andijvie: dweilen

15-09-2010 14:15 94 berichten
Zoals sommigen van jullie misschien al begrepen hebben, ben ik niet zo huishoudelijk ingesteld. Ben dus ook niet voorzien van de allernieuwste schoonmaaksnufjes. Toch had ik opeens 'n ingeving dat ik eigenlijk wel 'n makkelijkere manier van dweilen wil vinden en stapte in mijn lunchpauze de Marskramer binnen. Daar zag ik echter door de bomen 't bos niet meer, zoveel verschillende tools. Stokken met touwtjes, of met doekjes die uitgewrongen kunnen worden in 'n bijbehorende emmer, of stokken met 'n soort rechthoekig ding er aan wat ook samengevouwen kan worden. Ben dus zonder aankoop vertrokken, want zonder verstand van zaken iets uitkiezen resulteert bij mij ongetwijfeld in 'n aankoop die voornamelijk ongebruikt gaat staan te verstoffen.

Dus wie heeft de gouden tip die dweilen 'n feest maakt?

Liefst met plaatjes.
Alle reacties Link kopieren
Mij lijkt een emmer niet handig. Moet ik dat grote ding vullen en legen in mijn gootsteen en er vallen vlgns mij altijd druppels langs die emmer bij gebruik. Moet je die steeds wegvegen anders heb je een watervlek in je parket. Nee ik spoel en knijp de dweil zelf wel even uit. Maar zo'n groot swifferachtig ding, ja misschien ga ik die wel aanschaffen. Heb je verschillende doekjes nodig voor nat en droog ?
.
Ik vind dat ding van Kjong er 't praktischt uitzien. Geen emmer maar doekje gewoon wat vochtig maken. Zo te zien ook 'n vrij groot oppervlak, waardoor sneller klaar.quote:Maar je hoeft toch niet persé opnieuw te dweilen om hem nat te houden? Je kunt hem ook even in wat water dompelen of onder de kraan houden om hem nat te houden.Dan moet huishouden al in je bloed zitten wil je daar aan denken en da's bij mij niet bepaald 't geval.
Ik heb de tips even geprobeerd, maar helaas. Doordat ik het nu met de voet doe, wordt ie inderdaad droger dan eerst. Maar ik vind hem nog veel te nat voor een houten vloer. Als ik hem lichtjes uitwring komt er nog water vanaf.

Misschien kan ik beter vragen aan degene met een Leifheit profi systeem hoe lang het duurt voer jullie houten vloer droog is, om te voorkomen dat wat jullie droog noemen, ik nog steeds nat noem.

Bij mij duurt het een half uur.
Ik denk dat het heel persoonlijk is wat je zelf het prettigste vind. Ik kan zelf niet prettig dweilen met zo'n wisser. Het beste bevalt mij toch zo'n touwtjes mop. Ik heb er 2 van zodat ik de gebruikte er af kan draaien en op 60 graden uit kan wassen. Ik dweil trouwens altijd met 2 emmers. 1 voor het schone sop, en 1 emmer met gewoon water om de mop eerst uit te spoelen voor ik het weer in de emmer doe met sop. Is wel wat bewerkelijker maar zo ben je als je halverwege het dweilen bent niet met vies water bezig. Ik weet niet wat voor vloer je hebt, maar ik krijg mijn vloer veel beter schoon met een sopje van bio tex in plaats van met allesreiniger! Ik had verschillende dingen geprobeerd, ook speciale vloerreinigers en als ik met een stuk keukenrol over de vloer wreef kwam er na het dweilen toch altijd nog viezigheid op en sinds ik met bio tex groen dweil echt niet meer!
anoniem_100443 wijzigde dit bericht op 16-09-2010 10:28
Reden: foutje
% gewijzigd
quote:elninjoo schreef op 16 september 2010 @ 06:54:

Ik vind dat ding van Kjong er 't praktischt uitzien. Geen emmer maar doekje gewoon wat vochtig maken. Zo te zien ook 'n vrij groot oppervlak, waardoor sneller klaar.

[...]

Dan moet huishouden al in je bloed zitten wil je daar aan denken en da's bij mij niet bepaald 't geval. Ik heb dat ding van kjong ook, maar daar gebruik ik toch gewoon een emmer met sop bij om tussendoor die doek uit te spoelen, en zodat de doek wel wat vochtig blijft..
Zeg. Ben je al dagen aan het dweilen ofzo?
quote:Ouwe schreef op 16 september 2010 @ 10:25:. Ik weet niet wat voor vloer je hebt, maar ik krijg mijn vloer veel beter schoon met een sopje van bio tex in plaats van met allesreiniger! Ik had verschillende dingen geprobeerd, ook speciale vloerreinigers en als ik met een stuk keukenrol over de vloer wreef kwam er na het dweilen toch altijd nog viezigheid op en sinds ik met bio tex groen dweil echt niet meer!/

Ja, allesreiniger lijkt idd juist vuil aan te trekken. Het laat zo'n viezig kleverig laagje achter... Parketreiniger doet dat ook. Ik gebruik nu een microvezeldoek zonder schoonmaakspul, alleen een beetje water en dat werkt veel beter.

Kjong gebruik jij verschillende doekjes voor droog en voor nat aan die stok of gewoon dezelfde?
.
Ik heb 2 hoezen, iets verschillend, maar ik ben lui dus gebruik ze beiden hetzelfde, nat en droog.
ik heb een stoommachine, geweldig.

nooit meer een natte vloer, en geen gedoe met chemicalien (oftewel sopje). en alles wordt ermee schoon, mijn houten vloer/laminaat en stenen. Zou niet anders meer willen.

Als ik de boel stofzuig, laat ik hem warm worden en binnen no time is mijn vloer super schoon.

en het doekje gooi ik gewoon in de wasmachine.
Ik heb ook het ding van Kjong en bij mijn AH XL gekocht.

Ideaal ding.

Doekjes (microvezel) gebruik ik zowel droog als nat en daarna de wasmachine in. Hebben ook een 90 C was overleefd.
Nachtpauwoog, die Magic Mop heb ik ook. Ook gekocht op een hondenshow. Werkt echt super! Ik bewaar het ding niet in een laagje water, maak hem voor het dweilen even nat.

Om de spons schoon te maken zet ik hem af en toe in een sopje en spoel dan uit.

(voor mij nooit weer een hondenshow, hooguit om een nieuwe spons te scoren )
1 doekje is dus genoeg, das mooi ! Ik ben om. Binnenkort even naar de AH XL. Ik voel me altijd zo'n enorme sloof als ik weer op de knietjes ga....

Een stoommachine zou ik niet durven met laminaat of parket. Bang dat de naden gaan werken. Bovendien is dat natuurlijk weer een vrij groot apparaat om op te bergen (ik denk aan formaat stofzuiger).
.
Bah, ik vind dweilen op een stokkie echt heel heel erg vies. Als je er met je neus op gaat zitten, vind ik altijd dat het niet echt schoon word. Ik ga dus op m'n knietjes. En dan maar boenen met een gewoon simpel aanrechtdoekje en een emmer sop met laminaatreiniger + water. Dat geeft het beste resultaat, helemaal als je het ook nog nadroogt.
quote:Lynne schreef op 17 september 2010 @ 21:17:

Nachtpauwoog, die Magic Mop heb ik ook. Ook gekocht op een hondenshow. Werkt echt super! Ik bewaar het ding niet in een laagje water, maak hem voor het dweilen even nat.

Om de spons schoon te maken zet ik hem af en toe in een sopje en spoel dan uit.

(voor mij nooit weer een hondenshow, hooguit om een nieuwe spons te scoren )Ja, werkt echt super hè? Dus jij laat de spons gewoon opdrogen en dat gaat goed? Mij werd toen verteld dat ik de spons wel nat moest houden, maar als dat niet echt hoeft doe ik dat ook liever niet.
Ha, wacht effe, even dit topic weer uppen want ik heb een brandende dweilvraag (de vraag brandt he, niet de dweil ).

Anyway, nadat andere mensen een tijdje in ons huis hadden verbleven was onze ouderwetsche draadjesmop kapot en die hadden ze vervangen door iets wat op de dweil van Kjong lijkt, dus zoiets als dit:

en ik heb me steeds lopen afvragen hoe je dat ding nou uitspoelt en -wringt. Hij past niet eens in een gewone emmer, dus: met de hand er afhalen, met de hand spoelen, met de hand wringen, en dan weer erop frummelen? Zo doe ik het tot nu toe en ik heb steeds het idee dat dat handiger moet kunnen.

Of hoort hier nog een speciale emmer bij of zo?
quote:Snormel schreef op 28 februari 2011 @ 16:25:

Ha, wacht effe, even dit topic weer uppen want ik heb een brandende dweilvraag (de vraag brandt he, niet de dweil ).

Anyway, nadat andere mensen een tijdje in ons huis hadden verbleven was onze ouderwetsche draadjesmop kapot en die hadden ze vervangen door iets wat op de dweil van Kjong lijkt, dus zoiets als dit:

[afbeelding]

en ik heb me steeds lopen afvragen hoe je dat ding nou uitspoelt en -wringt. Hij past niet eens in een gewone emmer, dus: met de hand er afhalen, met de hand spoelen, met de hand wringen, en dan weer erop frummelen? Zo doe ik het tot nu toe en ik heb steeds het idee dat dat handiger moet kunnen.

Of hoort hier nog een speciale emmer bij of zo?Nope, daar is geen speciale emmer voor. Zoals jij het schrijft, doe ik het ook. Maar misschien doe ik het ook wel verkeerd!
Als je laminaat hebt, dan is dweilen met schoonmaakazijn fijn! Want dan wordt het streeplozer dan met laminaatspul

Voor de rest lees ik het topic nog ff door want ik heb een hekel aan dweilen.

[edit]En kom ik nu tot de conclusie dat het een topic is dat a. over dweilmateriaal gaat en niet over schoonmaakmiddel en b. al oud is. Elninjoo, hoe gaat het met dweilen?
Ha gnoompje, OK, dan ben ik in elk geval niet de enige die het zo doet . Misschien nog iemand anders met dit type dweil die een geniale methode heeft?
En ik meld me ook voor dezelfde dweilproblematiek als Gnoompje en Snormel ( Klinkt als een duo hahah) Maar heb ook nog niet DE methode gevonden. Volgens mij bestaat die ook niet Hij bevalt wel overigens!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven