Werk & Studie alle pijlers

Wie solliciteert momenteel ook?

08-07-2009 17:35 3227 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar mensen die momenteel ook druk bezig zijn met solliciteren en die hierover ervaringen willen delen. Over alles wat erbij komt kijken! Denk aan openingszin brief, voorbereiden op gesprekken, afwijzingen, frustraties Misschien brengen we elkaar op ideeën!
Jullie hebben iig nog wat lopen!

Ik kreeg v/d week een mail dat ik niet door de briefselectie heen was gekomen. Balen natuurlijk, dus ik bellen om te vragen waarom. Blijkt dat ze meer dan 100 brieven hebben gehad.. Ja ik kan wel leuk schrijven, maar niet zó goed dat ik uit 100 brieven eruitspring..

Succes ermee:)
Ik ben net afgestudeerd en ben ook begonnen met het sollicitatie circus. Heb geschiedenis gedaan een hele algemene studie. Van de zomer wel nog een stage om wat meer werk ervaring te hebben in het vakgebied waar ik naartoe wil, maar ja wat is de kans dat dat lukt.

Heb nu twee brieven gestuurd, waarvan ik me zelf bij 1 kans geef om op zijn minst op gesprek te komen. Heb daarnaast nog iets lopen bij een detacheringsbedrijf. Maar wat ze me daar kunnen bieden is waarschijnlijk niet bepaald mijn droombaan en dat gecombineerd met een salaris dat nauwelijks meer is dan ik verdien op mijn bijbaan. Zit daardoor wel in twijfel, wat te doen als ze met een vacature komen. Doen want dan heb ik in elk geval werk of niet doen en hopen dat er iets beters en leukers komt. Lastig. Want het vakgebied waar ik eigenlijk in zou willen werken is volgens mij moeilijk in te komen.
@Troetelbeertje: 3 gesprekken, super!!!

@Varuca: op wat voor soort functies solliciteer je dan? Geschiedenis is inderdaad heel algemeen.

@Karen: dat had ik nou ook vandaag, afwijzing voor sollicitatie 1 in mijn mailbox Ik had het ook al wel verwacht, ik vond mijn brief bij nader inzien niet zo goed en er waren bij mij dus ook veel reacties: 80. Ik twijfel nog of ik ga bellen waarom ik ben afgewezen, zal wel geen zin hebben.

Maar ook goed nieuws: per brief een uitnodiging voor sollicitatie 2 ontvangen!! Waarvan ik gisteren nog de aangepaste vacaturetekst zag en ik me op basis daarvan al zekerder voelde, en tegelijk onzekerder omdat ze me nog niet hadden uitgenodigd. Maar de uitnodiging was dus al onderweg

Ben erg erg blij, maar moet nog wel even een werkafspraak zien te verplaatsen want ik word uitgenodigd op een bepaalde datum en tijd. Hopelijk lukt dat!
Zowel tijdens mijn studie en stage speelde research en analyse een belangrijke rol, maar ook het organiseren van dingen en dat vind ik erg interessant en leuk, ik kijk daarom onder andere bij redactie werk iets waar ik dat ei in kwijt kan.

@Nostradame fijn dat je bij 2 op gesprek mag komen, hopelijk is het wat.
Ik heb gisteren een super gesprek gehad op een school.

Was heel relaxed en gemoedelijk en ik voelde me heel erg op mijn gemak.

Het is tijdelijk voor onbepaalde tijd, maar dat geeft niet.

Maandag hoor ik of ik het geworden ben.

Spannend spannend spannend
Frankly my dear, I don"t give a damn
Lekker dat je gesprek zo goed ging calvijn1! Ik hoop dat je goed nieuws krijgt maandag.

@nostradame super dat je bent uitgenodigd voor een gesprek!
Ben vrijdag gebeld of ik maandag weer langs wil komen om de sectie te ontmoeten en een les bij te wonen.

Daarna hoor ik hopelijk meer, sta iig boven aan de lijst van gewenste kandidaten.
Hallo allemaal,

Ben nu ook aan het solliciteren, maar het wil nog niet zo vlotten. Had ik wel (enigszins) verwacht en gelukkig solliciteer ik vanuit een (vaste) baan en zit ik niet op de zogenaamde schopstoel

Ik heb een paar jaar ervaring binnen de MarCom (uitsluitend uitvoerend nog) en wil meer strategisch bezig gaan. Heb zowel een HBO als een WO-diploma op dit gebied.

Ondanks dat het nog niet zo willen vlotten heb ik op 6 sollicitaties 2 uitnodigingen gehad. En ben ik een keer op tweede ronde gesprek geweest.

Hoevaak zijn jullie (op hoeveel sollicitaties) op gesprek geweest?

Ik merk wel dat het vele malen prettiger is om vanuit een baan te solliciteren en dat ikzelf daardoor losser ben. Tuurlijk is jammer als ik een afwijzing krijg, maar het is geen (klein) drama meer omdat het UWV je bijv. in de nek hijgt of omdat je reservepotje opraakt.

Toch vind ik het lastiger om gemotiveerd te blijven werken bij mijn huidige werkgever. (Een prima werkgever, waar ik altijd met veel plezier heb gewerkt/werk, maar die mij geen promotie kunnen bieden :( .)

Zijn er hier nog meer die ook vanuit een baan solliciteren?
Calvijn, super! Dat klinkt veelbelovend.

Silky, nu begin ik net opnieuw met solliciteren en ik heb dus 1 uitnodiging op 2 brieven gehad. Toen ik de vorige keer op zoek was heb ik één vrij informeel oriënterend gesprek gehad naar aanleiding van mijn CV op internet (geen brief hoeven schrijven) en dit heb ik zelf afgeketst omdat het niets voor mij was. Toen werd ik uitgenodigd om te solliciteren voor mijn huidige baan (ook n.a.v. CV op internet, ook geen brief hoeven schrijven) en 2 gesprekken later had ik de baan.

Verder heb ik binnen mijn vorige baan waar ik als uitzendkracht begon met bijbaan 2x intern gesolliciteerd waarvan 1x aangenomen. Tot slot nog 2 gesprekken voor een stage die beiden succesvol waren. En nog weer eerder wat flutgesprekjes voor telemarketingwerk en kassawerk.

Al met al kom ik toch op meer dan ik dacht, maar voor mijn gevoel begint het solliciteren nu pas echt, omdat dit de eerste keer is dat ik me écht met mijn brief moet onderscheiden van vele andere brieven. De vorige kansen kwamen me gewoon aanwaaien. Ik heb die kansen zelf goed weten te benutten, maar toch!
Ik solliciteer trouwens vanuit een vaste baan met vast contract maar ben mijn baan zat! Hoewel er ook genoeg dingen zijn die ik zal missen, zoals mijn geweldige collega's (exclusief mijn vreselijke baas).
Hoi,

Ik heb deze vraag ook bij het 'solliciteren - hoe het niet moet' topic gezet, maar ook hier wil ik 'm graag stellen.

Als je een geschikt citaat hebt, kan je daar dan je sollicitatie mee beginnen? Zoja, hoe doe je dat dan?
Ben aangenomen
Yes!!
En gefeliciteerd natuurlijk!!!
Dank je

Moet nog even zakken hoor.

Morgen ontslag nemen op mijn werk.

Moeilijk!!
gefeliciteerd Calvijn!!

Karin, ik vind zelf dat er maar heel weinig bedrijven echt geschikt zijn voor een citaat of een komische/originele opening.
Gefeliciteerd Calvijn.

Ik ben momenteel ook aan het solliciteren. Eind dit jaar loopt mijn tijdelijke contract af en 'moet' ik dus wat nieuws hebben

Al die topics hier helpen wel. Het motiveert om te gaan zoeken en er staan wel goede tips in over omgaan met je negatieve punten in een sollicitatie gesprek enzo.

Ik heb vrijdag een brief verstuurd en dar kreeg ik gister een belletje over dat ik volgende weeek al op gesprek ma. Voorlopig loopt het dus lekker.

Ik ga nog ff dit topic door spitten. Misschien staan er nog goede tips in want ik ben best wel zenuwachtig.
quote:Karen87 schreef op 13 september 2010 @ 12:34:

Hoi,

Ik heb deze vraag ook bij het 'solliciteren - hoe het niet moet' topic gezet, maar ook hier wil ik 'm graag stellen.

Als je een geschikt citaat hebt, kan je daar dan je sollicitatie mee beginnen? Zoja, hoe doe je dat dan?Ik denk dat dit in de meeste gevallen pretentieus overkomt. Niet doen dus.
Wat zoek je voor iets ik1972?

Weet je waarom het niet lukt?
quote:nostradame schreef op 14 september 2010 @ 09:11:

[...]

Ik denk dat dit in de meeste gevallen pretentieus overkomt. Niet doen dus.

Ik heb je berichtje niet gezien, maar ik heb het wel gedaan en ben vandaag al gebeld voor een gesprek!

hi Karen87, ik vind het juist wel orgineel om met een citaat te beginnen in een brief. Leuk dat je bent uitgenodigd!

@calvijn gefeliciteerd met je nieuwe baan! Super!

@ ik1972 het is vervelend solliciteren hè, met zoveel druk. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik merk dat als je in deze positie zit, je ook wel anders in een gesprek zit. En het is ook zo'n teleurstelling als je weer een afwijzing krijgt. Ben je al lang aan het solliciteren? Wat zou je het liefste doen? Een baan in de seksindustrie lijkt mij wel een stap te ver. Veel succes!

Weet je wat mij opvalt bij een aantal sollicitatiegesprekken die ik heb gehad? Er wordt bijna altijd gevraagd of je goed tegen stress kan en hoe je omgaat met lastige mensen. En dan niet 1 vraag, maar daar wordt dan lang over doorgegaan. Terwijl het gaat om een administratieve functie. 'Jij komt bij mij over als een lief en rustig persoon, kun je daar wel mee omgaan?' Soms word ik daar niet zo goed van (ik zeg dan natuurlijk dat ik daar prima mee kan omgaan en dat ik mijn mannetje wel sta etc.) maar af en toe denk ik: moeten we allemaal van die haaibaaien zijn? dat harde? Lekker elke dag de competitie met elkaar aangaan om te kijken wie zijn zin krijgt? Bah, ik wil gewoon lekker werken, op een leuke manier.

Zo! dat moest ik even kwijt

Ik heb een afwijzing binnen na een gesprek en van de andere twee hoor ik deze week meer. Voor de zekerheid ga ik wel door met brieven versturen.

Succes allemaal deze week!
Fijne vragen zijn dat hè, troetelbeertje.

Ik vind het zelf altijd wel een uitdaging. Lastige klanten en zo.

en ik functioneer het beste als er wat druk op staat.

Ik zit trouwens te bedenken wat ik zelf moet vragen tijdens het gesprek.

Natuurlijk hoe de functie in elkaar zit en over opleiding enzo maar ik heb het idee dat ik wat vergeet. Of dat ik misschien al te veel wil vragen in een eerste gesprek.

Hebben jullie een standaardlijstje vragen ofzo?
Maja, ik vraag altijd naar de sfeeer binnen het kantoor. En dan zowel de sfeer binnen mijn functiegroep (secretaresse) als de omgang met de mensen daarboven. Sinds ik tot 2 keer toe wegens bezuinigingen de boer op kon, vraag ik sinds kort ook hoe het bedrijf er voor staat. Klinkt misschien raar, maar werk in een branche waar heel wat kantoren over de kop zijn gegaan. Tot nu toe eigenlijk alleen maar positieve reacties op gehad tijdens gesprek. (of ze het jou zullen vertellen als ze bijna failliet zijn is een tweede natuurlijk). Verder ook naar ontwikkelingsmogelijkheden voor het personeel (soms ook pas in tweede gesprek, ligt er aan hoe het gesprek loopt).
Ik functioneer ook het best als er wat stress in het spel is, maar het moet wel leuk blijven. En die lastige mensen waren dan de collega's hè?

Ik vind soms ook moeilijk om een paar goede vragen te bedenken.

Tijdens het gesprek kunnen er natuurlijk ook vragen ontstaan.

-Vaak vraag ik met wie of met welke afdeling ik vaak ga samenwerken.

-Hoe is de vacature ontstaan? Is het een nieuwe of bestaande functie? Waarom is diegene weggegaan?

-Soms is er een onderdeel in de functieomschrijving waar ik wat meer van wil weten.

Misschien kun je hier wat inspiratie opdoen?

tips over 'de beste vragen tijdens een sollicitatiegesprek'

Weet je welke vragen ook bijna bij ieder sollicitatiegesprek aan mij zijn gesteld?

- Wat zijn je sterke eigenschappen en verbeterpunten?

- Waarom wil je deze baan?

- Waar zie je jezelf over 5 jaar?

Succes met je gesprek volgende week!
Het is een baan waar in ik op termijn vanuit huis ga werken. Ik moet er voor ook op gesprek aan de andere kant van nl.

Dus ik ga sowieso vragen hoe dat is ingericht en wat er aan contact momenten zijn met kantoor en met de collega's en wat de opleiding is in het begin enzo.

Verder is het iets anders dan wat ik nu doe. Wel in de zelfde branche alleen aan de andere Kant van de lijn. Controleren ipv uitvoeren.

Ik heb een gesprek met 2 heren. Er staat op e site dat de procedure 'informeel en open van karakter' is.

Zou dan een zwarte pantalon, zwarte pumps, zwart tshirt en een licht roze jasje oké zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven