fruitsuikers en afvallen?

16-09-2010 05:30 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb al lopen zoeken op google, maar kan het niet echt vinden. Misschien dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn vriend maakt elke ochtend de heerlijkste fruitshakes voor ons. Gewoon puur fruit in de blender, paar ijsklontjes erbij, that it... heerlijk!

In principe is fruit heel gezond,toch? Niks mis mee, lijkt mij.

Nu wil ik graag een aantal kilo's afvallen en vroeg me opeens af of die shakes niet heel veel fruitsuikers bevatten waardoor ik alsnog aankom. Weten jullie dit?

Alvast bedankt!
Geen idee,maar het is wél gezond,dat dan weer wel...........
Oh sorry, ik besef opeens dat ik het op de verkeerde plek heb gezet, het hoort thuis op lijf en lijn... Sorry!
Moeilijk te zeggen; zonder je verdere eetpatroon te kennen. Maar het klinkt als een goede gewoonte om 's ochtends van die fruitshakes te drinken. Ik zou je aanraden om eerst eens te kijken wat je de rest van de dag eet en daar misschien te minderen met ongezonde dingen.

En meer sporten natuurlijk.
Van fruitshakes als ontbijt word je niet dik. Ook als je op dieet bent is het gezond fruit te eten, of je dat doet in fruit-vorm of in shake-vorm maakt echt niet uit.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Hangt van je totale calorie-inname af. Als die niet te hoog is, dan val je af, of je nu fruitshakes drinkt of 'n frikandel eet.

En 't hangt er vanaf of je niet juist extra honger krijgt van al die suikers, daar heb ik namelijk wel last van als ik graanproducten en fruitsuikers binnen krijg. En dat maakt 't je aan 'n lage calorie-inname houden wel lastiger.
Houdt er rekening mee dat 'n glas van 250 ml fruitsap al 100 kcal is, dus dat moet je dan al weer bezuinigen op voedsel.
Als je bij die fruitshakes een enorm engels ontbijt eet dan helpen die shakes niets.

Eet je er niets bij? dan zou ik dat maar eens gaan doen.
Nou, zo geweldig gezond zijn die fruitshakes niet hoor.

Je krijgt wél een massa vruchtensuiker binnen, en dat doet hetzelfde met je bloedsuiker als gewone suiker: enorm opjagen. (precies de reden dat diabetici met een hypo een glaasje jus nemen: béng een portie suiker binnen).

Als je gewoon fruit eet heb je tenminste nog de vezels erbij, maar als je fruit uitperst of tot pulp slaat, is daar niet veel meer van over.

Als je meteen gaat bewegen zijn die suikers nog niet zo erg, maar anders zou ik er maar mee stoppen. Bij mij is zoiets een garantie voor hongerklap na een uurtje: hoge bloedsuiker --> insulinepiek --> lage bloedsuiker --> hongerklap.
Alleen een fruitshake lijkt me inderdaad niet voldoende. Eet je er dan helemaal niets bij van granen ofzo?
Fruit bevat net zo goed calorieën. Is wel gezond dat wel maar als je een puntendieet doet, en je eet b.v. 4 vruchten dan ben je al heel wat punten kwijt.

16-09-2010, 08:19 Elninjoo:

Hangt van je totale calorie-inname af. Als die niet te hoog is, dan val je af, of je nu fruitshakes drinkt of 'n frikandel eet.

Dit klopt.
Ik gooi blad groente in mijn smoothies. Even wennen en erg lekker. Vooral met een hand vol peterselie of spinazie. Er zijn genoeg recepten online voor 'green smoothies'. Probeer het eens!
Je moet uitgaan van 2 ons groente en 2 stuks fruit. Dat is minimaal nodig om aan je vitamines te komen. Echter meer dan 2 stuks fruit is niet nodig en zijn onnodige fruitsuikers. In een shake gaat vaak veel meer dan dat.

Op zich hoeft dat geen probleem te zijn als je weet hoeveel er in gaat en rekening houdt met de totaal kcal inname.
Als je wilt afvallen moet je vooral NIET aan de fruitshakes gaan.

Fruit is ook suiker. Plus, het vult niet.

Want, wat vult meer:

1 glas sinaasappelsap (= 2 sinaasappels)

OF

2 sinaasappels

Test het, en je weet het. Gewoon lekker het fruit eten en niet blenden tot shakes.
Meestal neem ik naast die shakes een broodje of een bakje cornflakes (Special K) met halfvolle melk.

Ik weet ook dat ik zeker weer moet gaan sporten, ben nog op zoek naar de juiste sportschool. De sportschool die ik nu gevonden heb, geeft de lessen voor het raam zodat iedereen in het winkelcentrum (ik woon in het buitenland) je kan zien. Iets waar ik niet erg gelukkig van wordt.

Vaak doen we ook de schil van watermeloen door de shakes, dit heeft erg veel goede eigenschappen. Is inderdaad ook even wennen (net zoals bladgroente erdoor waarschijnlijk)...

En 'smiddags eet ik een groen appeltje en een pakje droge crackertjes als tussendoortje. Daarbij veel water.

En dan eten we 's avonds een hapje buiten de deur. We zitten nog te wachten op onze keukenspulletjes, die zitten nog in de container, daar wachten we nog op. Maar het avondeten bestaat meestal uit rijst, groente en geroerbakt vlees. Of rijst, groente en een curry.
Ik heb overigens niet echt een hongerklap ervaren

sinds we dit doen.. Maar dat komt ook misschien dat ik redelijk snel daarna op mijn werk zit en niet in de verleiding kom tot snoepen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven