Gezondheid alle pijlers

Galstenen / Galaanval

10-09-2010 21:38 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort weet ik dat ik galstenen heb (met helaas de bijhorende galaanvallen), en staat er een operatie in de planning. Maar wanmneer???

Deze week was t weer 3x raak. Ik de nacht van woensdag op donderdag kroop ik weer door mijn bed, 2 uur onder de douche gestaan, overgeven en ga zo maar door. En gister en vandaag overdag ook weer een klein "aanvalletje". Dan kan ik wel "gewoon" functioneren zolang ik maar blijf bewegen en lopen. Anders word ik gek.

Maar nu eet ik 's avonds bijna niks anders dan een soepje/bouillionnetje, crackers enz (momenteel ook weinig trek na zo'n aanval)

Wat ook niet slim is: vet eten, spinazie, koolsoorten, koffie, witte wijn enz...

Wie heeft hier ook ervaring mee en zegt, als ik dát eet wordt t minder of juist niet eten want dan krijg ik er ook last van....

I
Yep, ook gehad, galblaas verwijderd en 3 grote knikkers van stenen armer. Wat een opluchting. Ik had voornamelijk last van veel eten (bv uit eten, kerst) en koffie.

Nu heb ik nergens last meer van en de operatie was een eitje, zeker in vergelijking met die aanvallen.
Hier ook galblaas verwijderd. Het beste wat me is overkomen. Noooit meer ergens last van.

Ik had op het laatst chonische pijn met af en toe een aanval (eens per week). De operatie was de dag na een aanval (zeer pijnlijke) waardoor de grote steen weg was (wel te zien op echo) maar mijn gal zat tot de nok toe vol met kleine steentjes nog. Leuk aandenken trouwens

Het maakt bij mij niet meer uit wat ik at, alles was raak. Brrr als ik er nu nog aan terugdenk. Vreselijk. En de operatie was een eitje vergeleken bij die pijn van de aanvallen.
Ben toevallig dinsdag geopereerd...galblaas eruit laten halen..grote opluchting zeg! De operatie valt reuze mee al ben ik kort geleden bevallen dus ik herstel ws wat minder snel. ik kreeg last van gebakken ei..maar op het laatst maakte het niet zoveel meer uit wat ik at. Ik Ben trouwens binnen 3 weken geopereerd (je kunt tegenwoordig ook zelf 'shoppen' bij ziekenhuizen ,al was dat bij mij niet nodig)
waaromo, heb je een galblaas als je ook zonder kan?net als een blindedarm.? stomme vragen bestaan niet toch?
Bij mij is ie er ook uitgehaald, samen met een paar flinke stenen. Operatie stelt weinig voor, hopelijk krijg je snel een oproep!
Mij is verteld dat je galblaas een soort overloopbakje is van je gal,.als je geen galblaas meer hebt gaat je gal rechtstreeks naar je darmen,je kunt dus zonder maar beter met
Ik had op het laatst ook overal last van: koffie, eieren, vet, meloen, geroosterd brood, noem maar op... Tijdens de aanvallen (voornamelijk 's nachts, op het laatst eigenlijk constant) hielp het mij een beetje om in plaats van in bed op de bank te liggen. Vraag niet waarom. Ik vermoed omdat de bank iets harder en koeler was dan m'n bed ofzo.

Het vervelende vond ik, zeker toen de aanvallen zo eens in de maand ofzo voorkwamen, dat ik een nacht wakker lag, maar dan overdag alweer zoiets had van, 'Ach, 't valt wel mee. Dit was vast de laatste keer...'

De operatie viel bij mij niet mee helaas en ik heb een week in het ziekenhuis gelegen en een flink litteken op mijn buik.

Nadat ik weer opgeknapt was van de operatie kon ik alles weer eten en heb ik nergens meer last van gehad (op af en toe een steek van het litteken na als het slecht weer wordt )
Ik zou maandag even bellen dat het afgelopen week wel erg heftig was allemaal. Misschien hebben ze eerder een plekje voor je. Veel sterkte, het is geen pretje die aanvallen!
Ik had het bij andijvie-stamp. Tja, die spekjes hè?

Gelukkig heb ik er maar 3 gehad. Waarvan ik er twee goed kon onderdrukken met diclofenac zetpillen.

Ik hoop dat je er gauw vanaf bent, want het is waardeloos.
Nou...vannacht doorgekomen zonder pijn! Heerlijk hoor. Ik had wel een beetje last toen ik naar bed ging, en toen een diclofenac met 2 paracetamolletjes ingenomen in de hoop dat t niet erger zou worden (was ook "alleen" vannacht, dwz met 2 kids; man was er niet vannacht).

@max: ik ben vrijdag (dus gistera) voor de eerste keer bij de chirurg geweest. Moest ook meteen bloed laten prikken. Hij wilde nog een keer aan mijn bloed zien of t "goed" was (en was ook meteen voor de operatie zei hij). Hij wil zeker weten dat er geen steentje(s) in de galweg zitten oid. Hij zei "want dan ben je nog niet vrij van klachten". Vrijdag moet ik weer terug komen.

@riekie: dat shoppen dat weet ik. Wij kennen iemand die is chirurg in Leiden, ik "zit" in Leiderdorp. Hij zei dat ie anders wel kon regelen dat ik in L'dorp eerder werd geholpen en anders schoof hij mij er bij hem of een collega tussen. Dus ik wacht eventjes af hoe lang t hier duurt. Maar anders zit ik zo in Leiden

Maar vanmorgen voorzichtig een broodje met kipfilet gegeten....heerlijk. Had ondertussen ook zo'n honger na al die crackers enzo...
Ja, ik was in die periode 5 kilo afgevallen, gewoon van het eten van slappe thee (normaal drink ik alleen thee als ik ziek ben en normaal koffie) en crackers. Maar ja, toen ik me na de operatie zó opgeknapt voelde en ik nergens meer last van had, zat het er zo weer bij.
krijg n echo van boven en onderbuik,benieuwd of dit het ook is de klachten lijken er erg op (werd wakker van hevige buikpijn.en loop van de dag weg.misselijk en ook vaak buikpijn na het eten
@milo: heb jij bij die buikpijn t gevoel of er een "touwtje" rond je middel zit en dat die steeds strakker wordt aangetrokken. Ik wel. Krijg t dan ook spaansbenauwd van, t klamme zweet breekt me dan uit. Vaak ook misselijk en moet dan vreselijk overgeven (alleen maar gal, geen eten) Ik heb bij zo'n aanval ook altijd pijn ter hoogte van mijn middenrif zeg maar, en die straalt uit naar mijn rug/schouderbladen (en vooral meer rechts dan links..). Ik word dan zo gek van de pijn dat ik dan niet weet hoe ik moet zitten, liggen, enz...

Bij mij was t zo overduidelijk te zien op de echo, één "grote" en heel veel kleintjes. (en die kleintjs waren volgens de arst de boosdoener...die gaan "aan de wandel")

succes!
bij mij breekt het zweet me ook uit dan ja.. en voelt als n band met pijn rond de navel vooral.het begint vaak `s nachts ik wordt dan strond misselijk wakker met hevige buikpijn wat doorstraalt na de rug.Mn huisarts heeft eindelijk doorverwijzing gegeven maar zei erbij dat het waarschijnlijk toch niks was (lees: tussen mn oren zit)....Dit nadat ze ook al eens mijn bloed en ontlasting hadden gecheckt..dus we zullen zien wat het is
Het zou kunnen dat er een ontsteking aan het ontstaan is, waardoor je meer aanvallen hebt.

Ik zou dus contact opnemen met je huisarts/huisartsenpost.

Ik heb 3 weken in het ziekenhuis gelegen ivm ontstekingen die veroorzaakt waren door galstenen ( steentjes waren doorgeschoten en blijven haken )

Bij mij is inmiddels godzijdank dat klereding eruit, en kan gewoon alles eten!
quote:milobiyu schreef op 12 september 2010 @ 11:27:

bij mij breekt het zweet me ook uit dan ja en voelt als n band met pijn rond de navel vooral.het begitn vaak snachts ik wordt dan strond misselijk en wakker met hevige buikpijn en straalt uit na de rug.Mn huisarts heeft eindelijk doorverwijzing gegeven mij zei erbij dat het waarschijnlijk toch niks was (lees: tussen mn oren zit)....Ditnadat ze ook al een smn bloed en ontlasting hadden gecheckt..dus we zulen zien wat het is

Zo,n dokter had ik ook ja, omdat ze niks konden vinden.

Tot het dus te laat was.... en ik met spoed opgenomen ben....
ze hebben niks kunnen vinden..zit het dan tussen mijn oren zoveel pijn..?
@milobiyu: en een second opinion? Vindt t maar een raar verhaal...

succes
en ik voel er weer een aankomen.....kutzooi!
Heb je wel diclofenac gekregen?

Herkenbaar. Ik heb ze ook, maar de afgelopen jaren maar een paar keer een koliek gehad. Wel echo gekregen en daarop waren ze te zien (grote en kleintjes). Maar, even afkloppen, sinds de laatste keer, die heel heftig was en ik bij de huisartsenpost belandde waar ik een heerlijke diclofenac spuit in mijn arm kreeg, heb ik er weinig last meer van gehad. Af en toe een beetje pijn rechtsboven maar nooit zo erg dat het weer op een koliek gaat lijken...

Maar dus wel een doos diclo zetpillen meegekregen voor het geval dat, en als dat hetzelfde werkt als die spuit helpt het zeker wel.

Sterkte!
ja diclofenac pillen (oraal), maar ik heb t idee dat die geen moer helpen....

heb nu net weer een aanvalletje gehad.....komt vandaag met vlagen...
Wat shit dat je zoveel van die aanvallen hebt!

Ik heb ze ook gehad een half jaar lang (maar dan eens per 2 weken ofzo) en dacht op zo'n moment echt dat ik dood ging, waarna het na 2/4 uur afnam. Maar ook continue zeurende pijn (buiten de aanvallen om)

Mijn galblaas is uiteindelijk verwijdert, wat een opluchting zeg! Ik kan alles weer eten.

Misschien kun je bij de volgende aanval naar de eerste hulp gaan? Soms willen ze dan wat sneller ingrijpen.
Vraagje....

Binnen welke termijn is bij jullie de galblaas verwijderd?

Tijd tussen de diagnose & operatie.

En hoelang was je na de operatie uit de running?

Een collega zit al 10* weken thuis wachtende op een oproep voor operatie en moet daarna ook nog herstellen

* - 2 weken was ze "gewoon" ziek thuis, huisarts was op vakantie ;-(

Ik heb om verschillende reden het idee dat ze er ernstig misbruik van maakt!!!!!
Hmm snico, dat klinkt niet best. Misschien inderdaad tijdens zo'n koliek toch maar naar de huisartsenpost en ook echt bespreken of hij er niet uit kan. Dit is niks toch?

Als diclo ook niet helpt...pff, wat een ellende! Misschien dat die pillen dan idd minder sterk zijn dan of zo, zo'n spuit gaat direct in je spier geloof ik dus misschien maakt dat iets uit?

En Gieske, of je collega zich aanstelt weet ik niet, als zij het op de manier heeft waarop ik het heb zeg ik ja, maar als ik snico zo lees kan het dus ook vele malen erger en dagelijks. Yak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven