
Advies gevraagd: pesten/angst
vrijdag 10 september 2010 om 10:05
Een meisje dat ik ken (net 18), is een dropout van de middelbare school, omdat ze het daar emotioneel niet kon handlen. Ze is sociaal niet sterk, maakt moeilijk vrienden. Ze werd werd gepest en kon sociaal haar draai niet vinden.
Na meer dan een jaar thuis gezeten te hebben, in therapie gegaan etc, is ze naar een andere school gegaan.
Nu had ze haar eerste dag en vol zin ging ze ernaartoe. Eenmaal aangekomen zag ze een aantal oude klasgenoten staan... de pesters...Ze is direct omgedraaid en niet meer teruggekomen.
Nu vraag ik me af... Wat moet ze doen? Is overplaatsing niet vluchten en is 18 de leeftijd waarop je je angsten onder ogen moet/mag zien en moet ze door deze zure appel heen? Of moeten ouders/zussen/broers een keer mee naar de school? Of moet ze ermee stoppen? Ze wil erg graag haar diploma halen..
Help...
Na meer dan een jaar thuis gezeten te hebben, in therapie gegaan etc, is ze naar een andere school gegaan.
Nu had ze haar eerste dag en vol zin ging ze ernaartoe. Eenmaal aangekomen zag ze een aantal oude klasgenoten staan... de pesters...Ze is direct omgedraaid en niet meer teruggekomen.
Nu vraag ik me af... Wat moet ze doen? Is overplaatsing niet vluchten en is 18 de leeftijd waarop je je angsten onder ogen moet/mag zien en moet ze door deze zure appel heen? Of moeten ouders/zussen/broers een keer mee naar de school? Of moet ze ermee stoppen? Ze wil erg graag haar diploma halen..
Help...
vrijdag 10 september 2010 om 10:10
Vluchten is niet de juiste term. Mensen kunnen geen zelfvertrouwen opbouwen in een omgeving waarin ze niet worden geaccepteerd. Haar opnieuw laten beginnen met haar pesters is per definitie onmogelijk: er is een geschiedenis die altijd zal meespelen in de huidige situatie. Haal het kind van die school af en laat haar naar een omgeving gaan waar ze daadwerkelijk opnieuw kan beginnen. Waar ze zelfvertrouwen kan opbouwen en langzaam op kan bloeien.
Ohja, je laatste paar zinnen zou ik niet tegen haar zeggen. Tenzij je haar zelfvertrouwen helemaal aan gort wil helpen
Ohja, je laatste paar zinnen zou ik niet tegen haar zeggen. Tenzij je haar zelfvertrouwen helemaal aan gort wil helpen
vrijdag 10 september 2010 om 10:14
Misschien is volwassen onderwijs wat voor haar? Daar zitten alleen leerlingen boven de 18 jaar, die om een of andere reden hun diploma niet hebben gehaald, maar het toch nog graag willen halen. Meestal zijn het wel voornamelijk jongeren die daar zitten, soms zit er een ouder iemand tussen. Het ligt er misschien aan of ze in de buurt of in een stad woont. Daar wordt meestal wel volwassen onderwijs gegeven.
vrijdag 10 september 2010 om 10:15
Andere school. Pesters gaan haar echt niet een nieuwe kans geven. Het is heel slecht voor haar zelfvertrouwen en ze zal alleen maar meer op haar tenen gaan lopen. Daar helpt ze niemand mee en al helemaal zichzelf niet.
Vertel haar ook duidelijk dat het niet erg is dat ze de confrontatie niet aan wil gaan, dat kan later wel een keer, of helemaal nooit. Het is veel belangrijker dat ze nu een schone start kan maken, zonder constant geconfronteerd te worden met een niet zo fijne periode uit haar verleden.
Vertel haar ook duidelijk dat het niet erg is dat ze de confrontatie niet aan wil gaan, dat kan later wel een keer, of helemaal nooit. Het is veel belangrijker dat ze nu een schone start kan maken, zonder constant geconfronteerd te worden met een niet zo fijne periode uit haar verleden.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
vrijdag 10 september 2010 om 10:18
Jammer dat ze het niet heeft durven proberen.
Pesten is een groepsding. In een nieuwe groep vallen bepaalde vastgeroeste " gewoontes " weg omdat de groepsdynamiek totaal anders is.
Bovendien is de sfeer op een MBO/HBO volgens mij totaal niet te vergelijken met die van een middelbare.
Pesten is een groepsding. In een nieuwe groep vallen bepaalde vastgeroeste " gewoontes " weg omdat de groepsdynamiek totaal anders is.
Bovendien is de sfeer op een MBO/HBO volgens mij totaal niet te vergelijken met die van een middelbare.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 10 september 2010 om 10:22
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 september 2010 @ 10:18:
Jammer dat ze het niet heeft durven proberen.
Pesten is een groepsding. In een nieuwe groep vallen bepaalde vastgeroeste " gewoontes " weg omdat de groepsdynamiek totaal anders is.
Bovendien is de sfeer op een MBO/HBO volgens mij totaal niet te vergelijken met die van een middelbare.
Ben het niet met je eens. En waarom wachten of ze haar nu niet gaan pesten, nu of in toekomst? Trouwens wel heel vervelend dat pesters ook op haar nieuwe school zitten.
Naar andere school, 'gewoon' of volwassenenonderwijs.
Zou tegen haar zeker geen termijn gebruiken als vluchten of door de zure appel bijten/ door je angst heen. Als je gepest wordt, is dat vreselijk en kan grote invloed hebben op je verdere leven, qua zelfvertrouwen enz.
Jammer dat ze het niet heeft durven proberen.
Pesten is een groepsding. In een nieuwe groep vallen bepaalde vastgeroeste " gewoontes " weg omdat de groepsdynamiek totaal anders is.
Bovendien is de sfeer op een MBO/HBO volgens mij totaal niet te vergelijken met die van een middelbare.
Ben het niet met je eens. En waarom wachten of ze haar nu niet gaan pesten, nu of in toekomst? Trouwens wel heel vervelend dat pesters ook op haar nieuwe school zitten.
Naar andere school, 'gewoon' of volwassenenonderwijs.
Zou tegen haar zeker geen termijn gebruiken als vluchten of door de zure appel bijten/ door je angst heen. Als je gepest wordt, is dat vreselijk en kan grote invloed hebben op je verdere leven, qua zelfvertrouwen enz.
vrijdag 10 september 2010 om 10:23
ik zou haar ook naar een andere school doen. Zeker als ze weer dreigt uit te vallen.
Ze wil dolgraag maar durft echt niet.
Misschien op de nieuwe school van te voren aangeven wat is gebeurt zodat ze haar vanaf minuut 1 kunnen begeleiden hierin.
Volwassen onderwijs zoals is gezegd is ook een optie.
sterkte hiermee..
Ze wil dolgraag maar durft echt niet.
Misschien op de nieuwe school van te voren aangeven wat is gebeurt zodat ze haar vanaf minuut 1 kunnen begeleiden hierin.
Volwassen onderwijs zoals is gezegd is ook een optie.
sterkte hiermee..
vrijdag 10 september 2010 om 10:26
Mhhhmm ik weet niet of een andere school een optie is..
Ik hoor vaak verhalen dat mensen die gepest werden en naar een andere school gaan ook vaak daar weer het mikpunt worden..
Waarom dat is; geen idee eigenlijk...
Ik zeg confronteren; ga de discussie aan met bv een iemand en geef aan wat hun gedrag met je doet!!
Ik hoor vaak verhalen dat mensen die gepest werden en naar een andere school gaan ook vaak daar weer het mikpunt worden..
Waarom dat is; geen idee eigenlijk...
Ik zeg confronteren; ga de discussie aan met bv een iemand en geef aan wat hun gedrag met je doet!!
vrijdag 10 september 2010 om 10:29
quote:Anthonius schreef op 10 september 2010 @ 10:26:
Mhhhmm ik weet niet of een andere school een optie is..
Ik hoor vaak verhalen dat mensen die gepest werden en naar een andere school gaan ook vaak daar weer het mikpunt worden..
Waarom dat is; geen idee eigenlijk...
Ik zeg confronteren; ga de discussie aan met bv een iemand en geef aan wat hun gedrag met je doet!!Mij heeft het wel zeker geholpen (geen pesters van de lagere school tegenkomen op de nieuwe middelbare school. Ik had echt het gevoel weer helemaal opnieuw te kunnen beginnen met indrukken maken. Mijn zelfvertrouwen groeide met de minuut en ben nooit meer gepest. (overigens wist de schoolleiding van de problematiek op de lagere school en heeft een oogje in het zeil gehouden het eerste jaar).
Mhhhmm ik weet niet of een andere school een optie is..
Ik hoor vaak verhalen dat mensen die gepest werden en naar een andere school gaan ook vaak daar weer het mikpunt worden..
Waarom dat is; geen idee eigenlijk...
Ik zeg confronteren; ga de discussie aan met bv een iemand en geef aan wat hun gedrag met je doet!!Mij heeft het wel zeker geholpen (geen pesters van de lagere school tegenkomen op de nieuwe middelbare school. Ik had echt het gevoel weer helemaal opnieuw te kunnen beginnen met indrukken maken. Mijn zelfvertrouwen groeide met de minuut en ben nooit meer gepest. (overigens wist de schoolleiding van de problematiek op de lagere school en heeft een oogje in het zeil gehouden het eerste jaar).
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
vrijdag 10 september 2010 om 10:29
vrijdag 10 september 2010 om 10:29
quote:Leergierig schreef op 10 september 2010 @ 10:22:
[...]
Ben het niet met je eens. Waarom niet?
En waarom wachten of ze haar nu niet gaan pesten, nu of in toekomst? Deze mensen wonen kennelijk in haar buurt; ze kan ze dus altijd en overal tegenkomen; als ze straks gaat werken kunnen het haar collega's zijn. Ik denk dat het - als je blijft wonen waar je woont - onmogelijk is je leven zo in te richten dat je iedereen van je oude school ontloopt.
Ook pesters worden ouder en wijzer. Pesten gebeurt vaak onder groepsdruk. Het zijn niet stuk voor stuk in- en inwrede nare mensen met rottige karakters.
Ik begrijp haar angst wel, maar ik vind het toch wel een gemiste kans.
Trouwens wel heel vervelend dat pesters ook op haar nieuwe school zitten.
Naar andere school, 'gewoon' of volwassenenonderwijs.
Zou tegen haar zeker geen termijn gebruiken als vluchten of door de zure appel bijten/ door je angst heen. Als je gepest wordt, is dat vreselijk en kan grote invloed hebben op je verdere leven, qua zelfvertrouwen enz.
[...]
Ben het niet met je eens. Waarom niet?
En waarom wachten of ze haar nu niet gaan pesten, nu of in toekomst? Deze mensen wonen kennelijk in haar buurt; ze kan ze dus altijd en overal tegenkomen; als ze straks gaat werken kunnen het haar collega's zijn. Ik denk dat het - als je blijft wonen waar je woont - onmogelijk is je leven zo in te richten dat je iedereen van je oude school ontloopt.
Ook pesters worden ouder en wijzer. Pesten gebeurt vaak onder groepsdruk. Het zijn niet stuk voor stuk in- en inwrede nare mensen met rottige karakters.
Ik begrijp haar angst wel, maar ik vind het toch wel een gemiste kans.
Trouwens wel heel vervelend dat pesters ook op haar nieuwe school zitten.
Naar andere school, 'gewoon' of volwassenenonderwijs.
Zou tegen haar zeker geen termijn gebruiken als vluchten of door de zure appel bijten/ door je angst heen. Als je gepest wordt, is dat vreselijk en kan grote invloed hebben op je verdere leven, qua zelfvertrouwen enz.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 10 september 2010 om 10:40
quote:Hasse88 schreef op 10 september 2010 @ 10:29:
[...]
Mij heeft het wel zeker geholpen, geen pesters van de lagere school tegenkomen op de nieuwe middelbare school. Ik had echt het gevoel weer helemaal opnieuw te kunnen beginnen met indrukken maken. Mijn zelfvertrouwen groeide met de minuut en ben nooit meer gepest.
Mij heeft het ook geholpen Ik kon pas beginnen met het opbouwen van zelfvertrouwen en een fatsoenlijk zelfbeeld, toen ik niet meer dagelijks werd geconfronteerd met mijn pesters. Voor mij was de link tussen bepaalde personen en mijn zelfbeeld (want jarenlang dagelijks door hen gearticuleerd) zo sterk dat elke keer als ik mijn pesters zag, ik weer dat onzekere, sneue meisje werd. Zelfs nu heb ik dat nog een beetje, terwijl het toch alweer jaren geleden is. Gelukkig kom ik ze zelden tegen.
Het was een erg goede stap om iets compleets anders te gaan doen. In die nieuwe omgeving met die nieuwe mensen kon ik langzaam ontdekken wie ik zelf was. Ik heb gemerkt dat het daarbij erg helpt als mensen je niet steeds vertellen wie je bent .
[...]
Mij heeft het wel zeker geholpen, geen pesters van de lagere school tegenkomen op de nieuwe middelbare school. Ik had echt het gevoel weer helemaal opnieuw te kunnen beginnen met indrukken maken. Mijn zelfvertrouwen groeide met de minuut en ben nooit meer gepest.
Mij heeft het ook geholpen Ik kon pas beginnen met het opbouwen van zelfvertrouwen en een fatsoenlijk zelfbeeld, toen ik niet meer dagelijks werd geconfronteerd met mijn pesters. Voor mij was de link tussen bepaalde personen en mijn zelfbeeld (want jarenlang dagelijks door hen gearticuleerd) zo sterk dat elke keer als ik mijn pesters zag, ik weer dat onzekere, sneue meisje werd. Zelfs nu heb ik dat nog een beetje, terwijl het toch alweer jaren geleden is. Gelukkig kom ik ze zelden tegen.
Het was een erg goede stap om iets compleets anders te gaan doen. In die nieuwe omgeving met die nieuwe mensen kon ik langzaam ontdekken wie ik zelf was. Ik heb gemerkt dat het daarbij erg helpt als mensen je niet steeds vertellen wie je bent .
vrijdag 10 september 2010 om 10:48
Aletta, je vertelt bijna woordelijk mijn verhaal. Hoe herkenbaar!
@ BGB: "pesters zijn niet stuk voor stuk in- en inwrede nare mensen met rottige karakters."
k waag dat ten dele te betwijfelen. Als je heel bewust met een groep op één persoon loopt te hakken, dan zegt dat imo genoeg over je karakter. En geloof maar dat veel pesters zich heus wel bewust zijn van wat ze aanrichten, alleen interesseert het ze geen zak, als zij maar populair zijn. Tja, ik vind dat gezien mijn pestverleden wèl inwreed.
@ BGB: "pesters zijn niet stuk voor stuk in- en inwrede nare mensen met rottige karakters."
k waag dat ten dele te betwijfelen. Als je heel bewust met een groep op één persoon loopt te hakken, dan zegt dat imo genoeg over je karakter. En geloof maar dat veel pesters zich heus wel bewust zijn van wat ze aanrichten, alleen interesseert het ze geen zak, als zij maar populair zijn. Tja, ik vind dat gezien mijn pestverleden wèl inwreed.
Huts!
vrijdag 10 september 2010 om 10:50
quote:BellatrixVanDetta schreef op 10 september 2010 @ 10:48:
Aletta, je vertelt bijna woordelijk mijn verhaal. Hoe herkenbaar!
@ BGB: "pesters zijn niet stuk voor stuk in- en inwrede nare mensen met rottige karakters."
k waag dat ten dele te betwijfelen. Als je heel bewust met een groep op één persoon loopt te hakken, dan zegt dat imo genoeg over je karakter. En geloof maar dat veel pesters zich heus wel bewust zijn van wat ze aanrichten, alleen interesseert het ze geen zak, als zij maar populair zijn. Tja, ik vind dat gezien mijn pestverleden wèl inwreed.Je hebt leiders en meelopers. Die meelopers zijn waarschijnlijk net zo angstig als degene die gepest wordt, maar hebben de mazzel zelf niet het mikpunt te zijn.
Aletta, je vertelt bijna woordelijk mijn verhaal. Hoe herkenbaar!
@ BGB: "pesters zijn niet stuk voor stuk in- en inwrede nare mensen met rottige karakters."
k waag dat ten dele te betwijfelen. Als je heel bewust met een groep op één persoon loopt te hakken, dan zegt dat imo genoeg over je karakter. En geloof maar dat veel pesters zich heus wel bewust zijn van wat ze aanrichten, alleen interesseert het ze geen zak, als zij maar populair zijn. Tja, ik vind dat gezien mijn pestverleden wèl inwreed.Je hebt leiders en meelopers. Die meelopers zijn waarschijnlijk net zo angstig als degene die gepest wordt, maar hebben de mazzel zelf niet het mikpunt te zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 10 september 2010 om 10:54
vrijdag 10 september 2010 om 10:56
Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Het is volwassenonderwijs en inderdaad in de buurt.... verder uit de buurt iets zoeken zou een optie zijn, maar ik vraag me ook af of ze die mensen dan niet ergens anders weer tegenkomt. Ze durft pas sinds een paar maanden weer naar buiten, want zelfs dan was ze bang om ze tegen te komen.
Heel erg bedankt voor de tips om die termen niet te gebruiken, want ik zag zelf niet dat dat haar zelfvertrouwen zou ondermijnen.
De overplaatsing naar het volwassenenonderwijs is geregeld door leerplichtambtenaar en therapeut... Ik begrijp dus ook niet dat dit niet is aangegeven.
Ook al vind ik jullie reacties heel fijn... Ik blijf twijfelen wat ik kan adviseren... Ze had er zo naar uitgekeken om een nieuwe start te maken.. Ik vind het zo sneu.
Het is volwassenonderwijs en inderdaad in de buurt.... verder uit de buurt iets zoeken zou een optie zijn, maar ik vraag me ook af of ze die mensen dan niet ergens anders weer tegenkomt. Ze durft pas sinds een paar maanden weer naar buiten, want zelfs dan was ze bang om ze tegen te komen.
Heel erg bedankt voor de tips om die termen niet te gebruiken, want ik zag zelf niet dat dat haar zelfvertrouwen zou ondermijnen.
De overplaatsing naar het volwassenenonderwijs is geregeld door leerplichtambtenaar en therapeut... Ik begrijp dus ook niet dat dit niet is aangegeven.
Ook al vind ik jullie reacties heel fijn... Ik blijf twijfelen wat ik kan adviseren... Ze had er zo naar uitgekeken om een nieuwe start te maken.. Ik vind het zo sneu.
vrijdag 10 september 2010 om 10:57
De betrokkenen
Het gepeste kind
Sommige kinderen hebben een grotere kans om gepest te worden dan anderen. Dat kan komen door uiterlijke kenmerken maar het heeft vaker te maken met vertoond gedrag, de wijze waarop gevoelens worden beleefd en de manier waarop die worden geuit.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen gepest worden in situaties waarin pesters de kans krijgen om een slachtoffer te pakken te nemen. Er is dan al sprake van een onveilige situatie, waarbinnen een pester zich kan manifesteren en zich daarin ook nog verder kan ontwikkelen. Kinderen die gepest worden doen vaak andere dingen dan de meeste leeftijdgenoten in hun omgeving. Ze bespelen een ander instrument, doen aan een andere sport of zitten op een andere clubje. Ze zijn goed in vakgebieden of juist niet goed. Er zijn helaas aanleidingen genoeg om door anderen gepest te worden, mits de pesters daar de kans voor krijgen.
Veel kinderen die worden gepest, hebben een beperkte weerbaarheid. Ze zijn niet in staat daadwerkelijk actie te ondernemen tegen de pestkoppen en stralen dat dan ook uit naar hun kwelgeesten.Vaak zijn ze angstig en onzeker in een groep, ze durven weinig of niets te zeggen, omdat ze bang zijn om uitgelachen te worden. Deze angst en onzekerheid worden verder versterkt door het ondervonden pestgedrag, waardoor het gepeste kind in een vicieuze cirkel komt en waar het zonder hulp zeker niet uitkomt.
Gepeste kinderen voelen zich vaak eenzaam, hebben in hun gepeste omgeving geen vrienden om op terug te vallen en kunnen soms beter met volwassenen opschieten dan met hun leeftijdgenoten. Jongens die worden gepest horen bijna nooit tot de motorisch beter ontwikkelde kinderen.
De pesters
Kinderen die pesten zijn vaak juist fysiek wel de sterksten uit de groep. Ze kunnen zich permitteren zich agressiever op te stellen en ze reageren dan ook met dreiging van geweld of de indirecte inzet van geweld. Pesters lijken in eerste indruk populair te zijn in een klas, maar ze dwingen hun populariteit in de groep af door te laten zien hoe sterk ze zijn en wat ze allemaal durven. Met het vertoonde pestgedrag gaat ze dat gemakkelijk af en ze krijgen andere kinderen mee bij het gedrag naar een slachtoffer. Pesters hebben ook feilloos in de gaten welke kinderen gemakkelijk aan te pakken zijn en als ze zich al vergissen, gaan ze direct op zoek naar een volgend slachtoffer De zwijgende meerderheid en potentiële meelopers krijgen een keuze die onuitgesproken wordt opgelegd en die aan duidelijkheid niet te wensen overlaat: Je bent voor of je bent tegen me. Hier gaat een grote dreiging van uit naar de gezamenlijke omgeving van pester en slachtoffer.
Alles is immers beter dan door de “machtige pester” zelf gepest te worden.De pesters stralen juist deze dreigende zekerheid met verve uit. Ze overtreden bewust regels en storen zich aan afgesproken regels en hebben vaak de vaardigheden ontwikkeld met hun daden weg te komen. Het profiel van de pester is sterk zelf bevestigend, hij ziet zichzelf als een slimme durfal die de dommerds de loef afsteekt en ze dat ook bij herhaling laat merken. “Wie maakt mij wat? ” staat met grote letters op het voorhoofd geschreven.
Het komt ook regelmatig voor dat een pestkop een kind is dat in een andere situatie zelf slachtoffer is of was. Om te voorkomen weer het mikpunt van pesten te worden, kan een kind zich bijvoorbeeld in een andere omgeving dan die van zijn slachtofferrol, vervolgens als pester gaan opstellen en manifesteren.”Laten pesten doet pesten”.
Meisjes pesten minder openlijk dan jongens en vaak op een subtiele manier waarbij de uitdaging naar het gezag ter plekke niet echt aan de orde is. Ze pesten meer met woorden, in het geniep.
Een succesvolle pester leert niet om zijn agressie op een andere manier te uiten dan door het ongewenste pestgedrag te vertonen. Ook pesters hebben last op termijn van hun pestgedrag. Door hun verkeerde en vooral beperkte sociale vaardigheden hebben ze vaak moeite om vriendjes op lange termijn te maken en een vriendschap op te bouwen en te onderhouden op andere gronden dan die van macht en het delen in die macht. Pesters maken een abnormale sociale ontwikkeling door met alle gevolgen van dien voor de pester zelf.
De meelopers en de andere kinderen
De meeste kinderen zijn niet direct betrokken bij pesten in de direct actieve rol van pester. Sommige kinderen behouden enige afstand en andere kinderen doen incidenteel mee. Dit zijn de zogenaamde “meelopers “. Er zijn ook kinderen die niet merken dat er gepest wordt, of er zijn kinderen die het niet willen weten dat er gepest wordt in hun directe (school-)omgeving.
Het specifieke kenmerk van een meeloper is de grote angst om zelf in de slachtofferrol te geraken. Maar het kan ook zijn dat meelopers stoer gedrag wel interessant vinden en denken daardoor in populariteit mee te liften met de pester in kwestie.
Vooral meisjes doen nogal eens mee met pesten om een vriendin te kunnen behouden. Als kinderen actiever gaan meepesten in een grotere groep, voelen ze zich minder betrokken en verantwoordelijk voor wat er met pesten wordt aangericht. Alles wat in een groep gebeurt laat het individueel denken meer en meer achter zich en zo kan met name groepsgedrag leiden tot excessen die achteraf voor iedereen, inclusief de pesters, onacceptabel zijn.
Het heeft absoluut zin om daadwerkelijk op te staan tegen het pesten. Zodra andere kinderen het gepeste kind te hulp komen of tegen de pesters zeggen dat ze moeten ophouden, kan de situatie aanzienlijk veranderen. Het pesten wordt dan al direct minder vanzelfsprekend en draagt bovendien grotere risico`s met zich mee. De situatie voor met name meelopers verandert door het ongewenste karakter van het vertoonde pestgedrag. Het wordt duidelijk dat het geen groepsnorm is om mee te gaan in het pestgedrag. Meelopers horen graag bij de norm en de grote groep en zijn niet bereid en ook niet in staat om grote risico`s te lopen waarvan ze de gevolgen niet kunnen overzien, dit in tegenstelling tot de ervaren pester.
Het gepeste kind
Sommige kinderen hebben een grotere kans om gepest te worden dan anderen. Dat kan komen door uiterlijke kenmerken maar het heeft vaker te maken met vertoond gedrag, de wijze waarop gevoelens worden beleefd en de manier waarop die worden geuit.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen gepest worden in situaties waarin pesters de kans krijgen om een slachtoffer te pakken te nemen. Er is dan al sprake van een onveilige situatie, waarbinnen een pester zich kan manifesteren en zich daarin ook nog verder kan ontwikkelen. Kinderen die gepest worden doen vaak andere dingen dan de meeste leeftijdgenoten in hun omgeving. Ze bespelen een ander instrument, doen aan een andere sport of zitten op een andere clubje. Ze zijn goed in vakgebieden of juist niet goed. Er zijn helaas aanleidingen genoeg om door anderen gepest te worden, mits de pesters daar de kans voor krijgen.
Veel kinderen die worden gepest, hebben een beperkte weerbaarheid. Ze zijn niet in staat daadwerkelijk actie te ondernemen tegen de pestkoppen en stralen dat dan ook uit naar hun kwelgeesten.Vaak zijn ze angstig en onzeker in een groep, ze durven weinig of niets te zeggen, omdat ze bang zijn om uitgelachen te worden. Deze angst en onzekerheid worden verder versterkt door het ondervonden pestgedrag, waardoor het gepeste kind in een vicieuze cirkel komt en waar het zonder hulp zeker niet uitkomt.
Gepeste kinderen voelen zich vaak eenzaam, hebben in hun gepeste omgeving geen vrienden om op terug te vallen en kunnen soms beter met volwassenen opschieten dan met hun leeftijdgenoten. Jongens die worden gepest horen bijna nooit tot de motorisch beter ontwikkelde kinderen.
De pesters
Kinderen die pesten zijn vaak juist fysiek wel de sterksten uit de groep. Ze kunnen zich permitteren zich agressiever op te stellen en ze reageren dan ook met dreiging van geweld of de indirecte inzet van geweld. Pesters lijken in eerste indruk populair te zijn in een klas, maar ze dwingen hun populariteit in de groep af door te laten zien hoe sterk ze zijn en wat ze allemaal durven. Met het vertoonde pestgedrag gaat ze dat gemakkelijk af en ze krijgen andere kinderen mee bij het gedrag naar een slachtoffer. Pesters hebben ook feilloos in de gaten welke kinderen gemakkelijk aan te pakken zijn en als ze zich al vergissen, gaan ze direct op zoek naar een volgend slachtoffer De zwijgende meerderheid en potentiële meelopers krijgen een keuze die onuitgesproken wordt opgelegd en die aan duidelijkheid niet te wensen overlaat: Je bent voor of je bent tegen me. Hier gaat een grote dreiging van uit naar de gezamenlijke omgeving van pester en slachtoffer.
Alles is immers beter dan door de “machtige pester” zelf gepest te worden.De pesters stralen juist deze dreigende zekerheid met verve uit. Ze overtreden bewust regels en storen zich aan afgesproken regels en hebben vaak de vaardigheden ontwikkeld met hun daden weg te komen. Het profiel van de pester is sterk zelf bevestigend, hij ziet zichzelf als een slimme durfal die de dommerds de loef afsteekt en ze dat ook bij herhaling laat merken. “Wie maakt mij wat? ” staat met grote letters op het voorhoofd geschreven.
Het komt ook regelmatig voor dat een pestkop een kind is dat in een andere situatie zelf slachtoffer is of was. Om te voorkomen weer het mikpunt van pesten te worden, kan een kind zich bijvoorbeeld in een andere omgeving dan die van zijn slachtofferrol, vervolgens als pester gaan opstellen en manifesteren.”Laten pesten doet pesten”.
Meisjes pesten minder openlijk dan jongens en vaak op een subtiele manier waarbij de uitdaging naar het gezag ter plekke niet echt aan de orde is. Ze pesten meer met woorden, in het geniep.
Een succesvolle pester leert niet om zijn agressie op een andere manier te uiten dan door het ongewenste pestgedrag te vertonen. Ook pesters hebben last op termijn van hun pestgedrag. Door hun verkeerde en vooral beperkte sociale vaardigheden hebben ze vaak moeite om vriendjes op lange termijn te maken en een vriendschap op te bouwen en te onderhouden op andere gronden dan die van macht en het delen in die macht. Pesters maken een abnormale sociale ontwikkeling door met alle gevolgen van dien voor de pester zelf.
De meelopers en de andere kinderen
De meeste kinderen zijn niet direct betrokken bij pesten in de direct actieve rol van pester. Sommige kinderen behouden enige afstand en andere kinderen doen incidenteel mee. Dit zijn de zogenaamde “meelopers “. Er zijn ook kinderen die niet merken dat er gepest wordt, of er zijn kinderen die het niet willen weten dat er gepest wordt in hun directe (school-)omgeving.
Het specifieke kenmerk van een meeloper is de grote angst om zelf in de slachtofferrol te geraken. Maar het kan ook zijn dat meelopers stoer gedrag wel interessant vinden en denken daardoor in populariteit mee te liften met de pester in kwestie.
Vooral meisjes doen nogal eens mee met pesten om een vriendin te kunnen behouden. Als kinderen actiever gaan meepesten in een grotere groep, voelen ze zich minder betrokken en verantwoordelijk voor wat er met pesten wordt aangericht. Alles wat in een groep gebeurt laat het individueel denken meer en meer achter zich en zo kan met name groepsgedrag leiden tot excessen die achteraf voor iedereen, inclusief de pesters, onacceptabel zijn.
Het heeft absoluut zin om daadwerkelijk op te staan tegen het pesten. Zodra andere kinderen het gepeste kind te hulp komen of tegen de pesters zeggen dat ze moeten ophouden, kan de situatie aanzienlijk veranderen. Het pesten wordt dan al direct minder vanzelfsprekend en draagt bovendien grotere risico`s met zich mee. De situatie voor met name meelopers verandert door het ongewenste karakter van het vertoonde pestgedrag. Het wordt duidelijk dat het geen groepsnorm is om mee te gaan in het pestgedrag. Meelopers horen graag bij de norm en de grote groep en zijn niet bereid en ook niet in staat om grote risico`s te lopen waarvan ze de gevolgen niet kunnen overzien, dit in tegenstelling tot de ervaren pester.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 10 september 2010 om 11:11

vrijdag 10 september 2010 om 11:15
Als ze een jaar in therapie heeft gezeten en nu nog steeds peuken schijt voor de pesters, heeft de therapie niet echt geholpen, lijkt me.
Als ze haar diploma wil halen, moet ze naar school gaan. Ze weet ondertussen dat zij niets fout heeft gedaan: dat deden de pesters. Ze is sociaal niet handig: wellicht zal ze altijd wel een beetje een buitenbeentje blijven, maar door jezelf te isoleren weet je zeker dat je een buitenbeentje wordt. En blijft.
Mijn advies: hoofd naar boven, borst vooruit en terug naar school. Als ze er vanuit gaat dat ze geen hartsvrienden zal vinden op die school, dat ze waarschijnlijk niet bij 'een groepje' zal horen, valt het allemaal wel mee, denk ik. En als de pesters te ver gaan en iets strafbaars uithalen, meteen naar de schooldirectie en de politie gaan.
Als je jezelf al neerlegt als een deurmat, dan weet je zeker dat andere mensen je ook als deurmat zullen gebruiken. Niet doen dus.
(En voor iedereen uit z'n panty schiet: ik weet heel goed wat pesten met je doet. Ik heb het 'genoegen' gehad om het zo'n 12 jaar te ondergaan en toen was ik het zat. En toen ik duidelijk liet blijken dat ik het zat was, hield het pesten op. En sterker nog: na een tijdje hebben een paar pesters zelfs hun excuses aangeboden voor wat ze geflikt hebben.)
Als ze haar diploma wil halen, moet ze naar school gaan. Ze weet ondertussen dat zij niets fout heeft gedaan: dat deden de pesters. Ze is sociaal niet handig: wellicht zal ze altijd wel een beetje een buitenbeentje blijven, maar door jezelf te isoleren weet je zeker dat je een buitenbeentje wordt. En blijft.
Mijn advies: hoofd naar boven, borst vooruit en terug naar school. Als ze er vanuit gaat dat ze geen hartsvrienden zal vinden op die school, dat ze waarschijnlijk niet bij 'een groepje' zal horen, valt het allemaal wel mee, denk ik. En als de pesters te ver gaan en iets strafbaars uithalen, meteen naar de schooldirectie en de politie gaan.
Als je jezelf al neerlegt als een deurmat, dan weet je zeker dat andere mensen je ook als deurmat zullen gebruiken. Niet doen dus.
(En voor iedereen uit z'n panty schiet: ik weet heel goed wat pesten met je doet. Ik heb het 'genoegen' gehad om het zo'n 12 jaar te ondergaan en toen was ik het zat. En toen ik duidelijk liet blijken dat ik het zat was, hield het pesten op. En sterker nog: na een tijdje hebben een paar pesters zelfs hun excuses aangeboden voor wat ze geflikt hebben.)
vrijdag 10 september 2010 om 11:16
Dank voor de tekst BgB, dat verduidelijkt wel.
Ik heb er nog even over nagedacht en ik weet waarom ik zo twijfel.
Iedereen zal nu wel over me heen vallen, maar ik vind het zo erg dat ze niet weerbaar is. De verhalen die ik hoorde over het pesten leken mij namelijk niet erg. Ik weet, voor haar was het erg, maar wat ik eigenlijk bedoel is dat ik me afvraag of ze uberhaupt ooit met mensen in een groep om zal kunnen gaan. (vandaar ook mijn zure appel vraag). Vooral het begin leek mij heel normaal hoe meiden met elkaar omgaan....... en daarom kan ik me ook zo moeilijk in haar verplaatsen. Maar dit topic helpt!
Ik heb er nog even over nagedacht en ik weet waarom ik zo twijfel.
Iedereen zal nu wel over me heen vallen, maar ik vind het zo erg dat ze niet weerbaar is. De verhalen die ik hoorde over het pesten leken mij namelijk niet erg. Ik weet, voor haar was het erg, maar wat ik eigenlijk bedoel is dat ik me afvraag of ze uberhaupt ooit met mensen in een groep om zal kunnen gaan. (vandaar ook mijn zure appel vraag). Vooral het begin leek mij heel normaal hoe meiden met elkaar omgaan....... en daarom kan ik me ook zo moeilijk in haar verplaatsen. Maar dit topic helpt!