Haken is best leuk!

14-07-2010 14:25 1895 berichten
Alle reacties Link kopieren

Hallo!

Toen ik ziek was een tijdje geleden verveelde ik me zo dat ik mezelf met behulp van Youtube heb leren haken. En het is gewoon leuk!! ( En ook weer helemaal hip!)

Zijn er hier ook meer mensen die haken?

Op Youtube kun je zoeken op crochet om bepaalde steken te leren.

Ik koop mn wol/katoen/naalden meestal op de markt.

Mn volgende projecten gaan een laptopsleeve en een kraamcadeau voor een oud-collega worden.

Wie haakt er hier nog meer?

Even een handig tabelletje toegevoegd!

Youtube-filmjes!

Single crochet

Double Crochet

Triple Crochet

Half Double Crochet

Cirkel

Magic circle

Andere videos

DROPS instructievideos

Patronen:

Granny squares

Craftbits

Coats and Clark
Soonie, als je de engelse/amerikaanse termen eenmaal door hebt is het heel eenvoudig. Ik heb geen idee of er veel sites zijn met patronen in het NL eigenlijk. Heb onlangs een boek gekocht met patronen in het engels (of US, weet ik niet uit m'n hoofd), daar staan patroontekeningen bij, dat is handig!

Ik ga alleen nog wel eens de mist in met US en UK termen door elkaar gooien, daar krijg je ook hele aparte ontwerpen van
quote:soonie schreef op 09 september 2010 @ 09:02:

Ik lees al even mee met dit topic en ben zelf ook ondertussen weer beginnen haken, deed ik vroeger al wel eens maar was echt lang geleden. Wil graag simpel beginnen en heb boek gekocht met uitleg en verschillende steken. In dat boek staan dus geen patronen van mutsen, sjalen, knuffels e.d.. Er zijn blijkbaar voldoende sites waar die patronen wel in staan maar bijna allemaal engels en als ik bij patroon in nederlands nog moeite heb om te kunnen volgen lukt me dat in het engels zeker niet. Hoe doen jullie dat of zijn er toch nog meer nederlandse sites waar leuke dingen op staan, of titels van boeken waar ik ff mee verder kan ??Nederlandse patronen haken en ook breien

Ik heb hier een leuk patroon voor een sjaal vandaan als deze af is volgt de foto.
quote:soonie schreef op 09 september 2010 @ 09:02:

Ik lees al even mee met dit topic en ben zelf ook ondertussen weer beginnen haken, deed ik vroeger al wel eens maar was echt lang geleden. Wil graag simpel beginnen en heb boek gekocht met uitleg en verschillende steken. In dat boek staan dus geen patronen van mutsen, sjalen, knuffels e.d.. Er zijn blijkbaar voldoende sites waar die patronen wel in staan maar bijna allemaal engels en als ik bij patroon in nederlands nog moeite heb om te kunnen volgen lukt me dat in het engels zeker niet. Hoe doen jullie dat of zijn er toch nog meer nederlandse sites waar leuke dingen op staan, of titels van boeken waar ik ff mee verder kan ??

Voor beestjes vind ik Gehaakte beestenboel van Christel Krukkert zeker een aanrader.

Gemakkelijk te volgen en leuke beestjes

Monstertje is af, ben nu bezig met een teckel. Zal als de teckels af zijn (wil er daarna nog 1 maken) eens foto's maken
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Yessss..... Na heel wat proeflapjes heb ik het zo aangepast met garen voor 4,5 naald dat ie overeen komt met t patroon voor naald 5!! Heb n toer vasten er tussen gedaan en iets meer toeren met stokjes.

Zag vandaag ook n superleuke kip amigurumi.... Maar heb voorlopig voldoende projecten....
Ik begin er een beetje van te balen dat ik alleen maar granny squares lijk te kunnen maken. andere dingen lukken niet. Heb knuffels geprobeerd, maar die lijken meer op quasimodo dan op een beer en lapjes etc. worden allemaal scheef.... Grrr... wordt mijn granny square wel een beetje zat. Het enige wat ik wel kan maken zijn simpele bloemetjes. Iemand een tip voor mij? Of een makkelijk patroon dat niet kán mislukken? (Zonder moeilijke patroontekening want die snap ik niet en mét foto's, want dan lukt het altijd )
Na regen komt regent, kijk maar in de woordenboek
http://karinaandehaak.blogspot.com/

op dit blog staat een patroon van n Afrikaanse bloem in het Nederlands. Heb net mijn eerste bloem zelf gemaakt en die is erg leuk geworden!!
Oei....wat is haken eigenlijk verslavend!! Heb helemaal geen tijd om te werken, maar helaas.....
quote:amandroe schreef op 09 september 2010 @ 21:28:

Ik begin er een beetje van te balen dat ik alleen maar granny squares lijk te kunnen maken. andere dingen lukken niet. Heb knuffels geprobeerd, maar die lijken meer op quasimodo dan op een beer en lapjes etc. worden allemaal scheef.... Grrr... wordt mijn granny square wel een beetje zat. Het enige wat ik wel kan maken zijn simpele bloemetjes. Iemand een tip voor mij? Of een makkelijk patroon dat niet kán mislukken? (Zonder moeilijke patroontekening want die snap ik niet en mét foto's, want dan lukt het altijd )Mijn monster. Kan bijna niet mislukken. Haak je met je ogen dicht, EN hij is grappig! Je kunt hem aan een sleutelhanger hangen. Hij staat op de vorige pagina, geloof ik.
Droomz, ik ga vanavond maar weer een monster maken, maar ik doe gewoon vilt aan de binnenkant, dan komt dat spul er niet doorheen. Tip voor jou ook? Of heb jij een beter idee hiervoor?
quote:Sha_la schreef op 11 september 2010 @ 16:01:

[...]

Mijn monster. Kan bijna niet mislukken. Haak je met je ogen dicht, EN hij is grappig! Je kunt hem aan een sleutelhanger hangen. Hij staat op de vorige pagina, geloof ik.Ik vind hem ook erg leuk. Ik snap alleen één ding niet. In het patroon staat:

R1: With the body color of your choice, ch 17, turn, sc inc in the 2nd ch from the hook, sc in next 14 ch, sc inc in next ch, continue to work along the bottom of the starting chain: sc inc in next ch, sc in next 14 ch, sc inc in next chain. Continue working in the round. (36)

Wat betekend sc inc?
Na regen komt regent, kijk maar in de woordenboek
quote:Sha_la schreef op 11 september 2010 @ 16:02:

Droomz, ik ga vanavond maar weer een monster maken, maar ik doe gewoon vilt aan de binnenkant, dan komt dat spul er niet doorheen. Tip voor jou ook? Of heb jij een beter idee hiervoor?

Bij mijn monster had ik niet echt gaatjes, meer bij andere beesten. Vilt is best een idee ja! Volgende keer eens proberen.

Ik heb het trouwens erger met katoen dan acryl.

Ik heb wel heel veel veiligheidsoogjes. . Ik gok op totaal een stuk of 100 ofzo.

Vandaag de veiligheidsoogjes in een nieuwe doos gedaan, omdat ze niet meer in de oude doos pasten.
quote:amandroe schreef op 11 september 2010 @ 18:24:

[...]

Ik vind hem ook erg leuk. Ik snap alleen één ding niet. In het patroon staat:

R1: With the body color of your choice, ch 17, turn, sc inc in the 2nd ch from the hook, sc in next 14 ch, sc inc in next ch, continue to work along the bottom of the starting chain: sc inc in next ch, sc in next 14 ch, sc inc in next chain. Continue working in the round. (36)

Wat betekend sc inc?Leuk Amandroe! sc inc heb ik ook moeten opzoeken. Ik kwam uit op " stich increase", ofwel twee steken in 1 steek. Ik weet de precieze termen in het nederlands niet omdat ik mezelf haken heb aangeleerd in het engels. In het engels is het " two single crochet in 1 stich".
Ik ben vanavond aan een granny stripe deken begonnen. Begonnen met een ketting van 300 steken en hij moet ongeveer 2x2m worden.

Heb nu 2 kleurtjes gedaan en vind het wel mooi geweest voor vandaag.

Kleuren worden petrol-wit-grijs-zwart
Wow, 300 steken... ik vind mijn 159 lossen al veel werk (1,20m).

Ik was begonnen aan polswarmers, maar ik moest concluderen dat ik te weinig wol heb en het was best duur spul, Phildar Givre, dus zomaar een nieuwe bol halen voor 5 meter garen is niet echt een optie... Het patroon ging toch echt uit van 1 bol van 50gr! Volgende keer maar wat strakker haken.

Mocht iemand nog 5 meter Phildar Givre antraciet over hebben........
De sjaal is af! Nu alleen nog inpakken en cadeau geven.

quote:Jody schreef op 12 september 2010 @ 07:48:

Wow, 300 steken... ik vind mijn 159 lossen al veel werk (1,20m).

Ik was begonnen aan polswarmers, maar ik moest concluderen dat ik te weinig wol heb en het was best duur spul, Phildar Givre, dus zomaar een nieuwe bol halen voor 5 meter garen is niet echt een optie... Het patroon ging toch echt uit van 1 bol van 50gr! Volgende keer maar wat strakker haken.

Mocht iemand nog 5 meter Phildar Givre antraciet over hebben........ Er is niks zo balen dan net tekort hebben en daar dan op het eind achterkomen als je werkje bijna af is.

JAAAAA! EIN-DE-LIJK is mijn deken af..... sjongejongejong!

ik pas er helemaal onder en ik ben 1.72 lang. (geen zin om te meten)
Wow! Wat haken jullie gave spullen!
quote:bijtje29 schreef op 12 september 2010 @ 17:34:

[afbeelding][afbeelding]

JAAAAA! EIN-DE-LIJK is mijn deken af..... sjongejongejong!

ik pas er helemaal onder en ik ben 1.72 lang. (geen zin om te meten)Wat gaaf!!!!
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Hier weer een beestje af! Een Aziatische beer.. ofzo...

helaas geen patroontje, want ik werk altijd uit mijn hoofd.....

Ben nu aan het bedenken wat het volgende project moet worden. Kleine beestjes zijn zo groot als een wijsvinger. Misschien heel veel maken voor in een kerstboom.....
Gave deken!

Die aziatische dingen zijn ook tof! Vooral die met die stokjes in het haar

Mijn zelfbedachte tekkel die op Takkie van Jip & Janneke is gebaseerd:

Afgezien van dat hij veel te groot is geworden, vind ik hem tof.
Jaaa!!! Takkie deel II, wat een lieverd!

Droomz, voor wie haak jij jouw projecten?
Hij is niet helemaal zoals ik in mijn hoofd had, maar vind hem desondanks toch goed gelukt

Meestal voor mijn webshopje, maar soms ook voor mezelf. Ik ga sowieso een teckel voor mezelf maken. Ik heb mijn bed nog steeds vol knuffels liggen, haha

En soms ook voor het dochtertje van een vriendin van mij (maar de vriendin doet het meestal zelf) en gewoon cadeautjes voor mensen (maar dat gebeurt niet zo vaak)
hej droomz geen bloossmily hoor; mijn beer ligt er ook nogsteeds en ik ben al 34. (en zonder beer geen goede nachtrust he...)
Haha, ik voel me nu iets minder alleen.

Bij mij zijn het er een heleboel, al gooi ik 's nachts de helft eruit haha. Ik vind knuffels gewoon gaaf. .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven