Lijf & Lijn alle pijlers

Yoga, doodeng

06-09-2010 22:36 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in de kiosk op het station en wil een boekje kopen voor in de trein. Mijn oog valt op een blad over Yoga, en ik besluit dat het geen kwaad kan me wat in die materie te gaan verdiepen. Je hoort zoveel goede verhalen over yoga; naast dat je er leniger door wordt zou het ook goed zijn voor je gezondheid, vermindert het stress, verbetert het je houding en is het goed voor de conditie. Op de sportschool wordt het ook gegeven, dus moet het wel iets sportiefs zijn. Beetje gymmen. Misschien is het iets voor mij?

In de trein sla ik het blad open en trek een wenkbrauw op. De andere wenkbrauw neemt al gauw dezelfde positie aan. Ik lees over chakra's die ik moet openzetten, mantra's die ik moet zingen, speciale armbandjes die ik moet dragen, meditatie, spirituele ontwikkeling, krachtstokken schilderen. Goed, er staan ook oefeningen in...maar de mensen die ze demonstreren vertellen erbij dat ze helemaal Zen zijn en "hun stroom van gedachten dagelijks observeren en onderzoeken om hun verlangens eronder te krijgen". Wat een enge mensen.

En ik zie advertenties voor yoga- en detoxreizen (inclusief darmspoeling en massage). Er wordt een boek aangeprezen van een schrijfster die zichzelf genas van kanker en nu de ayurvedische levensstijl predikt, compleet met reinigende kuren (braken, darmspoeling). Verder reclame voor onder andere een dvd met een dieet: "Om af te vallen begin je de dag met grapefruit en honing. Je luncht vooral met groene bladgroenten, dat werkt tegelijkertijd stressverminderend".

Ik ben nog niet eens op de helft maar heb het blad dichtgeslagen en durf niet meer verder te lezen, bang dat ik vannacht nachtmerries krijg. Behalve dat ik spijt als haren op mijn hoofd heb dat ik niet die Viva voor 1 euro heb gekocht, vraag ik me af: Is dit yoga ?? Is er ook een manier van yoga die niet zo zweverig is? Wie kan mij overtuigen dat yoga gewoon een sport is en niet eng? Het lijkt me wel wat om zonder oeh en auw mijn tenen aan te kunnen raken en ik wil er moe van worden, anders heb ik niet het idee dat het helpt. Bestaat dat?
Ik vind hier dingen van.
@ sabeltandcavia: Was er behoorlijk kapot van toendertijd. Een jaar of 8 later is het gelukkig toch weer goed gekomen met haar (al komt die liefde niet meer terug, helaas).

@ tyche: Ja, dat denk ik ook.
Heb ooit 2 yogalessen gevolgd,en deed niets als huilen daar......kwam door de emoties die loskwamen doordat ik me leerde ontspannen..pfff.heb me nog nooit zo opgelaten gevoeld.

Stikte de volgende dag ook van de spierpijn...niet normaal!
Ik doe niet zweverige yoga (ik weet niet eens welke variant het is!) en ik vind het heerlijk ontspannend. En spierpijn krijg ik er ook van.
Ik moest lachen om je stukje, yoga kan inderdaad best zweverig zijn. Maar op een nuchtere manier is het heel fijn om te doen.
Ik ben 1 keer naar yoga voor moeder en baby geweest, met een vriendin. De aanleiding was dat de mini nogal veel huilde en yoga/babymassage zou kunnen helpen. Het hielp inderdaad heel goed. Mini lag binnen tien minuten te knorren en ik 5 minuten daarna ook. Ik was dus heel erg te spreken over de yogales. Helaas mochten we niet meer terugkomen.
Huh??? waarom mocht je niet meer terug komen w00t???
Ashtanga yoga is wat actiever en minder zweverig.

Ik geniet gewoon van de oefeningen en wat er dan in mijn lichaam gebeurt, ben niet zo van het ´gronden´ enzo.
quote:ednaloy schreef op 07 september 2010 @ 08:32:

Huh??? waarom mocht je niet meer terug komen w00t???Het was niet de bedoeling dat je ging slapen. Ontspannen mocht wel, maar slapen niet. Tsssss......
Nou....hoe meer ontspannen kan je zijn????
Ik vond Yoga ook altijd heel lekker om te doen.

Maar ik had dan ook een niet-zweverige docent, en als het te zweverig werd dan luisterde ik gewoon niet

Kwam er altijd heerlijk ontspannen van thuis.
Ik ben ook best benieuwd naar zo'n les. Sinds kort volg ik groepslessen bij een sportschool. Ze geven er ook yoga maar ik durf - om dezelfde reden als jou - geen les te volgen. Misschien moet ik het gewoon maar eens gaan proberen. En - zoals iemand hier al schreef - op een sportschool is het vast minder zweverig.
Ah, ik heb vorige week ook zo'n soort blad gelezen. Nou ja, een poging tot lezen gedaan. Ik kreeg er echt de kriebels van: ik kan me echt niet voorstellen dat die mensen dat allemaal zo geloven....ayurvedisch eten om je chakra's in goede banen te leiden, het zal wel.

Yoga was volgens dat blad ook een manier om in contact te komen met God. Nooit geweten dat yoga religieus gekleurd was.

ik snap je dus wel...

Maar volgens mij, zoals hierboven al vaker gezegd; op de gemiddelde sportschool zal de yoga vast een stuk minder zweverig zijn.
Ik heb het ook gedaan, heerlijk ontspannen totaal niet zweverig. Wel spierpijn de dag erna. Alleen op het einde van de les moesten we een kleur in onze hooft opnemen en die dan ook zien. Ik moest blauw pakken maar door de zon, ogen moesten dicht zijn, kreeg ik alleen rood te zien. Daarna ben ik in slaap gevallen net als de rest van de groep. Na een aantal min rustig wakker gemaakt.
Ik vergat nog de design yoga-outfit te noemen, geïnspireerd op de Thaise Vissersbroek. En de Tibetaanse wierook om je kantoor te voorzien van een inspirerende geur. (Ik verzin dit niet)
Ik vind hier dingen van.
Aha, toch wel modern. Na je oefeningen en het inhaleren van die rook zweef je natuurlijk over de catwalk... De roem tegemoet. Klinkt dan toch wel weer aantrekkelijk.
quote:Sabeltandcavia schreef op 07 september 2010 @ 21:52:

Ik vergat nog de design yoga-outfit te noemen, geïnspireerd op de Thaise Vissersbroek. En de Tibetaanse wierook om je kantoor te voorzien van een inspirerende geur. (Ik verzin dit niet)

Ojee... zijn de bamboestoffen hemdjes alweer uit?

Yoga mag dan wel eeuwen oud zijn, als je niet oppast loop je elke maand achter de feiten aan.

w00t, er is plaats voor je in de yogaklas van steph.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:Sabeltandcavia schreef op 07 september 2010 @ 21:52:

Jij weet er veel van als ik het zo lees. Op Wehkamp zag ik ook wat staan en bij de Hema zag ik een mat liggen.

De oefeningen lijken me echt goed te zijn. Dan gewoon heel nuchter beoordeeld met het nuchtere verstand en vergeleken met de standaard rek- en strekoefeningen die ik heb gedaan bij een professionele sportleraar. Zo'n DVD met een bepaald programma, lijkt me wel fijn. Als iemand zoiets kent, dan graag tips daarvoor.

Nu schijnen er speciale teen-sokken te zijn die ook voor yoga worden gebruikt. Vooral geschikt omdat het de tenen op de plek houdt waar ze gewoon horen te zitten. Ze worden ook wel voor andere sporten gebruikt, maar heb ze in de winkels (Den Bosch - Nijmegen) nergens gevonden. Via internet bestel ik ze liever niet.

Weet jij daar ook iets van?

Ik stel hier mijn vraag omdat de yoga-groepjes hier in de buurt erg zweverig overkomen. Ik hoop dat ik antwoord krijg. Alvast bedankt.
Ik heb ook niks met het Yoga Magazine of met gezweef in het algemeen. Wel doe ik al een jaar of acht yoga en wil het niet meer missen! Ik denk dat ik jaren fysiotherapie en kilo's paracetamol uitspaar door te yoga-en. Ik doe meestal yoga met DVDs of CDs en soms ga ik naar een workshop of iets dergelijks.

Ik gebruik met name Amerikaanse DVDs die ik op Amazon koop.

Ik heb er een aantal van Yoga Zone en bijvoorbeeld Yoga for Urban Living van Hemalaya Behl vind ik ook een goede DVD. Een Britse DVD waar je makkelijk mee kan beginnen is Yoga and You van Leah Bracknell. Al deze DVDs zijn zo goed als zweefvrij, er zijn er vast nog veel meer.

Ik hou me ook wel aanbevolen voor meer tips.
Die DVD's ga ik zoeken. Online bestellen vind ik niet zo prettig.

Power-yoga dat heb ik bekeken, maar de plaatjes die ik zag lijken meer op acrobatiek. Verder heb ik het boek yoga voor dummies doorgebladerd.

Ik zag ook plaatjes waarop iemand een bepaalde zit-houding vast hield m.b.v. riemen. Dat lijkt me niets.

Ik heb datzelfde boek dat ik al eerder noemde nogmaals geleend. Dat is een yoga-lerares op leeftijd. Gewoon allemaal oefeningen die zonder hulpmiddelen te doen zijn.

Tips voor een DVD met een programma aan oefeningen voor verschillende niveaus zou heel welkom zijn.

Niemand?
Weet geen dvd's maar op youtube kun je al yoga filmpjres vinden. Ik doe elke dag een paar oefeningen als warmimg up voor het joggen.. Alleen want het ziet er niet uit! (Die pakjes in boeken en magazines trouwens ook niet)

Het leuke van begeleidde yoga is de afwisseling van inspannen en ontspannen. Een instructeur kan ook aangeven of je het goed doet en dus je knieen niet verdraaid of je nek verrekt :O) Ik zit lekker strak in mijn vel door de oefeningen en na jaren slapeloosheid ben ik door te leren onstpannen met Yoga weer goed gaan slapen. Leg mijn hoofd neer en ik en weg, tot de wekker gaat. Zalig!

Yoga stokken ken ik niet, het woord 'moeten' heb ik nooit gehoord bij Yoga en aan modieuze outfits en accesoires doe ik ook niet.

De teensok spreidt de tenen waardoor het lichaamsgewicht over de hele voet wordt verdeeld. ( ideaal als je nog geen yoga tenen hebt).

De zool met non slip geeft je een perfecte grip, controle en balans.

Ze zijn er ook zonder tenen, maar ik heb liever met. Die zie ik nu pas voor het eerst.
Heeft dat wel zin, die sokken? Als je gewoon veel op blote voeten loopt, dan spreiden de tenen vanzelf. Tenminste, dat was bij ons wel zo.
yoga is heerlijk voor je lijf en je hoofd.

Ik heb nix met het gezweef eromheen maar ben in nieuwe woonplaats naarstig op zoek naar yoga cluppie. (alleen doe ik het namelijk niet weet ik van mezelf)

Ik zat na een paar maanden relaxte yoga strakker in mijn vel als na 2 jaar sportschool:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven