Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Bedankt voor alle tips! Gister toch een doos friso in huis gehaald, al is het alleen voor mijn gevoel. Ik ga niet meer met een huilend kind zitten omdat hij z'on honger heeft.

Vanmorgen om 11.30 nog beide borsten gedronken en 30 ml kv erachteraan, nu slaapt ie nog!!!!

Super! Ik wil niet de bv al opgeven, ik wil het toch blijven proberen. En ik zie wel hoe ver we komen.

Vanmorgen bij de kinderarts geweest en zij stelde idd voor om evt bij te voeden met kv, asl ik het idee had dat hij niet genoeg had. Ook adviseerde ze om pre-logopedie te gaan doen. even een logopediste mee laten kijken als hij drinkt hoe het gaat.

Hij was iig genoeg aangekomen, woog nu 5750 gram! dat met zijn 8 weekjes! *glim, glim*
Kolf je wel als je bijvoedt? Anders ben je aan het afbouwen he? Ik zou de kolf dus even uit de kast trekken. Na elke voeding even nakolven en je bv is zo weer op peil. En - beter nog - dan kun je eventueel bijvoeden met bv ipv fv.
Ik heb hem vanmiddag om 15.45 gevoed en hij dronk goed. Om 18.15 weer aangelegd en hij dronk weer goed. Maar het was niet veel.. Om 19.30 heb ik gekolfd, uit beide borsten weer maar 70 gekregen. Dit aangevuld tot 130 met kv. Hij heeft dit erg gulzig leeggedronken. En om 20.30 heb ik hem weer even aangelegd, in de hoop dat de bv idd weer wat meer op gang komt. Als hij vannacht weer komt, bied ik hem gewoon de borst aan en kijk of hij er genoeg aan heeft. Maar het is erg lang geleden dat ik z'on tevreden mannetje heb gehad. Hij ligt nu in zijn bedje te murmelen, lekker te kletsen, ipv de hele avond huilen.

Hij drinkt ook erg onrustig aan de borst, kan dit komen omdat er dan niets meer in zit?
appeltje, wat een mooi filmpje, en wat leuk om je in het echt te zien.
Keye.... dat is toch niet raar; 70 ml na 1.15 uur later? Dat is echt niet weinig hoor! Ik zou toch terughoudend zijn met flesvoeding, want je brengt je productie alleen nog maar verder in gevaar. Je zit nu in je regeldagen en dan helpt alleen aanleggen en op verzoek voeden. Probeer anders borstcompressie tijdens het voeden, dan kom je sneller aan de vette achtermelk die hongerstillend is. Ik denk dat je echt even er doorheen moet. Kom op meid, het komt vast goed!

arwen: dank je!
Keye hoe meer ik lees hoe meer ik het idee krijg dat het echt regelen is. Zolang je kv blijft aanbieden zal jouw productie niet stijgen en blijf je met een situatie zitten dat je gewoon niet genoeg hebt. Aanleggen aanleggen aanleggen dus en eventueel een LK bellen voor advies, eventueel kan je domperidon overwegen als aanleggen niet helpt.

Het is even een rotperiode, maar hetiseenfasehetiseenfase
Keye ik denk dat mereliena gelijk heeft. We zijn er denk ik allemaal doorheen gegaan. Vertrouw erop dat de natuur en jouw kindje weet wat het moet doen en geef je eraan over.

En bel een LK om een keertje mee te kijken want zo blijf je onzeker en los je het juist niet op!!
quote:reglisse schreef op 05 september 2010 @ 16:27:

de vers gekolfde melk gaat met koeltasje en al daar in de koelkast (ik vind het niet fijn om de flesjes daar los in te zetten).Dat deed ik ook een tijd bij de eerste, tot ik me bedacht dat zo'n koeltasje natuurlijk eigenlijk een isolatietasje is: als je iets warms in een koeltasje in de koelkast zet, zal het aanzienlijk langzamer afkoelen dan wanneer je het zonder koeltas in de koelkast zet. Toen ben ik de melk toch maar in een niet-koeltasje in de koelkast gaan zetten.
Reglisse: ik deed het ook in een koeltasje, maar dan met een koelelementje erin. Ik zorgde alleen wel dat het bakje en koelelement niet tegen elkaar aan lagen, dan werd het wel heel koud

ik wilde het ook niet open en bloot id koelkast zetten. Ik hoorde de grappen al vallen en de hygiëne vd koelkast was ook zeg maar eh slecht....
Ik stel voor dat elke keer lees elke maand dat ik met paniek postings kom over mijn productie, iemand maakt niet uit wie, reageert met Hé Fab, het is weer de eerste week vd mnd, moet je soms ongesteld worden???
keye, als je echt onzeker bent of hij genoeg binnen krijgt, kan je ook een tijdje bv in flesjes geven en zelf kolven: dan zie je echt wat de opbrengst is en wat hij binnenkrijgt.

Ik zal wel een rare zijn met mijn gekolf, maar ik vind het zo veel flexibeler. Mijn kind is wel een stukkie ouder dan die van jou: nu 6 maanden. Met 4 maanden ging ik fulltime kolven omdat hij zo onrustig dronk. Alleen diep in de nacht kreeg hij rechtstreeks uit de borst. Hier dus geen regeldagen gehad: met kolven kan je zelf extra momenten inlassen om je borsten te stimuleren, en je kind mag gewoon zoveel gekolfde melk drinken als hij wil (ik had ook wel een aardige voorraad in de diepvries).

Ik merkte trouwens dat zelf niet zo goed eten en beroerde nachten grote invloed hadden op mijn productie, dus van redelnachten was het bij mij alleen maar beroerder geworden.
weet iemand dit? ik heb een mirena, en momenteel echt een mega produktie dip. Maar ik ben niet ongesteld in de zin van bloedverlies. Maar je kan wel een soort van cyclus hebben met een mirena weet ik, kan dat dan ook invloed hebben op mijn produktie? probleem is ook dat zoontje (8 maanden) het wel best vindt en geen moeite doet om de produktie op te krikken. Hij regelt niet meer zeg maar, maar probeert te drinken, er komt te weinig en dan denkt hij, doei, zoek het maar uit, mij te veel moeite. Nog even en het is gedaan zo met de bv. En dat zou ik wel erg jammer vinden. Met kolven krijg ik er niks uit omdat ik geen toeschietreflex gekolfd krijg. Iemand tips? Overigens stopten de vorige 2 er met 8-9 maanden ook vanzelf mee, alsof het dan genoeg is geweest ofzo. Maar ik zou nu zo graag nog even door gaan.
@arwen met de Mirena kan je wel een dip krijgen, hoe lang heb JE hem nu?

Om dmv kolven productie op pijl te houden kan je kolven met syntocinon spray, verkrijgbaar met recept, vaak hoef JE alleen maar even te bellen met de Huisarts. Met deze spray is een tsr gegarandeerd!

Succes!
ik ga inderdaad bellen voor die spray. Ik merk het nu ongeveer een week ofzo. Hij drinkt slecht, geen stuwing, geen tsr. Ik geef geen flesvoeding bij, juist nu niet (normaal vind ik dat niet erg), maar hij heeft ook droge luiers, begrijp niet waarom hij zelf niet even wat meer moeite doet om produktie te verhogen!

Dank
quote:Fabindia schreef op 10 september 2010 @ 08:41:

Ik stel voor dat elke keer lees elke maand dat ik met paniek postings kom over mijn productie, iemand maakt niet uit wie, reageert met Hé Fab, het is weer de eerste week vd mnd, moet je soms ongesteld worden???

ik zal het in mn agenda zetten
quote:iemandanders schreef op 10 september 2010 @ 09:12:

keye, als je echt onzeker bent of hij genoeg binnen krijgt, kan je ook een tijdje bv in flesjes geven en zelf kolven: dan zie je echt wat de opbrengst is en wat hij binnenkrijgt.

Dat is nou net het vervelende: kolven zegt niets over de opbrengst van live drinken. Ik kolfde over het algemeen niet meer dan 20-30 cc, maar mijn dochter kreeg aan de borst toch echt wel genoeg.

Arrwen, ik had met de Mirena altijd heel veel last van mijn eisprong. (denk ik, later bleek ik PCOS te hebben, maar misschien toen nog niet?) Dus ik denk eigenlijk dat je cyclus er zo weinig door beïnvloed wordt dat een productiedip ook prima kan. Wel heel vervelend zo!
vind het ook heel vervelend, net die spray besteld, die kan ik vanmiddag halen. Vervelende is nu dat hij niet wil en dat het dan afgelopen is. Daar ben ik nog niet mentaal aan toe Maar ja, ik kan hem moeilijk dwingen. Hopelijk lukt het met die spray om goed te kolven en om het drinken makkelijker voor hem te maken, dat ik spray voor ik hem aanleg, en dat hij dan weer denkt, oh ja, best lekker dat spul. Stomme is dat ik nu ook weer paar nachtdiensten moet gaan werken, en dat is ook altijd funest voor mijn produktie, dus alles bij elkaar hoop ik dat ik het red om nog even door te gaan.
Ik kreeg ook een enorme dip met de mirena (was zoon 3 maanden oud), achteraf bleek hij ook nog verkeerd geplaatst, dus heb ik hem laten verwijderen. Productie ging daarna ook weer omhoog, dus het was voor mij duidelijk en heb hem niet terug laten plaatsen. Nu laat ik hem volgende week weer plaatsen. Zoon is dan 11 maanden en niet meer zo afhankelijk van alleen mijn melk.

Keye, wat Wen zeg, kolfopbrengst zegt niets over je productie (daarnaast lijkt mij daar weinig mis mee als je na krap een uur na de voeding nog 70 ml kolft). Plus dat als je alle bv in een fles gaat geven je de kans krijgt op tepel-speenverwarring en borstweigeren. Dat is dus niet zo'n borstvriendelijk advies.

Hoe gaat het nu?
Appeltje inderdaad een leuk filmpje en wat een leuk ventje!

(en ik moet steeds aan die palmolie denken door de kv wat ze vertelde, bah!)

Hier gaat het kolven goed dankzij jullie tips! Met een beetje geluk kan ik dinsdagavond weg naar de monsterverkoop. Ik kolf nu steeds 20-50 ml tussen de voedingen door en als het flesje 80-100 ml vol is (binnen 24 uur) dan vries ik het in.

Nu mijn vraag; ik wil morgen een bevroren flesje geven en dan die voeding compleet kolven. Dan weet ik of hij bevroren melk lust en of de portie ongeveer klopt.

Ik heb een avent flessenwarmer met 3 standen, hierop staat alleen vermeld hoe lang koelkast melk verwarmd moet worden.

Weet iemand hoe lang de diepvries melk moet?
Oh ik heb het al gevonden, je moet het eerst ontdooien dan opwarmen.

Kortom mijn vraag van hierboven kan weg!
Staat er geen diepvriesstand op Phoehee? Ik had er ook eentje met drie standen, kamertemperatuur, koelkast en diepgevroren. Heb jij dan een andere?
quote:Miffy schreef op 09 september 2010 @ 23:10:

[...]

Dat deed ik ook een tijd bij de eerste, tot ik me bedacht dat zo'n koeltasje natuurlijk eigenlijk een isolatietasje is: als je iets warms in een koeltasje in de koelkast zet, zal het aanzienlijk langzamer afkoelen dan wanneer je het zonder koeltas in de koelkast zet. Toen ben ik de melk toch maar in een niet-koeltasje in de koelkast gaan zetten.Bedankt voor de tip! Eigenlijk doe ik het al zoals sophy zegt, met 2 koelelementen erbij. Maar dat is meer toevallig (want ik gebruik het zelfde tasje voor vervoer naar het kdv) dan een bewuste keuze. Dus wel goed om even bij stil te staan.
Ben ik weer. Wat fijn al die adviezen en het meedenken. Ik heb een beetje een weerstand tegen de fles aanbieden. Dat heeft me dus gister tegengehouden om gewoon een flesje kv te geven. Hij heeft op 1 flesje kv-bv niks meer aan kv gehad. Ik heb hem telkens aangelegd zodra hij maar begon te piepen. Vannacht is hij om 02.00 gekomen en om 05.30. Om half 8 weer gevoed en hierna erg vaak. Net na een voeding ook geprobeerd nog wat te kolven zodat mijn borsten helemaal leeg zijn en de productie wat wordt gestimuleerd. Kwamen alleen wat druppels, niets noemenswaardig. Maar toch, hopelijk doet het de productie wel goed!!

Ik merk wel dat hij niet zo goed meer aanhapt sinds hij een flesje bv voor de voeding krijgt. Hij ´zuigt´ de tepel nu naar binnen. Iemand tips hoe ik hem weer goed kan laten aanhappen? als ik zijn kinnetje naar beneden duw als hij wil happen, wordt ie erg boos en draait zijn hoofdje weg...
Nee geen diepvries stand. Hij is denk ik 5,5 jaar oud, van mijn zus geweest. Maar goed, anders eerst ontdooien in de koelkast en dan opwarmen. Of kan het gewoon wat langer in de avent? Wen hoe lang doe jij de bevroren fles erin? Het apparaat zal toch niet heel erg veranderd zijn.
Key, als hij niet goed aanhapt: loskoppelen en opnieuw aan laten happen. Spiegelen: Groooooote hap voordoen, mogelijk gaat hij het nadoen. Zorgen dat zijn neusje goed ter hoogte van de tepel ligt, zodat hij niet kan slurpen maar omhoog moet happen. En zorgen dat je hem heel goed hebt liggen: echt horizontaal, volledig buik tegen buik. Heb je al een breastflowfles, en/of bied je de fles aan op dezelfde manier als de borst: aan laten happen en de speen richting achterkant verhemelte? Mijn dochter hapte beroerd aan (slurpte ook) en deze tips hielpen bij mij wel wat. Als ze aangehapt was met een te kleine hap en ik had geen zin om los te koppelen, trok ik haar onderlipje wel eens wat naar beneden tijdens het drinken.

Niets werkt zo goed voor je productie als veel aanleggen en vooral, nachtvoedingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven