sollicitatie gz-opleiding; tips?
donderdag 9 september 2010 om 17:27
Hallo allemaal,
ik heb morgen een sollicitatiegesprek voor een gz-opleiding. En daar ben ik een best zenuwachtig voor:) Ik vraag me af of dit gesprek veel zal verschillen van een 'gewone' sollicitatie of dat ik nog ergens rekening mee moet houden? De gz-opleiding wordt natuurlijk gezien als de heilige graal in psychologen-land dus ik wil me grondig voorbereiden:) Alle tips zijn welkom!
ik heb morgen een sollicitatiegesprek voor een gz-opleiding. En daar ben ik een best zenuwachtig voor:) Ik vraag me af of dit gesprek veel zal verschillen van een 'gewone' sollicitatie of dat ik nog ergens rekening mee moet houden? De gz-opleiding wordt natuurlijk gezien als de heilige graal in psychologen-land dus ik wil me grondig voorbereiden:) Alle tips zijn welkom!
donderdag 9 september 2010 om 17:33
donderdag 9 september 2010 om 17:36
Waarschijnlijk heb je veel concurrentie (er wordt nu eenmaal veel geschreven op gz-opleidingsplaatsen), dus zorg dat je voor jezelf heel helder hebt waarom jij geschikt ben voor de plek en wat je de opleider/instelling te bieden hebt. Daarnaast is het natuurlijk 2 jaar lang een extra belasting, er gaat best veel tijd inzitten. Het lijkt me goed om te laten merken dat je bereid bent je (vrije) tijd er in te steken. Succes!
donderdag 9 september 2010 om 17:47
Thnx ladies.
@Kym: je hebt natuurlijk helemaal gelijk:) Maar zoals Hemalover al zegt, er is veel concurrentie en nu heb ik (eindelijk) een uitnodiging dus dan wil ik het niet verknallen.
Ergens denk ik ook minder kans te hebben omdat ik momenteel niet als psycholoog aan het werk ben. Dus daarom vind ik het ook wat moeilijker om me op die manier voor te bereiden.
@Kym: je hebt natuurlijk helemaal gelijk:) Maar zoals Hemalover al zegt, er is veel concurrentie en nu heb ik (eindelijk) een uitnodiging dus dan wil ik het niet verknallen.
Ergens denk ik ook minder kans te hebben omdat ik momenteel niet als psycholoog aan het werk ben. Dus daarom vind ik het ook wat moeilijker om me op die manier voor te bereiden.
donderdag 9 september 2010 om 18:02
quote:Parasol schreef op 09 september 2010 @ 17:58:
Ik werk momenteel als sociotherapeut in de forensische psychiatrie.
Oh, zover is dat niet verwijderd als werken als psycholoog... vind ik dan he? Alls relatieve leek...
Als je nu als secretaresse of bankmedewerker zou werken.... dan moet je je zorgen maken (en ook nooit uitgenodigd worden trouwens).
Ik werk momenteel als sociotherapeut in de forensische psychiatrie.
Oh, zover is dat niet verwijderd als werken als psycholoog... vind ik dan he? Alls relatieve leek...
Als je nu als secretaresse of bankmedewerker zou werken.... dan moet je je zorgen maken (en ook nooit uitgenodigd worden trouwens).
donderdag 9 september 2010 om 18:14
Hahaha daar heb je natuurlijk gelijk in. Denk dat ik mezelf vooral zit op te naaien:) Vroeg me gewoon af of dit soort sollicitaties afwijken van 'gewone' sollicitaties. Maar ik weet idd waar ik voor sta en wat ik belangrijk vind in dit vak. De opleiding is alleen maar om beter te worden. Denk bovendien dat ze potentie in je moeten zien:)
donderdag 9 september 2010 om 18:29
Het grootste verschil is denk ik dat je niet alleen naar een werkplek maar ook naar een opleidingsplek solliciteert. Dat maakt je dus een opleideling en dat is wat anders dan een medewerker.
Maar verder zit het hem denk ik vooral in dat ze wat in je moeten zien. En dat is gewoon heel erg afhankelijk van wie je voor je neus hebt zitten.
Maar verder zit het hem denk ik vooral in dat ze wat in je moeten zien. En dat is gewoon heel erg afhankelijk van wie je voor je neus hebt zitten.
donderdag 9 september 2010 om 22:29
Opleiding is inderdaad voor dezelfde doelgroep. Je zou denken: "kat in het bakkie" ware het niet dat ik niet zo goed ben in sollicitatiegesprekken en alweer een paar vervelende ervaringen heb. Ik heb bijna een soort aangeleerde hulpeloosheid daardoor ontwikkeld haha. Zal zeker nog even laten weten hoe het is gegaan:) Thnx voor het meedenken iig.
donderdag 9 september 2010 om 22:30
quote:Drift schreef op 09 september 2010 @ 18:29:
Het grootste verschil is denk ik dat je niet alleen naar een werkplek maar ook naar een opleidingsplek solliciteert. Dat maakt je dus een opleideling en dat is wat anders dan een medewerker.
Maar verder zit het hem denk ik vooral in dat ze wat in je moeten zien. En dat is gewoon heel erg afhankelijk van wie je voor je neus hebt zitten.Dit is idd wel een goeie tip. Moet me dus ook leerbaar opstellen. Thnx:)
Maar verder zit het hem denk ik vooral in dat ze wat in je moeten zien. En dat is gewoon heel erg afhankelijk van wie je voor je neus hebt zitten.Dit is idd wel een goeie tip. Moet me dus ook leerbaar opstellen. Thnx:)
vrijdag 10 september 2010 om 11:24
Voor de geinteresseerden. Het gesprek ging goed, ontspannen en ze vonden me erg enthousiast maar ik werd er wel op gewezen dat ik wat weinig nevenactiviteiten had om het gebrek aan psychologenervaring op te heffen. Ik denk dus niet dat ik het ga worden, maar het was weer een positieve sollicitatie-ervaring en heb wat tips erbij gekregen.
vrijdag 10 september 2010 om 12:22
fijn in ieder geval dat het een positieve ervaring voor je was. En wie weet kiezen ze toch jou uit. Je hebt al ervaring met de doelgroep en ik kan me voorstellen dat niet elke psycholoog echt graag in de forensische psychiatrie wil werken, maar solliciteren zulllen ze wel doen, want ja GZ-opleidingsplek he? .... Dus dat is juist je streepje voor.
Ik hoop toch dat je heel leuk bericht gaat krijgen binnenkort!!
Ik hoop toch dat je heel leuk bericht gaat krijgen binnenkort!!
vrijdag 10 september 2010 om 23:44
Er waren een hoop kandidaten gaven ze al aan. Ze noemden 75 brieven waar ze uit konden kiezen! Maar exacte hoeveelheid kandidaten weet ik niet. Ze benoemden dus mijn gebrek aan werkervaring als psycholoog en ik heb toen wel aangegeven dat ik ook niet verwacht had om uitgenodigd te worden. Ik zal het moeten afwachten.....zoals ik al zei, ondanks een prettig gesprek werd het me wel duidelijk dat ze gebrek aan ervaring toch wel een gemis vonden. Dus ik ga er toch maar vanuit dat het voor nu nog niet aan me besteed is:)
zaterdag 11 september 2010 om 08:11
Parasol, fijn te lezen dat je een positief gevoel aan het gesprek hebt overgehouden. Zeker als je wat negatieve sollicitatie ervaringen hebt kan ik me voorstellen dat dat heel fijn is.
Als ik het goed begrijp lukt het je dus niet om ervaring op te doen als basispsycholoog? Voor ik allerlei tips & trics het forum op slinger... Ik denk dat je al vanalles geprobeerd hebt of niet? Heb je wel eens aan een werkervaringsplek gedacht? En hoe lang ben je nu afgestudeerd?
Als ik het goed begrijp lukt het je dus niet om ervaring op te doen als basispsycholoog? Voor ik allerlei tips & trics het forum op slinger... Ik denk dat je al vanalles geprobeerd hebt of niet? Heb je wel eens aan een werkervaringsplek gedacht? En hoe lang ben je nu afgestudeerd?