Wat vult als lunch en heeft weinig kc?

09-09-2010 13:32 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vult nou echt als lunch en bevat weinig calorien? Ik lust geen sla, champingons, prei, ui paprika, noten, pinda`s kool,etc dus een maaltijdsalade gaat niet. (lust wel rucola)

Ik wil wat slanker mijn trouwjurk in maar 2 mais boterhammen met philadelphia light en runderrookvlees gaat ook vervelen.

Wie heeft er lekkere suggesties?ik heb het forum al doorgespit maar echt low calorie kan ik niet vinden.
quote:June schreef op 09 september 2010 @ 15:58:

[...]

Serieus?? Ik heb twee lastige etertjes thuis, maar kan er prima mee samenwonen. Ook met een leuke partner die weinig lust zou ik er wel uitkomen hoor. Kost wat meer moeite, maar och, als hij verder heel leuk is! Haha, ja dat zal ook vast wel als iemand verder erg leuk is. Maar toch, maar toch, ik kan me er (nu) weinig bij voorstellen. Ik denk dat ik me echt kapot zou ergeren .
Klopt FV. Mijn vriend lust dus ook geen tomaten, maar is dol op tomatensoep, pastasaus en ketchup.

Maar goed, één van ons zal denk ik maar eens wat meer moeten uitproberen, want nu is het zo dat hij bijna niets lekker vindt van wat ik graag eet, en andersom ook. Waardoor wij dus altijd hetzelfde eten.
quote:Atreides83 schreef op 09 september 2010 @ 16:01:

Als je zoveel groente niet lust kan ik me voorstellen dat er afgevallen moet worden, zeker in de huidige maatschappij.

Misschien een idee voor de TO om niet lust te veranderen in minder lekker en gewoon eens aan wat meer smaken te wennen.Dûh.. ik ben gek op groentes en fruit, maar moet ook afvallen.. wat een onzin.. ze lust ook een heleboel groentes wel hoor. Wat June ook zegt, waarom iets eten wat je niet lust, als er zoveel is wat je wél lekker vindt?
Later is nu
Misschien is je vriend gewoon overgevoelig/allergisch voor bepaalde producten en denkt hij daarom dat hij ze niet lust. Mijn zoontje heeft dat namelijk, die krijgt gelijk een naar gevoel in zijn mond van bepaalde voedingsmiddelen en dan is het logisch dat je ze "niet lust". En als je dat je hele leven al hebt, dan weet je ook niet dat dat niet zozeer aan de smaak ligt, maar aan die overgevoeligheid, natuurlijk.

Van tomaat en kaas lijkt me dat in ieder geval een logische verklaring, veel mensen hebben dat namelijk.

Als je qua uitproberen eens begint met dingen op een totaal andere manier klaarmaken dan je het ooit gegeten hebt? witlof bijvoorbeeld kan je ook carameliseren, dan smaakt het heeeeeeeeeeeel anders dan wanneer je het bijvoorbeeld met ham en kaas uit de oven eet. En als je het op die manier lust, dan vind je het meestal ineens met ham en kaas of rauw ook lekkerder. Vaak zijn smaken, vooral de smaken uit het zuur en bitter register, ook een kwestie van wennen, zeker als je ze van huis uit niet hebt meegekregen.
Am Yisrael Chai!
@TO, ben je er nog?

Ik begrijp dat we een beetje of topic gaan met de discussie, maar ik denk serieus dat als je voor de lunch gezonde dingen meeneemt die je niet zo lekker vind, dat dat kan helpen. (Bijvoorbeel bruin brood en verschillende soorten groenten als snack) Dan moet je natuurlijk wel genoeg zelfdiscipline hebben om niet je lunch te laten voor wat het is en in plaats daarvan naar de kantine of de snoepautomaat te gaan...

Ik heb zelf 's middags altijd trek/honger op mijn werk, en heb daarom standaard een pak rijstewafels in mijn bureaula (en ik houd helemaal niet van rijstewafels!), waarvan ik dan zoveel mag eten als ik zelf wil. Dat zorgt ervoor dat ik niet naar het koffietentje in de straat ga om een stukje taart of een lekker broodje te eten.

Mischien helpt het als je voor jezelf van het idee afstapt dat eten bedoeld is ter vermaak/dat het altijd lekker moet zijn. Maar je zelf vertelt dat je alleen luncht om brandstof binnen te krijgen. Dan is een lunch die je niet lekker vindt een stuk acceptabeler.

Wellicht is dat een idee voor je?

Succes
quote:dreamer schreef op 09 september 2010 @ 15:55:

[...]

Ik vind dit eigenlijk dus een beschaming van vertrouwen naar je vriend toe. Mijn man lust bepaalde dingen niet en andere dingen wil hij niet eten. Klaar. Waarom zou ik dat dan stiekem wel gaan toevoegen? Om hem te pesten? Mijn gelijk te halen? Is toch zíjn keuze?

Mijn man vind het fijn dat hij nu veel meer dingen wel lust. Erg handig als je in een restaurant eet bijvoorbeeld. Hij zat namelijk altijd te zoeken op de menukaart....bv: oh lekker die ovenschotel, maar ja, er zitten weer eens champignons in.

Nu hoeft hij niet meer zo op te letten en eet lekker.
quote:dreamer schreef op 09 september 2010 @ 16:23:

[...]

Dûh.. ik ben gek op groentes en fruit, maar moet ook afvallen.. wat een onzin.. ze lust ook een heleboel groentes wel hoor. Wat June ook zegt, waarom iets eten wat je niet lust, als er zoveel is wat je wél lekker vindt?Het is wel opvallend dat ze met name groenten die in de wat scherpere smaakcategorieën vallen niet zegt te lusten. En die smaken kan je jezelf echt wel aanleren, hoor. Ui, prei, kool, bepaalde slasoorten, paprika, zitten allemaal een beetje in dezelfde smaakhoek. Neigt allemaal naar scherp/bitter/zurig. Da's een kwestie van die smaak ontwikkelen, volgens mij.
Am Yisrael Chai!
quote:dreamer schreef op 09 september 2010 @ 16:23:

[...]

, waarom iets eten wat je niet lust, als er zoveel is wat je wél lekker vindt?Draai het eens om: waarom niet iets eten wat je niet lekker vindt?
Het is voor een gebalanseerd eetpatroon dat je wel van iedere kleur groenten genoeg binnenkrijt. Zo zitten er in rode/oranje groenten en fruit stoffen die niet in andere groenten zitten (carotenen als ik het me goed herinner)

Van TO's lijstje lijkt het alsof ze maar weinig witte groenten eet (witlof, chinese kool, witte aspreges), dat is niet gezond.

TO, misschien zijn patinaken een goed alternatief voor jou? Deze zijn wat zoet, maar niet zo sterk van smaak, misschien dat je dat lekker vindt? Dan krijg je in ieder geval nog wat witte groenten binnen.
Heeft dat ook een naam dan? Is het iets dat aangetoond kan worden?

Ik denk dat dat bij mij erg meespeelt. Ik ben echt niets gewend van huis uit. Als je iets niet luste hoefde het niet opgegeten te worden.

Leuk hoe je door zo'n topic iets ineens anders kan gaan bekijken. Niet dat ik het met alles eens ben hoor, maar in een aantal dingen hebben jullie gewoon gelijk.

Flashy, hoelang heb je nog voordat je gaat trouwen? Op lijf en lijn is nog een leuk topic over afvallen (slank in kerstjurk 2010). De meesten willen een paar kilo kwijt, of gewoon wat strakker in hun vel. Iets voor jou anders?
Van gezondheid.rubriek.nl:

KIES VOOR KLEUR

Groenten en fruit hebben de prachtigste kleuren. Daardoor zien ze er niet alleen aantrekkelijk uit maar de verschillende kleuren fruit en groenten bevatten ook verschillende vitamines, mineralen en antioxydanten die helpen dat je gezond blijft en er jong uit blijkft zien.

Het lijkt daarom belangrijk je dagelijkse appeltje af te wisselen met een andere kleur fruit. Eet geel, oranje, rood, paars, blauw en groen. Alle kleuren van de regenboog.
En wat ook kan helpen is voor jezelf bepalen waarom je bepaalde dingen niet lust. Bewust proeven, zeg maar. Is het de structuur? Is het de geur? Het mondgevoel? Of echt de smaak? En wat staat je dan tegen aan de smaak?

Smaak wordt voor een groot deel ook bepaald door andere factoren dan wat je daadwerkelijk proeft, en als je je daarvan bewust bent kun je jezelf dus ook aanleren om meer dingen te eten.
Am Yisrael Chai!
Hmm.. ik eet veel groentes, maar eigenlijk ook nooit witte. Alleen asperges op de pizza (uit blik) Witlof vind ik wel lekker, maar ik ben de enige hier in huis, dus dat maak ik niet vaak klaar.
Later is nu
quote:dreamer schreef op 09 september 2010 @ 15:43:

Nog steeds die smaakdiscussie

Flashy lust wel ricola, dus eet wel een soort sla, maar andere weer niet. Kan toch?

Ricola, da's toch geen sla???

Riiicoooolaaaa!
quote:Melpomene schreef op 09 september 2010 @ 16:40:

[...]

[afbeelding]

Riiicoooolaaaa!Nee, maar je ziet toch op de verpakking dat er allemaal kruiden in zitten? Dat zijn toch ook planten, net als sla!
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2010 @ 16:40:

En wat ook kan helpen is voor jezelf bepalen waarom je bepaalde dingen niet lust. Bewust proeven, zeg maar. Is het de structuur? Is het de geur? Het mondgevoel? Of echt de smaak? En wat staat je dan tegen aan de smaak?

Smaak wordt voor een groot deel ook bepaald door andere factoren dan wat je daadwerkelijk proeft, en als je je daarvan bewust bent kun je jezelf dus ook aanleren om meer dingen te eten.

Oké, stel ik eet een garnaal. Bij voorbaat zal ik dan al denken dat ik het niet lust, omdat het er vies uitziet. Stel dat ik de structuur wel fijn vind, en de smaak te sterk. Ik zou het dan nooit meer eten.

Jij zou het dan waarschijnlijk een keer anders bereiden dus? Met bijvoorbeeld wat andere kruiden erdoor, wat voorkomt dat de sterkte smaak van de garnaal verdwijnt. Correct? Dan is het enige dat ik moet doen, mij over mijn "angst" heen zetten, en het gewoon eens eten......

Ik heb trouwens geen idee of een garnaal sterk smaakt hoor.
quote:vicodin schreef op 09 september 2010 @ 16:36:

Heeft dat ook een naam dan? Is het iets dat aangetoond kan worden?

Ik denk dat dat bij mij erg meespeelt. Ik ben echt niets gewend van huis uit. Als je iets niet luste hoefde het niet opgegeten te worden.

Leuk hoe je door zo'n topic iets ineens anders kan gaan bekijken. Niet dat ik het met alles eens ben hoor, maar in een aantal dingen hebben jullie gewoon gelijk.

Flashy, hoelang heb je nog voordat je gaat trouwen? Op lijf en lijn is nog een leuk topic over afvallen (slank in kerstjurk 2010). De meesten willen een paar kilo kwijt, of gewoon wat strakker in hun vel. Iets voor jou anders?

Van die overgevoeligheid? Dat zou je vriend gewoon eens bij de huisarts kunnen testen met een allergietestje.

In jouw geval denk ik inderdaad dat je weinig lusten van huis uit hebt meegekregen. De smaakontwikkeling van kinderen gaat in fases: eerst zoet, dan zout, dan zuur, en dan bitter. Het duurt met name bij de laatste twee smaken een stuk of 10 keer voordat een kind aan de smaak gewend is, en daarna gaan ze pas "proeven" in de zin van "lekker" of "niet lekker". Als je ouders altijd zeggen - laat maar staan als je het echt niet lust, ontwikkel je dus die gewenning niet.

Ook maakt het uit of je bijvoorbeeld borstvoeding hebt gekregen, een baby die borstvoeding krijgt leert sneller verschillende smaaknuances onderscheiden en went er dus sneller aan. Het maakt zelfs uit of je moeder gevarieerd at, want smaakontwikkeling begint al in de buik.

Wat jij lijkt te "hebben" is een vlakke smaakontwikkeling, dat is vooral een kwestie van niet gewend zijn aan meer uitgesproken smaken en dat kun je gewoon trainen. Belangrijk daarbij is: variatie en doorzetten. Gewoon tóch dingen eten die je minder lekker lijken. Hoe je smaak ervaart heeft namelijk niet alleen te maken met hoe dingen smaken, maar ook met hoe ze ruiken, hoe ze in je mond aanvoelen, en vooral: met psychologie. Smaak is voor een groot deel gebaseerd op herinnering en verwachting. Blauwe bloemkool wekt een andere verwachting dan witte bloemkool en smaakt in je beleving dus ook anders. Dat zie je bijvoorbeeld aan de voorbeelden die Kipstra gaf: als haar man niet wist dat ie champignons at, lustte hij ze wel. Zijn niet lusten had dus te maken met verwachting. En haar eigen niet lusten van spruitjes had te maken met herinnering. Toen ze ze anders klaarmaakte bleek dat ze ze wél lustte.

Als je met die dingen in je achterhoofd dingen die je niet denkt te lusten gaat eten, zal je zien dat je over een tijdje al veel meer lust.

Succes, want het is zoveel makkelijker om (bijna) alles te lusten.
Am Yisrael Chai!
quote:vicodin schreef op 09 september 2010 @ 16:51:

[...]

Oké, stel ik eet een garnaal. Bij voorbaat zal ik dan al denken dat ik het niet lust, omdat het er vies uitziet. Stel dat ik de structuur wel fijn vind, en de smaak te sterk. Ik zou het dan nooit meer eten.

Jij zou het dan waarschijnlijk een keer anders bereiden dus? Met bijvoorbeeld wat andere kruiden erdoor, wat voorkomt dat de sterkte smaak van de garnaal verdwijnt. Correct? Dan is het enige dat ik moet doen, mij over mijn "angst" heen zetten, en het gewoon eens eten......

Ik heb trouwens geen idee of een garnaal sterk smaakt hoor.

Goed voorbeeld! Hier geef je zelf al aan dat je eerste negatieve associatie puur te maken heeft met hoe het eruit ziet. Verwachting dus, nog voordat je geproefd hebt. Als ik je blind een garnaal zou laten eten, zou je dat probleem dus al niet hebben. Dat zou je de eerste keer dus ook gewoon kunnen doen, met je ogen dicht - en met een open mind - gewoon kauwen en proberen te omschrijven wat je proeft, ruikt en hoe het voelt in je mond. Is het knapperig, of juist sappig, taai, zacht, hard, etcetera.

Stel je vindt inderdaad de structuur lekker, maar de smaak sterk, dat is dus zoals gezegd een kwestie van wennen. Uitgesproken smaken moet je echt minstens een stuk of 10 keer gegeten hebben voordat je ze daadwerkelijk kunt beoordelen op "lusten" of "niet lusten". De eerste paar keer is het vooral "onderscheiden", niet zozeer "proeven". Dus in dat geval zou ik als ik jou was ze gewoon een paar keer eten, en dan inderdaad ook op verschillende manieren klaargemaakt, voordat ik er een oordeel aan zou hangen.
Am Yisrael Chai!
FV, je hebt gelijk. Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga er binnenkort werk van maken!

Flashy, ben je er nog?
Ik heb laatst een 'proefspel' gedaan met mijn kroost. Ze hadden allebei een blinddoek om, ze hadden allebei een brod eten voor hun snufferd met eten dat ze wel, en dat ze claimden niet te lusten. Lief en ik gaven ze telkens onafhankelijk van elkaar een hapje, en dan moesten ze raden wat het was en zeggen of ze het lekker vonden.

Conclusie: MK lust ècht geen satesaus, maar ham is lang zo vies niet als ze het deed voorkomen

En Jom lust alles.
quote:Melpomene schreef op 09 september 2010 @ 16:40:

[...]

[afbeelding]

Riiicoooolaaaa!

Rucola dus.. toch?
Later is nu
Fijn dat mensen zo goed weten dat je dingen kunt leren eten.... het klopt dat ik vroeger andere dingen vies vond. Maar mijn lijstje heb ik ook wel eens geprobeerd hoor, dingen op een andere manier klaar maken. Wij eten elke avond verse groente, het leven houd niet op als je geen paprika lust.
quote:tilalia2 schreef op 09 september 2010 @ 17:14:

Ik heb laatst een 'proefspel' gedaan met mijn kroost. Ze hadden allebei een blinddoek om, ze hadden allebei een brod eten voor hun snufferd met eten dat ze wel, en dat ze claimden niet te lusten. Lief en ik gaven ze telkens onafhankelijk van elkaar een hapje, en dan moesten ze raden wat het was en zeggen of ze het lekker vonden.

Conclusie: MK lust ècht geen satesaus, maar ham is lang zo vies niet als ze het deed voorkomen

En Jom lust alles. Wat cool! (nu maar hopen dat mijn vriendje dit niet bij mij doet, met mijn afkeer voor champignons en mosselen!)
Ik heb overigens bijna elke noot geprobeerd en blijf het vies vinden

Ik haal de tips/recepten uit dit topic en plaats ze in een word bestandje. Ik kan wel even vooruit

Overigens mocht ik als kind niet alles laten staan nee. Maar vaak werd er met de dingen die ik echt niet lust zoals het lijstje wel rekening mee gehouden. Het scheelt dat ik alle andere groente enz wel gewoon eet.
Ik ben aan het reageren geslagen zoals jullie zien ik lust wel witlof, asperges, zuurkool(alleen in ovenschotel geen stamppot) en ben gek op bloemkool.

Dus ik lust wel "witte" groente.

Wat het voor ons trouwens wel lastig maakt is dat mijn partner allergisch is voor peper. Soms dan letten we niet goed op en heb ik s`avonds een zieke partner op de bank liggen met gigantische buikpijn, of hij zit de hele avond op de wc.

We letten dus zowizo goed op de producten die we gebruiken.

Ik ga in mei 2011 trouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven