Piemelfriemelen

09-09-2010 07:18 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik leer mijn kinderen dat het heel lekker kan zijn om aan je piemel/vagina te friemelen, maar dat dat iets voor jezelf is en je dat dus in je eigen kamertje mag doen, niet in bijvoorbeeld de woonkamer waar iedereen kan meegenieten. Een redelijk standaard opvatting dacht ik zelf, gekoppeld aan fatsoensnormen.

Maar op de Sekspijler is een topic geopend van een forummer wiens vriend dat elke avond gezellig op de bank voor de tv doet. Hij zit uberhaupt heel vaak met zijn hand in zijn broek. Not done wat mij betreft, ik vind het onfatsoenlijk en onhygiënisch.

Een aantal forummers zijn het met me eens, een groter aantal ook niet. Het zou toch geweldig zijn als een man zich zo goed thuis zou voelen bij iemand dat hij dat doet, de normen en waarden zouden te beperkend zijn, fatsoen een keurslijf en de eigen seksuele geremdheid (het erin gehamerd zijn dat je dat niet mag doen) zouden ervoor zorgen dat je dit niet vind kunnen.

Ligt het aan mij? Heb ik zo'n afwijkende mening? Zadel ik mijn kinderen op met seksuele geremdheid? Ik vind zelf van niet, wij zijn open minded, alles kan besproken worden maar ik heb wel een grens.

Wat vinden jullie? Leren jullie je kinderen dat friemelen in je eigen kamer hoort?
Het is niet normaal als er mee doorgegaan wordt als de partner er aanstoot aan neemt.

Als het beide partners niet kan boeien of een van hen wel of niet en met welk doel met de hand in de broek zit, dan is het wel normaal. Haske normaal. Doodnormaal.

Het gaat dan ook niet om de actie an sich. Het gaat om het respecteren van de gevoelens die die actie bij de ander oproept. Worden die gevoelens gerespecteerd, niks aan het handje. Wordt er keer op keer keihard over die grens heen gestampt, dàn is het niet normaal. Maar dan maakt het niks uit wat die actie dan precies is: of het nou om piemelfriemelen, manier van heg snoeien of tijdstip van vaatwasser inruimen gaat.
Hmm.. ik heb beide kinderen geleerd dat je niet in gezelschap met je hand in je broek zit, laat staan gaat masturberen.

Maar als m'n man 's avonds met z'n hand in z'n broek zit, heb ik daar niet zo'n probleem mee. Ik zit vaak voor tv met m'n hand om mn borst, dat vind ik lekker voelen. Komt misschien minder hygiene-aspect bij kijken, maar zo vergelijk ik het dan wel.

Voor degene die zich niet kan herinneren dat haar moeder er iets van zei: Misschien deed jij dit soort dingen als kind niet. Het is wel heel normaal, maar dat wil niet zeggen dat elk kind dit ook daadwerkelijk doet.
Later is nu
Ik deed het als kind wel. Ik weet nog dat mijn moeder zat te mopperen omdat ik huilend uit bed kwam omdat de boel helemaal schraalgefriemeld was en er weer een lik natusan op moest. Ik zal een jaar of 2/3 geweest zijn.
quote:dreamer schreef op 09 september 2010 @ 10:25:

Maar als m'n man 's avonds met z'n hand in z'n broek zit, heb ik daar niet zo'n probleem mee. Ik zit vaak voor tv met m'n hand om mn borst, dat vind ik lekker voelen. Komt misschien minder hygiene-aspect bij kijken, maar zo vergelijk ik het dan wel.

Ik zit vaak met mijn hand in mijn trui, die leg ik dan op mijn schouderblad. Bij mij is het niet friemelen maar een warm plekje.

Hmmm misschien moet ik toch maar aan de Snuggle.
Stressed is just desserts spelled backwards
Wat verstaan jullie onder piemelfriemelen? Ik vind het een raar woord, trouwens, maar ik heb daar de associatie bij die Dreamer en Male ook noemen, dat je gewoon lekker ontspannen a la Al Bundy met een hand in je broek of om je borst ofzo ligt te lezen of tv te kijken.

Dat verbied ik mijn zoon niet, en ik stuur hem er ook niet voor naar zijn kamer. Waarom zou dat alleen in zijn kamer mogen? Als ik het idee heb dat hij niet gewoon zijn hand in zijn broek heeft voor de warmte/geborgenheid, maar omdat hij echt met zijn piemel speelt (doet hij eigenlijk nooit waar ik bij ben) vraag ik gewoon "zit je met je piemel te spelen?" En dan krijg ik meestal een heel verontwaardigd "neeeeeeeeee! ik zit gewoon zo, kijk maar!" of iets dergelijks als antwoord.

Hij heeft 1 keer terwijl hij bij mij in bed lag en ik nog half sliep met zijn piemeltje liggen spelen en toen heb ik toen hij ja antwoordde gewoon gezegd "hou daar eens mee op". En toen was het "sorry, mam" en klaar.

Maar ik heb dan ook een heel preuts kind, die zelfs al gaat fluisteren als hij het woord onderbroek moet uitspreken en in de eerste schoolweek al kwam vertellen dat hij niet bij gym wilde douchen omdat anderen dan *fluistert onheilspellend* zijn blootje konden zien.

Maar gewoon hand in zijn broek, daar heb ik geen problemen mee. Ik dek hem 's avonds altijd toe als ik naar bed ga en dan ligt hij meestal met twee handjes in zijn broek, in zijn liezen. Dan vind ik hem uitermate schattig juist. Op echt sjorren heb ik hem op die ene keer na nog nooit kunnen betrappen, dus hier speelt dat verder helemaal niet. Als hij het al doet, doet hij dat dus uit zichzelf al waar ik niet bij ben.

Ik zou er dus ook geen problemen mee hebben als een partner op de bank zo zou liggen, bovendien eet ik ook nooit chips dus ook dat speelt verder niet.
Am Yisrael Chai!
quote:luna1 schreef op 09 september 2010 @ 09:26:

[...]

Allebei. Incidenteel vind ik geen punt, het ligt ook aan de setting. Maar elke avond? Zeker als je weet dat je partner zich er niet prettig bij voelt. Onhygiënisch ook. Friemeldefriemel *zap* friemeldefriemel *handje nootjes...*Ok, friemelen geen probleem, maar niet voor de tv. Ik snap 'm. En eens.
quote:Cherrybomb schreef op 09 september 2010 @ 09:27:

[...]

Ik weet niet hoe jong, maar als het kind de sexuele lading nog niet doorheeft maar puur doet omdat het fijn voelt dan moet dat denk ik heel voorzichtig aangepakt worden... Ik zou niet willen dat mijn kind zich gaat schamen...Mijn dochter weet dat ze niet met haar handen in haar broek mag in de supermarkt bijvoorbeeld. Of het nou om te masturberen is of niet. Gewoon duidelijk zijn werkt het beste bij kinderen.
quote:Maleficent schreef op 09 september 2010 @ 10:06:

Het ligt een beetje aan de lading die het heeft. Als ik op de bank lig vind ik het ook fijn om de Al Bundy uit te hangen. Alleen, ik ben dan niet aan het friemelen, ik doe mijn hand in mijn broek omdat het lekker warm is. Meestal tegen mijn heup aan oid.Doe ik ook
quote:luna1 schreef op 09 september 2010 @ 10:32:

Ik deed het als kind wel. Ik weet nog dat mijn moeder zat te mopperen omdat ik huilend uit bed kwam omdat de boel helemaal schraalgefriemeld was en er weer een lik natusan op moest. Ik zal een jaar of 2/3 geweest zijn. Mooi woord.
Dat doe ik ook, is idd lekker warm. Maar ik zit niet te friemelen.
Hygiene wordt nog wel eens overschat geloof ik. Overdreven hygiene levert allergische klachten op, dacht ik.

Aan de andere kant, volgens mij wordt het nut van schaamte nog wel eens onderschat. Nederland is al een land waar schaamte wel eens het enige lijkt om je voor te schamen, en ik kan niet zeggen dat ik de Nederlandse maatschappij met haar enorme gebrek aan decorum nu zoveel prettiger vind dan wat ik in andere landen zie.

Maar goed, aangezien ik zelf een man ben, durf ik wel vanuit eigen ervaring op te voeden op dit punt. Ik geloof niet dat je als ouders je zoon moet leren dat "friemelen mag" of "van je eigen lijf genieten mag". Misschien is dat bij meisjes anders, geen idee, maar ik denk dat je bij een jongen echt bijzonder grove middelen zou moeten inzetten om hem van masturberen af te houden. Je hoeft dat echt niet aan te moedigen om er maar zeker van te zijn dat je zoontje durft te masturberen. Zolang je hem geen enorm schuldcomplex probeert aan te smeren, zal hij gaan rukken zodra hij dat kan.

Een beetje schaamte is gewoon functioneel. Dat maakt dat hij nog een beetje oplet of hij voetstappen hoort, dat er niemand kijkt, etc.

Dus hier geen "nou jongen, fijn hoor dat je van je lichaam kan genieten, maar dat gefriemel is voor anderen niet zo prettig, dus als jij nu eens fijn op je kamer gaat friemelen?" maar een wat korter "hey, blijf eens van je piemel af!"
Ook eens met luna1 en andere schrijvers. Niet voor niets heet het piemelfriemelen in het openbaar nog steeds juridisch "schennispleging" en is deze handeling als zodanig in het Wetboek van Strafrecht beschreven omdat ie dus strafbaar is.

De ouders van zo'n potloodventer waren vást heel open-minded vroeger

Kortom: leer kinderen dat er niets mis mee is maar dat het wel gepast is om dat niet in het openbaar te doen. Dan zadel je ze echt niet op met een geblokkeerd seksueel gevoel (integendeel zelfs, zou ik willen benadrukken) maar leer je ze seksualiteit hanteerbaar te maken in de maatschappij op een gezonde manier.
quote:rider schreef op 09 september 2010 @ 11:01:

Dus hier geen "nou jongen, fijn hoor dat je van je lichaam kan genieten, maar dat gefriemel is voor anderen niet zo prettig, dus als jij nu eens fijn op je kamer gaat friemelen?" maar een wat korter "hey, blijf eens van je piemel af!"

Alleen al de eerste zin is gewoon voor een kind van 4 too much information. Denk niet dat ie zulke volzinnen dan al aan kan.

Ik vind wel dat je weer chargeert: een ouder die zijn zoon leert dat het niet 'zondig' of 'vreselijk' is dat ie aan zijn piemel friemelt, stimuleert niet gelijk dus daarmee dat zoonlief op elk moment van de dag zijn kamer in schiet. Die zorgt heus wel dat kind ook heel veel andere leuke dingen als buitenspelen enzo gaat doen. Of uberhaupt ander speelgoed dan zijn eigen piemelot pakt. Andere benadering dus.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2010 @ 10:43:

Wat verstaan jullie onder piemelfriemelen?

Het is inderdaad een heel raar woord

Ik versta er niet onder wat hier door mensen wordt beschreven als gewoon je hand op een warm plekje leggen (oksel, heup, borst). Mijn oudste heeft een tijd gehad dat hij te pas en te onpas zijn broek en onderbroek naar beneden schoof, piemel tevoorschijn haalde en zijn voorhuidje naar achter trok, want "het kietelde". Dat mocht hij dan in zijn kamer gaan doen.

En in de kring in de klas had hij een tijd steeds zijn hand in zijn broek. Daar zei ik heel simpel over dat hij niet met zijn hand in zijn broek moest in de klas.

Maar die van mij is dan ook verre van verlegen en komt nog steeds met zijn broek op zijn enkels van de wc gehuppeld, zelfs als de woonkamer vol bezoek zit
quote:summer73 schreef op 09 september 2010 @ 07:38:

Helemaal met je eensch hoor.

M.i. hetzelfde met winden laten op het toilet en boeren ook ergens waar-niemand-je-kan-horen. Als het dan per sé moet. Als het er écht uit moet..Ik ben het zooo met jou eens.
Cum non tum age
quote:Tia Dalma schreef op 09 september 2010 @ 11:06:

[...]

Ik vind wel dat je weer chargeert:weer?quote:een ouder die zijn zoon leert dat het niet 'zondig' of 'vreselijk' is dat ie aan zijn piemel friemelt, stimuleert niet gelijk dus daarmee dat zoonlief op elk moment van de dag zijn kamer in schiet.Dat zei ik dan ook niet.quote:Die zorgt heus wel dat kind ook heel veel andere leuke dingen als buitenspelen enzo gaat doen. Of uberhaupt ander speelgoed dan zijn eigen piemelot pakt. Andere benadering dus.Ik zei alleen dat het niet nodig is.

Het spijt me, maar het chargeren gebeurt door mijn woorden om te draaien. Maar goed, jij bent de laatste met wie ik dit soort discussies wil voeren, ik zwijg hier ook maar.

Aan de andere kant, volgens mij wordt het nut van schaamte nog wel eens onderschat. Nederland is al een land waar schaamte wel eens het enige lijkt om je voor te schamen, en ik kan niet zeggen dat ik de Nederlandse maatschappij met haar enorme gebrek aan decorum nu zoveel prettiger vind dan wat ik in andere landen zie.

Grappig dat je dat zegt, want mij valt als moeder van een van nature zeer preuts kind op dat veel mensen hem dat inderdaad willen afleren. Dan moet ie zich "niet zo aanstellen" en "alle jongens hebben een piemel" en dat soort opmerkingen. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dat zelf ook weleens doe, als het gewoon heel onpraktisch is als mijn meneertje weer eens vindt dat niemand zijn billen mag zien, maar in de kern ben ik juist blij dat mijn zoon van nature niet graag zijn lijf aan jan en alleman showt en het zelfs al vervelend vindt als anderen zijn onderbroek zien. Hij is tegenwoordig zelfs zo dat hij mij dan fluisterend waarschuwt als ik bijvoorbeeld een lage heupbroek aan heb en op mijn hurken zit "mam, ik zie je onderbroek" en dan gaat ie heel schattig mijn broek op trekken .

Maar mijn ervaring is dus juist dat volwassenen het maar raar vinden als een kind niet graag naaktloopt, met anderen douchet, naakt in zwembadjes dartelt, etcetera.

Van de zomer kwam hij me geschokt vertellen dat hij op tv mensen had gezien die hélémáál in hun blootje in een zwembad zaten, da's toch vies, mam? En toen vertelde ik dat er zelfs mensen waren die speciaal op vakantie gingen om dan de hele vakantie in hun blootje te lopen en te zwemmen enzo. Toen keek ie me aan of ie het in Keulen hoorde donderen en zei heel ernstig:

daar wil ik echt noooooooooooit heen, hoor, mam.
Am Yisrael Chai!
Ik heb thuis echt een blootloper, is ook best irritant op zijn tijd.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 09 september 2010 @ 11:15:

Ik heb thuis echt een blootloper, is ook best irritant op zijn tijd.Slecht opgevoed, die man van jou
quote:rider schreef op 09 september 2010 @ 11:13:

Het spijt me, maar het chargeren gebeurt door mijn woorden om te draaien. Maar goed, jij bent de laatste met wie ik dit soort discussies wil voeren, ik zwijg hier ook maar.

Dat vind ik nou weer vreselijk jammer hoor! Ja, ik ben inderdaad van mening dat je soms chargeert. In veel gevallen is dat een mooie stijlvorm om in schrift (itt gesprek) iets goed te kunnen illustreren/benadrukken of naar voren te schuiven.

In dit geval meende ik dat het wel mee zou vallen dat als je een jongen leert dat ie aan zijn piemelot mág zitten, je daarmee ook gelijk een vrijbrief geeft om dat maar zo vaak als gewenst (en ik denk idd dat een jongen dat over het algemeen vaker wil dan een meisje) te dóen.

Ik heb thuis echt een blootloper, is ook best irritant op zijn tijd.Yep. Hier ook een. Moet in de zomer echt moeite doen om hem zijn zwembroek aan te laten houden.
quote:Tia Dalma schreef op 09 september 2010 @ 11:20:

[...]

Dat vind ik nou weer vreselijk jammer hoor! Ja, ik ben inderdaad van mening dat je soms chargeert. In veel gevallen is dat een mooie stijlvorm om in schrift (itt gesprek) iets goed te kunnen illustreren/benadrukken of naar voren te schuiven.

In dit geval meende ik dat het wel mee zou vallen dat als je een jongen leert dat ie aan zijn piemelot mág zitten, je daarmee ook gelijk een vrijbrief geeft om dat maar zo vaak als gewenst (en ik denk idd dat een jongen dat over het algemeen vaker wil dan een meisje) te dóen.

*zucht*, het zal het seizoen wel zijn ofzo. Ik schrijf NIETS over de eventuele gevolgen als je dat WEL leert. Ik schreef over het uitblijven van gevolgen als je dat NIET leert.

Ik schijn chinees te schrijven.
Het is nieuwe maan Rider, misschien is 't 'm dat?

Ik heb thuis echt een blootloper, is ook best irritant op zijn tijd.De mijne houdt ook wel van blootlopen, maar echt alleen maar thuis, en alleen met mij. Mij moonen vindt ie dan weer hilarisch, maar oh wee als er vreemden - en zelfs opa is wat dat betreft al een vreemde - bij zijn. En sjorren doet ie echt nooit waar ik bij ben, ik heb wel eens uit mijn ooghoek gezien dat hij dat in bad lag te doen, maar toen ben ik stilletjes de badkamer weer uitgegaan. Wel handig hoor, want ik hoef het dus ook nooit aan te kaarten ofzo.
Am Yisrael Chai!

Maar goed, aangezien ik zelf een man ben, durf ik wel vanuit eigen ervaring op te voeden op dit punt. Ik geloof niet dat je als ouders je zoon moet leren dat "friemelen mag" of "van je eigen lijf genieten mag". Misschien is dat bij meisjes anders, geen idee, maar ik denk dat je bij een jongen echt bijzonder grove middelen zou moeten inzetten om hem van masturberen af te houden. Je hoeft dat echt niet aan te moedigen om er maar zeker van te zijn dat je zoontje durft te masturberen. Zolang je hem geen enorm schuldcomplex probeert aan te smeren, zal hij gaan rukken zodra hij dat kan.

1) Je gelooft niet dat je een zoon moet leren dat ie mag friemelen, dus a) je gelooft wel dat je hem moet leren dat ie dat níet mag, of b) hij doet het sowieso toch wel. (Meisjes toch ook? Mij is niets geleerd en voilá, ik masturbeerde)

2) Bij jongens moet je er zelfs bovenop zitten dat ie dat niet doet, "grove middelen inzetten om hem van masturberen af te houden"

3) zonder het aanleren van schuld en schaamte gaat zo'n kind rukken zodra hij dat kan.

Dat las ik, Rider, en daar was mijn reactie op gebaseerd.

Mijn vraag over chargering lag daarin, dat ik zelf me afvroeg of dat wel waar was, dat een kleine jongen alleen nog maar zit te rukken als ie niet leert dat dat taboe is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven