Stoppen met borstvoeding, hoe?

13-09-2010 14:24 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik wil stoppen met het geven van borstvoeding, hoe pak ik dat dan aan? Ik heb zelf medicatie nodig die niet samengaat met borstvoeding en ook mijn dochter heeft medicijnen. Vanmorgen heb ik het cb gebeld en die had het over een termijn van 5 a 7 weken om het af te bouwen (mijn meisje is nu 7 weken). Ik dacht dat dit wel sneller kon eigenlijk, maar heb er geen ervaring mee. Iemand tips of ideeen hoe je dit aanpakt?
Je kan je dochter de fles gaan geven en bij jezelf de melk afkolven (en weggooien denk ik?), iedere dag een half uur of een uur, ff kijken, tussen et kolven laten zitten (dus eerst nog om de 3 uur, dan om de 4 uur etc) dat lukt vast wel denk ik en dan ben je er wel sneller vanaf, met af en toe een paar ploftieten, dat wel.
zusenzoo wijzigde dit bericht op 13-09-2010 14:26
Reden: add
% gewijzigd
Als je snel met de medicijnen moet/wilt beginnen: kolven en je dochter flesvoeding geven. Eén voeding per week afbouwen, anders heb je meer kans op borstontstekingen en andere narigheid.
Kun je dan ineens overstappen van borst naar flesvoeding? Of maakt dat voor een kindje heel veel uit en is het beter voor haar om langzaam te wennen aan de Nutrilon?
Je zou per direct alle voedingen kunnen gaan kolven. Aan jou dan de keuze of je het haar wel of niet geeft zodat ect ook per direct met de medicijnen kan beginnen. Het kolven kan je zelf op gezette tijden doen, en dan of elke keer stoppen bij een bepaalde hoeveelheid om het zo terug te laten lopen, of een keer overslaan, en wachten tot je voelt dat je geen stuwing meer hebt tijdens het overslaan, en dan de volgende voeding over slaan.

Als je dochter nu 7 weken is schat ik in dat je rond de 8 voedingen zit? Als je nu gaat kolven bijvoorbeeld om de 4 uur, (7-11-3-7-11 uur) En dat even afwacht hoe dat loopt en of je veel last van stuwing hebt. Als dat goed gaat kan je bijvoorbeeld de 2e kolfbeurt overslaan, en kolf je dus 4x per dag tot je geen stuwing meer hebt, dan kan je er nog een weglaten vallen, bijvoorbeeld die om 7 uur savonds. en dan weer wachten tot je geen stuwing meer hebt. Hoelang je stuwing hebt is per persoon verschillend, kan binnen 2 a 3 dagen klaar zijn, maar kan ook iets langer duren. Als je nog maar 2 a 3 keer kolft kan je overgaan op alleen kolven als je voelt dat je vol zit, dan ben je binnen no-time er vanaf.

Als je je dochter zelf blijft voeden tijdens het afbouwen vind ik het zelf zo lastig te bepalen of je nog wel voldoende voor haar hebt, omdat je natuurlijk aan het afbouwen bent en het dus aan het teruglopen is. Voor je het weet kan ze om de 2 uur komen, wat het afbouwen vervolgens ook niet bevorderd (en voor haar en jou ook niet heel relaxed)

Veel succes!
Je kan wel opeens overgaan op fv, maar je kan ook eerst een tijdje mix-flesjes geven: de helft bv de helft fv, om te zien hoe ze het lust en hoe ze erop reageert. Lijkt me ook wel rustiger voor haar darmpjes, maar ik weet niet hoe hard je jouw medicijnen nodig hebt..
Idd wel goed in de gaten houden dat je geen ontstekingen krijgt tijdens het afbouwen!
Het is voor je dochter beter om rustig aan over te gaan van de ene (borst) voeding op de andere (fles). Maar als je snel moet beginnen met medicatie heb je die keuze niet altijd.
Het is beter om te wennen, maar als het acuut moet, dan moet het acuut. Hier zijn we ook acuut overgestapt op de fles (vanwege droogval door een darminfectie) en dat ging niet echt denderend, maar het was nou ook niet zo alsof ik keuze had ofzo.

Overigens: weet je heel zeker dat je met deze medicatie (of een alternatief medicijn) geen borstvoeding kan/mag geven? Ik weet niet wie het je voorgeschreven heeft, maar laat de arts het voor de zekerheid even navragen bij het TIS. Bij mij bleek er bij nader inzien meer mogelijk dan ze me van tevoren verteld hadden.

Verder kun je de stuwing gewoon wegkolven, dat kan op schema of op gevoel. Wees alert op harde plekken. De afgekolfde melk kun je gewoon weggooien. (Of nou ja, gewoon... ) Ook hiervoor geldt: langzaam afbouwen is beter, maar als acuut stoppen moet, dan kan dat ook. Eventueel kun je de lactatiestop nog laten ondersteunen met medicatie, daar kan je arts je meer over vertellen.

Succes ermee!
Of: de afgekolfde melk bij het water in het badje doen. Voelt minder erg dan door de gootsteen, en is nog nuttig ook.
Misschien heb je er allang naar gekeken hoor, maar weet je heel zeker dat er geen variant van jouw medicijnen bestaat die wel samen kan met borstvoeding?

Ik hoor erg vaak dat artsen toch weinig verstand hebben van borstvoeding in combinatie met medicatie en ook niet snel verder zoeken. Je zou eens hier en hier kunnen kijken, of contact opnemen met een lactatiekundige.
Sharra, je kunt beter kijken naar de informatie van het TIS (of nou ja, de voorschrijvend arts daarnaar laten kijken ). Dat zijn de richtlijnen die voor Nederland gelden. De informatie van borstvoeding.com is handig om in je achterhoofd te hebben (wanneer moet je wel verder vragen, wanneer niet), maar in mijn ziekenhuis voeren ze enkel op de richtlijnen van de RIVM.
Je zal vast gelijk hebben Qwertuu, zoveel verstand heb ik er niet van! Geen ervaring 1ste hand hier wat betreft medicijnen en bv.

Ik ben ook nog nooit gestopt met bv geven, dus ik zou werkelijk niet weten hoe dat moet
quote:sharra schreef op 13 september 2010 @ 14:40:

Misschien heb je er allang naar gekeken hoor, maar weet je heel zeker dat er geen variant van jouw medicijnen bestaat die wel samen kan met borstvoeding?

Ik hoor erg vaak dat artsen toch weinig verstand hebben van borstvoeding in combinatie met medicatie en ook niet snel verder zoeken. Je zou eens hier en hier kunnen kijken, of contact opnemen met een lactatiekundige.Eens eens eens. Zeker als het om medicatie voor 'de psyche' gaat. Maar in dat geval zou ik, persoonlijk, meer vertrouwen hebben in de site van de poppoli.
Ik moest ook acuut stoppen vanwege medicijnen en bij mij duurde het afbouwen nog geen twee weken. Een beetje stuwing mag best, als je iedere keer meteen gaat kolven stimuleer je alleen maar.

Zorg dat je een goede elektrische dubbele kolf hebt, dan ben je niet zo lang bezig.

En hier ging de baby ook van het ene op andere moment over op flesvoeding en dat is goed gegaan.

Bij mijn eerste heb ik ook afgebouwd en gekolfd, toen heb ik er 6 weken over gedaan, toen had ik veel meer last van stuwing en veel meer productie.

Dus het kan ook nog per keer verschillen.
quote:fleurtje schreef op 13 september 2010 @ 14:49:

[...]

Eens eens eens. Zeker als het om medicatie voor 'de psyche' gaat. Maar in dat geval zou ik, persoonlijk, meer vertrouwen hebben in de site van de poppoli.En daar ben ik het dan weer mee eens... Zij zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en onderzoeken.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Ik ben 2 keer van het ene op het andere moment gestopt met borstvoeding. (Beide keren ook onder andere ivm medicatie.)

Heb beide kinderen dus bij de eerst volgende voeding de fles gegeven en niet meer aan de borst gehad, zo simpel was het eigenlijk wel.

Geen nare toestanden met borsten of de kinderen gehad gelukkig.

Wel heb ik af en toe nog de druk van mijn borsten gehaald als het ware, dus zeker niet kolven want dat stimuleer je juist weer de aanmaak, maar in plaats daarvan alleen wat wrijven dat de ergste druk er af was. De eerste keer heb ik dat een paar dagen moeten doen, en de tweede keer maar een of twee keer (voedde toen ook niet zo lang). Beide keren was mijn lichaam er in minder dan twee weken helemaal klaar mee.

Succes!
Ik geloof trouwens dat ik in een week of drie heb afgebouwd... En zoon kreeg al FV voor de nacht en is na geboorte een tijdje bijgevoed, was dus al enigszins gewend. En ik was ziek tijdens het afbouwen, waardoor het misschien ook wat sneller ging.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Ok, goed om te lezen! Het gaat bij mij overigens niet om psychofarmaceutica maar dat doet er verder niet toe. Ik vind het erg naar om te moeten stoppen trouwens, maar op een fles worden ze ook groot, toch?
quote:cha schreef op 13 september 2010 @ 15:02:

Ok, goed om te lezen! Het gaat bij mij overigens niet om psychofarmaceutica maar dat doet er verder niet toe. Ik vind het erg naar om te moeten stoppen trouwens, maar op een fles worden ze ook groot, toch?

Zeker weten! (die van mij tenminste wel )

Ik vond het 'geestelijk' zwaarder dan lichamelijk trouwens, mijn lichaam was er na die twee weken echt wel klaar mee, maar ik heb het nog heel lang erg jammer gevonden dat ik geen borstvoeding meer gaf.
Met "kolven" bedoel ik: spanning eraf kolven en de tijd tussen de kolfbeurten steeds langer rekken. Niet dat je lekker de boel regelmatig leeg gaat kolven dus. Bij mij was op een andere manier stoppen (ik heb na de droogval gerelacteerd, dus mocht daarna nog een keer ) geen optie. Ik heb eerst om de dag 1x volledig leeg gekolfd en bij de andere stuwing enkel de spanning eraf (steeds langere tussenpozen), daarna met twee dagen ertussen (toen was stuwing wegkolven al niet meer nodig) en daarna was het snel klaar. Ben er in totaal iets van twee weken á drie mee bezig geweest.

Het verschilt per situatie en per vrouw (en per hoe lang je aan het voeden bent) hoe lang je bezig bent met afbouwen. De ene stopt op het hoogtepunt en hoeft nooit meer wat, de ander stopt na bijna anderhalf jaar en moet langzaam afbouwen (ik dus )
Je zou het ook eens na kunnen vragen bij Gonneke van Veldhuizen. Via www.eurolac.net zou je haar moeten kunnen bereiken. Zij weet erg veel af van borstvoeding en medicatie, wat wel, en wat niet.

Het is zowel voor je kind als voor jou beter wanneer je geleidelijk stopt. Je zou gebruik kunnen maken van de regeldagen die er aan zitten te komen. Normaal gesproken leg je je hongerige baby dan heeeel vaak aan en dat doe jij dan niet. Je geeft je kind gewoon een flesje, en voedt haar op schema nog aan de borst. Ik zou er geloff ik wel een lactatiekundige bij inschakelen, om problemen met stuwing en borstontstekingen te voorkomen.
Ik weet niet hoor, maar vragen over medicatie icm borstvoeding leg je toch niet bij een lactatiekundige?! Ja, tenzij ze toevallig ook arts is.
Cha, op de fles worden ze prima groot.

(Neemt niet weg dat ik bij elk medicijn dat ik nodig had net zo lang aan het jasje van de behandelend arts heb getrokken tot uitgezocht was dat ik dóór kon gaan met voeden of tot ze een alternatief aanboden waarmee dat kon. Verder viel het bij mij best mee hoor, met de hormonen. )
Ik vond het ook naar om te stoppen maar ik vond zelf: gezondheid gaat voor! Je hebt als het niet te combineren valt gewoon geen keuze.

Ik zou het mezelf in ieder geval nooit vergeven als ik toch borstvoeding was blijven geven en dat je baby daar dan iets aan over houdt. Dan is de keuze snel gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven