Dat het stopt met werken hoor je ten eerste vaker, maar wel pas na jaren (in de regel). Ik denk eerder dat gezien de symptomen die je beschrijft je steeds suboptimale doses hebt gehad.

Meeste psychiaters zijn slecht op de hoogte van de inderdaad hoge dosis die voor BPD heel vaak nodig is.

Prozac is geen wondermiddel, dat is in de pipeline

Ik heb je al vaker gemeld dat Prozac wat doet met bepaalde cellen in de hersenen die uiteindelijk voor emotionele regulatie van belang zijn. Dat is pas na 1-2 jaar slikken.

Heb je je Stablon nou al eens binnen?
Kijk, ik weet gewoon niet wat ik heb. Ik heb allerlei diagnoses gehad, meest voorkomende zware depressie. In het psychiatrisch ziekenhuis stress-stoornis met depressieve gevoelens, agressie en automutilatie (de depressie verdween een beetje door de extreme stress). Ik heb het idee dat er niet zo eenvoudig een diagnose te stellen is, wat ik wel weet is dat de depressies al-tijd terugkeren. Ik heb ook problemen door een moeilijke puberteit (een muur om mij heen gebouwd en mezelf niet meer open kunnen stellen), waar je op zich al depressief van kunt worden. Aangezien depressie in de familie zit, neem ik aan dat er zeker weten een biologische component aanwezig is. Laatste wat ik hoorde was rapid cycling, maar die psychiater heb ik niet zoveel vertrouwen in (=psycho-analyticus die geen diagnose wilde stellen). Op 40mg remergon deed ik het net iets beter dan zonder, op 30 mg in twee eerdere depressieve fasen stukken beter. Bij elkaar heb ik dat nog geen jaar geslikt denk ik, erg snelle gewenning lijkt me. Of ik bi-polair ben, weet ik niet. Hypomaan iig niet. Borderline kan natuurlijk, ik voldoe aan alle kenmerken, maar je weet ook wel dat symptomen elkaar overlappen. Het kan ook mijn leeftijd zijn en de schade van mijn puberteit tezamen met gevoeligheid voor depressie, who knows? Ik voldoe iig aan de kenmerken van een major depressie, bij borderline komt de zelfmoordgevoelens dacht ik niet zo sterk naarvoren als bij een major depressie. Een dysthyme stoornis zou ook kunnen, maar wat ik daarvan weet is dat de depressie 'mild' is, en dat is bij mij niet zo. Ik heb het erg druk op het moment en vlucht in mijn andere leven, heb problemen met het huis waarin ik woon en ik heb een vriend die altijd voor me klaarstaat en die me blij maakt, dus heel erg slecht gaat het niet met me. Ik heb al lang niet meer gesneden bijvoorbeeld (iets wat ik doe als ik me echt heel erg depressief voel, als afstraffing, om de leegte te uit te bannen) en ik voel me niet constant down. De lichttherapie werkt wel in ieder geval, al is het geen wondermiddel. Ik begin binnenkort met creatieve en cognitieve therapie, maar of dat iets doet...geen idee. De Stablon heb ik nooit meer gezien. Als ik na vier weken of zelfs twee niets merk van de Prozac, gooi ik de dosis zelf omhoog. Dat mocht ook van de arts, al had hij het over 'bewijzen' dat het niet hielp (het is een slechte reguliere huisarts, dus fuck it). Alleen zullen de bijwerkingen wel erger worden dan, maar na Depakine en Deanxit denk ik niet dat het erger kan zijn dan bij die middelen. 80mg Is de hoogste dosis die is onderzocht las ik, maar is dat niet absurd veel voor een tenger poppetje als ik?

En misschien he, gooi ik al die rotzooi wel weg.
Ik heb niets zinnigs te zeggen over Prozac (behalve dat mijn manisch-depressieve vriendinnetje er al jaaaaren goed op gedijt, geen idee welke dosis overigens) maar wilde je wel even zeggen dat ik je al een poosje volg en je een kei vind, omdat je zo goed aan jezelf blijft werken. Hoop dat er snel iets komt wat je uitkomst en rust biedt.

Sterkte!
Hi Proserpina, slik nu enkele maanden Prozac, hiervoor had ik Seroxat. Seroxat werkte goed voor mij, maar ik kwam er veel van aan (ben alsnog slank, maar er kwam in een jaar bijna tien kilo bij en das ook niet zo gezond). Dat gaat er nu met Prozac weer af.

Ik heb een gegeneraliseerde angststoornis, en daarnaast ook depressies gehad. Was depressief toen ik begon met AD, nu niet meer. Nog steeds wel op zn tijd downs, maar niet zo erg als voor ik begon.

Ik heb het idee dat Seroxat wel meer hielp tegen het piekeren dan Prozac, maar Prozac maakt me wel weer meer stabiel en evenwichtig dan seroxat. Prozac werkt ook goed bij mij. Alleen is mn libido verlaagd, meer dan bij seroxat, dat vind ik wel klote. Ik slik 20 mg. Ik zou niet al na twee-vier weken de dosis verhogen, want effect van AD is er meestal pas na minimaal zes weken. Goed ook dat je therapie gaat doen, een combinatie werkt altijd het beste. Daarnaast, zoals je in mijn topic ook gezien hebt, heeft leefstijl (gezond eten, sporten, op enigszins vaste tijden gaan slapen en wakker worden) veel effect op mij.
anoniem_40386 wijzigde dit bericht op 16-11-2007 18:39
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Ik moet er wat betreft libido trouwens nog wel even bijzeggen dat ik eigenlijk niet zeker weet of die libidoverlaging wel komt door de prozac... dat kan eigenlijk ook goed komen omdat ik wat darmproblemen en dus buikpijn de laatste tijd heb.
Ik had heel erg veel libidoverlaging bij paroxetine (seroxat). Ik zal eens op jouw topic kijken als ik iets meer tijd heb (zit nu een uur achter mijn happylamp ;) ). Ik ben altijd een moeilijke eter geweest, zit in een huis waar ik weg wil, geen zonlicht krijg en waarin vanalles mankeert, dus de motivatie om te sporten is zoek. Wat ik verdomde jammer vind, ik wil verdorie sporten maar ik moet me al naar de lessen slepen en het is even te vermoeiend voor me. Overigens heb ik wel heel veel bedsport :P Ik heb helaas een slaapstoornis en gewrichtspijnen, maar sporten zal inderdaad helpen. Ik kan niet wachten voordat ik weer terugkan naar mijn oude stekkie, naast de sportschool en zal mezelf beloven minstens drie keer per week te gaan fitnessen en wellicht groepslessen (wat ik eng vind) te gaan volgen. Ik denk ook dat dat de belangrijkste ingredienten zijn. Ik weet zeker dat ik erg gevoelig ben voor depressies door een genetische component, maar met doorzettingsvermogen kom je een heel end. Het is enkel de moedeloosheid die me soms zo down maakt, dat niets echt helpt, dus nu gooi ik mijn hoop op Prozac. Als het echt allemaal niet werkt kan ik nog aan de ECT, maar daar wacht ik liever mee. Of ik breng een tijdje door in een psychiatrisch ziekenhuis, een andere dan de eerste keer. Ik heb wel het idee dat ik het op de verkeerde plaatsen zoek vaak. Maar ja, ik kan het mezelf niet echt kwalijk nemen omdat ik al tien jaar met deze problematiek kamp. Uiteraard neem ik het mezelf toch kwalijk ;)

Whop, bedankt voor je compliment
Ik heb het 3 jaar geslikt. Begonnen met 20 mg. In het begin wat last van bijwerkingen gehad maar de meeste verdwenen. Wat ik overhield aan bijwerkingen : ik werd er erg vlak van, geen emoties meer en m'n vriend vond me een ander mens worden. Verder erg veel (nacht)zweten, totaal geen zin in seks en niet meer tot een hoogtepunt kunnen komen. Heb ook een tijd 40 mg geslikt maar daar werd ik (volgens psychiater) hypomaan van. (vond het zelf geen hypomaniteit maar okee)

Ik heb uiteindelijk goede ervaringen maar tja, alles heeft toch uiteindelijk bijwerkingen en een wondermiddel is het zeker niet.
Ik heb zojuist gebeld met een psychiatrisch ziekenhuis, de arts weet niet exact wat de behandelingsduur zou zijn maar toch wel minimaal een maand. Ik wil er voorgoed vanaf, en een gerichte aanpak lijkt me het beste. Natuurlijk wacht ik de werking van Prozac af en de therapie, maar ik denk -ondanks mijn zeer slechte ervaring in dat andere ziekenhuis- dat ik echt zware begeleiding nodig heb. Hoe ik dat doe met mijn zware studies weet ik niet, misschien de boeken meenemen en de professoren en decaan inlichten. Het is zeer belangrijk dat ik dit jaar haal, en eigenlijk wilde de dienstdoende arts me meteen opnemen. Ik moest hem beloven geen suicidepoging te doen, anders voelde hij zich slecht als arts. Ik voel me niet uberslecht, maar ik weet dat het zo kan omslaan, aangezien dat al zo'n 20 keer is gebeurd. Ik vertrouw mijzelf niet, vandaar een opname. Maar ik kan het eigenlijk niet maken dit te doen in het studiejaar, vandaar dat ik de zomervakantie ervoor wilde gebruiken. Dat is lang weg, dat besef ik, maar ik houd het al zolang uit dat het wel zal lukken zolang te wachten. Normaal gezien komen mensen er met spoed binnen, maar ik beschouw mezelf als slapend spoedgeval omdat het kleinste dingetje mij kan laten omslaan, ik mezelf weer ga snijden of erger: het pakje Depakine in combinatie met xanax (van die verlsaving wil ik best eens af, maar niet nu) leeg ga eten. Het verbaasde hem dat ik zo rustig was, maar ik kan geen emoties meer hebben. Na 10 jaar heb ik een goed inzicht in mijn problematiek, alleen geen solide diagnose en geen goede behandeling. Dilemma is het wel, zolang in een 'gekkenhuis' te zitten.
Ik slik nu 10 dagen Prozac, en heb het gevoel dat de depressie verernstigt (wel, laten we er geen doekjes om winden (nou ja, toch wel <===wrange humor) want ik heb een zelfmoordpoging gedaan en ben gister totaal gebrainwasht door pa en tante en vriend om het niet nog eens te doen, al had ik alles al gehaald hiervoor). Kan dit de bijwerking zijn van prozac? Met remergon had ik dit ook, alleen niet zo achterlijk sterk als nu. Iemand ervaring met deze heftige bijwerking en komt het nog goed (na hoeveel weken)?
He Prosperina,

Net op je andere topic geantwoord voordat ik deze vraag hier zag. Ja, dit kan dus zeker een bijwerking zijn van Prozac en is ook gerapporteerd in diverse onderzoeken. Ik heb zelf prozac jaren lang geslikt en nooit hiervan last gehad. Ik kan dus ook niet uit de praktijk zeggen of de bijwerking overgaat. Wel is gerapporteerd dat het risico hierop vooral de eerste 'paar' dagen/weken het grootst is, vandaar dat ze ook mensen aanraden om niet alleen te zijn tijdens het opbouwen van prozac (zeker niet mensen die geen huis-tuin en keuken depressie hebben om het maar even zo te noemen). Dus probeer jezelf in deze moeilijke tijden te omringen met mensen die om je geven want deze bijwerking kan sterker zijn dan jezelf (dat is ook gebleken). Blijf het verder monitoren en als het echt erg blijft of nog erger wordt, dan is dit misschien niet het juiste middel. Abrupt stoppen heeft echter ook zijn nadelen, want wellicht ben jij in zijn algemeenheid gevoelig voor deze bijwerking en zal je het ook bij andere AD's ervaren. Aan de andere kant, als jij er uiteindelijk een eind aan maakt voordat de bijwerking is verdwenen, heb je er ook niet veel aan uiteindelijk een goed werkende AD. Een lastig dilemma dus. Ik zou gaan voor de optie om het nog even vol te houden, mits je direct steun zoekt bij mensen die je van mogelijke zelfmoordgedachten kunnen afhouden. Als je van jezelf weet dat er toch momenten zullen zijn waarop je niet naar mensen uitreikt alvorens je je plannen doorzet, dan is het de vraag of je er mee door moet gaan.....

Heel veel sterkte!
Ik heb 8 jaar lang Prozac geslikt 20 mg per dag als onderhoudsmedicatie, omdat ik 2jaarlijks een depressie kreeg in het voorjaar die een half jaar duurde.

Dat was 20 jaar geleden al zo, maar ik realiseerde me toen nooit dat het depressies waren. Die diagnos werd pas 15 jaar geleden gesteld. Elke keer voor korte duur (half jaar, 9 maanden) Prozac, maar toch kwam de depressie 2jaarlijks terug. Gewoon van binnen, geen aanleiding. Ik heb vrede met die diagnose dus slik ik braaf. Ik nam zelfs de extra kilo's voor lief. Tot 2 jaar geleden de 20 mg Prozac ineens niet meer werkte en ik ontregeld was. (Ik leefde ondertussen zorgeloos met de wetenschap, dat ik nooit meer een depressie zou krijgen,, want ik slikte toch dagelijks een pilletje....ik dacht er niets eens meer aan. Maar als je ooit een depressie hebt gehad herken je een echte meteen weer. Ik was verbaasd. Dat kon toch niet. Voor 3 maanden heb ik toen op 40 mg gezeten om weer in regel te raken en ik ging zweten..........pffffffffffff. Maar goed die extra kilo's zaten me toch dwars en ik sprak erover met een bevriende psychiater.

Nu slik ik Moclobemide, dat valt onder de MAO remmers. Bevalt prima, geen problemen met de switch...en nu maar "wachten" totdat de kilo's vanzelf verdwijnen.
Hoi Prosperina

Hoe gaat het nu met je?

Ik zt nu al een tijdje aan de prozac voor mijn angst/paniekaanvallen en de laatste tjd heb ik last van hyperventilatie, ik zit nu te denken om over te stappen op seroxat, deze heb ik al eerder gebruikt en heb het idee dat deze toch beter werken.

Ik was toen overgestapt op prozac omdat ik van seroxat wel erg dik werd....naja nu denk ik...liever te dik, dan me zo rot voelen elke keer.

Mijn vraag is als ik overstap heb ik dan weer kans op de bijwerkingen??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven